![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21416
Hankkeen nimi: Hyvinvointia arktiseen liikenteeseen (HALI)
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0292800-5
Jakeluosoite: PL122
Puhelinnumero: 016-341341
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.ulapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Elisa Pelttari
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-4844117
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
HYvinvointia arktiseen liikenteeseen (HALI) -hankkeen tavoitteena on tukea kuljetusalan työhyvinvointia vaikuttamalla yksilötasolla myönteisesti 1) ammattikuljettajien itsensä johtamisen taitoihin ja työn kuormittavuuteen sekä organisaatiotasolla 2) joustavaan työkulttuuriin. Tavoitteiden asettamisen taustalla vaikuttavat haasteet on todettu alan tutkimus- ja ammattikirjallisuudessa sekä hanketta edeltäneessä EAKR/TEKES-rahoitteisessa Liike Tauko –hankkeessa. HALI -hankkeen toimenpiteillä edistetään osaltaan liikenneturvallisuutta. Myös Lappi-sopimuksessa korostetaan maantieliikenteen turvallisuutta tärkeänä kehittämiskohteena kuljetusliikenteen edelleen kasvaessa.
Tavoitetta tukevina toimenpiteinä ovat kuljetusalan organisaatioissa tapahtuvat 1) käynnistysseminaarit, joissa tunnistetaan työhyvinvoinnin yksilöllinen ja työsuunnittelun organisaatiokohtainen lähtötaso. Lähtötaso kirjataan yritysten työhyvinvointisuunnitelmiin ja ammattikuljettajien henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Käynnistysseminaarien jälkeen yritys- ja henkilökohtaiset toimenpiteet yksilöidään 2)yrityskohtaisissa työpajoissa, joissa ammattikuljettajat ja yrityksen johto saavat tietoa eri vaihtoehdoista ja ottavat käyttöön heidän tarpeisiinsa parhaiten soveltuvat itsensä johtamisen strategiat ja hyvinvoinnin mittaamista tukevat apuvälineet. Työpajoissa myös määritetään, mitkä joustavan työkulttuurin toimintatavat organisaatiotasolla otetaan käyttöön. Määritettyjä ratkaisuja 3) testataan ja dokumentoidaan ammattikuljettajien ajon ja taukojen aikana. Ammattikuljettajien dokumentoimaa materiaalia syvennetään tekemällä kuljettajille ja yritysten edustajille täydentäviä haastatteluja. Testattujen menettelytapojen hyödyllisyys todetaan 4) tulosseminaarissa, johon kootaan hankkeeseen osallistuneet yritykset ja ammattikuljettajat. Parhaat ratkaisut täsmennetään ammattikuljettajien henkilökohtaisiin suunnitelmiin ja yritysten työhyvinvointisuunnitelmiin. Parhaiden ratkaisujen perusteella tuotetaan opas kuljetusalan työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tuloksia hyödynnetään 5) levittämällä opasta kuljetusalalla, osallistumalla alan ammattitapahtumiin sekä vaikuttamalla kuljetusalaa koskevaan päätöksentekoon. Hanke järjestää kaksi kaikille kuljetusyrityksille ja muille alan toimijoille avointa seminaaria, joista toinen on samalla hankkeen päätösseminaari. Tulosten juurtumista toimintakäytännöiksi arvioidaan tekemällä osallistujayrityksille ja ammattikuljettajille viivästetty arviointi noin vuoden kuluttua testivaiheen päättymisestä.
Hankkeessa tavoiteltavia lyhyen aikavälin yksilötason tuloksia ovat ammattikuljettajien lisääntyneet itsensä johtamisen taidot (todennetaan käytössä olevina strategioina) ja organisaatiotasolla käyttöön otetut työhyvinvoinnin mittaamisen ja dokumentoinnin tavat (todennetaan käyttöön otetulla hyvinvointiteknologialla) sekä yritysten hyvinvointisuunnitelmiin kirjatut ja käyttöön otetut joustavan työkulttuurin menettelytavat. Hankkeessa tavoiteltavia pitkän aikavälin yksilötason tuloksia ovat ammattikuljettajien lisääntynyt työhyvinvointi (todennetaan viivästetyssä arvioinnissa kuljettajien kokemuksina ja sairaspoissaolopäivien muutoksina) sekä organisaatiotasolla osallistujayritysten liiketoiminnan myönteinen kehitys (todennetaan viivästetyssä arvioinnissa yritysten liiketoiminnan tunnuslukujen ja asiakaspalautteiden muutoksina).
