![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21466
Hankkeen nimi: UUSILLE URILLE - nuorten työelämätaitojen vahvistaminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2019 ja päättyy 31.3.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3 D
Puhelinnumero: 0406233082
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Antti Rantaniva
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406233082
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke kohdentuu toisen asteen koulutuksen sekä ammattikorkeakoulun toimintaympäristöihin. Samalla erityistä huomiota kiinnitetään nuorten syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta kahteen keskeiseen nivelvaiheeseen; toisen asteen koulutuksen alkuvaiheeseen (koulutukseen kiinnittyminen) sekä toiselta asteelta työelämään tai jatkokoulutukseen sijoittumiseen. Hankkeen päätavoitteena on edistää eteläsavolaisten nuorten koulutukseen ja työelämään kiinnittymistä ja sitä kautta vahvistaa heidän asemiaan ja aktiivisuuttaan työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa.
Hanke jakautuu seuraaviin osatavoitteisiin:
1. Nuorten digiajan työelämätaitojen ja työllistymisen vahvistaminen ja työuran alun tukeminen
2. Työllistymistä edistävien ohjauskäytänteiden ja valmennusmenetelmien pilotointi, mallintaminen ja juurruttaminen oppilaitosten ja organisaatioiden toimintakulttuuriin
3. Oppilaitosten henkilöstön ja nuorten kanssa työskentelevien ohjaustaitojen vahvistaminen
Hankkeen keskeiset toimenpiteet ovat:
1. Otetaan käyttöön nuorten työelämätaitoja tukevat ohjaus- ja valmennusmenetelmät sekä toimintaympäristöt ja toteutetaan työelämävalmennuspilotteja.
2. Valmennetaan oppilaitosten henkilöstöä ja nuorten kanssa työskenteleviä "Työelämäkoutseiksi".
3. Mallinnetaan työelämätaitojen valmennusmenetelmät "Työelämätaitaja"- ja ”Duuniin”-valmennuksiksi ja juurrutetaan ne osaksi toteuttajaorganisaatioiden toimintaa.
4. Levitetään hankkeessa syntyneet toimintamallit alueellisesti.
Hankkeen toimenpiteet jaetaan kahteen työpakettiin. Työpaketti 1 on nuorille ja ammattilaisille suunnatut toimenpiteet ja työpaketti 2 on toimintamallien mallintamiseen, juurruttamiseen ja levittämiseen liittyvät toimenpiteet.
Hankkeen kohderyhminä ovat:
1) Toisen asteen opiskelijat (ammattiopistot, lukiot)
2) Ammattikorkeakouluopiskelijat
3) Ohjaamojen asiakkaat
4) Nuorten kanssa työskentelevät opettajat, ohjaajat ja muu henkilöstö, kirjaston työntekijät
Hankkeen tuloksena:
1. Nuorten osaaminen ja työelämätaidot vahvistuvat sekä heidän työllistymis- ja jatkokouluttautumismahdollisuutensa paranevat
2. Nuoria työllistyy alueen yrityksiin
3. Nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten ohjaukselliset valmiudet nuorten työelämätaitojen edistämiseen sekä laajemmin syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kohtaamiseen ja ohjaamiseen niin kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa kuin digitaalisissa ympäristöissä vahvistuvat.
4. Oppilaitosten uraohjauspalvelut ja niiden sisällöt kehittyvät
5. Nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten monialainen yhteistyöosaaminen vahvistuu.
6. Syntyy alueellisesti ja kansallisesti käyttöönotettava "Työelämätaitaja"- ja "Duuniin"-valmennusohjelmat.
7. Nuorten työelämätaitoja tukevat ohjaus- ja valmennusmallit vakiintuvat osaksi eri toimijoiden yhteistyötä samoin kuin toteuttajaorganisaatioiden perustoimintaa.
8. Oppilaitosten ja työelämän välinen vuorovaikutus lisääntyy ja yhteistyö vahvistuu entisestään.
9. Nuorten työelämätaidoista ilmiönä tuotetaan uutta tietoa.
Hankkeessa luotavan työelämätaitajavalmennuksen ratkaisut tukevat koulutuksellista tasa-arvoa ja vastaavat erityisryhmien (heikot työelämävalmiudet omaavat, huonoista elämäntavoista kärsivät, keskeyttämisuhan alaiset, maahanmuuttajataustaiset, sosiaalisesti arat opiskelijat) tarpeisiin ja tarjoavat ajasta ja paikasta riippumattomia ratkaisuja. Hankkeen vaikutuksena parannetaan nuorten työllistymismahdollisuuksia ja työkykyä.
