![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21736
Hankkeen nimi: Back up!
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2019 ja päättyy 30.6.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: KRIS-Oulu ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2555856-1
Jakeluosoite: Palolantie 22
Puhelinnumero: 0465473112
Postinumero: 90620
Postitoimipaikka: OULU
WWW-osoite: http://www.kris.fi/oulu
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Juntunen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0465473112
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Back up!-hanke suuntaa voimansa työelämänulkopuolella oleviin/työttömiin/syrjäytyneisiin henkilöihin, joiden elämäntilanne sellainen, että työelämään siirtyminen ei ole vielä mahdollista. Uutuusarvona hankkeella vahva kokemusasiantuntijuuden käyttö sekä vertaistuellisuus, jonka tiimoilta kehitetään uusi työskentelymalli.
Kohderyhmänä lainrikkojataustaiset (avo- tai laitosrangaistusta suorittavat, valvotussa koevapaudessa olevat ja eri yhdyskuntaseuraamuksissa olevat) ja päihdetaustaiset, syrjäytyneet sekä syrjäytymisvaarassa olevat, työelämänulkopuolella olevat, pitkäaikaistyöttömät henkilöt, etupäässä Oulun seudulla asuvat asiakkaat.
Hankkeen tavoitteena on parantaa työelämän ulkopuolella olevien asiakkaiden työ- ja toimintakykyä, jotta työelämään siirtyminen olisi mahdollista heille tulevaisuudessa. Haluamme hankkeella lisätä asiakkaiden osallisuutta ja kiinnittymistä takaisin osaksi yhteiskuntaa, kokemusasiantuntijuutta hyödyntäen. Kun puhutaan asiakasryhmästämme, on tavoitteenamme aina tietoisuuden lisääminen niin virastoissa kuin muunkin yhteiskunnan silmissä. Tietoisuuden lisäämisellä toivomme näiden asiakkaiden leimaamisen vähenevän ja sitä kautta asiakkaan yhteiskuntaan integroitumisen helpottuvan.
Hankkeen konkreettiset toimenpiteet
Arjentaitojen harjoittelu
Terveydelliset asiat (hoitoonohjaus)
Talousasiat
Sosiaalinentuki (Tukihenkilö/kokemusasiantuntija, vertaistukiryhmät,toimintakeskuksessa yksilökäynnit, ohjatut liikuntahetket)
Asioinnintukikäynnit
Matalan kynnyksen palveluohjaus
Lomakkeiden täyttöapu (verkkoasiointi)
Asiakkaiden ohjaaminen välityömarkkinoille/koulutuksiin/avoimille työmarkkinoille
Matalan kynnyksen apua ja tukea
Hankkeella tavoitellaan seuraavia tuloksia; asiakkaan elämänhallinnallisten taitojen paraneminen, asiakkaan sosiaalisten suhteiden lisääntyminen --> syrjäytymisen ehkäiseminen/syrjäytymisen vähentyminen, rikos- ja päihdekierteen katkaiseminen --> yleisen turvallisuuden lisääntyminen, asiakkaan työ- ja toimintakyvyn paraneminen, osallisuuden kokeminen lisääntyy, vaikuttaminen työllisyystilanteeseen (Mahdollisimman monen asiakkaan työllistyminen/koulutuksen aloittaminen)
Nyt haettavaan Back Up-kehittämishankkeen kohderyhmänä ovat lainrikkojataustaiset (avo- tai laitosrangaistusta suorittavat, valvotussa koevapaudessa olevat ja eri yhdyskuntaseuraamuksissa olevat) ja päihdetaustaiset, syrjäytyneet sekä syrjäytymisvaarassa olevat, työelämänulkopuolella olevat, pitkäaikaistyöttömät henkilöt, etupäässä Oulun seudulla asuvat asiakkaat. Iältään 18-63-vuotiaita.
Välillisenä kohderyhmänä hanke tavoittaa näiden henkilöiden läheisiä. Alueellemme vapautuu vuosittain noin 350 vankia. Karkeasti voidaan sanoa, että yhden henkilön joutuminen vankilaan vaikuttaa kymmeneen muuhunkin henkilöön negatiivisesti ja kaikki nämä läheiset tarvitsevat apua ja tukea. Voidaan siis arvioida, että pelkästään lainrikkojataustaisen henkilön läheisistä koostuu vuodessa useiden satojen tuen tarpeessa olevien henkilöiden asiakasryhmä.
Toisena välillisenä kohderyhmänä hankkeesta hyötyy eri virastot, sosiaalityö, lastensuojelun jälkihuolto, RISE, te-toimisto sekä muutkin palvelujärjestelmämme toimijat. Hanke tukee ja auttaa nykyisen palvelujärjestelmän tarjoamia palveluita.
