![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21486
Hankkeen nimi: fPlaza - Kestävää kasvua
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2018 ja päättyy 31.8.2022
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Oulun Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2509747-8
Jakeluosoite: Kotkantie 1
Puhelinnumero: 010 27 21 030
Postinumero: 90140
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.oamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Terttu Hannele Savela
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 91 33 526
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
fPlaza (femalePlaza) - hankehakemus kohdistuu Euroopan sosiaalirahaston kansainvälisen yhteistyön hankehaun Työllisyys-teemaan ja Suomen Rakennerahasto-ohjelman toimintalinjaan 3 ja sen erityistavoitteeseen 8.1: Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen.
fPlaza-hankkeen päätavoitteena on lieventää sekä Suomessa että kumppanimaissa sukupuolenmukaista vertikaalista ja horisontaalista eriytymistä työmarkkinoilla, edistää naisten siirtymistä työstä työhön tai yrittäjyyteen sekä edistää naisten mahdollisuuksia edetä uralla ja lisätä heidän liikkeenjohdollista osaamistaan.
Lisäksi yrittäjinä toimivia naisia kannustetaan yritystoiminnan kehittämiseen, kasvuun, kansainvälistymiseen ja yritystoiminnan laajentamiseen myös perinteisten naisalojen ulkopuolelle. Yhteisten työpajojen ja osaamisen kehittämisen ja jakamisen tavoitteena on luoda edellytyksiä uusille tuotteille ja palveluille sekä löytää uusia markkinoita ja verkostoitua paikallisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.
Kansainvälisen yhteistyön keskeisenä tavoitteena on tunnistaa hankkeeseen osallistuvissa maissa aikaisemmin kehitettyjä hyviä toimintamalleja, kehittää niitä edelleen kansainvälisellä yhteistyöllä sosiaalisiksi innovaatioiksi ja levittää myös muiden jäsenmaiden käyttöön. Tavoitteena on lisätä kumppanimaiden koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden sekä yritysten välistä kansainvälistä verkostoitumista ja vastavuoroista oppimista.
Yhteistyön tuloksena syntyy mm. neljä kansainvälistä, innovatiivista yrittäjyyden ja johtajuuden valmennusohjelmaa sekä ajanmukaisia koulutusmateriaaleja. Koulutuksiin osallistuville yrityksille ja organisaatioille hankkeen kansainvälisen ulottuvuuden tuoma lisäarvo merkitsee tilaisuutta aitoon kansainvälistymiseen, osaamisen jakamiseen, kansainväliseen verkostoitumiseen ja liikesuhteiden solmimiseen. Kansainvälinen yhteistyö lisää ymmärrystä yrittäjyyden haasteista myös kansainvälisellä tasolla ja laajentaa näkökulmia sekä luo rajat ylittäviä henkilö-, liike- ja organisaatiosuhteita.Hankkeella edistetään sukupuolten välistä tasa-arvoa ja vahvistetaan naisten asemaa yrittäjinä ja johtajina.
Hankkeessa toteutetaan neljä erilaista ohjelmaa, jotka on suunnattu seuraaville kohderyhmille:
1. fLeader: Naisyrittäjät ja työelämän murroksessa olevat naiset, jotka haluavat edistää mahdollisuuksiaan siirtyä eri alalle tai yrittäjiksi tai edistää omia uramahdollisuuksiaan digitalisoituvassa ja muuttuvassa työympäristössä. Kolme x 20 henkilön ryhmää, yhteensä 60 osallistujaa.
2. fGrowth: Kasvua ja kansainvälistymistä tavoittelevat naisyrittäjät. Yrittäjiltä edellytetään, että yritystoiminta on jatkunut noin kaksi vuotta, yrittäjän omistusosuus yrityksestä on merkittävä, yritys on kasvuhakuinen ja -kykyinen. Yksi x 20 henkilön ryhmä.
