![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21617
Hankkeen nimi: StageRight - Osaajille tutkintoja
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2019 ja päättyy 31.3.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: Myllypurontie 1
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Auli Sillanpää
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Osaamisaluepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 631 6374
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
StageRight-hankkeen valmistelu käynnistettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelmassa vuonna 2017 järjestämällä kysely tapahtuma– ja teatteritekniikan alan organisaatioille nykyisistä ja tulevaisuuden osaamistarpeista ja -vajeista, osaamisen kehittämisestä työpaikoilla sekä koulutuskokemuksista. Kyselyn tuloksista ilmeni, että jopa 65%:lta vastanneiden organisaatioiden esitysteknisestä henkilöstöstä puuttuu esitys- ja teatteriteknisen ammattialan koulutus. Osaamisen kehittäminen ja henkilöstön kouluttaminen on tulosten mukaan työnantajille tällä hetkellä tärkeää ja ajankohtaista, mutta työntekijöiden osaamisen kehittämiseen ei ole menetelmiä ja osaamista. Koulutuksen saavutettavuutta pidettiin keskeisenä ongelmana. Kyselystä saatiin myös tietoa seuraavien vuosien oleellisimmista osaamisvajeista.
StageRight-hankkeen tavoitteena on kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen. Hankkeen ensisijainen tavoite on kehittää täydennyskoulutusjärjestelmä, jonka kautta ilman tutkintoa olevat esitys- ja teatteritekniikan alalla työskentelevät saavat koottua itselleen tarpeen mukaan osatutkintoja ja tutkinnon. Täydennyskoulutuksen toteutuksessa tavoitteena on kehittää täydennyskoulutusmalleja verkko-oppimisessa sekä englanninkielistä osaopetuskokonaisuutta. Koulutus tulee siten vastaamaan tapahtumateollisuuden englanninkielisen työn osaamisen tarpeita.
Alalle luonteenomaista on nopeasti etenevä teknologinen ja tuotannollinen muutos. Verkko-opetuksen oppimisympäristöt muuttavat koulutukseen osallistumisen mahdollisuuksia merkittävästi. Osana hanketta kehitetään kotimainen ja kansainvälinen osaamisverkosto, jota on pitkään kaivattu alalle. Tapahtuma- ja teatteritekniikan alan kenttä on hajanainen. Tuotannot ja työkäytännöt hakevat yhteisiä, kansainvälisiä standardeja. Tapahtumateollisuuden merkitys taloudelle ja yhteiskunnalle sekä yritystoiminnalle on suuri. Johtavissa tapahtumamaissa tapahtumateollisuutta pidetään yhtenä kärkialoista ja keskeisenä taloudellisena toimijana.
Hankkeen päätoteuttaja on Metropolia AMK. Hanke on 2-vuotinen. Hankkeessa on keskeistä yhteistyö alan yritysten, esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelman neuvottelukunnan ja audiovisualisen teknisen alan yritysten ja järjestöjen kanssa. Metropolia AMK vastaa uusien teknologioiden osaamisen kautta tulevaisuuden palveluvientikapasiteetin kasvuun. Hankkeessa vastataan nopeasti muuttuviin työelämän osaamistarpeisiin ja parannetaan työssä olevien ja työttömyysuhanalaisten ammattitaitoa ja osaamista sekä mahdollisuutta osallistua elinikäisen oppimiseen.
Hanke tukee Metropolian strategiaa ja innovaatiotoimintaa sekä toteuttaa Uudenmaan strategisten painopisteiden kohtaa Hyvinvoiva ja menestyvä ihminen sekä menestyvä ja vastuullinen business. Tulevaisuuden osaavat uusmaalaiset ja elinikäisen oppimisen mallit tuovat lisäarvoa menestykseen. Osaamisen päivittäminen ja uuden työn tekemisen tavat muuttavat ansaintalogiikkaa ja työelämänsopimusjärjestelmiä. Tapahtumateollisuuden merkitys taloudelle ja yhteiskunnalle sekä yritystoiminnalle on suuri.
Hanke edistää suoraan kestävää kehitystä sosiaalisesti ja kulttuurisesti sekä välillisesti taloudellista ja ekologista kestävän kehityksen linjaa. Se luo myös edellytyksiä
yhdenvertaisten mahdollisuuksien toteutumiselle. Uudella teknologialla voidaan tulevaisuudessa parhaassa tapauksessa luoda uusia mahdollisuuksia ja lieventää eriarvoisuutta. Hankkeessa huomioidaan sukupuolinäkökulma ottamalla huomioon naisten vähäinen määrä kohderyhmässä.
Hankkeen kohderyhmänä ovat esitys- ja teatteritekniikka-alalla työskentelevät henkilöt.
