![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21397
Hankkeen nimi: GO STRONG! Globaalit kompetenssit alueelliseksi vahvuudeksi
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2018 ja päättyy 31.1.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2617489-3
Jakeluosoite: Visamäentie 35 A
Puhelinnumero: 036466
Postinumero: 13100
Postitoimipaikka: HÄMEENLINNA
WWW-osoite: http://www.hamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Annaleena Kolehmainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 575 7598
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
GO STRONG! Globaalit kompetenssit alueelliseksi vahvuudeksi -hanke luo yhteistyössä Etelä-Pirkanmaan alueen
yritysjärjestöjen, yritysten, Valkeakosken kaupungin ja alueen koulutusorganisaatioiden kanssa toimintamallin, joka
edistää ulkomaalaisten opiskelijoiden työllistymistä erityisesti alueen mikro- ja pk-yrityksiin ja samalla tukee yritysten
uudistumista ja kansainvälistymistä. Lisäksi hanke vahvistaa koulutusorganisaatioiden ja yritysten välistä yhteistyötä.
Hankkeen tavoitteena on implementoida koulutusorganisaatioiden ja yritysten välisen yhteistyön uusia innovatiivisia
tapoja, jotka tukevat myöhemmin kansainvälisten opiskelijoiden työllistymistä. Näitä ovat yhteistyön tiivistäminen
paikallisen kauppakamariosaston ja yritysjärjestöjen kanssa, opetushenkilöstön pedagogisen asiantuntijuuden
hyödyntäminen yhteistyön kehittämisessä sekä hankkeessa kokeiltavat henkilökohtaisen työelämävalmennuksen
palvelut, Career week -intensiiviviikko ja kansainvälisten opiskelijoiden työnhakuvalmiuksien kehittämisen ja jatkoopintopolkujen
suuntaamisen työpajat. Career week -intensiiviviikon aikana ja työpajoissa eri teollisuudenalojen
pirkanmaalaiset mikro- ja pk-yritykset voivat konkreettisesti ja vaivattomasti esitellä omaa toimintaansa sekä tutustua
Valkeakoskella opiskeleviin ulkomaalaisiin opiskelijoihin. Hanke edesauttaa myös alueen eri oppilaitosten opiskelijoita
määrätietoisemmin suunnittelemaan omia jatko-opintopolkujaan sekä työuraansa, ja ohjaa heitä entistä paremmin
ottamaan huomioon myös Pirkanmaalla jo olevat jatkokoulutusmahdollisuudet. Hankkeen jatkoajan toimenpiteitä ovat alumniyhteistyön aloittaminen, yritysten kanssa tehtävät yhteistyösopimukset, työelämäkummitoiminnan aloittaminen ja konkreettisen työnhakuohjeistuksen luominen, jossa hyödynnetään muun muassa alumnien kokemuksia. Tavoitteena on, että hankkeen
päättymisen jälkeen Etelä-Pirkanmaan alueelle on luotu yritysten, yritysjärjestöjen, oppilaitosten ja Valkeakosken
kaupungin muodostama alueellinen Valkeakosken kampusta profiloiva ekosysteemi, jonka avulla tuetaan
ulkomaalaisten opiskelijoiden työllistymistä edistävää yritysyhteistyötä sekä levitetään luotua toimintatapaa laajemmin
muihin koulutusorganisaatioihin ja myös kansainvälisesti. Hanke tuottaa myös konkreettiset konseptikuvaukset
oppilaitosten ja alueen elinkeinoelämän välisestä yritysyhteistyöstä. Hankkeessa toteutettaviin toimenpiteisiin kuuluvat
myös henkilökohtainen työelämävalmennus ja yritystoimeksiantojen toteuttaminen opiskelijaprojekteina. Hanke
edistää sekä nais- että miespuolisten ulkomaalaisten opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja sosiaalista osallisuutta
alueen elinkeinoelämään. Se kytkee yritysyhteistyön kautta myös suomen kieltä puhumattoman opetushenkilöstön
osaamisen paikallisen elinkeinoelämän kehittämiseen, vahvistaa alueen monikulttuurisuutta ja tukee kestävää
kehitystä yritysten kansainvälisen liiketoimintaosaamisen edistämisen kautta.
Hankkeen varsinainen kohderyhmää on HAMK Valkeakosken yksikön ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat, Tietotien
lukion kansainvälisen linjan opiskelijat ja Valkeakosken ammatti-ja aikuisopiston kv-merkonomiopiskelijat, joiden työelämävalmiuksia
ja työllistymistä hanke parantaa.