3. fDesign: Kohderyhmä on sovittu yhdessä kansainvälisten partnereiden kanssa. Kohderyhmä perustuu yhteistyön aikana valittuun yhteiseen tarpeeseen (kuten yrittäjyyttä harkitsevat maahanmuuttajanaiset tai akateemiset maahanmuuttajanaiset, markkinoinnin ja erityisesti palvelumuotoiluosaaminen, digiosaaminen, sosiaalisen median käyttövalmiudet tai yritystoiminnan aloittaminen), joista teemaksi valikoitui markkinoinnin johtaminen ja palvelumuotoilu. Yksi x 20 henkilön ryhmä, yhteensä 20 osallistujaa.
4. fTravel: Matkailualan johtamisen ohjelma. Kohderyhmänä matkailualalla yrittäjänä toimivat naiset sekä matkailualan johtamis- ja asiantuntijatehtävissä toimivat naiset. Yksi x 20 hengen ryhmä.
Osallistujia yhteensä 120 naista.
fPlaza-hankkeen toiminta kohdistuu kumppanuusmaissa myös valmennusohjelmiin osallistuvien yritysten ja organisaatioiden henkilöstöön ja yhteistyöverkostoihin.
Tiedotustoiminnan kautta välillisenä kohderyhmänä ovat myös toteuttaja-ammattikorkeakoulun ja -yliopiston henkilöstö ja opiskelijat sekä suuri yleisö.
Välillinen kohderyhmä on myös kansainvälisten kumppanien organisaatiot ja niiden henkilöstö ja yhteistyöverkostot.
Hankkeessa toteutettava kansainvälinen koulutus- ja kehitystyö tuo mahdollisuuden levittää hankkeen kokemuksia ja tuloksia myös muihin EU:n jäsenmaihin.
Osapuolten yhteistyöverkostojen, kuten GRLI:n ja Jyväskylän yliopiston WeAll-hankkeen kautta toiminta ja tulokset näkyvät kansainvälisesti.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 559 057
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 509 623
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 745 411
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 679 498
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Raahen, Koillismaan, Oulun, Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Ii, Alavieska, Oulainen, Oulu, Reisjärvi, Muhos, Hailuoto, Tyrnävä, Raahe, Merijärvi, Pyhäjärvi, Siikajoki, Taivalkoski, Utajärvi, Sievi, Lumijoki, Kalajoki, Siikalatva, Ylivieska, Kärsämäki, Kempele, Kuusamo, Pyhäntä, Pyhäjoki, Vaala, Pudasjärvi, Haapajärvi, Liminka, Haapavesi, Nivala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 85
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 95
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 7 |
Hankkeen ohjelmissa koulutetaan kestävän kehityksen huomioimiseen yritystoiminnassa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Erityisesti hankkeen johtajuusohjelmassa huomioidaan yritystoiminnan vaikutuksia taloudelliselta, sosiaaliselta ja ympäristölliseltä näkökulmalta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 4 |
Erityisesti hankkeen johtajuusohjelmassa korostetaan kestävän kehityksen periaatteita yritystoiminnassa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeen koko toiminnassa huomioidaan kestävän kehityksen periaatteita. Erityisesti yrityksille suunnatussa kasvuohjelmassa tuetaan pienten ja keskisuurten yritysten kestävää kehittämistä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään uusia ja innovatiivisia opintokokonaisuuksia yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 8 |
Tukee naisyrittäjien ja johtajien henkistä hyvinvointia vahvistamista heidän osaamistaan ja uskoa omiin kykyihin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 10 |
Hanke edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Hanke toteutetaan laajassa yhteistyössä kansainvälisten kumppanien kanssa. Yhteistyö lisää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Vaikutus neutraali. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 8 |
Hankkeen molemmissa ohjelmissa korostetaan yritystoiminnan haitallisten vaikutusten minimoimista ympäristönäkökulmasta. |
fPlaza- kestävää kasvua on yhteishanke Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston välillä- Hanke toteutettiin ajanjaksolla 1.11.2018 – 31.8.2022. Hanke kesti yhteensä 3 vuotta ja 10 kuukautta. Hankkeen päätavoitteena oli lieventää sekä Suomessa että kumppanimaissa sukupuolenmukaista vertikaalista ja horisontaalista eriytymistä työmarkkinoilla, edistää naisten siirtymistä työstä työhön tai yrittäjyyteen sekä edistää naisten mahdollisuuksia edetä uralla ja lisätä heidän liikkeenjohdollista osaamistaan.
