![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21745
Hankkeen nimi: Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2629463-3
Jakeluosoite: Microkatu 1
Puhelinnumero: 0172556000
Postinumero: 70210
Postitoimipaikka: KUOPIO
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Henna Lehikoinen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447856925
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hallituksen lähiruokaohjelman tavoitteena on lähiruoka-alalla olevien toimijoiden yhteistyön vahvistaminen ja alan kehittämisen tehostaminen. Lähiruoalla tarkoitetaan erityisesti paikallisruokaa, joka edistää oman alueen paikallistaloutta, työllisyyttä ja ruokakulttuuria. Pohjois-Savon maaseudun vision mukaan ”vuonna 2020 Pohjois-Savo on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ruokamaakunta”.
Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business hankkeen kehitystyön tavoite on lähiruokaohjelman tavoitteiden mukaisesti vahvistaa lähiruoka-alalla olevien toimijoiden (ravintolat ja muut ravitsemispalvelut, matkailuyritykset, luovien alojen yritykset ja toimijat sekä oppilaitokset) yhteistyötä sekä tehostaa alan kehittämistä. Hankkeessa kehitetään maakunnan elintarvike-, matkailu-, hyvinvointi- ja luovien alojen yritysten vastuullisen ruokamatkailun osaamista.
Hanke liittyy Pohjois-Savon alueelle saatuun European Region of Gastronomy 2020 (ERG) tunnustukseen, joka tuo alueelle näkyvyyttä ja matkailijoita Suomesta sekä ulkomailta. Hankkeen toimien avulla yritykset voivat saada käyttöönsä European Region of Gastronomy –logon hyödynnettäväksi tuotteidensa etiketeissä, ruokalistoissa ja muussa viestinnässään. Tunnustus ja logo tulevat näkymään voimakkaasti eri medioissa lisäten samalla ERG-hankkeeseen osallistuvien yritysten palveluiden ja tuotteiden tunnettuutta. Pidemmän aikavälin tavoitteena on rakentaa jatkuvuutta vastuullisen ruokamatkailun kehitystyöhön. Alueen gastronomisen tason nosto edistää jo tätä kehitystä ja tukee Pohjois-Savon maaseudun visiota: ”vuonna 2020 Pohjois-Savo on valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ruokamaakunta”.
Hanketta toteuttavat yhteistyössä Savonia-amk, ProAgria Pohjois-Savo ja SavoGrow Oy.
Pohjoissavolaisten ruoka- matkailu-, hyvinvointi- ja luovien alojen yrittäjät ja yritysten työntekijät. Yhteensä tavoittelemme hankkeeseen mukaan vähintään 50 yritystä. Hankkeen keskiössä gastronomisten palvelujen tuottamisessa ovat esimerkiksi pohjoissavolaiset ravintolat ja matkailuyritykset, mutta hanke kohdentuu laajemminkin elintarvike- ruoka- matkailu-, luovien- ja hyvinvointialojen yhteistyöhön.
Hankkeen välillinen kohderyhmä/hyödynsaaja ovat pohjoissavolaiset kunnat, jotka hyötyvät kehittyvästä kuntataloudesta ja matkailualan kehittymisestä. Lisäksi hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat matkailutuotteita ja - palveluja käyttävät kuluttajat, jotka hyötyvät uusista laadukkaammista ja vastuullisesti tuotetuista gastromatkailutuotteista ja -palveluista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 442 643
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 390 264
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 554 471
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 479 148
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 50
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 99
Suunniteltu: 125
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 5 |
Vastuullisuus eli kestävä kehitys on kaiken toiminnan perusta. Ohjaamme festivaaleja ja elintarvike- matkailu- ja luovien alojen yrityksiä vastuullisuuteen, mm. paikallisten raaka-aineiden käyttöön. Myös aitous esim. festivaaleilla on vastuullisuutta, paikallisten yritysten yrittäjien tapaaminen ja paikalliset tarinat, ruoat jne. matkailussa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Hyvien tuotteiden rakentaminen kv-markkinoille, jotka kelpaavat myös paikallisille. Vähähiilisyys huomioidaan kuljetusasioissa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Paikallisuus ja paikallisen ruoan, myös kulttuurihistorian esiin nosto lisää ja turvaa monimuotoisuutta. Esimerkiksi villiyrttien käyttöä ammattikeittiöissä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 1 |
Vähäiset vaikutukset viitaten yllä oleviin perusteluihin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Vastuullisuus eli kestävä kehitys on kaiken toiminnan perusta. Ohjaamme festivaaleja ja elintarvike- matkailu- ja luovien alojen yrityksiä vastuullisuuteen, mm. paikallisten raaka-aineiden käyttöön. Myös aitous on vastuullisuutta, paikallisten yritysten yrittäjien tapaaminen ja paikalliset tarinat, ruoat jne. matkailussa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Toimialat ylittävä yhteistyö synnyttää uutta. Jossain vaiheessa syntyy lumipalloefekti jossa ei enää tarvita hankkeita paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen, yritykset ymmärtävät yhteistyön merkityksen. Hankkeessa kehitetään useammalle yritykselle sekä toimialaryhmälle liiketoimintaa, joiden vaikutukset ovat välittömiä sekä välillisiä. Hanke vahvistaa aluetaloutta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen tavoitteena on kehittää mukana olevien yritysten tuote- ja palvelukonseptia mukaan lukien aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Tuetaan lähiruoan käyttöä - lyhyet kuljetusmatkat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 3 |
