![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21371
Hankkeen nimi: YZ-sukupolvi vie työyhteisön uudelle tasolle
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2018 ja päättyy 30.6.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1006550-2
Jakeluosoite: Rajakatu 35
Puhelinnumero: +358207438100
Postinumero: 40200
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.jamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hilkka Heikkilä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358504308407
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
YZ-sukupolvi vie työyhteisön uudelle tasolle hankkeen päätavoitteena on tuottaa käytännön ratkaisuja siihen, kuinka pk-yritykset voivat siirtyä YZ-sukupolven edellyttämälle yhteisöllisen oppimisen ja johtajuuden tasolle. Yhteisöllisen oppimisen ja johtajuuden kautta parannetaan yritysten henkilöstön työhyvinvointia ja tuottavuutta. Ratkaisuja kehitetään 15 kohderyhmään kuuluvassa pilottiyrityksessä Keski-Suomessa. Hankkeen taustalla on huoli matkailu- ja ravitsemisalan kasvun tyrehtymisestä sekä työhyvinvoinnin ja tuottavuuden laskusta, mikäli nuorten työntekijöiden hakeutumista alalle ja sitoutumista työnantajaorganisaatioihin ei saada kasvuun.
Hankkeen yrityskohtaiset toimenpiteet toteutetaan kahdessa eri syklissä kahden eri yritysryhmän kanssa. Keskeisiä toimenpiteitä ovat yrityskohtaisten kehittämistoimenpiteiden valinta alkukartoituksen kautta sekä yritysryhmien vertaisryhmien tapaamiset, joissa tavoitteena on yhdessä kehittyminen ja toisilta oppiminen. Lisäksi osallistuvat yritykset saavat yrityskohtaista valmennusta, jonka avulla ne pystyvät toteuttamaan yhteisöllisen oppimisen ja johtamisen käytännön kokeiluja. Hankkeessa käytetään keskeisinä menetelminä videointia, reflektointia ja vertaispalautetta.
Hankkeen tuloksena osallistuvien yritysten työyhteisöt ovat ottaneet käyttöön yhteisöllisen oppimisen ja johtajuuden menetelmiä ja käytäntöjä. Lisäksi esimiehet ovat saaneet käyttöönsä omat kehittymissuunnitelmansa. Hankkeen tuotoksena ovat yleiseen käyttöön julkaistut kiteytysvideot ja niistä laadittu videoportfolio sekä julkaisut ja blogikirjoitukset.
Lyhyellä aikavälillä hankkeeseen osallistuvien yritysten henkilöstön työhyvinvointi ja tuottavuus paranevat. Työhyvinvoinnin muutosta mitataan yritystasolla lähtö- ja lopputilannetta analysoimalla. Pitkällä aikavälillä osallistuvien yritysten työnantajakuva parantuu. Hankkeen hyvien käytäntöjen levittämisen myötä tavoitteena on pitkällä aikavälillä myös koko marata-alan houkuttelevuuden ja vetovoiman parantuminen. Lisäksi pitkällä aikavälillä tavoitteena on hankkeessa kehitettyjen mallien ja toimintatapojen levittäminen muille toimialoille.
Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä kehittämistoimenpiteisiin osallistuvien yritysten ja niiden henkilöstön kanssa. Keskeinen yhteistyökumppani on Työelämä 2020 -alueverkosto, jonka kautta tieto hankkeen tuloksista ja tuotoksista leviää valtakunnallisesti. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on mukana hankkeessa yritysyhteistyön ja yhteistiedottamisen osalta.
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta se tiedostetaan ja huomioidaan toteutusvaiheessa. Lisäksi hankkeen tulokset edistävät vahvasti taloudellista kestävyyttä.
Hankkeen toteuttajana on Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Hanke toteutetaan ajalla 1.10.2018 – 30.6.2021 yhteistyössä pk-yritysten kanssa.
