![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21720
Hankkeen nimi: Robo oppii
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2019 ja päättyy 31.12.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Riihimäen kaupunki
Organisaatiotyyppi: Kunta
Y-tunnus: 0152563-4
Jakeluosoite: Pl 125
Puhelinnumero: 0406297672
Postinumero: 11101
Postitoimipaikka: Riihimäki
WWW-osoite: http://www.riihimaki.fi www.roboticscampus.com
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pia Engström
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehityspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406297672
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Riihimäen kaupunki haluaa strategiansa mukaisesti profiloitua laaja-alaisesti robotiikan hyödyntäjäksi ja näin muokata kaupungin imagoa ja kehittää liiketoimintaympäristöä vetovoimaiseksi yhdessä oppilaitosten, yritysten ja julkisen sektorin kanssa. Riihimäki on jo noussut valtakunnallisesti kärkeen robotiikan opetuksessa esi- ja perusopetuksessa.
Robottien käytettävyys, monipuolisuus ja saatavuus on parantunut, samalla kun kustannustaso on laskenut. Robotiikan käyttöönotolla pystytään merkittävästi kehittämään eri toimialojen kilpailukykyä, uudistumista, innovaatiotoimintaa sekä asiakaspalvelua.
Robotisaation hyödyntämisen haaste on osaaminen robottien käyttöönotossa ja robotiikan antamien mahdollisuuksien hyödyntäminen arvoketjujen ja palveluiden uudelleensuunnittelussa ja henkilöstön toimenkuvien kehittämisessä. Tästä syystä robotiikkaosaamisen kehittäminen kaikilla elämisen ja yrittämisen alueilla on tärkeää tietoisuuden ja osaamisen lisäämiseksi sekä robottien käyttöönotoon helpottamiseksi.
Hankkeessa suunnitellaan ja pilotoidaan toimijoiden yhteistoteutuksena n. 30 opintopisteen kokonaisuus digitaalisaation, erityisesti robotiikan alueelta. Opintokokonaisuus koostuu digitalisaation ja robotiikan yleisestä viitekehyksestä sekä alakohtaisista sovelluskohteista, joissa hankeosapuolilla ja alueen elinkeinoelämällä on osaamiskapeikkoja tai -vajeita. Opintosisältöjen keskeisenä tavoitteena on edesauttaa ja nopeuttaa uusien tekniikoiden käyttöönottoa alueella monialaisesti. Opintosisältöjä hyödynnetään myös alueen oppilaitosten sujuvien siirtymien helpottamiseksi sekä ylempien opintojen nopeuttamiseksi esimerkiksi suoritettujen robotiikkaopintojen osaamisen tunnustamisen kautta.
Opintokokonaisuuden kehittäminen vaatii yhteistyötä projektiosapuolten ja robotiikkaan erikoistuminen yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa hankeosapuolien robotiikan perusosaamistason kehittämiseksi. Oppimiskokonaisuudet tehdään uusien tavoitteiden mukaiseksi tuomalla oppimisympäristöt pääosin ”elävän elämän” ympäristöihin.
Robotiikan mahdollisuuksia on lähestytty laajasti (valmistava teollisuus, palvelut, hoiva-ala). Laajalla lähestymisellä voidaan robotiikan hyödyntämisä nopeuttaa kaikilta älykkään erikoistumisen painopistealoilta. Tämä kokemus luo pohjaa myös koulutuksen ja innovaatiotoiminnan uudistamiselle.
Liittymäkohdat selvityksiin: TEM, LVM, OKM, Häme-ohjelma, Riihimäen kaupunkistrategia
Varsinainen kohderyhmä ovat robotiikan osaamista kohentavat opiskelijat. Opiskelijalla tarkoitetaan tässä nuorta tai aikuista, joka voi olla statukseltaan opiskelija, työsuhteessa oleva tai muu täydennyskouluttautuja. Tavoitteena on, että opintoihin osallistuvan henkilön osaaminen ja asema työmarkkinoilla paranee.
Välillisiä kohderyhmiä ovat yritysten johto, oppilaitosten ja yritysten henkilöstö, kehitys- ja oppimisalustojen (laite)toimittajat, kehittäjät ja kuntalaiset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 340 672
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 282 992
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 486 675
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 404 275
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Riihimäen
Kunnat: Riihimäki, Loppi, Hausjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 22
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11
Suunniteltu: 180
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Projektissa otetaan huomioon vaikutukset ympäristölle ja kiertotalouden kehittäminen | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Projektissa otetaan huomioon vaikutukset ympäristölle ja kiertotalouden kehittäminen | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 2 |
Robotiikasta kehitetään mrkittävää lisäystä alueen elinkeinovalikoimaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 1 | 1 |
Robotiikka tarjoaa mahdollisuuden tuottaa uusia palveluita, joista osa on aineettomia (esim. jakamisalustat ja IoT) tai jotka kuluttavat luonnonvaroja perinteistä tavarantuotantoa vähemmän. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 1 |
Koulutustarjottimessa huomioidaan hyvinvointiteknologian ja -robotiikan edistäminen | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Robo oppii -hankkeen päätavoite oli lisätä robotiikan osaamista ja lisätä robotiikan hyödyntämistä alueella. Muita tavoitteita olivat joustavat robotiikan opintopolut, teknologiamyönteisyyden lisääminen, alueen vetovoiman kasvattaminen sekä oppilaitosten välisen yhteistyön lisääminen. Hankesuunnitelmassa toimenpiteiksi mainittiin muun muassa robotiikan koulutustarjotin, robotiikan SM-kisat ja robotiikan oppimisympäristöt.