Lisäksi on hyvä huomioida yhteiskunnallinen näkökulma. Rikosten ja päihteilyn vähentyessä yleinen turvallisuus Oulun seudulla lisääntyy. Myöskin tiedon lisääntyessä asiakasryhmäämme kohtaan sekä leimaamisen vähentyessä asiakkaamme integroituvat osaksi yhteiskuntaa, joka omalta osaltaan lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja osallisuutta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 323 626
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 316 345
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 374 194
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 366 952
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2
Suunniteltu: 297
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Kaikessa perustoiminnassammekin otamme huomioon kestävän kehityksen. Omalta osaltamme huolehdimme paikallisesti hävikki ruuan jaosta, joten jätemäärät ko. osalta vähenee huomattavasti. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
kts ylempää | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
kts ylempää | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
kts ylempää | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
kts ylempää | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Käytämme mahdollisuuksien mukaan aina kierrätettyjä materiaaleja. Lajittelemme jätteet: bio- (oma komposti), seka-, ongelma- sekä poltettavajäte | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 2 |
Tilassamme käytettävissä oma lämpölaitos, joka toimii puulla | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 3 |
Suosimme kaikessa toiminnassamme paikallisia palveluita sekä paikallisia tuottajia | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 3 |
Toivomme hankkeemme tuovan uusia mahdollisuuksia jo olemassa olevaan palvelujärjestelmäämme, tai vähintäänkin tukevan nykyistä palvelujärjestelmää toimivampaan ja osallistavampaan suuntaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 3 |
Kannustamme asiakkaita käyttämään polkupyöriä sekä julkista liikennettä. Olemme pyytäneet jo uutta reittiä toiistollemme julkisen liikenteen tarjoajalta, jotta useampi asiakkaamme käyttäisi julkista liikennettä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Hanke lisää suoraan asiakkaidemme hyvinvointia sekä paikallisesti Oulun alueen asukkaiden hyvinvointi turvallisuutta lisäämällä | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 0 |
Hanke tasa-arvoistaa asiakaskuntaamme verraten muihin kuntalaisiin. Useasti asiakkaamme ovat julkisissa palveluissa epätasa-arvoisessa asemassa. Lisäämällä tietoa asiakasryhmäämme kohtaan lisäämme tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 0 |
Kts edellinen. Yhdenvertaisuus palveluissa sekä asiakkaan kohtaamisessa palveluissa on meille tärkeää, parhaiten pystymme tähän ongelmaan vaikuttamaan asioinnintukikäynneillä, eli lähdemme asiakkaan mukaan palveluihin seuraamaan, että asiakas saa yhdenvertaista kohtelua verraten muihin henkilöihin. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 0 |
Kannustamme asiakkaita käymään ja käyttämään kulttuuripalveluita, Oulussa on tällä hetkellä sosiaalityönasiakkuuden omaaville asiakkaille KAIKU-kortti, jota omalta osaltamme kannustamme asiakkaita käyttämään. Myöskin asunnottomuus ja asunnon saannin vaikeus alueellamme on valtavaa, toivomme tiedon lisäämisellä myös vaikuttavamme siihen. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 0 |
Esim. kauppojen ylijäämäruoat ja niiden jakelu |
Back Up! -hanke suuntasi voimansa työelämän ulkopuolella oleviin, työttömiin ja syrjäytyneisiin henkilöihin, joilla elämäntilanne oli sellainen, ettei työelämään siirtyminen ollut vielä mahdollista. Hankkeessa korostui vahva kokemusasiantuntijuuden käyttö ja vertaistuellisuus joka käänteessä. Hanke kehitti työskentelymallin, jossa vertainen ja ammattilainen tai vertaisammattilainen työskentelivät yhdessä kokonaisvaltaisesti, yksilöllisesti ja asiakasta tukien sekä auttaen. Hanke hälvensi yleisiä ennakkoluuloja, joka puolestaan tuki asiakkaiden integroitumista yhteiskuntaamme.
Konkreettisina toimenpiteinä hanke tuotti: arjentaitoja (ruuanlaitto,leivonta, siivous ja vaatehuolto). Asiakkaita neuvottiin talousasioissa ja heille annettiin sosiaalista tukea monin eri keinoin. Esimerkiksi: tukihenkilö/kokemusasiantuntija, yksilökäynnit ja ohjatut liikuntahetket.
Asiakkaiden tukena asioimme eri virastoissa sekä terveydenhuoltopalveluissa. Lisäksi opeteltiin digitaitoja, jotka ko. asiakasryhmällä ovat olemattomat tai niitä ei ollut.
