![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21596
Hankkeen nimi: Oulun rakentamisen malli
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2019 ja päättyy 30.4.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0992445-3
Jakeluosoite: Kiviharjuntie 8
Puhelinnumero: 040 1415 141
Postinumero: 90220
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.osao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Matinmikko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505969816
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Rakennusala on viime vuosina ollut yksi alueen vahvasti kasvaneista aloista, jossa työvoiman tarve kasvaa jatkuvasti. Alan kehittämisen ja kilpailukyvyn nostamisen kannalta on tärkeää lisätä alan toimijoiden välistä yhteistyötä (eri koulutusasteet, alan tutkimus ja työelämä). Hankkeessa rakennetaan ammatillisen oppilaitoksen (OSAO) ja korkeakoulujen (Oamk ja OY) yhteinen rakennusalan toimintamalli, jota rakennetaan osaamisen kehittämisen ja työelämän osaamistarpeiden pohjalta nousevien teemojen avulla. Hankkeen toimenpiteillä lisätään rakennusalan koulutusten vetovoimaa ja tuetaan opiskelijoiden siirtymiä oppilaitoksesta toiseen sekä opinnoista työelämään. Hankkeella halutaan tehostaa tutkintojen suorittamista tuomalla lisää konkreettisia ja monipuolisia työelämätilanteita- ja ympäristöjä opiskelun eri vaiheisiin ja siirtymiä tukemaan. Hankkeessa myötävaikutetaan naisten hakeutumiseen alalle. Tuloksena on uudenlainen Oulun rakentamisen malli, jota kehitetään seuraavilla toimenpiteillä:
Työpaketti 1. Työelämälähtöiset yhteistyömallit
Yhteistyömallien rakentaminen koostuu selvitysvaiheesta ja osallistavista teema- ja työpajoista.
a. Opiskelijoista vastuullisia rakentajia
Selvitysvaiheessa kootaan eri lähteistä (tietolähteet, -kannat, haastattelut, havainnoinnit) kertyvää tietoa rakennusalan nykyhaasteista ja osaamistarpeista oppilaitosten opetuksen kehittämisen tueksi. Toteutetaan näiden perusteella teemapajoja, joihin osallistuu sekä oppilaitoksen henkilökuntaa, opiskelijoita että yrityksiä.
b. Digitaaliset ratkaisut
Selvitysvaiheessa kartoitetaan työelämän tarpeita ja haasteita digitaalisiin ratkaisuihin ja tietomallinnukseen liittyen. Selvityksen pohjalta kehitetään esimerkiksi seuraavia digitaalisia ratkaisuja ja niihin liittyviä toimintamalleja:
tietomallinnuksen hyödyntäminen tuotannossa, rakenneanalyysissä ja työturvallisuuden kehittämisessä. Näillä toimenpiteillä parannetaan mm. opiskelijoiden työelämävalmiuksia.
Työpaketti 2. Uudistuva opetus
Tavoitteena on uudistaa rakennusalan opetusta henkilöstön osaamista koulutuksilla, parantamalla ja tehostamalla oppimisympäristöjen käyttöä sekä kehittämällä opintojaksoja.
a. Opetushenkilöstön osaamisen kehittäminen
Selvitetään oppilaitosten henkilöstön kehittämistarpeet. Toteutetaan koulutusta ja muita tapoja kehittää osaamista ja yhteistyötä (kuten tutustumiskäynnit ja opintomatkat).
b. Yhteiskäyttöiset oppimisympäristöt ja opintojaksojen kehittäminen
Suunnitellaan miten kunkin organisaation oppimisympäristöjä, kuten työmaita ja -saleja, laboratorioita sekä Turvapuistoa, voidaan hyödyntää monipuolisemmin ja kustannustehokkaammin. Toteutetaan erilaisia yhteisiä projekteja esim. moniammatillisia opetustilanteita ja yhteinen opintojakson osa sekä selvitetään yksilöllisiä opintopolkuja mahdollistavia käytänteitä. Tuloksena monikäyttöiset oppimisympäristöt.
Työpaketti 3. Vetovoimainen rakennusala
Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan oppilaitosverkoston yhteinen ”Liveraksa” -sivusto. Sivuston kautta tehdään alaa tutuksi ja pidetään yhteyttä alan muihin toimijoihin. Sivustoon liitetään esimerkiksi sosiaalisen median eri kanavia, joihin OSAOn, Oamkin ja yliopiston opiskelijat tuottavat sisältöä tai opiskelijat voivat tuoda alustalle omia projektitöitään näkyville. Järjestetään tutustumis-/teemapäiviä peruskoulujen 9. luokan oppilaille, lukiolaisille, lukioiden opetus- ja ohjaushenkilöstölle sekä työelämän edustajille. Hankkeessa kehitettyjä toimintatapoja ja kolmen oppilaitoksen yhteistä toimintamallia levitetään myös muualle Suomeen.
Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on opetushenkilöstö, opiskelijat, työelämän edustajat, peruskoulun 9. luokan oppilaat, lukiolaiset sekä heidän opetus- ja ohjaushenkilöstö.
