![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21654
Hankkeen nimi: Miesvirtaa sosiaali- ja terveysalalle
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 30.11.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Sosiaali- ja terveysministeriö
Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: Mukkulankatu 19
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15210
Postitoimipaikka: LAHTI
WWW-osoite: http://www.lab.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mari Rask
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tuntiopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447085147
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Miesvirtaa sote-alalle -hankkeen tarkoituksena on saada lisää mieshakijoita sosiaali- ja terveysalan koulutuksiin, jotta ammattikorkeakoulutus kykenee vastaamaan työelämän ja asiakkaiden tarpeisiin sukupuolinäkökulma huomioiden.
Lyhyen aikavälin tavoitteena on kasvattaa miesten kiinnostusta sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutusta ja sen mahdollistamia erilaisia työtehtäviä kohtaan ja lisätä sitä kautta potentiaalisten mieshakijoiden ja valituksi tulleiden määrää. Lisäksi kehitetään miesten oppimista tukevia pedagogisia ratkaisuja ja uraohjausta, jotta miesopiskelijat valmistuvat ammatteihin ja pysyvät alalla töissä. Pitkän aikavälin tavoitteina vaikutetaan erityisesti poikien, miesten ja heidän perheidensä hyvinvointiin rohkaisemalla poikia ja miehiä pois perinteisistä sukupuolirooleista arjessa ja sitä kautta myöhemmin työelämässä, jolloin sosiaali- ja terveysalan henkilöstörakenne muuttuu tasa-arvoisemmaksi. Asiakaskunnan näkökulmasta hankkeen tavoitteena on kehittää asiakaspalvelua siten, että asiakkaat saisivat useammin palvelua myös miesten tuottamana, koska tarvetta miesten tuottamaan sote-alan asiakaspalveluun on havaittu olevan nykyistä enemmän. Hankkeen tavoitteiden toteutuminen edistää eri sukupuolten mahdollisuuksia sotealan koulutuksissa ja työelämässä.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat ne miehet, jotka ovat suorittaneet vähintään toisen asteen koulutuksen tai muun korkeakoulututkinnon, jotka ovat vaihtamassa ammattia, tai ovat työttömiä tai työttömyysuhan alla. Lisäksi kohderyhmään kuuluvat hankealueella toimivat opiskelijat, sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät mieshenkilöt, alan julkiset ja yksityiset työnantajat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat, peruskoulujen TET-ohjaajat ja työvoimaviranomaiset. Lisäksi muiden ammattikorkeakoulujen viestinnän ja markkinoinnin osaajat sekä opettajat. Lukiot ja ammattiopistot sekä niiden opinto-ohjaajat yhteistyön ja markkinoinnin osalta. Hankkeen toimintojen kohteena olevien 5 ammattikorkeakoulun sotealan koulutusohjelmat ja niiden opettajat. Kohderyhmissä ja osallistujina ovat miesten lisäksi myös naisia mm. mukana olevat naispuoleiset AMK-opettajat, opinto-ohjaajat, ammatinvalintapsykologit, te-toimistojen henkilöstö.
Hankkeen toimenpiteet toteutuvat kuudessa työpaketissa. Ensimmäinen työpaketti keskittyy työelämäverkoston luomiseen ja kehittämistarpeiden analyysiin. Työpaketissa keskitytään selvittämään miesnäkökulmaa sote-alan ammattien ja ammattikorkeakoulutusten markkinoinnissa sekä opintojen ohjauksessa sekä tehdään olemassa olevien käytäntöjen benchmarking kehittämistyön tueksi. Toisessa työpaketissa keskitytään sukupuolten tasa-arvon näkökulman vahvistamiseen opiskelijavalintaprosessissa ja selvitetään sukupuoleen liittyviä tekijöitä opiskelijavalintaprosessissa erityisesti mieshakijoiden näkökulmasta. Lisäksi tehdään opiskelijavalintojen kehittämissuunnitelma, jossa myös otetaan sukupuolinäkökulma huomioon. Kolmannessa työpaketissa selvitetään hyvät opiskelijamarkkinoinnin käytännöt ja kehitetään miesnäkökulman huomioivaa opiskelijamarkkinointia sote-alalle.
Pedagogisten ratkaisujen ja mentorointiohjelman kehittäminen ovat neljännen työpaketin keskeiset toimenpiteet.
Työpaketissa 5 mallinnetaan ja arvioidaan pilotit ja kehitetyt toimintatavat valtakunnalliseen käyttöön.
Hankkeen tuloksena syntyy virtuaalinen kaikille avoin opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen arviointimenetelmä sukupuolten tasa-arvon toteutumisen arviointiin sote-alan koulutuksissa. Arviointimenetelmä tulee ammattikorkeakoulujen ja niiden yhteistyökumppaneiden käyttöön. Lisäksi syntyy mentoroinnin toimintamalli ja virtuaalinen manuaali sekä toteutetun valtavirtaistamisprosessin arviointi ja mallinnus.
