![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21481
Hankkeen nimi: Osaan! - avaimia aikuisten perustaitoihin
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2018 ja päättyy 31.1.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä Tavastia
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0205303-4
Jakeluosoite: PL 30
Puhelinnumero: 03 6591600
Postinumero: 13101
Postitoimipaikka: Hämeenlinna
WWW-osoite: http://www.kktavastia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Juha Mäkirinta
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: suunnittelijaopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408696413
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Lähtökohtana on, että lukutaito, numerotaito sekä tieto- ja viestintätekniikkataidot ovat nyky-yhteiskunnan perustaitoja. Nämä taidot ovat edellytys täysipainoiselle työelämään osallistumiselle sekä perusta elinikäiselle oppimiselle. Hankkeen kohderyhmänä ovat aikuiset maahanmuuttajat, joiden perustaitojen hallinta on heikkotasoista. Kohderyhmällä on vaikeuksia toimia täysipainoisesti esimerkiksi arjessa, opiskelussa ja työelämässä. Hankkeen toimenpiteillä edistetään välittömästi tai välillisesti koulutuksesta koulutukseen tai työelämään siirtymistä, koska kohderyhmän opiskelijoiden tavoitteena on toisen asteen koulutukseen siirtyminen tai suora työllistyminen opintojen päätyttyä. Pääosa luki-koulutuksen, peruskoulun ja kotoutumiskoulutuksen vailla ammattia olevista opiskelijoista suuntautuu ammatillisiin opintoihin. Vuoden 2014 tehdyn tutkimuksen mukaan yli puolella ammatillisen koulutuksen suorittaneista aikuisista oli heikot ongelmanratkaisutaidot, joten juuri tämän kohderyhmän taitotason parantamiseen on syytä keskittyä ja suunnata voimavaroja.
Hanke edistää opettajien ja koulutusorganisaatioiden osaamista kehittämällä uusia opetusmenetelmiä ja käytänteitä aikuisten maahanmuuttajien koulutuksessa eri koulutusmuodoissa erityisenä kohteena oppimisessa tarvittavien perustaitojen vahvistaminen. Hanke kuuluu Taito-ohjelman piiriin ja siinä kehitetään koulutuksessa pysymiseen ja koulutukseen pääsemiseen kytkeytyviä valtakunnallisia toimintamalleja. Heikot perustaidot (luku-, numero- sekä tieto- ja viestintätekniset perustaidot) johtavat siihen, että vieraskielisten opiskelijoiden läpäisyaste ammatillisessa koulutuksessa on selvästi muita opiskelijoita matalampi. Perustaitoja vahvistava koulutus parantaa myös opiskelijoiden työllistämisedellytyksiä. Perustaidoissaan vahvistusta tarvitsevat ovat kehittämiskumppanin roolissa, heidän palautteensa muokkaa syntyviä rakenteita ja materiaaleja.
Projektin tavoitteet ja tulokset tiivistettynä ovat:
1) Koulutuksen laadun nostaminen pedagogisella mallintamisella - syntyy suositukset perusopetuksen järjestämiseen
2) Perustaitoja vahvistavan opetustyön arvostuksen ja osaamistason kohottaminen - opettajien täydennyskoulutusta ja työpari- ja verkostotyöskentelyn malleja
3) Synergian ja kustannustehokkuuden lisääntyminen jakamalla avoimesti valtakunnallista verkkomateriaalia - opettajien käyttöön tuleva avoin verkkomateriaali perustaitojen opettamisen tueksi
4) Koulutusjärjestelyiden laadun parantaminen ja koulutuksen järjestäjien perehdytyksen vahvistaminen - koulutuksen järjestäjien ymmärrys kasvaa perustaitoja vahvistavan koulutuksen järjestämisestä ja
osuudesta koulutusjärjestelmän kokonaisuudessa
Perustaidoiltaan heikkoja 16–65-vuotiaita on Suomessa paljon. Lukutaidossa on vakavia puutteita 11 prosentilla eli 370 000 henkilöllä. Numerotaidoissa heikkoja on vielä enemmän eli 450 000 henkilöä (13 %). Tietotekniikkaa soveltava ongelmanratkaisutaito on heikkoa 385 000 henkilöllä (11 %). Näiden lukujen lisäksi voidaan mainita, että lähes viidesosa eli 650 000 henkilöä ei ollut tehnyt tehtäviä tietokoneella.
Tämän hankkeen kohderyhmänä on yli 17-vuotiaat aikuiset maahanmuuttajat, joiden suunnitelmiin kuuluu joko ammatillinen koulutus tai siirtyminen työelämään. Hankkeeseen osallistuu Ammattiopisto Tavastian aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksessa, Vanajaveden Opiston kotoutumiskoulutuksessa, Otavan Opiston aikuisten perusopetuksessa kohderyhmään kuuluvia henkilöitä on arviolta 155.
Tässä hankkeessa keskitytään kolmen eri kohderyhmän opiskelijoihin ja heidän oppimisvalmiuksien parantamiseen. Nämä ryhmät ovat: luku- ja kirjoitustaidottomat, alkuvaiheen opiskelijat aikuisten perusopetuksen alku– ja päättövaiheessa sekä kotoutumiskoulutuksen opiskelijat.
Toinen merkittävä kohderyhmä on oppilaitosten opetushenkilöstö, jolle järjestetään koulutusta ja jotka osallistuvat työparitoimintaan. Heitä arvioimme olevan noin 40.
Kolmanneksi kohderyhmänä ovat koulutuksen järjestäjät, jotka järjestävät maahanmuuttajille koulutusta ja vastaavat koulutustarpeisiin omilla toiminta-alueillaan.
Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat hankeverkoston ulkopuoliset luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen, kotoutumiskoulutuksen ja aikuisten maahanmuuttajien perusopetuksen asiantuntijat ja kolmannen sektorin toimijat. Valtakunnallisena hankkeena hanke tuottaa materiaalia avoimesti kaikkien koulutuksen asiantuntijoiden käyttöön.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 298 830
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 271 795
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 398 440
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 362 394
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 7
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 195
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 3 |
Verkkoympäristöjen käyttö säästää välillisesti ja välittömästi luonnonvaroja | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 3 |
Verkkoympäristöjen käyttö vähentää välillisesti ja ilmastonmuutoksen riskejä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 3 |
Kasvillisuuden, eliöiden ja luonnonmonimuotoisuus ovat opetuksen sisältöjä ja vaikutusta on välittömästi ja välillisesti | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 1 | 2 |
Vaikutukset vesistöön, maaperään ja ilmaan ovat opetuksen sisältöjä ja vaikutusta on sekä välittömästi että välillisesti | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Luonnonsuojelun kannalta vaikutusta on yleisellä tasolla ihmisten osaamistason noustessa | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 3 |
Vaikutusta on lähinnä välillisesti, esim. kierrätys on yksi oppisisältö | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 3 |
Vaikutusta on lähinnä välillisesti, esim. uusiutuvat energianlähteet on yksi oppisisältö | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 7 |
Vaikutusta on välittömästi ja välillisesti; aikuisten perustaitojen vahvistaminen hyödyttää paikkakunnalla asuvien ihmisten inhimillisten resurssien saamista käyttöön. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Vaikutusta on välittömästi ja välillisesti; aikuisten perustaitojen vahvistaminen hyödyttää paikkakunnalla asuvien ihmisten inhimillisten resurssien saamista käyttöön. Perustaitojen vahvistamista voidaan myös tuotteistaa erilaisilksi koulutuspalveluiksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 3 |
Avoimien verkkoympäristöjen käyttö vähentää turhaa liikkumista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 9 | 9 |
Perustaitojen vahvistaminen ja koulutuksen tason nostaminen vahvistaa suoraan opiskelijoiden hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Perustaitojen vahvistaminen ja koulutuksen tason nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti aliedustettujen ryhmien tasa-arvoisuutta | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 9 |
Perustaitojen vahvistaminen ja koulutuksen tason nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti aliedustettujen ryhmien yhdenvertaisuutta ja osallisuutta | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Perustaitojen vahvistaminen ja koulutuksen tason nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti oman kulttuuriympäristön arvostamista koulutussisältöjen kautta | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 4 |
Perustaitojen vahvistaminen ja koulutuksen tason nostaminen vahvistaa koulutuksellisesti ympäristönäkökulman arvostamista koulutussisältöjen kautta |
3.1 Hankkeen toiminnan ja tulosten tiivistelmä
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin on Euroopan sosiaalirahaston ja valtion rahoittama kaksivuotinen hanke, jonka tavoite oli Taito-ohjelman mukaisesti aikuisten maahanmuuttajien perustaitojen eli luku- ja kirjoitustaidon, numerotaitojen sekä tieto- ja viestintätekniikkataitojen parantaminen. Hanketta toteuttivat Vanajaveden Opisto, Ammattiopisto Tavastia ja Otavan Opisto. Hankkeessa kehitettiin malli ja materiaaleja luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen, aikuisten perusopetuksen lukutaito- ja alkuopetusvaiheen sekä kotoutumiskoulutuksen perustaitotietoisen opetuksen kehittämiseen ja käyttöön.
Osaan-hankkeen perustaitojen osaamismalli perustuu opettajien perustaitojen opetuksen kehittämiseen. Osaajan perustaidot kehittyvät parhaiten, kun kaikki opetus on perustaitotietoista. Tähän tavoitteeseen päästään kouluttajien ja opettajien ainerajat ylittävällä yhteistyöllä. Ketterä opetuksen yhteissuunnittelu lisää opetuksen läpinäkyvyyttä ja perustaitojen sisällyttämistä kaikkiin aineisiin. Osaajan perustaitojen jatkuva testaaminen hankkeen tarjoamilla testausvälineillä antaa opettajille paremman kokonaiskuvan osaajan perustaitojen tasosta ja puutteista.
Aikuisten maahanmuuttajien koulutus on melko nuori ja marginaalissa ollut koulutuksen ala, jonka kohderyhmälle suunnattua kaupallista materiaalia ei ole ollut markkinoilla. Tähän puutteeseen Osaan-hanke on vastannut tuottamalla sekä kipeästi kaivattua digitaalista että tulostettavaa materiaalia perustaidot huomioonottavaan opetukseen. Hankkeen tuottama perustaitotietoinen materiaali on vapaasti saatavilla oppimisympäristössä sivuilla www.osaansuomessa.fi.
Hanketta toteuttaneiden oppilaitosten opettajat ovat hyötyneet erityisen paljon hankkeesta, sillä heidän perustaitojen opetustaitonsa ovat hankkeen päätyttyä tekemämme kyselyn perusteella kehittyneet selkeästi. Opettajat ovat hankkeen päätyttyä myös tietoisempia perustaidoista ja niiden puutteista, ja tämä tieto vaikuttaa myös heidän opetuksensa painopisteisiin.
Hankkeen kohderyhminä olivat aikuisten maahanmuuttajien opettajat ja opiskelijat aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon ja alkuvaiheen opetuksessa sekä kotoutumiskoulutuksessa. Hankkeen tapahtumissa ja välittömässä toiminnassa oli mukana valtakunnallisesti yli 100 opettajaa ja noin 650 opiskelijaa.