Kuljetusalan yritysten henkilöstö, sekä kuljettajat että hallinto
Kuljetusalan ammattiliitot, liikenneturva, työterveyshuolto
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 206 877
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 175 068
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 258 596
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 218 834
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Rovaniemen, Tunturi-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Sodankylä, Ranua, Rovaniemi, Kittilä, Ylitornio, Inari, Kemijärvi, Tervola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 28
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4
Suunniteltu: 98
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 6 |
Ajon joustavuuden suunnittelun lisäämisellä edesautetaan ennakoivien ja ekologisten ajokäytäntöjen muodostumista. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 6 |
Ajon joustavuuden suunnittelun lisäämisellä edesautetaan ennakoivien ja ekologisten ajokäytäntöjen muodostumista. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 7 |
Ruokavalion suunnittelu on osa hyvinvointiteknologian käyttönottoa hankkessa. Hankkeen aikana pyritään vähentämään elintarvikkeisiin liittyvää kertakäyttötaloutta vähentämällä pikaruuan osuutta ammattikuljettajien ruokavaliossa sekä lisäämällä kestävien ja lähialueilla tuotettavien elintarvikkeiden käyttöä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei merkittäviä vaikutuksia | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei merkittäviä vaikutuksia | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 5 |
Hankkeen aikana pyritään vähentämään elintarvikkeisiin liittyvää kertakäyttötaloutta vähentämällä pikaruuan osuutta ammattikuljettajien ruokavaliossa sekä lisäämällä kestävien ja lähialueilla tuotettavien elintarvikkeiden käyttöä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei merkittäviä vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei merkittäviä vaikutuksia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 5 |
Työhyvinvoinnin opas kuljetusalalle ja verrokkialoille. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 10 |
Hankkeen kaikki vaikutukset kohdistuvat logistikan eri osa-alueille. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Työhyvinvointisuunnitelmat, hyvinvointiopas ja strategiat sekä teknologia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 5 |
Tavoitelemme alan houkuttavuuden lisäämistä naisten keskuudessa työhyvinvoinnin ja itsensä kehittämisen avulla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Otetaan huomioon mahdolliset kulttuuriset erot kuljettajien keskuudessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 6 | 6 |
Joustava työkulttuuri | ||
Ympäristöosaaminen | 3 | 5 |
Ekologinen ajosuunnittelu ja ruokavalio. |
Hyvinvointia arktiseen liikenteeseen (HALI) -hankkeen tavoitteena on ollut tukea kuljetusalan työhyvinvointia vaikuttamalla yksilötasolla myönteisesti 1) ammattikuljettajien itsensä johtamisen taitoihin ja työn kuormittavuuteen sekä organisaatiotasolla 2) joustavaan työkulttuuriin.
Tavoitetta tukevina toimenpiteinä on ollut kuljetusalan organisaatioissa tapahtuvat 1) käynnistysseminaarit, joissa tunnistettiin työhyvinvoinnin yksilöllinen ja työsuunnittelun organisaatiokohtainen lähtötaso. Käynnistysseminaarin jälkeen hankkeessa on pidetty toimenpiteitä yksilöivät työpajat osallistujayrityksessä. Työpajojen aikana ja jälkeen on kerätty yksilöllistä työhyvinvointiseurantadataa (stressi, palautuminen, unen palauttavuus, fyysiset kuormitustekijät) ja pidetty 200kpl ohjauskeskusteluita. Itsensä johtamisen tavoitteita (1-3 tavoitetta per ohjauskeskustelu) on asetettu ohjauskeskustelun aikana jokaiselle ohjattavalle. Jokaiselle osallistujayritykselle on koottu yrityskohtainen raportti, jossa on suositukset yrityksen kipupisteistä, joihin olisi hyvä keskittyä parantaakseen organisaation työhyvinvointia. Hankkeen aikana osallistujayrityksiin on kehitetty hyvinvointisuunnitelmia tukevia arjen innovaatiota, kuten työajan joustot, yhteiset liikuntahaasteet ja hyötyliikuntakäytännöt.
Vaikuttavuutta koko kuljetusalalle on haettu järjestämällä avoimia tilaisuuksia 3kpl, joista yksi oli hankkeen tulosseminaari. Tilaisuuksien tuloskoonnin perusteella hanke on saanut paljon positiivista näkyvyyttä ja valtakunnallista näkyvyyttä kuljetusalalla ja alan toimijoiden keskuudessa.