![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21446
Hankkeen nimi: DIGIVOIMAA - digihyvinvoinnilla yhteiskunnallista osallisuutta
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2472908-2
Jakeluosoite: Patteristonkatu 3D
Puhelinnumero: 040 655 0555
Postinumero: 50100
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://xamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katja Komonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408420810
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen päätavoitteena on edistää 15-29-vuotiaiden syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalista hyvinvointia, jotta heidän opiskelu- ja toimintakykynsä sekä työelämätaitonsa vahvistuisivat ja yhteiskunnallinen syrjäytyminen estyisi. Nuorten digihyvinvoinnilla on yhteys siihen, miten hyvin nuoret hakeutuvat toisen asteen koulutukseen, suorittavat tutkintonsa loppuun asti ja työllistyvät opintojensa jälkeen.
Hankkeessa vahvistetaan toisen asteen ammatillisessa erityisopetuksessa, työpajatoiminnassa ja Ohjaamo-toiminnassa mukana olevien nuorten digihyvinvointia ja siten ehkäistään heidän syrjäytymistään koulutuksesta, työmarkkinoilta ja yhteiskunnasta. Kohderyhmissä huomioidaan erityisesti maahanmuuttajataustaiset, erityisopiskelijat, työpajatoiminnassa olevat nuoret ja NEET-nuoret). Lisäksi vahvistetaan nuorten vertaisohjaajuutta digihyvinvointia lisäävänä toimintatapana sekä vahvistetaan nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten digihyvinvointipedagogista työotetta ja osaamista. Hankkeessa kehitetään nuorten palvelujärjestelmän toimijoiden välistä yhteistyötä nuorten digihyvinvoinnin monialaisessa vahvistamisessa sekä kehitetään, pilotoidaan ja mallinnetaan nuorten tarpeista lähteviä digihyvinvoinnin edistämisen sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja ja juurrutetaan ne osaksi alueellisia verkostoja ja eri organisaatioiden perustoimintoja. Hankkeessa syntyneitä toimintamalleja levitetään kansallisesti.
Hankkeen toimenpiteitä kohdistetaan ammattilaisille (työpaketti 1) ja nuorille (työpaketit 2 ja 3). Lisäksi toimenpiteet kohdistuvat toiminnan mallintamiseen, juurruttamiseen ja levittämiseen.
Käytännössä hankkeessa koulutetaan nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia Media Coacheiksi ja valmennetaan nuoria DigiKoutseiksi. Hankkeessa otetaan käyttöön nuorten digitaalisia hyvinvointitaitoja tukevat monialaiset työskentelymenetelmät ja toimintaympäristöt sekä toteutetaan alueelliset ja verkossa tapahtuvat digihyvinvointivalmennuksen pilotit. Lisäksi hankkeessa mallinnetaan digihyvinvointivalmennusohjelma ja juurrutetaan se osaksi toteuttaja- ja pilottiorganisaatioiden toimintaa ja levitetään hankkeessa syntyneet toimintamallit alueellisesti ja kansallisesti.
Hankkeen tuloksena nuorten digihyvinvointi vahvistuu sekä heidän koulutuksellinen ja työmarkkinallinen syrjäytymisensä estyy. Nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten valmiudet nuorten digihyvinvoinnin edistämiseen sekä laajemmin syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kohtaamiseen ja ohjaamiseen niin kasvokkaisessa vuorovaikutuksessa kuin digitaalisissa ympäristöissä vahvistuvat. Samalla myös nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten monialainen yhteistyöosaaminen vahvistuu. Konkreettisena tuloksena syntyy alueellisesti ja kansallisesti käyttöönotettava digihyvinvoinnin arviointimittaristo ja digihyvinvoinnin valmennusohjelma. Monialainen valmennusohjelma yhdistää yhteisöpedagogisia, erityispedagogisia, digitaalisen nuorisotyön, mediakasvatuksen sekä elintapaohjauksen sisältöjä ja menetelmiä. Lisäksi nuorten DigiKoutsaukseen syntyy vertaisohjaajuuteen perustuva valmennusmalli. Nuorten palvelujärjestelmän toimijoiden välille syntyy pysyviä alueellisia verkostoja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin vahvistamiseksi ja nuorten digihyvinvointia sekä monialaista yhteistyötä tukevat toimintamallit vakiintuvat osaksi eri toimijoiden yhteistyötä samoin kuin toteuttajaorganisaatioiden perustoimintaa. Hankkeen tuloksena myös työpajapedagogiikkaan syntyy uudenlaisia sisältöjä ja yksilövalmennusta sekä seinätöntä työpajatoimintaa tukeva palvelupaketti. Nuorisotyön ammatillisen toisen asteen koulutukseen sekä korkeakoulutukseen syntyy opetuksessa käyttöönotettavia digihyvinvointiohjauksen sisältöjä ja menetelmiä. Digitaaliseen nuorisotyöhön syntyy uusia nuorten digihyvinvointia tukevia sisältöjä ja menetelmiä ja digihyvinvoinnista ilmiönä tuotetaan uutta tietoa.