Hankkeen toimijana on LAB ammattikorkeakoulu, joka toimii Lahdessa ja Lappeenrannassa. LAB ammattikorkeakoulussa on alueellista kokemusta sekä asiantuntijuutta sosiaali- ja terveysalan koulutuksen toteuttamisessa ja kehittämisessä. LAB ammattikorkeakoulu toimii valtakunnallisissa sote-alan ja amk-koulutuksen kehittämisen verkostoissa, mikä mahdollistaa hankkeen tulosten viemisen valtakunnallisesti hyödynnettäväksi sekä edistää toiminnan valtakunnallista vaikuttavuutta. LAB ammattikorkeakoululla on vahva hankeosaaminen ja hyvä työelämänkehittämisverkosto alueellisesti ja valtakunnallisesti. Hankeidea perustuu niihin tarpeisiin, joita sosiaali- ja terveysalan toimijat, hankkeen toteuttaja, koulutustilastot sekä työllisyysviranomaiset ovat nostaneet esille alueilla. Hankkeen tarve on noussut esiin myös valtakunnallisissa koulutukseen, työllistymiseen ja tasa-arvon toteutumiseen liittyvissä tarkasteluissa ja julkilausumissa.
Hankkeen tuloksena syntyy virtuaalinen kaikille avoin opetuksen sisältöjen ja käytäntöjen arviointimenetelmä sukupuolten tasa-arvon toteutumisen arviointiin sote-alan koulutuksissa. Arviointimenetelmä tulee ammattikorkeakoulujen ja niiden yhteistyökumppaneiden käyttöön. Lisäksi syntyy mentoroinnin toimintamalli ja virtuaalinen manuaali sekä toteutetun valtavirtaistamisprosessin arviointi ja mallinnus.
Lahden ammattikorkeakoulu Oy (2630644-6) ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy (2177546-2) sulautuivat 1.1.2020 Lab-ammattikorkeakoulu Oy:ksi. Kyseessä on osakeyhtiölain 16 luvun ja 2 §:n mukainen absorptiosulautuminen ja Lab-ammattikorkeakoulu Oy:n y-tunnus on aiemmin ollut Lahden ammattikorkeakoulun y-tunnus (2630644-6). Kaikki kummankin sulautuneen ammattikorkeakoulun sopimukset, projektit ja velvoitteet siirtyivät fuusiossa lain mukaisesti yleisseuraantona uudelle Lab-ammattikorkeakoulu Oy:lle ja näin ollen sopimusten ja projektien osapuoli on Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n ja Saimaan ammattikorkeakoulu Oy:n sijaan Lab-ammattikorkeakoulu Oy. Fuusiolla ei ole vaikutuksia tämän projektin toiminnalliseen toteuttamiseen, vaan projektin tavoitteet, kohderyhmä ja tulokset säilyvät projektisuunnitelman mukaisina.
Miehet, jotka ovat suorittaneet vähintään toisen asteen koulutuksen tai muun korkeakoulututkinnon, jotka ovat vaihtamassa ammattia, tai ovat työttömiä tai työttömyysuhan alla.
Hankealueella toimivat opiskelijat, sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät mieshenkilöt, alan julkiset ja yksityiset työnantajat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat, peruskoulujen TET-ohjaajat, työvoimaviranomaiset
Lisäksi muiden ammattikorkeakoulujen viestinnän ja markkinoinnin osaajat sekä opettajat (ei LAB amk). Lukiot ja ammattiopistot sekä niiden opinto-ohjaajat yhteistyön ja markkinoinnin osalta. Hankkeen toimintojen kohteena olevien 5 ammattikorkeakoulun sotealan koulutusohjelmat ja niiden opettajat (ei LAB amk).
Kohderyhmissä ja osallistujina on miesten lisäksi myös työssä olevia naisia mm. mukana olevat naispuoleiset AMK-opettajat, opinto-ohjaajat, ammatinvalintapsykologit, te-toimistojen henkilöstö.
Kohderyhmät työpaketeittain: Työpaketti 1: kohderyhmät ammattikorkeakoulut ja niiden henkilöstö, opiskelijat ja hankkeen kohderyhmään kuuluvat mieshakijat. Lukiot ja ammattiopistot opinto-ohjaajat. Julkisen ja yksityisen sektorin sote-alan työnantajat, työntekijät ja asiakkaat. AMK-miesalumnit, tutor-opettajat, opintopsykologit, miesopettajat, erityisopettajat ja opiskelijajärjestöt.
Työpaketti 2: kohderyhmät TP1 viisi AMK:a. Ammattikorkeakoulujen ja toisen oppilaitosten opinto-ohjauksen henkilöstö.