Hankkeen toimet mahdollistavat alojen verkostoitumista ja hyvinvointia lisäävien ja kestävän kehityksen mukaisten palveluiden sekä tuotteiden kehittämisen. Hankkeen toimet edistävät alueellamme sekä taloudellista että henkistä hyvinvointia. Liiketoiminnan kehittymisellä on positiivisia vaikutuksia sekä yrityksiin että aluetalouteen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hanke ei keskity tasa-arvon edistämiseen, mutta se on osana vastuullista toimintaa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Hanke ei keskity näiden edistämiseen, mutta se on osana vastuullista toimintaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 4 |
Kulttuuriympäristö on tärkeä osa esimerkiksi festivaalien ja muiden ruokaan liittyvien palvelujen rakennetta. Edistämme uuden kulttuuriympäristön kehittymistä. Hanke edistää myös maaseudun elinkeinoja, vahvistaa alueellista ruokakulttuuria. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Vastuullisten palvelujen kehittäminen lisää yritysten ympäristötietämystä. |
Liiketoimintaosaamista Pohjois-Savon ruokamatkailuun – Gastro Business –hankkeessa lisättiin Pohjois-Savon alueen yritysten (elintarvike, matkailu, hyvinvointi ja luovat alat) vastuullisen ruokamatkailun osaamista, valmiuksia tuottaa ruokaan liittyviä vastuullisia elämyksiä ja niistä viestimistä. Hankkeessa järjestettiin osaamisen vahvistamiseksi yhteensä 51 koulutusta/työpajaa ja opintomatkaa hankehakemuksen mukaisista teemoista ja yritysten toiveet/tarpeet huomioiden. Yritysten tapahtumaosaaminen vahvistui ja hankkeen aikana valmistui yritysten käyttöön toimintamalli vastuullisten tapahtumien/festivaalien kehittämiseen. Kansainväliset tilaisuudet (2 kpl) järjestettiin koronan takia etäyhteydellä.
Hankkeen aikana rakentui n. 80 yrityksen/organisaation yhteistyöverkosto, jolle järjestettiin verkostoitumistilaisuuksia n. 1krt/kk. Verkostoitumisen kautta yritykset löysivät uusia yhteistyökumppaneita ja tapoja tehdä yhteistyötä. Hankekumppanit perehdytettiin alkuun ERG-logon käyttöön, siitä viestimiseen ja vastuullisuuden laatukriteerit/kehitystavoitteet määriteltiin erikseen kunkin yrityksen kanssa.
Local Food Gift –ohjelma järjestettiin kaksi kertaa, 2020 ja 2021. Mukana oli yhteensä 30 yritystä ja 50 tuotetta. 5 tuotetta palkittiin myös kansainvälisesti. Useat ohjelmassa mukana olleet tuotteet ottivat isoja kehitysaskeleita ja pääsivät myyntiin useampaan myyntipisteeseen.
Gastro Business –hanke oli vaikuttamassa osana muita ERG-hankkeita monipuolisen ja näkyvän viestinnän kautta siihen, että Pohjois-Savo nousi valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnetuksi ruokamaakunnaksi v. 2020-2021. Pohjoismaisen ruokavalion ja pohjoissavolaisten raaka-aineiden tunnettuutta lisättiin tuottamalla videomuotoinen aineisto. Makumittelö – Pohjoismainen ruokaseikkailu Savossa toteutettiin YouTubeen 7-osaisena minisarjana. Sarjan tekoon osallistui noin 50 pohjoissavolaista yrittäjää ja se saavutti somejulkaisujen avulla 200 000 henkilöä pelkästään loka-marraskuun 2020 aikana.
Hankkeen aikana mitattiin ERG-indikaattoreita, joilla saatiin tietoa mm. kaikkien ERG-hankkeiden vaikuttavuudesta. Kuopion kokonaisyöpymismäärät kasvoivat 1-7/2021 verrattuna vuoden 2019 lukemiin ennen koronaa, kv-yöpymisten määrä laski odotetusti koronan takia. Ruokamatkailutuotekortteja valmistui v. 2021 loppuun mennessä 60 kpl. Lähiruoan käyttö lisääntyi hivenen yrityksissä (46 %:sta 48 %:iin), ruokahävikkiä kertoi seuraavansa v.2021 91 % ravintoloista ja 57 % elintarvikeyrityksistä. Yritykset eivät halunneet kertoa ruokamatkailutuotteidensa euromääräistä myyntiä. Tästä syystä mitattiin Pohjois-Savon ravintola- ja kahvila-asiakkaiden ostokäyttäytymistä, jonka mukaan yli puolet vastaajista (56 %) vierailee ravintoloissa ja kahviloissa 2-5 krt/kk ja yhdellä käynnillä 66 % asiakkaista käyttää rahaa 11-100 e. Tapahtumissa (3 kpl) tehtyjen mittausten mukaan oli kävijöitä yht. 17 400 ja kävijät jättivät tapahtumapaikkakunnille yht. yli 2 milj. euroa. Tarkempia indikaattoriyhteenveto on luettavissa pdf-muotoisesta laajemmasta loppuraportista (liitteenä).
Lopuksi voi todeta, että hankkeelle asetetut tavoitteet saavutettiin hyvin. Suunniteltujen toimenpiteiden lisäksi hankkeen toimeksiantamana valmistui 3 opinnäytetyötä, joista saatiin arvokasta tietoa ERG-tunnustuksen, hankkeiden ja verkostomaisen yhteistyön hyödyistä ja haasteista.