Hankkeen vaikutuksena syrjäytymisvaarassa olevien nuorten hyvinvointi ja osallisuuden mahdollisuudet lisääntyvät niin virallisen kuin epävirallisenkin oppimisen ympäristöissä, mikä osaltaan lisää tasa-arvioisuutta ja mahdollisuuksia siirtymävaiheiden sujuvoittamiseen ja koulutukseen ja työelämään kiinnittymiseen. Nuorten kanssa toimivien valmiudet tukea ja mahdollistaa nuorten hyvinvointia ja osallisuutta lisääntyvät ja monialainen yhteistyö digihyvinvoinnin vahvistamisessa yleistyy.
Hankkeen kohderyhmänä ovat:
1) 15-29-vuotiaat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret. Nämä nuoret voidaan eritellä edelleen seuraaviin ryhmiin:
1.1 Ammatillisen toisen asteen opiskelijat (mukaan lukien erityisopiskelijat) joilla on opiskeluvaikeuksia ja / tai heikko digihyvinvointi.
1.2 Työpajoilla työskentelevät nuoret
1.3 Ohjaamo-toiminnassa mukana olevat nuoret (mukaan lukien NEET-nuoret)
2) Kulttuuri-, liikunta, nuoriso-, opetus- sekä sosiaalialan työntekijät, työpajojen valmentajat, Ohjaamoissa työskentelevät ammattilaiset sekä kolmannen sektorin edustajat.
3) Nuorisotyötä opiskelevat toisen asteen sekä korkea-asteen opiskelijat.
Hankkeen välillisinä kohderyhminä toimivat erityisesti
1) Nuorten palveluja tuottavat organisaatiot ja toimijat, kuten kansalaisjärjestöt, nuorisopalvelut ja kirjastot.
2) Korkea-asteen ja toisen asteen oppilaitosten opiskelijat, jotka suorittavat ohjaustaitoihin sekä nuorten kohtaamiseen liittyvää koulutusta.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 421 650
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 410 888
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 534 588
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 520 944
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 450
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Hankkeen aikana käytetään ekologisesti kestäviä materiaaleja aina, kun siihen on mahdollisuus. Tarpeetonta paperitulostusta vältetään ja suositaan sähköisiä materiaaleja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Alueellisessa hankkeessa suositaan verkkoneuvotteluvälineitä kokouksissa ja näin vältetään turhaa matkustamista. Matkustettaessa suositaan julkisia kulkuneuvoja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 9 |
Hankkeessa pyritään edistämään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten opiskelu- ja työelämävalmiuksia, joten sen välilliset ja välittömät vaikutukset elinkeinorakenteeseen ovat merkittäviä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitetään, pilotoidaan ja mallinnetaan digitaalisia palveluja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi sekä alueellisella että kansallisella tasolla. Tällaisena palveluiden hyödynnettävyys on suuri. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Hankkeessa kehitetään, pilotoidaan ja mallinnetaan digitaalisia palveluja, joihin nuoret voivat osallistua verkkovälitteisesti, niin että liikkumisen haasteet eivät estä osallistumista. Hanketyöskentelyssä on muutoinkin luontevaa käyttää mahdollisimman paljon erilaisia verkkoratkaisuja (Some). Tavoitteena on, että tieto ja informaatio liikkuvat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen tavoitteena on edistää syrjäytymisvaarassa olevien ja erityistä tukea tarvitsevien nuorten digihyvinvointitaitoja ja osallisuutta digitalisoituvassa vähentää osaltaan syrjäytymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 9 | 10 |
Hanke parantaa nuorten tasavertaisuutta digitaalisessa osaamisessa, mikä osaltaan ehkäisee digitaalista eriarvoistumista ja syrjäytymistä. Juuri syrjäytymisvaarassa olevilla nuorilla on todettu olevan puutteita digitaalisessa osaamisessa. Samalla hankkeessa huomioidaan ja edistetään sukupuolisensitiivisesti sekä tyttöjen että poikien digitaalista hyvinvointia. Digitaalinenkin syrjäytyminen eriytyy sukupuolittain erilaisten osaamisten vajeiden kasautuessa eri sukupuolille. Digitaalinen hyvinvointi on tärkeää jokaiselle nuorelle, mutta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kohdalla siinä on todettu olevan erityisiä vajeita. Siten he tarvitsevat erityistä tukea sen kehittämisessä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 10 |