Hankkeen välittömänä kohderyhmänä ovat pk-yritykset, jotka haluavat parantaa työhyvinvointia ja tuottavuutta lisäämällä osaamistaan YZ-sukupolven johtamisessa sekä henkilöstön osallistamisessa. Yritykset tavoitetaan hyödyntämällä JAMKin olemassa olevia verkostoja.
Hankkeen tarve on noussut esiin Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n kautta sekä keskusteluista lukuisten toimialalla toimivien yritysten johdon, esimiesten ja työntekijöiden kanssa.
Hankkeeseen on sitoutunut mukaan kahdeksan yritystä, joiden kanssa on tehty aiesopimukset. Yrityskohtainen omakustanneosuus on pienyrityksille 1000 € ja keskisuurille yrityksille 2000 €.
Alustavasti hankkeeseen sitoutuneet yritykset (nimi, paikkakunta):
Jämsän Patalahti Oy, Jämsä
Taikuri Ravintolat Oy, Jyväskylä
Mattilanniemen Hotelli Oy / Hotelli Alba, Jyväskylä
Yöpuu Yhtiö Oy, Jyväskylä
Mysteeri Experience Oy, Jyväskylä
Arts & Crafts Restaurants Oy, Jyväskylä
HimosLomat Oy, Jämsä
Laajis Oy, Jyväskylä
Nämä yritykset muodostavat hankkeen ensimmäisen yritysryhmän. Tälle yritysryhmälle alkukartoitus ja kehittämiskohteiden valinta aloitetaan heti hankkeen alussa (aikataulutus: marras-joulukuu 2018). Toisen yritysryhmän yritykset rekrytoidaan loppuvuonna 2018 ja tälle ryhmälle alkukartoitus ja kehittämiskohteiden valinta tehdään helmi-maaliskuussa 2019.
Yrityksiä haettiin myös muilta työvoimakriittisiltä aloilta syksyllä 2019.
Välillisesti kohderyhmänä on koko suomalainen yrityskenttä, josta noin 98 prosenttia on mikro- ja pk-yrityksiä. Tietoa tälle kohderyhmälle levitetään blogikirjoitusten, videoiden, nettisivuston, yrittäjäjärjestöjen ja kehittämisyhtiöiden välityksellä.
Lisäksi opiskelijat saavat välillisesti hankkeen kautta mahdollisuuksia opinnäytetöiden ja erilaisten projektitöiden tekemiseen yrityksissä ja mahdollisuuksia työllistyä hankkeessa mukana oleviin yrityksiin.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 204 468
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 204 468
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 278 123
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 278 123
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Jyväskylän, Jämsän, Keuruun, Joutsan, Äänekosken
Kunnat: Uurainen, Jyväskylä, Pihtipudas, Joutsa, Karstula, Petäjävesi, Viitasaari, Kyyjärvi, Keuruu, Kinnula, Kuhmoinen, Äänekoski, Saarijärvi, Hankasalmi, Kannonkoski, Toivakka, Muurame, Luhanka, Laukaa, Konnevesi, Jämsä, Kivijärvi, Multia
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 12
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Luonnonvarojen käytön kestävyyden näkökulma huomioidaan kaikissa hankkeen tilaisuuksissa. Suurin osa hankkeen viestinnästä ja materiaalintuotannosta hyödyntää digitaalisia alustoja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Digitaalisuus on hankkeen toimenpiteissä tärkeässä asemassa. Osallistuvat yritykset oppivat hankkeen aikana uusien digitaalisten työkalujen käyttöä. Lisäksi yritysten välistä verkostoyhteistyötä tehdään digitaalisilla alustoilla. Digitaalisuuden hyödyntämisellä hankkeen aikana ja sen jälkeen voi olla positiivia vaikutuksia ilmastonmuutokseen esim. liikkumisen tarpeen vähentymisen kautta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on pk-yritysten työhyvinvoinnin parantaminen. Hyvinvoivassa työpaikassa kehitetään ja innovoidaan enemmän ja luodaan uusia tuotteita, palveluita ja toimintatapoja. Lisäksi hyvinvoivat ja tuottavat yritykset luovat uusia työpaikkoja ja vaikuttavat paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. Hankkeen välillisenä vaikutuksena on alan houkuttelevuuden lisääminen ja työnantajakuvan parantaminen. Näin ollen alan työllisyys nousee ja sillä on positiivisia vaikutuksia paikalliseen elinkeinorakenteeseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 3 | 6 |