Muut sidosryhmät.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 439 281
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 436 494
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 524 100
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 523 002
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulun
Kunnat: Oulu, Muhos, Hailuoto, Tyrnävä, Lumijoki, Kempele, Liminka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 27
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 15
Suunniteltu: 300
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 4 |
Pientalorakentamisen (puurakentaminen) kehittäminen vaikuttaa luonnonvarojen kestävään käyttöön. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 4 |
Työn mielekkään ja sitä sujuvoittavan organisoinnin voidaan katsoa vähentävän resurssien (myös luonnonvarojen) hukkakäyttöä. Hankkeessa huomioidaan suunnittelun merkitys ympäristönäkökulmiin. Pientalorakentamisen (puurakentaminen) kehittäminen vaikuttaa ympäristöön. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 7 |
Digitaalisuuden lisäämisellä pystytään ennakoimaan materiaalien määrä ja vähentämään sivuvirtoja | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 4 |
Uusiutuviin energialähteisiin liittyvä tietämys lisääntyy eri oppilaitostasoisen yhteistyön myötä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään oppilaitosten ja työelämän välistä yhteistyötä. Hankkeen toimenpiteillä pyritään vastaamaan siihen, että alueen rakennusalan yritykset saavat osaavaa työvoimaa ja, että heidän toiminnot kehittyvät ja tietoisuus lisääntyy. Tieto leviää opiskelijoiden ja yhteistyökumppaneiden kautta laajalle. Projekti avaa ja kasvattaa myös liiketoimintamahdollisuuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 7 |
Digitaalisuuden kehittäminen rakennusalalla edistää aineettomien tuotteiden ja palveluiden saavutettavuutta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 7 | 7 |
Digitaalisuuden kehittäminen rakennusalalla vähentää esimerkiksi kuljetustarpeita. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 9 |
Toimenpiteet vaikuttavat myönteisesti opiskelijoiden työllistymiseen ja työntekijöiden työtyytyväisyyteen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 7 |
Hankkeessa mietitään työtä tehostavia ja keventäviä toimintatapoja ja parannetaan olosuhteita –josta lopulta hyötyvät sekä naiset että miehet. Hankkeessa edistetään tasa-arvoa eri toimenpiteissä eikä sallita epäasiallista kohtelua tai syrjintää. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 6 |
Tarkoitus on tuoda uudenlaista osaamista esille (eri työntekijäryhmät, erilaiset taustat), arvostaa toisen työtä ja vähentää ennakkoluuloja. Tavoitteena on, että digitaalisilla ratkaisuilla voidaan asioita havainnollistaa paremmin kuin ennen, jolloin yhdenvertaisuus paranee. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 5 |
Hankkeen toimintaympäristöinä ovat asuinympäristöt mm. uusille pientaloalueille rakennettavat talot. Pidemmän aikavälinen tavoitteena on, että Oulun tunnetaan laadukkaasta rakentamisestaan ja vaikuttaa siten kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 7 |
Hankkeen toimenpiteillä vaikutetaan rakennusalan ympäristöosaamiseen esim. digitalisaatiota lisäämällä ja teemapäivillä. |
Rakennusala on viime vuosina ollut yksi alueen vahvasti kasvaneista aloista, jossa työvoiman tarve kasvaa jatkuvasti. Hankkeessa rakennettiin ammatillisen oppilaitoksen (OSAO) ja korkeakoulujen (Oamk ja OY) rakennusalan yhteistyötä. Hankkeen toimenpiteillä lisättiin osaamista, laatua ja rakennusalan koulutusten vetovoimaa. Hanke halusi tehostaa tutkintojen suorittamista tuomalla lisää konkreettisia ja monipuolisia työelämätilanteita ja ympäristöjä opiskelun eri vaiheisiin ja siirtymiä tukemaan. Hanke mahdollisti monenlaisia pilotointeja ja yhteistyökokeiluja, joiden pohjalta on helppo jatkaa yhteistyötä myös hankkeen jälkeen.
Työturvallisuuteen liittyvää osaamista kehitettiin työelämän kanssa yhteistyössä. Teemoina oli esim. korkealla työskentely ja putoamissuojaus. Hankkeessa onnistuttiin luomaan toimintamallia oppilaitosten sekä työelämän yhteistyöhön erityisesti Pohjois-Suomen Turvapuistoa hyödyntäen.
Hankkeessa tutkittiin, kehitettiin ja saatiin tuloksia digitaalisiin ratkaisuihin liittyen mm. tietomallinnuksen hyödyntämisessä sekä työturvallisuuden ja laadun kehittämisessä. Keskeisenä osana oli OSAOn oppilaitostyömaiden hyödyntäminen myös korkeakoulujen opetuksessa. Yksi konkreettinen yhteistyön malli on, että jatkossa Oamk ja OSAOn opiskelijat toteuttavat yhdessä digitaalisesti viikoittaiset työmaan kunnossapitotarkastukset.
Rakennusalan opetushenkilöstön osaaminen on hankkeen myötä parantunut ja vuoropuhelua käydään nyt eri oppilaitosten kesken ammattiopistosta yliopistoon. Hanke myötävaikutti mm. Oamk Highwayn syntymiseen ja antoi uutta potkua rakennusalan koulutuksen markkinointiin ja imagoon.
Hankkeessa tuotettu opetusmateriaali, artikkelit ja toimintamallit on koottu yhteen ThingLink-kuvaan, jolla havainnollistetaan hankkeen tuloksia ja yhteistyötä.