1. Hankkeen kohderyhmänä ovat työttömyysuhan alaisina olevat esitys- ja teatteritekniikan osaajat, joilta puuttuu alan tutkinto ja työelämän kehitykseen riittävä osaaminen. Osaajat, jotka ovat pitkään työskennelleet alalla ja oppineet työn tekemällä. He tarvitsevat osaamisen lisäksi päivitystä uusiin työn tuomiin haasteisiin, kuten uusien teknologioiden osaamiseen, turvallisuusstandardeihin ja uusien energianlähteiden käyttöön. Kohderyhmänä ovat myös kesken opiskelujen työelämään temmatut, joilta on jäänyt opiskelu kesken. Kohderyhmälle tiedotetaan Metropolian amk:n yhteistyöverkoston kautta täydennyskoulutusmahdollisuuksista. Ilman tutkintoa työskentelevät jäävät usein alalle tekemään pätkätöitä ja osa-aikatöitä. Työsuhteeseen vaaditaan yhä useammin muodollinen pätevyys, jolla taataan osaaminen dokumentoidusti.
2. Hankkeen kohderyhmänä ovat myös esitys- ja teatteritekniikan amk-tutkinnon suorittaneet henkilöt, jotka ovat olleet pitkään työelämässä mutta jotka tarvitsevat päivittämistä alan uusiin vaatimuksiin. Työelämässä olevat alan ammattilaiset, jotka tarvitsevat valmiuksia esimiestyöhön, johtamiseen ja projektinhallintaan sekä kansainväliseen yhteistyöhön.
Molemmille kohderyhmille tiedotetaan Metropolian yhteistyöverkoston kautta täydennyskoulutusmahdollisuuksista.
Hankkeen välilliset kohderyhmänä ovat alan opetushenkilökunta ja alalla toimivat yrittäjät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 271 350
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 226 619
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 361 803
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 302 161
Maakunnat: Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin
Kunnat: Espoo, Vantaa, Kirkkonummi, Helsinki, Kauniainen
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 26
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 29
Suunniteltu: 72
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 3 |
Hankkeen vaikutus on lievästi positiivinen. Nykyään monet tapahtumat saavat energiansa generaattoreista, jotka polttavat runsaasti fossiilisia polttoaineita. Tämän huomioiminen ja ympäristöosaamisen kasvattaminen koulutuksen kautta kuuluu hankkeen keskeisiin sisältöihin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeen vaikutus on neutraali. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 4 |
Hankkeessa tiedostetaan, että tapahtumien tuotannoissa kulutetaan runsaasti fossiilisia polttoaineita. Tähän pyritään vaikuttamaan mm. koulutuksen sisällöillä. Toisaalta ymmärretään, että tapahtumien energialähteille ei välttämättä ole tällä hetkellä realistisia uusiutuvia vaihtoehtoja, mutta selvä muutos on tapahtumassa. Tämä kuitenkin vaatii jatkuvaa koulutusta ja perehdytystä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Hankkeen vaikutus paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen on positiivinen. Esitys-ja teatteritekniikka on kasvu- ja rakennemuutosala, joka kansainvälisyydestään huolimatta on paikallista, kulttuuri- ja paikasidonnaista toimintaa. Tapahtumatuotannot vahvistavat paikallisyhteisöjä, elävöittävät niitä, tuovat kasvua paikkalliseen elinkeinoelämään ja synnyttävät uutta yrittäjyyttä ja työpaikkoja. Oikein toteutettuna tapahtumat herättävät kansainvälistä huomiota ja kiinnostusta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 6 | 10 |
Hankkeen vaikutus aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen on positiivinen. Esitys- ja teatteritekniikka on kasvu- ja rakennemuutosala, joka vaatii monialaisuutta ja verkostoja sekä huippuosaamista. Se nojaa enemmän ja enemmän robotiikkaan, digitalisaatioon ja automatiikkaan. Tästä huolimatta tekniikan ja taiteen rajapinnassa toimiminen vaatii aina ihmistyövoimaa. Tapahtumatuotannot ovat lisäksi suuri aineettomia elämyksiä ja sisältöjä tuottava ala. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 5 |
Hankkeen vaikutus liikkumiseen ja logistiikkaan on lievästi positiivinen. Tapahtumatuotannot ketjuttuvat kansainvälisesti ja hanke edistää sitä, että logistiset ketjut voidaan toteuttaa tehokkaammin ja ekologisemmin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 9 |
Hankkeen vaikutus hyvinvoinnin edistämiseen on positiivinen. Esitys- ja teatteritekniikan toimintaympäristön kehittyminen luo uusia työmahdollisuuksia, yrittäjyyttä, verkostoja ja osaamista alan toimijoille. Osaamisen paraneminen ja päivittäminen edistää työllisyyttä ja ehkäisee työelämästä syrjäytymistä. Erilaisten tuotantojen kautta laajat yleisöt pääsevät osallistumaan tapahtumiin. Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ovat myös merkittävä näkökulma. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 8 |
Hankkeen vaikutus tasa-arvon edistämiseen on positiivinen. Esitys- ja teatteritekniikka on perinteisesti hyvin miesvaltainen ala. Hankkeessa pyritään purkamaan syrjiviä rakenteita tekemään ala houkuttelevaksi ja saavutettavaksi myös muille sukupuolille koulutuksen avulla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 5 |
Hankkeen vaikutus yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen on positiivinen. Esitys- ja teatteritekniikka on luonteeltaan kansainvälinen ala, ja se mahdollistaa kaikkia yhteiskuntaryhmiä, ilmiöitä ja asioita puhettelvien teemojen esiintuomisen. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 4 |
Hankkeen vaikutus kulttuuriympäristöön on positiivinen. Tapahtumattuotannot muokkavat erilaisia kulttuuriympäristöjä, vahvistavat paikallisyhteisöjä ja elävöittävät niitä. | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 7 |
Hankkeen vaikutus ympäristöosaamiseen on positiivinen. Esitys- ja teatteritekniikan toimijat tarvitsevat ympäristöön liittyvää kokonaisvaltaista osaamista. Nykyään monet tapahtumat saavat energiansa generaattoreista, jotka polttavat runsaasti fossiilisia polttoaineita. Tapahtumien toteuttamisen liittyy myös se, että ne jättävät jälkensä ympäristöön. Näiden huomioiminen ja ympäristöosaamisen kasvattaminen koulutuksen kautta kuuluvat varsinaisen hankkeen keskeisiin sisältöihin. |
StageRight-hankkeen keskeinen tarve oli luoda malli esitys- ja teatteritekniikan täydennyskoulutukselle sekä ammattitaidon ja elinikäisen oppimisen kehittämiselle. Hankkeen kehittämistarpeen keskiössä oli myös alan tiedon kerääminen ja verkko-oppimisen kehittäminen.