YZ-sukupolven työntekijät odottavat osallistavaa johtamista, missä työntekijät kokevat tekevänsä työtä, jolla on merkitystä ja jossa he voivat vaikuttaa itse työnsä suorittamiseen. Hankkeessa yrityksiä kehitetään osallistavien johtamismenetelmien avulla. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Hankkeessa hyödynnetään digitaalisia välineitä yhteydenpidossa hankkeen toimijoiden välillä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen tavoitteena on pk-yritysten tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen, jotka edistävät osaltaan taloudellista kestävyyttä. Hankkeen toimenpiteissä keskitytään erityisesti sosiaaliseen kestävyyden kehittämiseen. Hankkeessa vahvistetaan mm. pk-yritysten johdon ja henkilöstön vuorovaikutustaitoja ja palauteosaamista koko henkilöstöä osallistavilla menetelmillä ja näin ollen lisätään hyvinvointia ja yrityksen kasvua ja kannattavuutta. Työhyvinvointiin panostaminen lisää työssä jaksamista ja pidentää työuria, joka taas kasvattaa tuottavuutta. STM:n laskelmien mukaan sairauspoissaoloista kertyy Suomessa vuosittain 3,4 miljardin euron ja työkyvyttömyyseläkkeistä 8 miljardin euron kustannukset, joten työhyvinvointiin panostaminen kannattaa kansantaloudellisesti. Hyvin suunnitelluista ja toteutetuista työhyvinvointia lisäävistä toimenpiteistä saatu hyöty on tutkimusten mukaan keskimäärin kuusinkertainen panostuksiin nähden (Ahonen, Työterveyslaitos 2015). | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 6 |
Osallistavassa ja hyvinvoivassa työyhteisössä työntekijät huomioidaan tasa-arvoisesti ja erilaisuus hyväksytään. Hankkeessa osallistavilla kehittämismenetelmillä pyritään saamaan henkilöstöä laajasti mukaan yritysten kehittämistoimintaan ja sitä kautta lisäämään työn merkityksellisyyden kokemusta ja näin ollen työyhteisön hyvinvointia. Tavoitteena on yhteisöllisen johtajuuden avulla lisätä myös tasa-arvoa esimiesten ja henkilöstön välillä. Lisäksi sukupuolten välinen tasa-arvo huomioidaan hankkeessa osallistamalla sekä naisia että miehiä hankkeen toimenpiteisiin | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 5 |
Hankkeen toiminnassa sitoudutaan yhdenvertaisuuden tavoitteeseen eli hankkeeseen osallistujat ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä (Yhdenvertaisuuslaki 2004). | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
YZ-sukupolvi vie työyhteisön uudelle tasolle -hankkeen päätavoitteena oli tuottaa käytännön ratkaisuja siihen, kuinka pk-yritykset voivat siirtyä YZ-sukupolven edellyttämälle yhteisöllisen oppimisen ja johtajuuden tasolle. Yhteisöllisen oppimisen ja johtajuuden kautta parannetaan yritysten henkilöstön työhyvinvointia ja tuottavuutta.
Käytännön ratkaisuja kehitettiin 12 kohderyhmään kuuluvassa pilottiyrityksessä Keski-Suomessa kolmessa eri syklissä. Avaintoimenpiteitä olivat yrityskohtaiset alku- ja loppukartoitukset, yritysten yhteiset työpajat ja yrityskohtaiset valmennukset sekä osallistujien yrityksissä tekemät konkreettiset kokeilut.
