![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21556
Hankkeen nimi: Polku Kokonaiseksi Kansalaiseksi
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 28.2.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: ViaDia Pirkanmaa ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 2634159-1
Jakeluosoite: Puutarhakatu 17
Puhelinnumero: +358443556125
Postinumero: 33210
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.viadia.fi/pirkanmaa
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekka Matilainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0443556125
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa kehitetään kansalaistaitoja, osallisuutta ja toimijuutta tukeva uusi nivelvaiheen vapaan sivistystyön kenttään sijoittuva valmentava koulutus ja - ohjausmalli aikuisille. Koulutusjakso valmentaa joko kansanopistopohjaiseen tai ammatilliseen opiskeluun sekä antaa valmiuksia uuden ammatillisen tulevaisuuden suunnitteluun. Aikuisille suunnatut valmentavat opinnot mahdollistavat elinikäisen oppimispolut ja tarjoavat väylän tavoitteellisempiin opintoihin. Koulutus toteutetaan ratkaisukeskeisiä työvälineitä hyödyntäen ja tavoitteena on löytää opiskelijoiden vahvuuksia, antaa edellytyksiä oman identiteetin ja kansalaisuuden vahvistumiselle ja rohkaista heitä aloittamaan uusi suunta elämässään. Koulutuskokonaisuus toteutetaan yhteistyössä Oppimalla kokonaiseksi kansalaiseksi –hankkeen kanssa, jonka rahoitusta haetaan Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.
Hankkeessa haetaan ratkaisua työikäisten syrjäytymisongelmaan sekä pitkäaikaistyöttömyyden kovan ytimen purkamiseen. Vaikka työllisyystilanne on parantunut merkittävästi, työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys eivät ole samaa tahtia vähentyneet. Osaavasta työvoimasta on pula useilla toimialoilla. On havaittu, että pelkät työllistämistoimet eivät ole riittäviä vaan tarvitaan laaja-alaista sosiaali-, terveys- ja koulutuspalveluiden yhteistyötä. Työikäiset ihmiset, jotka ovat olleet työelämän ulkopuolella vuosia tarvitsevat kansalaisuutta, osallisuutta ja oppimisen edellytyksiä vahvistavan koulutusjakson ennen oman ammatillisen osaamisensa päivittävää koulutusta. Kaikista heikoimmassa asemassa olevien opiskelijoiden jatkopolut voivat olla myös muuta osallisuutta tukevaa toimintaa. Tällä hetkellä tarjolla ei ole riittävästi tällaista aikuisille suunnattua valmentavaa koulutusta. Valmentavat koulutukset on suunnattu etupäässä nivelvaiheessa oleville nuorille.
Aikuisille suunnatussa valmentavassa koulutuksessa haetaan ratkaisuja myös työelämän ulkopuolelle jäämisen syihin. Asiakkaita tuetaan päihde- ja rikoskierteen katkaisemisessa ja autetaan heitä löytämään mahdollisuuksia suunnata toimintaansa tukemaan paremmin omaa hyvinvointiaan, yhteiskunnallista osallisuutta ja täysivaltaista kansalaisuutta.
Hankkeessa kehitetään ratkaisukeskeistä teoriaperustaa hyödyntäen uudenlainen koulutuksen ja yksilöllisen ohjauksen toimintamalli, joka pureutuu pitkään työelämän ulkopuolella olevien aikuisten uusien mahdollisuuksien löytämiseen. Koulutus antaa valmiuksia ammatilliseen täydennyskoulutukseen, uudelleen kouluttautumiseen sekä oman identiteetin vahvistamiseen kohti aktiivista kansalaisuutta.
Asiakkaat ohjautuvat hankkeeseen pääsääntöisesti ViaDia Pirkanmaan sekä mahdollisesti myös muiden ViaDia ry:n paikallisyhdistysten tai järjestöjen kautta. Matalan kynnyksen työ- ja toimintakeskusten, ruoka-aputyön ja asunnottomuustyön kautta on löydetty hankalissa elämäntilanteissa olleita aikuisia, joiden kuntoutuminen ja elämänhallinnalliset taidot ovat parantuneet. Uusi koulutus toimii mm. kuntouttavan työtoiminnan jatkopolkuna mahdollistaen uusien ammatillisten jatkokoulutuspolkujen löytymisen. Koulutuksessa parannetaan opiskelijoiden viestinnällisiä valmiuksia, yhteiskuntatietouteen liittyviä valmiuksia, digitaalisia valmiuksia sekä mm. itsesäätelytaitoja, tunnetaitoja, psyykkistä joustavuutta sekä pettymysten sietokykyä yksilöllisen valmennuksen avulla. Näin parannetaan opiskelijoiden mahdollisuuksia toimia jatkossa pitkäjännitteisesti omien ammatillisten tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Hanketta toteutetaan yhteistyössä Rikosseuraamuslaitoksen, Suomen teologisen opistojen, Suomen Marttaliiton sekä Via Dia Pirkanmaa ry:n muiden kumppaneiden kanssa.
