![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21594
Hankkeen nimi: Osaamiset esiin- hanke
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2019 ja päättyy 28.2.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: SaimaanVirta ry
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 1464587-0
Jakeluosoite: Karhumäenkatu 6
Puhelinnumero: 0447356241
Postinumero: 55120
Postitoimipaikka: Imatra
WWW-osoite: http://www.saimaanvirta.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Riitta Rissanen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: controller
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447979140
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Osaamiset esiin- hanke kehittää ja juurruttaa yksilöllistettyjä ja mukautettuja ammatillisia opintoja suorittaneiden nuorten palveluketjua koulutuksen ja työelämän välillä. Kehittäminen tapahtuu osittain käytännön asiakastyön avulla, nuorten ohjauksessa menetelminä käytetään tiedonvaihtoa, saattaen vaihtoa, osaamisen ja luontaisten kykyjen kartoittamista oppilaitoksissa ja työpajalla sekä tuettua työhönvalmennusta työelämään siirryttäessä. Hankkeen tavoitteena on muodostaa kiinteä, eri toimijoiden vahvuuksia ja erityisosaamista hyödyntävä yhteistyö-malli koulutuksesta työelämään tai työelämästä koulutukseen siirtyville erityistä tukea tarvitseville nuorille.
Hanketoimijana ja hallinnoijana on IntoPajat ry., jonka keskeisimpinä yhteistyökumppaneina hankkeessa toimivat Ammattiopisto Luovi ja Etelä-Karjalan työvoiman palvelukeskus. Hankkeessa on tarkoitus selvittää kohderyhmän nuorten palveluohjauksessa olevia ongelmakohtia sekä jo olemassa olevia hyviä käytänteitä. Näiden perusteella luodaan sujuvaan palveluohjaukseen tarvittavat toimintakäytännöt ja materiaalit yhteistyön perustaksi.
Hankkeen asiakaskohderyhmänä ovat Etelä-Karjalan alueella työttömänä olevat erityisammattikoulun tai mukaute-tun ammatillisen koulutuksen suorittaneet nuoret sekä eteläkarjalaiset nuoret, jotka ovat ammattiopisto Luovin yksiköissä opiskelemassa.
Hankkeen toimenpiteisiin kuuluvat myös työpajajaksot IntoPajojen työpajoilla sekä tuettu työhönvalmennus työ-pajalta työhön siirryttäessä. Työpajajaksolla keskitytään olemassa olevan osaamisen ja vahvuuksien kartoittami-seen ja vahvistamiseen työ-ja yksilövalmennuksen keinoin. Tavoitteena on, että työpajajakson jälkeen nuori siirtyy tuetusti hänen vahvuuksiaan vastaavaan työhön tai koulutukseen hankkeen yksilövalmentajan saattamana. Yksilö-valmentajan toteuttaman tuetun työhönvalmennuksen tavoitteena on auttaa nuoria löytämään oma paikkansa työelämästä. Yksilövalmentaja jalkautuu tarpeen mukaan työpaikalle tukemaan asiakasta ja työnantajaa työsuh-teeseen ja työn tekemiseen liittyvissä asioissa. Tuetussa työhönvalmennuksessa keskeisenä teemana on olemassa olevien vahvuuksien hyödyntäminen ja työn räätälöinti nuoren kykyjä vastavaksi.
- 17-29-vuotiaat Etelä-Karjalan alueella työttömänä olevat erityisammattikoulun tai mukautetun ammatillisen koulutuksen suorittaneet nuoret sekä eteläkarjalaiset nuoret, jotka ovat ammattiopisto Luovin yksiköissä opiskelemassa.