Työpajojen teemoiksi valikoitui alkukartoitusten perusteella
1. YZ-sukupolvi ja uuden ajan johtajuus
2. Vuorovaikutus ja kuuntelu
3. Yksilöllisyys ja palaute
4. Työkalujen käyttöönotto
Valmennusten sisältö suunniteltiin yritysten omien kehittymistavoitteiden ympärille. Osallistujat käyttivät videota, reflektointia ja vertaistukea työkaluna oman johtamisensa kehittämisessä. Loppukartoituksessa käytettiin samoja kysymyksiä kuin alkukartoituksessa ja saimme tietoa yritysten kehittymisestä YZ-sukupolville tärkeiden teemojen osalta. Lisäksi osallistuneet lähijohtajat arvioivat omalta osaltaan, miten olivat kehittyneet hankkeen aikana.
YZ-sukupolvi -hankkeen tulokset on julkaistu hankkeen nettisivuilla jamk.fi/yzukupolvi:
- 7 kpl arjen johtamisen työkalua (kuuntelu, palaute, eri ihmistyyppien johtaminen, osallistavat kokoukset, ihmisten huomiointi muutoksessa, unelmatyöpaikka ja videointi johtamisen kehittämisessä)
- 2 kpl testiä: Testaa mitä tiedät yz-sukupolvesta ja Oletteko huomioineet yz-sukupolven tarpeet yrityksen johtamisessa.
- 6 kpl videoita, teemana: sukupolvet, johtaminen, vuorovaikutus, merkityksellisyys sekä nuorten ajatuksia työelämästä ja johtajuudesta
- Loppujulkaisu
- Sitaattipankki, johon hankkeen aikana koottiin osallistujien ja nuorten aikuisten ajatuksia johtamisesta
- 50 kpl podcastia
- 8 kpl artikkelia
- 10 kpl blogeja
- Kartoituskyselyiden tausta, toteutus ja analyysi: Palaute ja vuorovaikutus lähijohtamistilanteissa
- Loppuseminaarin materiaalit ja videot
- Runsaasti linkkejä ja vinkkejä lisälukemiseksi
- 3 kpl aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä
Hankkeen tuloksena lähijohtajat ovat aktiivisemmin ja tietoisemmin pohtineet omia ajattelutapojaan ja arvojaan sekä havainnoineet työtään. Erityistä huomiota on kiinnitetty tasapuoliseen ja aktiiviseen palautteen antamiseen, kuunteluun ja viestintään. Tieto yz-sukupolven erilaisuudesta ja sen taustoista ovat selkiyttäneet toimintaa. Myös lähijohtajien keskinäinen toiminta ja yhteinen keskustelu johtajuudesta kehittyivät hankkeen aikana yrityksissä.
Alku- ja loppukartoituksessa kysyttiin yz-sukupolvelle tärkeistä asioista: yhteisöllisyys, merkityksellisyys ja valmentava johtajuus. Nämä asiat vaikuttavat myös työhyvinvoinnin kokemukseen. Hankkeen aikana koettiin mm. yhteisöllisyyden ja esimiehen kuuntelemisen hieman parantuneen.
Hankkeen tuloksia on esitelty seitsemässä eri tapahtumassa, näistä osa oli valtakunnallisia. Isoin tapahtuma oli Unelmien työpäivä lokakuussa 2020, tapahtumanstriimausta seurasi tuhat katsojaa. Tästä jatkona kävimme keväällä 2021 esittelemässä valtakunnallisessa Work goes happy 10 vuotta -tapahtumassa hankkeen huomioita merkityksellisyyden tärkeydestä nuorille aikuisille työelämässä. Valtakunnallisessa Videopedagogiikkaa kehittämässä -webinaarissa esiteltiin hankkeen tuloksia videoiden käytöstä johtamisen kehittämisessä.
Hankkeen toteuttajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja se e toteutettiin 1.10.2018 – 30.6.2021.
yhteistyössä pk-yritysten kanssa.