Riihimäellä robotiikan opetusta peruskoulussa on kehitetty määrätietoisesti vuodesta 2016 lähtien – ensimmäinen robotiikan kerho käynnistyi jo syksyllä 2014. Näiden vuosien aikana robotiikan käyttäminen pedagogisena välineenä on tuottanut erittäin positiivisia oppimistuloksia paitsi itse robotiikan, myös tiimityöskentelyn ja ongelmanratkaisun osalta. Rohkaisevaa on ollut paljon tukea tarvitsevien oppilaiden menestyminen robotiikassa. Riihimäellä kaikki lapset opiskelevat robotiikkaa läpi koko peruskoulun, vähintään 250 tuntia. Lisäksi on tarjolla robotiikan valinnaisaine ja kerhotunteja. Robotiikan opetusta on kehitetty varhaiskasvatuksessa vuodesta 2019. Lukiossa kehitystyö alkoi vuonna 2018. Hankkeen alussa toteutetussa nykytila-analyysissä tuli esille, että robotiikan ja digitaalisen osaamisen tasossa ja työelämän tarpeissa on selvä epäsuhta.
Robotiikan koulutuksellinen jatkumo varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle tarkoittaa sitä, että Riihimäellä syntyy erityistä robotiikan osaamista, joka on kiinnostavaa sekä yritysten että opiskelijoiden näkökulmasta. Lisäki robotiikkaa laajasti osaavat nuoret tuottavat poikkeuksellisen osaamispohjan Hyrian ja HAMK:n opiskelijavalintaan. Yhteistyön lisääntyminen oppilaitosten ja elinkeinoelämän välillä on ollut merkittävä hanketulos ja se vahvistaa Robotiikkakampus-konsortion kykyä kehittyä robotiikan osaamisen ja robotiikan opetuksen kärkikaupungiksi Suomessa ja Euroopassa.
Hankkeessa toteutettiin monia konkreettisia toimenpiteitä, joista keskeisin on Robotiikan perusteet -opinnot. Ne ovat yhteneväiset kaikilla kolmella hanketoimijalla ja niiden laajuus on 3 opintopistettä. Lisäksi kukin toimija teki syventäviä opintoja. Riihimäen lukion robotiikan opetussuunnitelma päivitettiin osana Robo oppii -hanketta. Joustavien oppimispolkujen näkökulmasta keskeinen tulos on aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT-menettely): Riihimäen lukiossa suoritetuista opinnoista voidaan tunnustaa enintään 15 op osaksi AMK-tutkintoa ja myös Hyriassa suoritettuja opintona on mahdollisuus ahotoida. Tällä on merkittävä vaikutus työelämään siirtymisen nopeuttamiseksi. Riihimäen kansalaisopiston kanssa yhteistyössä toteutettiin kaikille avoimia verkkoluentoja ja webinaareja sekä osallistuttiin European Robotics Weekille. Lisäksi Riihikodin Robohuoneessa tehtiin useita onnistuneita toimenpiteitä, kuten verkostosimulaatioita ja kokeiluja. Riihimäen lukion robotiikan luokka saatiin käyttöön syksyllä 2021.
VEX-robotiikan SM-kisojen keskeisin pedagoginen päämäärä on lisätä oppimisen motivaatiota sekä toimia osaamisen mittarina. Kisojen viestinnällinen tarkoitus on kertoa suurelle yleisölle, opiskelijoille ja yrityksille, että Riihimäen alueella tapahtuu robotiikan kouluttamisen, osaamisen ja soveltamisen suhteen jotain ainutlaatuista. Kisat järjestettiin tammikuussa 2020. Vuonna 2021 kisat varauduttiin pitämään livenä ja etänä, mutta lopulta vain etätoteutus oli mahdollista. Vuoden 2022 kisoja valmisteltiin syksyllä 2021. Ennen koronaa toteutettiin yhdessä Robo Riksu -hankkeen kanssa Riksun Robopäivät 25.-26.10.2019 sekä kirjaston robotiikan iltapäivät ja esiteltiin hanketta Rixu Raxa -messuilla. Syksyllä 2021 avattiin Robotiikkakampus-verkkosivut sekä sosiaalisen median kanavia, jotka parantavat hankeviestinnän mahdollisuuksia jatkossa merkittävästi: www.roboticscampus.com
Harmillisesti korona-pandemia vaikeutti merkittävästi konkreettisen yritysyhteistyön, tapahtumien, koulutusten ja nopeiden kokeilujen tekemistä. Toisaalta henkilötavoitteisiin päästiin ja robotiikan koulutustarjotin luotiin.
Robo oppii -hankkeen henkilöstöstä ja kohderyhmästä (opiskelijat) noin puolet on ollut naisia ja puolet miehiä. Hyvinvointi- ja hoivarobotiikan edistäminen sekä robotiikan etiikan opintojen tuottaminen lisäävät osaltaan sosiaalista kestävyyttä. Etäopiskelun ja -työskentelyn johdosta liikkumisesta johtuvat hiilidioksidipäästöt ovat pysyneet minimaalisina. Eri toimijoiden hankkimat robotit ovat olleet koko hankkeen ajan ahkerassa ja yhteisessä käytössä - jakamistaloutta on siis toteutettu käytännössä. VEX-robotiikan kehittämisympäristön osat kestävät vuosia, vain akkuja pitää uusia säännöllisesti, joten oppimismateriaalien elinkaarikustannukset kestävat vaativankin tarkastelun.