Hankkeen aikana kehitettiin ja toteutettiin neljä erilaista koulutusohjelmaa päätavoitteen saavuttamiseksi. Ohjelmat oli suunnattu yrittäjänä toimiville naisille ja asiantuntija- tai johtotehtävissä erilaisissa organisaatioissa toimiville naisille. Ohjelmien sisällöissä painotettiin johtamisvalmiuksien kehittämistä, vastuullista liiketoimintaan ja kansainvälisyyttä (fLeader), markkinoinnin johtamista ja palvelumuotoilua (fDesign), kokonaisvaltaista matkailu-, hotelli- ja ravintola-alan johtamista ja liiketoiminnan kasvua (fTravel) ja yritysten kasvua ja kansainvälistymistä (fGrowth). Lisäksi koronan aiheuttaman liiketoimintatilanteen vuoksi tarjottiin täsmäkoulutus digitaaliseen liiketoimintaan ja nopeaan reagointiin muuttuneessa markkinassa (Rokotus).
Koulutusohjelmat käynnistyivät pääosin suunnitelman mukaan. Koulutusohjelmien käynnistymiseen ja toteutukseen vaikutti vallitseva pandemia tilanne siten, että suunniteltujen ohjelmien ajankohtaa ja sisältöjä sovellettiin hankkeen aikana vastaamaan parhaiten osallistujien tarpeisiin. Koulutuksiin osallistui yhteensä 121 yrittäjä-, asiantuntija- ja johtajanaista. Osallistujat ovat saaneet ohjelmista vertaistukea, rohkeutta ja valmiutta kehittyä vaativampiin tehtäviin sekä kasvattaa tai kehittää omaa organisaatiotaan ja liiketoimintaa. Hankkeen aikana osallistujien kesken on syntynyt uudenlaista yhteistyötä, uusia liikesuhteita ja uusia verkostoja myös kansainvälisesti, joita monet osallistujat pitävät yllä itseohjautuvasti ohjelman päättymisen jälkeen.
Hankkeessa tehtiin yhteistyötä kahden kansainvälisen kumppanin kanssa. Espanjalaisen EOI Business Schoolin kanssa järjestettiin yhteisseminaareja ja intensiivisiä johtamisleirejä, joihin osallistui 26 EOI:n osallistujaa ja fLeader-ohjelman 38 osallistujaa. Koulutusyhteistyötä tehtiin lisäksi Fabrika 360 kanssa Sofiasta Bulgariasta. Kansainvälisten kumppaneiden kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön tuloksena opittiin eri maiden hyviä tasa-arvo ja koulutuskäytäntöjä, joita voitiin soveltaa omassa kohdemaassa, laadittiin yhteisiä koulutusohjelmia, sekä ohjelmiin osallistujille mahdollisuuksia vastavuoroiseen oppimiseen ja kansainvälisen liiketoiminnan osaamiseen.
Hankkeen aikana on hankeosapuolten Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston välillä tehty korkeakoulurajat ylittävää hyvää yhteistyötä. Sen lisäksi hankkeessa on tehty käytännön yhteistyötä Jyväskylän yliopiston, Haaga-Helia Ammattikorkeakoulun, Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien ja Business Oulun kanssa. Tämä yhteistyö on vahvistanut ohjelmien sisältöä.