Jatkoajalla painopiste tulee olemaan näistä kohderyhmistä HAMK Valkeakosken yksikön ulkomaalaisissa tutkinto-opiskelijoissa, koska heihin kohdituvat tavoitteet ovat haasteellisimmiksi toteuttaa.
Välilliset kohderyhmät ovat HAMK Valkeakosken yksikön suomalaiset opiskelijat ja alumnijäsenet, Valkeakosken
lukion ja Valkeakosken ammatti- ja aikuisopiston hankkeeseen kuulumattomat opiskelijat sekä alueella toimivat
teollisuusyritykset.
Sekä ei suomea äidinkielenään puhuvat opettajat että suomenkieliset opettajat ovat hankkeen välillistä kohderyhmää, eikä heille kohdistu hankkeen kehittämistoimenpiteitä eikä heille ole varattu palkkaresurssia hankkeesta, sillä he ovat hankkeessa toimivia opettajia. Hanke hyödyttää oppilaitosten opettajia parantamalla heidän ammatillista osaamistaan liittyen yritysyhteistyön vahvistamiseen sekä opiskelijoiden työelämävalmiuksien mentoroinnissa. Hanke mahdollistaa erityisesti ei suomea puhuville opettajille esimerkiksi vastuunoton joidenkin yritys-opiskelijayhteistyön rakentamisesta pelkästään englannin kielellä. Tämä tarjoaa heille aikaisempaa paremmat mahdollisuudet yritysyhteistyöhön paikallisten pk- ja mikroyritysten kanssa ja kytkee yritysyhteistyön kautta heidän osaamisensa paikallisen elinkeinoelämän kehittämiseen.
Pirkanmaan alueen teollisuusyritykset ovat hankkeen välillistä kohderyhmää, sillä pilotti edesauttaa niiden kyvykkyyttä ja mahdollisuuksia palkata ulkomaalaistaustainen, kansainvälisen liiketoiminnan osaaja, yritykseensä.
Myös Valkeakosken kaupunki kuuluu välillisiin kohderyhmiin, sillä kaupungin elivoimaisuus ja hyvinvointi lisääntyy
alueen yritysten kansainvälistymisestä ja kansainvälisen liiketoiminnan kasvusta sekä uusien kansainvälisen osaajien
työllistymisestä alueelle.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 149 207
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 131 697
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 198 944
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 175 597
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Etelä-Pirkanmaan
Kunnat: Valkeakoski, Urjala, Akaa
Jakeluosoite: Tietotie 1
Postinumero: 37630
Postitoimipaikka: Valkeakoski
Suunniteltu: 47
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 42
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 5 |
Hankkeen vaikutus luonnonvarojen käytön kestävyyteen tulee esille välillisesti koulutuksen kautta, sillä kestävä kehityksen edistäminen sisältyy tutkinto-opiskelijoiden koulutukseen, ja monet ulkomaalaiset opiskelijat tiedostavat kestävän kehityksen edistämisen haasteet laajasti, myös kotimaidensa luonnonvarojen käytön tilanteen perusteella. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 5 |
Vaikutus tulee sille välillisesti koulutuksen kautta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Vaikutus on neutraali. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 7 |
Vaikutus tulee esille välillisesti koulutuksen kautta kiertotalouden merkityksen korostamisena, mikä turvaa elinkeinotoiminnan jatkuvuutta ja luo edellytyksiä uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiselle. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 7 |
Vaikutus tulee välillisesti koulutuksen kautta energiatehokkuuden merkityksen korostamisena, mikä turvaa elinkeinotoiminnan jatkuvuutta ja luo edellytyksiä uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiselle. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Yritysyhteistyötä ja koulutusorganisaatoiden yhteistyötä vahvistava uusi uraohjaami edistää paikallisen elinkeinorakenteen kansainvälistymistä ja kestävää kehittämistä erityisesti yritysten kansainvälisen osaamisen ja liiketoiminnan lisäämisen kautta. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 8 |
Hankkeessa kehitettävä koulutusmoduuli, joka hyödyntää kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden osaamista erityisesti alueen mikro- ja pk-yrityksissä, edistää aineettomien palveluiden ja tuotteiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 8 |
Koska hanke on alueellinen, hanketoiminta ei edellytä merkittävää liikkumista ja näin ollen tukee taloudellista kestävyyttä. Etäyhteyksiä asiantuntijoihin käytetään tarpeen mukaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 9 |