Koulutusjakso on suunnattu pääsääntöisesti yli 35- vuotiaille aikuisille, joiden aikaisemmista opinnoista on kulunut jo useita vuosia. Hankkeen kohderyhmään kuuluvilla opiskelijoilla saattaa olla takanaan erittäin kuormittavia elämänkokemuksia esim. vankilataustaa tai vahva päihdehistoria. Siksi siirtyminen suoraan ammatilliseen koulutukseen muodostaa liian suuren kynnyksen ja mahdollisesti jopa uuden pettymyksen ja epäonnistumisen kokemuksen. Matalan kynnyksen koulutuspalvelu tarjoaa onnistumisen elämyksiä ja auttaa löytämään ehkä vuosia piilossa olleita taitoja.
Asiakasohjaus koulutukseen tapahtuu pääsääntöisesti ViaDia Pirkanmaa ry:n kuntoutustoiminnan, vankilatyön ja työtoiminnan kautta. Asiakasohjausta voidaan tehdä myös yhteistyössä työllisyyspalveluiden, sosiaalityön sekä oppilaitosten kanssa.
Koulutuksessa kiinnitetään huomiota kieli- ja viestintätaitojen kehittämiseen, joten koulutuspilottia voidaan soveltaa jatkossa myös maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kanssa. Tuoreessa OECD:n kotouttamistoimenpiteitä tutkivan raportin mukaan https://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/working-together-skills-and-labour-market-integration-of-immigrants-and-their-children-in-finland_9789264305250-en vain yksi viidesosa kotoutumiskoulutuksessa olleista maahanmuuttajataustaisista opiskelijoista saavutti kielitaidon suhteen heille asetetun tavoitetason, joka mahdollistaisi jatkokoulutuspoluilla etenemisen. Hankkeella haetaan epäsuorasti ratkaisua myös tämän kohderyhmän nivelvaiheen koulutuksen kehittämiseen.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä voidaan nähdä myös tahot, jotka työskentelevät kyseisen asiakasryhmän kanssa eli sosiaali- ja terveyspalveluiden toimijat, ammatillisen kuntoutuksen sekä työllisyyspalveluiden toimijat sekä Rikosseuraamuslaitos, jolle malli tarjoaa yhden mahdollisuuden rakentaa jatkopolkuja asiakaskunnalleen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 158 878
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 153 984
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 158 878
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 153 984
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 48
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 10 |
Henkilöt joilla ei ole koulutustaustaa tai koulutus on hyvin kaukainen ajatuskin, saavat mahdollisuuden aloittaa matalan kynnyksen opiskelun heille kiinnostavien asioiden parissa. Koulutus mahdollistaa toteutuessaan jatkopolutuksen ammatillisiin opintoihin ja näin olleen myös osallisuuden yhteiskuntaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Hanke mahdollistaa kaikkien kohderyhmän henkilöiden tasapuolisen siirtymän opiskelemaan rotuun, ryhmään ja sukupuoleen katsomatta | ||
Kulttuuriympäristö | 9 | 9 |
Hankkeen oppimisympäristönä on oppilaitoksen lisäksi erilaisia kulttuurillisia ympäristöjä joihin tutustutaan opintokäynneillä. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 7 |
Koulutuksen aikana oppimisympäristönä on myös hävikkiruoka- ja kirppariympäristö ja erilaiset hävikin vähentämiseen liittyvät toimenpiteen ko. ympäristössä. |
Hankkeessa kehitettiin kansalaistaitoja, osallisuutta ja toimijuutta tukeva valmentava koulutus ja - ohjausmalli aikuisille. Koulutus- ja ohjausmallia kehitettiin, ja hankkeessa toteutettiin yhteensä kolme kuudentoista viikon kurssia. Näiden lisäksi hankkeessa toteutettiin kokeilumuotoisena yksi kahdeksan viikon kurssi etäyhteyksin verkkokurssina, sekä yksi kahdeksan viikon verkkokurssi, johon kuului myös kontaktitapaamisia. Ryhmämuotoisen valmennuksen lisäksi asiakkaille tarjottiin yksilöllistä ohjausta. Toiminnan kautta tavoitettiin 37 asiakasta. Valmennuksen teemoina olivat mm. digi- ja yhteiskuntataidot, itsetuntemuksen ja osallisuuden lisääminen ja toimijuuden vahvistaminen. Valmennuksen työskentelyorientaatio oli tarinallisuus, ratkaisu- ja voimavarakeskeisyys. Valmennuksen tavoitteena pitkällä aikavälillä on purkaa pitkäaikaistyöttömyyden kovaa ydintä, vaikuttaa työttömyyden juurisyihin ja auttaa aikuisia löytämään väyliä koulutus- ja työllistymispolulla.
Hankkeen tuloksena kehitettiin valmennusmalli yhdessä Oppimalla kokonaiseksi kansalaiseksi -sisarhankkeen kanssa. Valmennusmallia hyödynnetään hankkeen jälkeen ViaDia Pirkanmaan muussa asiakastoiminnassa ja uudessa Kohtaa verkossa -ESR-hankkeessa. Hankkeessa kehitettiin valmennuksen tueksi yksilöohjauksen malli, jossa hyödynnetään ratkaisukeskeistä työotetta.