Työpaketti 3: kohderyhmät AMK:jen opiskelijamarkkinoinnin henkilöstö. TE-toimistot, Ohjaamot, Vauhdittamot asiakkaat ja henkilöstö. Sote-alan työantajat ja heidän sidosryhmien asiakkaat.
Työpaketti 4: kohderyhmät opiskelijajärjestöt, amk-opettajat, opiskelijat, sote-alan työnantajat ja miestyöntekijät. Työpaketti 5: kohderyhmät hankkeen kohderyhmään kuuluvat mieshakijat, AMK:jen sote-alan koulutusohjelmat, Sotealan työnantajat.
Työpaketti 6: kohderyhmät ei ole koska kyseessä hanketoimijat.
Hankealueen ulkopuoliset toimijat, TE-palveluiden tuottajat, muut kuin hankkeen kohteena olevat 5 ammattikorkeakoulut ja ammattiopistot ja niiden henkilökunta sekä opiskelijat. Yritykset ja työnantajat sekä SOTE-palveluiden asiakkaat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 311 171
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 310 369
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 388 965
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 387 962
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4
Suunniteltu: 183
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 6 |
Hanke edistää hyvinvointia sekä kohderyhminä olevien henkilöiden työllistymisen kautta että sotealan asiakkaiden tasavertaisempien palvelujen kehittymisen kautta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää sukupuolten tasa-arvon näkökulman tuomista koulutukseen ja työelämään vähentämällä sukupuoliin liittyviä stereotypioita ja niistä aiheutuvia rajoituksia ammatinvalinnassa ja koulutuksiin hakeutumisessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 6 |
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta ja tuottaa tietoa muutoksen edistämiseksi. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta. |
Miesvirtaa sosiaali- ja terveysalalle hankkeen päätavoitteena oli sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeen tavoitteena oli myös kasvattaa miesten kiinnostusta sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutusta ja sen mahdollistamia erilaisia työtehtäviä kohtaan ja lisätä sitä kautta potentiaalisten mieshakijoiden ja valituksi tulleiden määrää. Tavoitteena oli saada pitkällä aikavälillä työelämän henkilöstörakennetta muuttumaan tasa-arvoisemmaksi.
Hankkeen tarkoituksena oli lieventää sukupuolten stereotypioita ja tuottaa miehille lisää kiinnostusta herättävää tietoa sote-alan mahdollisuuksista työurana. Hankkeen toimenpiteiden avulla oli tarkoitus vahvistaa tasa-arvon merkitystä koulutusasteilla ja työelämässä. Myös stereotyyppisten käsitysten lieventäminen ammattien soveltuvuudesta eri sukupuolille sekä tiedon lisääminen sote-alan tarjonnasta potentiaalisille mieshakijoille nykyistä paremmin oli hankkeen tarkoituksena. Pitkällä aikavälillä hankkeen tarkoitus oli vahvistaa erityisesti miesten työllistymistä sekä urakehitystä sote-alalla ja tätä kautta vahvistaa tasa-arvonäkökulma sote-alan työpaikoissa, joka edistää miespuolisten työntekijöiden työhyvinvoinnin kokemuksia. Samalla työyhteisöjen hyvinvointi sekä sote-alan ja asiakkaiden asema paranee, koska he voisivat saada miesten tuottamia ja tarjoamia sote-alan palveluita.
Hanke oli ESR- hanke, jonka toteuttajana toimi LAB-ammattikorkeakoulu. Hankkeessa edistettiin miestyöntekijöiden ja sote-alan koulutuksissa olevien sekä niihin pyrkivien miesten hyvinvointia ja tasa-arvoa sekä tuotettiin ajantasaista ja realistista tietoa sote-alan koulutuksista ja työtehtävistä. Oppilaitosten, Puolustusvoimien ja Siviilipalvelukeskuksen henkilöstöille ja viranomaisille tarjottiin tietoa sote-alan työtehtävistä ja -koulutuksesta sekä työn merkityksestä yksilölle sekä yhteiskunnalle.
Hanketyön konkreettisia tuloksia olivat erilaiset menetelmät ja toimintamallit, jotka jatkavat osana myöhemmin alkaneiden hankkeiden sekä LAB-ammattikorkeakoulun toimintoja. Hankkeessa luotiin virtuaalinen arviointimenetelmä sukupuolten tasa-arvon toteutumisen arviointiin sote-alan koulutuksissa, mentoroinnin toimintamalli sekä malli koulutusten markkinointiin sekä tehtäväpaketti opinto-ohjaajien käyttöön. Kaikkia näitä voidaan soveltaa käytettäväksi myös muihin konteksteihin ja muiden ryhmien kanssa työskentelyyn. Lisäksi hankkeessa tuotettiin paljon tietoa hankkeen toimenpiteiden pohjalta mm. artikkelien ja loppujulkaisun muodossa.
Asiasanat: sosiaali- ja terveysala, sote-ala, koulutus, työllisyys, hyvinvointi, tasa-arvo