Hankkeen keskeinen tulos on toimiva täydennyskoulutusmalli, joka vastaa alalla työskentelevien, ilman tutkintoa olevien teknisen alan työntekijöiden sekä työelämää edustavien tahojen osaamistarpeeseen. Täydennyskoulutusmalli rakentuu erilaisista osakokonaisuuksista, joista kootaan osatutkintoja. Hankkeessa luotiin Suomen ensimmäinen esitystekniikan ammattikorkeakouludiplomi, joka oli samalla myös Metropolia ammattikorkeakoulun ensimmäinen korkeakouludiplomi. Suoritettu koulutus mahdollistaa haun tutkintomuotoiseen korkeakoulutukseen väyläopintojen kautta. Opinnot voi anoa hyväksi luettavaksi tutkintokoulutuksessa.
Esitystekniikan ammattikorkeakouludiplomien pilotointikoulutus järjestettiin kahtena suuntautumisvaihtoehtona, jotka nimettiin esitystekniikkaosaajan ammattikorkeakouludiplomiksi ja esitystekniikka-asiantuntijan korkeakouludiplomiksi. Koulutuspilotointi alkoi tammikuussa 2020 ja siihen osallistui 20 opiskelijaa. Hankkeen toiminta-ajasta johtuen diplomeita oli mahdollista suorittaa tammikuusta 2020 aina helmikuun 2021 puoliväliin asti. Yhdeksän opiskelijaa sai diplomin valmiiksi. Diplomiopiskelijat suorittivat kokonaisuudessaan 776 opintopistettä.
Hankkeen aikana kehitettiin myös laajasti verkko-oppimista. Koronapandemian vuoksi opetus muutettiin maalis-syyskuussa 2020 kokonaan verkko-opinnoiksi ja tämänkin jälkeen vain välttämättömät yksittäiset opinnot järjestettiin lähitoteutuksina. Koronapandemian seurauksena kesällä 2020 järjestettiin lisäksi kaikille avoimia ilmaisia kesäopintoja, jotka oli suunnattu hankkeen kohderyhmän mukaisesti työttömyysuhassa oleviin alan työntekijöihin. Kesäopinnot tuottivat kokonaisuudessaan 395 opintopistettä.
Hankkeen tuloksena syntyi myös suomenkielinen käännös yhteiseurooppalaisesta ETTE-työturvallisuuskoulutuksen opiskelijan kirjasta, joka sisältää esitysteknisen alan kymmenen eri näyttämöturvallisuuteen liittyvää kompetenssia. ETTE-turvallisuuskoulutuksen sisällöistä laadittiin verkko-oppimisalusta, jota pilotoitiin hankkeessa ja joka sai kiitettävän vastaanoton.
StageRight-hankkeessa selvitettiin myös tarvetta esitystekniikan ylemmälle korkeakoulututkinnolle ja hankkeen tuloksena luotiin ehdotus esitys- ja teatteritekniikan medianomi YAMK-tutkinnoksi.
Hankkeen toimina julkaistiin marraskuussa 2019 hankkeen toteuttaman koulutustarvekyselyn tulokset raporttina: ”Oikeaa osaamista stagella? StageRight-koulutustarvekyselyn tulokset”. Hankkeen lopuksi maaliskuussa 2021 julkaistiin lisäksi artikkelikokoelma ”Esitystekniikka stagella −puheenvuoroja täydennyskoulutuksesta”, joka käsittelee StageRight-hankkeen tulosten ja kokemusten lisäksi esitysteknisen alan koulutusta ja koulutuksen kehittämistä yhteensä kymmenen eri kirjoittajan voimin.