Digitaalisuus ja digiosaaminen ovat merkittävä osa nykyistä nuorisokulttuuria ja työelämää. Nuorten digihyvinvointitaitojen vahvistamisella voidaan edistää merkittävästi nuorten yhteiskunnallista tasa-arvoisuutta. Samoin erilaisten marginaalissa olevien nuorten ryhmien (NEET-nuoret, erityisopiskelijat, maahanmuuttajat, koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret) valtakunnallinen aktivoiminen ja vuorovaikutuksen lisääminen mm. DigiKoutsi-toiminnalla edistää nuorten välistä kulttuurista ja yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta. Hanke vahvistaa myös nuorten kanssa työskentelevien digitaitoja, mikä osaltaan edistää yhdenvertaisuutta eri työntekijäryhmien kohdalla ja välillä. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Hanke sijoittuu nuorten näkökulmasta keskeiseen kulttuuriympäristöön eli digitaaliseen kulttuuriin. Hanke antaa nuorille valmiuksia selviytyä teknologisoituvassa digitaalisessa kulttuurissa tukemalla monipuolisesti heidän digihyvinvointiaan. Digitaalisen kulttuuriympäristön näkökulmasta keskeiset valmiudet kiinnittyvät tällöin teknologisiin valmiuksiin, verkkoyhteisöissä toimimiseen ja sosiaaliseen mediaan. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 3 |
Kaikessa hankkeen toiminnassa otetaan huomioon kestävän kehityksen edistäminen. Hankkeen digitaalisuus edistää ympäristöä säästävää ajattelua ja toimintaa. |
Hankkeen toimenpiteet kohdentuivat syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digihyvinvointitaitojen vahvistaminen marginalisoitumisen ehkäisemiseksi, nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten digihyvinvointiosaamisen liittyvien taitojen lisääminen sekä uusien digihyvinvointia edistävien toimintamallien tuottaminen toteuttajaorganisaatioiden käyttöön. Tavoitteen mukaisesti edistettiin 16 - 29-vuotiaiden syrjäytymisvaarassa olevien nuorten digitaalista hyvinvointia, jotta heidän opiskelu- ja toimintakykynsä sekä työelämätaitonsa vahvistuisivat ja yhteiskunnallinen syrjäytyminen estyisi.
Hankkeessa mallinnettiin nuorten tarpeista lähteviä digihyvinvoinnin edistämisen sisältöjä ja menetelmiä. Hankkeessa kehitettiin valtakunnallinen digihyvinvoinnin valmennusohjelma.
Hankkeen toimenpiteet koostuivat neljästä työpaketista, joista ensimmäinen oli nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten mediakasvatuskoulutus. Toiseksi koulutettiin vertaisnuoria hyvinvointipilottien nuorten tueksi ja mediakasvatuskoulutuksen saaneiden ammattilaisten työpareiksi. Hankkeen kohdenuorille toteutettiin digihyvinvointipilotteja ja juurrutettiin hankkeessa kehitettyjä hyviä malleja ja käytänteitä.
Työpaketti (1) pääasiallinen vetovastuu oli Mediakasvatusseuralla. Työpakettien (2) ja (3) päävastuu oli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenialla ja Ammattiopisto Spesian kohdalla Spesialla. Etelä-Savon Liikunta osallistui vahvalla fyysisen hyvinvoinnin sisältöjen tuottamiseen. Työpaketti (4) toteuttamiseen osallistuvat kaikki hanketoimijat.
Kaikkiaan hyvinvointipilotteja ja ammattilaisten koulutuksia järjestettiin kolme kierrosta ja ne pidettiin eri puolilla maata. Osa toimenpiteistä toteutettiin sekä lähiopetuksena että verkossa tapahtuvana ohjauksena, ja osa toteutettiin puhtaasti verkko-ohjauksena. Koronapandemian aikana lähes kaikki hankkeen toiminta siirtyi verkkoon.
Hankkeessa kehitettiin digihyvinvointia arvioiva mittaristo sekä digihyvinvointivalmennuksen ohjelma koulutusmateriaaleineen, jotka ovat kaikkien hyödynnettävissä. Osallistujien kokemukset oman digihyvinvointinsa ja digitaalisten taitojen vahvistumisen suhteen olivat postiiviset ja innostuneet.
Hankkeen tuotoksista käyttöön on otettu hankkeessa kehitetty digihyvinvointimittari, jota köytetään Suomen Nuoriso-opiston omassa digikoutsikoulutuksessa. Samaista mittaria hyödyntävät myös Mannerheimin lastensuojeluliitto ja Pelastakaa Lapset ry omassa koululaisten parussa tehtävässä digihyvinvointihankkeesaan. Samoin hankkeessa pilotoitu digihyvinvoinnin valmennusohjelmaa ollaan ottamssa osaksi nuorten työpajatoimintaa ainakin pilottialueilla ja lisäksi hankkeen tuottamia koulutussisältöjä hyödynnetään niin Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun, Suomen Nuoriso-Opiston ja Ammattiopisto Spesian opetuksessa.
Jälkijättöisesti hankkeesta valmistuu myös vastuullisen ja turvallisen sosiaalisen median ajokortti, jonka toteuttaa hankkeessa syksyllä 2020 harjoittelijana toiminut IT-alan opiskelija.