Hankkeen kohderyhminä ovat:
1) Toisen asteen opiskelijat (ammattiopistot, lukiot)
2) Ammattikorkeakouluopiskelijat
3) Nuorten työpajojen ja Ohjaamojen asiakkaat
4) Nuorten kanssa työskentelevät opettajat, ohjaajat ja muu henkilöstö, kirjaston työntekijät
Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat Etelä-Savon yritykset, järjestöt ja muut nuoria työllistävät ja nuorten parissa
toimivat tahot. He toimivat yhteistyökumppaneina nuorten työelämävalmennuksessa. Lisäksi heille tiedotetaan hankkeen toiminnasta ja tuloksista.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 484 533
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 418 514
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 646 042
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 558 017
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan
Kunnat: Mikkeli, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 11
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 615
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 2 |
Hankkeen aikana käytetään ekologisesti kestäviä materiaaleja aina, kun siihen on mahdollisuus. Tarpeetonta paperitulostusta vältetään ja suositaan sähköisiä materiaaleja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Alueellisessa hankkeessa suositaan verkkoneuvotteluvälineitä kokouksissa ja näin vältetään turhaa matkustamista. Matkustettaessa suositaan julkisia kulkuneuvoja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa pyritään edistämään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten opiskelu- ja työelämävalmiuksia, joten sen välilliset ja välittömät vaikutukset elinkeinorakenteeseen ovat merkittäviä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Hanketyöskentelyssä on muutoinkin luontevaa käyttää mahdollisimman paljon erilaisia verkkoratkaisuja (Some). Tavoitteena on, että tieto ja informaatio liikkuvat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeeen toiminta parantaa jo välittömästi hankkeen aikana että välillisesti toimintatapojen muutoksen kautta opiskelijoita ja heidän osallisuuttaan, työllistymistään ja tiedon saamistaan. Hankkeen yhtenä kohderyhmänä ovat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret. Heidän työelämätaitojaan vahvistamalla voidaan merkittävästi vahvistaa heidän osallisuuttaan ja ehkäistä syrjäytymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke kohdentui toisen asteen koulutuksen sekä ammattikorkeakoulun toimintaympäristöihin. Samalla erityistä huomiota kiinnitettiin nuorten syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta kahteen keskeiseen nivelvaiheeseen; toisen asteen koulutuksen alkuvaiheeseen (koulutukseen kiinnittyminen) sekä toiselta asteelta työelämään tai jatkokoulutukseen sijoittumiseen. Hankkeen päätavoitteena oli edistää eteläsavolaisten nuorten koulutukseen ja työelämään kiinnittymistä ja sitä kautta vahvistaa heidän asemiaan ja aktiivisuuttaan työmarkkinoilla ja yhteiskunnassa.
Hanke jakautui seuraaviin osatavoitteisiin:
1. Nuorten digiajan työelämätaitojen ja työllistymisen vahvistaminen ja työuran alun tukeminen
2. Työllistymistä edistävien ohjauskäytänteiden ja valmennusmenetelmien pilotointi, mallintaminen ja juurruttaminen
oppilaitosten ja organisaatioiden toimintakulttuuriin
3. Oppilaitosten henkilöstön ja nuorten kanssa työskentelevien ohjaustaitojen vahvistaminen
Hankkeen keskeisinä toimenpiteinä:
1. Pilotoitiin ohjaus- ja valmennuskäytänteitä ja -menetelmiä nuorten työelämätaitojen vahvistamiseksi sekä toisella asteella että ammatillisessa korkeakoulutuksessa Etelä-Savon alueella.
2. Valmennetiin näitä menetelmiä ja käytänteitä myös oppilaitosten henkilöstölle sekä nuorten kanssa työskenteleville.
3. Mallinnetaan nämä valmennuspilottien tuloksena syntyneet työelämätaitojen valmennusmenetelmät "Matkalla tulevaisuuden työelämään"-materiaalikokonaisuudeksi, joka juurrutettiin osaksi toteuttajaorganisaatioiden toimintaa sekä julkaistiin verkossa valtakunnallisesti saataville.
Hankkeen kohderyhminä olivat:
1) Toisen asteen opiskelijat (ammattiopistot, lukiot)
2) Ammattikorkeakouluopiskelijat
3) Ohjaamojen asiakkaat
4) Nuorten kanssa työskentelevät opettajat, ohjaajat ja muu henkilöstö, kirjaston työntekijät
Hankkeen tuloksena:
1. Nuorten osaaminen ja työelämätaidot vahvistuivat sekä heidän työllistymis- ja jatkokouluttautumismahdollisuutensa
paranivat
2. Nuoria on työllistynyt alueen yrityksiin
3. Nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten ohjaukselliset valmiudet nuorten työelämätaitojen edistämiseen
sekä laajemmin syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kohtaamiseen ja ohjaamiseen niin kasvokkaisessa
vuorovaikutuksessa kuin digitaalisissa ympäristöissä vahvistuivat.
4. Oppilaitosten uraohjauspalvelut ja niiden sisällöt kehittyivät
5. Nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten monialainen yhteistyöosaaminen vahvistui.
6. Syntyi alueellisesti ja kansallisesti käyttöönotettava "Matkalla tulevaisuuden työelämään" materiaalipankki ura- ja tulevaisuusohjaukseen.
7. Nuorten työelämätaitoja tukevat ohjaus- ja valmennusmallit vakiintuivat osaksi eri toimijoiden yhteistyötä samoin kuin
toteuttajaorganisaatioiden perustoimintaa.
8. Oppilaitosten ja työelämän välinen vuorovaikutus lisääntyi ja yhteistyö vahvistui entisestään.
9. Nuorten työelämätaidoista ilmiönä tuotettiin uutta tietoa.