Tuloksina:
Asiakkaiden elämänhallinnalliset taidot kohenivat kaikilla hankkeen asiakkailla merkittävästi. Myöskin terveydentilaa saatiin parannettua niillä asiakkailla, jotka sitoutuivat työskentelmään päihteettömyyden kanssa. Hankeen asiakkaiden sosiaaliset suhteet paranivat ja näin ollen myös syrjäytyminen väheni ja sitä ehkäistiin. Edelleen usea sai apua myös sosiaalisten tilanteiden pelkoihinsa => harjoittelun kautta. Hankehenkilöstö auttoi asiakkaita virastoasioissa mm. etuuksien oikea-aikaisessa haussa, ja näin asiakas oppi asioinnin lomassa samalla digitaitoja. Yksilökeskustelut ja ryhmätapaamiset vahvistivat asiakkaiden toiveekkuutta tulevaan, jolloin rikosoireilut ja rikoskierre eivät enää houkuta asiakkaita, kun päämääränä on asunto, työ ja päihteetön elämä. Hanketyössä havaittiin, että vankilasta vapautuva asiakas ei ole valmis siirtymään kokopäiväiseksi opiskelijaksi tai täyspäiväiseksi ansiotyöhön, koska voimavarat ja arjentaitojen hallinta eivät ole riittävällä tasolla.Olemme todenneet, että suoraan kouluun menevä asiakas lopettaa 98% opiskelun ja katoaa tai repsahtaa päihteisiin. Paras vaihtoehto onkin poluttaa asiakas välityömarkkinoiden kautta eteenpäin. Polutus tulokset XXX
Kokonaisuutena kaikilla hankkeen asiakkailla oli kokemuksen osallisuuden lisääntyminen ja sitä kautta elämänhallinnan kokonaisvaltainen parantuminen.
Hankkeessa osallisuuden, toimijuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen edistivät yhteisöllisyyttä tarjoten mielekkäitä, merkityksellisiä ja yhteenkuuluvuutta mahdollistavia osallistumisen kokemuksia. Asiakkaan toimijuus myötävaikutti osallistumisen ja osallisuuden yhteisöllisiin mahdollisuuksiin, ehkäisi eriarvoistumista, osattomuutta ja näköalattomuutta. Hankkeeseen sai osallistua omaehtoisesti. Osallistujien kanssa etsittiin yksilöllisiä ratkaisuja ja jokainen asiakas kohdattiin kunnioittaen ja kategorisoimatta, ilman sitä leimaa mitä he yleensä saavat kantaa. Toiminta vahvisti osallistujien vaikuttamismahdollisuuksia myös toiminnan ulkopuolella. Asiakkaat pääsivät samalla osaksi heille tärkeää yhteisöä. Asiakkaat pääsivät nauttimaan yhteisestä hyvästä ja saivat osallistua sen tuottamiseen ja jakamiseen tasavertaisena muiden kanssa. Asiakkaat saivat arvostusta, kiitosta ja yhteyksiä muihin ihmisiin. Asiakkaiden itsetuntoa saatiin lähes jokaien kohdalla kohennettua merkittävästi, em. seikoista johtuen.
Hankkeessa oli tavoitteena lisätä asiakkaan voimavaroja, jotta osallisuus ja esimerkiksi mahdollisuus opiskeluun ja työssäkäyntiin lisääntyisivät. Asiakkaan toimintakykyä pyrittiin vahvistamaan.Vahvistamalla asiakkaiden osallisuutta ja valinnanvapautta, ohjaamalla asiakkaita aktiiviseen oman elämän suunnitteluun sekä tukemalla asiakasta arjessa.Päihde- ja lainrikkojataustaisten osallisuutta saatiin lisättyä merkittävästi vertaistukeen perustuvilla matalan kynnyksen palveluilla.Matalan kynnyksen palveluilla tarkoitetaan rinnalla kulkemista ja vahvaa tukea arjessa. Vertaistuen kautta he saivat toiveikkaampia näköaloja myös omaan elämään.
Osallisuuden edistäminen on ennen kaikkea aitoa kohtaamista, vahvuuksien ja voimavarojen yhdessä löytämistä ja ohjaamista niiden käyttöön ottamiseen kuntouttavalla työotteella.
Päihde- ja lainrikkojataustaisellakin on oikeus tulla kohdatuksi ja hyväksytyksi omana itsenään ilman menneisyytensä taakkaa. Hankkeeseen tilatun opinnäytetyön tulokset kertoivat myös, että rutiinit ja arjen ennakoitavuus luovat hallinnan ja turvallisuuden tunnetta sekä vahvistavat osallisuuden kokemusta.Back up! -hankkeen asiakkaiden osallisuuden kokemuksissa oli puhuttelevaa, että vaikka rikosoikeudellisesta näkökulmasta monen ”pöytä oli puhdas”, he kokivat päihde- ja lainrikkojataustan yhä määrittelevän heitä toisten ihmisten silmissä ja estävän yhdenvertaisuuden toteutumista. He kokivat taustansa rajoittavan omia toiminta- ja vaikutusmahdollisuuksia sekä omassa arjessaan, yhteisöissä että yhteiskunnassa.
Monen asiakkaan kokemuksissa toistuneet kohtaamattomuus palveluissa ja osattomuuden kokemukset tiivistyivät erään asiakkaan kuvauksessa, että tullakseen kohdatuksi ja hyväksytyksi omana itsenään ja saadakseen uuden alun elämälleen, uusi nimi ja sosiaaliturvatunnus olisivat tarpeen. Hanke sai kulkea näiden uskomattomien ihmisten rinnalla ja auttaa heitä alkuun rankkojen kokemustensa jälkeen.Todettakoot vielä kertaalleen, että vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus ovat arvokkaita työkaluja tälle asiakasryhmälle.