Hanke edistää ulkomaalaisten opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja opintopolkujen hahmottamista ja tätä kautta opiskelijoiden hyvinvointia. Ulkomaalaisten valmistuneiden opiskelijoiden palkkaaminen edistää yritysten kansainvälisen liiketoiminnan kasvua ja taloudellista hyvinvointia. Osaamisen hyödyntäminen ja henkilöstön sitouttaminen edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia myös hankkeeseen osallistuvissa koulutusorganisaatioissa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 6 |
Ulkomaalaisten opiskelijoiden työelämävalmiuksien parantaminen edistää naisten ja miesten tasa-arvoisia työllistymisen mahdollisuuksia sekä taloudellista tasa-arvoa. Ulkomaalaisten opiskelijoiden palkkaaminen alueen yrityksiin edistää yhteiskunnallista ja sosiaalista tasa-arvoa välillisesti. Tasa-arvon edistäminen on luontainen osa hankkeen toteuttamista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 9 |
Ulkomaalaisten opiskelijoiden työelämävalmiuksien ja työpaikkojen saannin edistäminen lisää monikulttuurisuutta alueen elinkeinoelämässä, kulttuurisesti yhdenvertaisen yhteiskunnan kehittymistä ja monipuolisen osaamisen hyödyntämistä. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 9 |
Hanke rikastaa pirkanmaalaista kulttuuriperintöä yritysten ja ulkomaalaisten opiskelijoiden kohtaamisten ja alueelle työhön jäävien ulkomaalaisten osaajien kautta. Lisäksi hanke rikastaa ja omaleimaistaa kaupunkirakennetta ja -tilaa. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 5 |
Hanke edistää kohdealueen toimijoiden ja niiden toimintaympäristöjen keskinäistä tuntemusta ja sitä kautta vahvistaa alueellista ympäristöosaamista. |
Hankkeen ensisijainen tavoite oli pyrkiä parantamaan Valkeakoski campuksen kansainvälisten opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia Suomessa erilaisin keinoin. Opiskelijoiden työelämävalmiuksia parannettiin erilaisten työpajojen, tapahtumien ja uraohjauksen avulla. Työpajoja järjestettiin monista eri työnhakuun liittyvistä aihealueista, kuten CV:n kirjoittamisesta ja oman osaamisen tunnistamisesta. Suuremmat tapahtumat, kuten Career Week, joka toistettiin hieman lyhyempänä Career Days/Insstreffit tapahtumassa, toivat alumneja ja paikallisia yrityksiä kampukselle verkostoitumaan opiskelijoiden kanssa. Hankkeen jatkoaikana työpajojen pitämistä ja uraohjausta jatkettiin, suunniteltiin korona-ajan jälkeen toteutettava alumnitapahtuma, luotiin yhteistyösopimukset yrityksille, pilotoitiin työelämäkummitoimintamalli ja luotiin monipuolinen työnhaun opas Find Work in Finland, joka jää HAMKin ja sen opiskelijoiden käyttöön hankkeen päättymisen jälkeen.
Opiskelijoiden työelämävalmiuksien parantamisen lisäksi hankkeen aikana lisättiin sekä HAMKin että sen kv-opiskelijoiden osaamisen näkyvyyttä alueellisesti ja syvennettiin HAMKin ja kampusalueen toisen asteen oppilaitosten Tietotien lukion ja Valkeakosken aikuis- ja ammattioppilaitoksen sekä paikallisten yritysjärjestöjen, kauppakamariosaston ja yritysten keskinäistä yhteistyötä. Go Strong -hanke osallistui mm. Asta-messuille, Valkeakosken markkinoille, Kasva- ja kansainvälisty tapahtumaan sekä Valkeakosken Yrittäjien tapahtumiin mainostaen opiskelijoiden osaamista. Varsinkin hankkeen jatkoajalla alettiin tehdä yhä enemmän opiskelijaprojekteja sekä luotiin yhteistyösopimusmalli paikallisten yritysten kanssa tehtäväksi. Tanskaan tehtävän benchmarkkausmatkan aikana nousi esille sama ymmärrys, joka vahvistui hankkeen aikana: yritysyhteistyö vaatii runsaasti aikaa ja voimavaroja. Toinen Tanskan matkan aikana esiin noussut seikka, joka myös vahvistui hankkeen aikana, oli alumniyhteistyön tärkeys nykyisten opiskelijoiden työnhaun onnistumisessa.
Monet paikalliset yrittäjät ja yritykset olivat hankkeen eri toimissa mukana, ja HAMKin sekä sen kv-opiskelijoiden alueellinen tunnettuus on lisääntynyt. Alueen yritysten kilpailukykyä pystyttiin ainakin jossakin määrin lisäämään kv-projektien kautta, sekä tarjoamalla aktiivisesti osaavaa, vahvan ja monipuolisen kieli- ja kulttuuritaidon osaavaa työvoimaa yritysten käyttöön. Tälle osaamiselle on korona-ajan ja siihen liittyvän entistäkin vahvemman digitalisoitumisen paineen kautta entistäkin suurempi tarve.