-hanketoimijoiden omat organisaatiot sekä yhteistyöverkostot
Välillisinä kohderyhminä ovat hanketoimijoiden yhteistyöverkostot, jotka voivat hyödyntää toimintamallia
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 47 595
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 40 646
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 001
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 40 646
Maakunnat: Etelä-Karjala
Seutukunnat: Imatran, Lappeenrannan
Kunnat: Taipalsaari, Rautjärvi, Luumäki, Savitaipale, Lemi, Lappeenranta, Ruokolahti, Parikkala, Imatra
Jakeluosoite: Tarkastamonkuja 3
Postinumero: 55800
Postitoimipaikka: Imatra
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 30
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta luonnonvarojen käytön kestävyyteen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta kasvillisuuteen, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta pinta ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan (kasvihuonekaasujen vähenemiseen). | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta Natura 2000 –ohjelman kohteisiin | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Materiaalien hyötykäyttö ja kierrätys huomioidaan hankkeen toiminnoiss | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeella parannetaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien kiinnittymistä työelämään ja tuetaan tätä kautta elinkeinotoimijoita työvoiman saatavuudessa | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 3 |
Hankkeessa luodaan palveluketju koulutuksesta työelämään siirtyville nuorille ja kautta parannetaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllisyyden edistämisen palveluja | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Saattaen vaihto, yksilö- ja tuettu työhönvalmennus edesauttavat kohderyhmän liikkumista koulutuksen ja työn perässä paikkakunnalta toiselle | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 2 |
Hanke luo siihen osallistuville asiakkaille edellytyksiä parantaa työelämäosaamistaan työpajalla.Hankkeen myötä kohderyhmälle voidaan tarjota tukea erilaisiin siirtymävaiheisiin, saatu tuki edistää hankeasiakkaiden psyykkistä hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 0 |
Hanke edistää tasa-arvoa tarjoamalla asiakkaille edellytystensä ja yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti tukea. Hanke edistää työelämä tasa-arvoa luomalla heikosti työmarkkinoille sijoittuville nuorille tukipalveluja työllistymisedellytysten parantamiseksi. Molemmilla sukupuolilla on yhtäläiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 3 |
Hankeasiakkaiden työelämäosallisuus ja sitä kautta yhteiskunnallinen osallisuus paranee hankkeeseen osallistumisen myötä. Luotu toimintamalli edesauttaa jatkossa kohderyhmän yhteiskunnallista osallisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeelei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön | ||
Ympäristöosaaminen | 1 | 0 |
Hankkeen työpajatoiminnassa hyödynnetään kierrätysmateriaaleja |
Hankkeen toiminnalla edistettiin mukautetun ammatillisen koulutuksen suorittaneiden sekä ammattiopisto Luovin yksiköissä opiskelemassa olevien nuorten opiskeluvalmiuksia ja työllistymistä henkilökohtaisella tuella, yksilöllisten ammatillisten opintopolkujen avulla. Hankkeen aikana luotiin tiivis yhteistyömalli ammattiopisto Luovin Imatran yksikön kanssa erityisoppilaitoksen.
Asiakastavoitteista jäätiin mutta määrällisiä asiakastavoitteita enemmän on kuitenkin kiinnitetty huomiota vaikuttavuuteen. Tavoitteena oli, että hankkeeseen otetaan henkilöitä, joiden ennakoidaan hyötyvän tarjolla olevista valmennuspalveluista ja joiden työllistymistä pystytään hankkeen avulla jollain lailla edistämään.
Hankkeen tavoitteena oli muodostaa kiinteä, eri toimijoiden kesken yhteistyömalli koulutuksesta työelämään tai työelämästä koulutukseen siirtyville erityistä tukea tarvitseville nuorille. Yhteistyömallin laatimisessa on tehty yhteistyötä Ammattiopisto Luovin kanssa. Tavoitteena on ollut kehittää ja juurruttaa palveluketju saattaen vaihdon, osaamisen ja luontaisten kykyjen todentamisen sekä tuetun työhönvalmennuksen avulla. Tavoiteltavassa toimintamallissa tieto nuoren osaamisesta, mahdollisista rajoitteista ja vahvuuksista siirtyy toimijoiden välillä ja tietoa pystytään hyödyntämään nuoren siirtyessä hänen vahvuuksiaan vastaavaan työhön tai koulutukseen.