![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21368
Hankkeen nimi: Marke - palvelumarkkinoiden kehittäminen
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.7.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen
Y-tunnus: 2296962-1
Jakeluosoite: PL 250
Puhelinnumero: 0295024500
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.ely-keskus.fi/keski-suomi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marja Pudas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yksikön päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0295024586
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Marke – palvelumarkkinoiden kehittäminen, on kehittämishanke, joka kehittää uudenlaisia palveluja ja hakee kustannustehokkuutta vaikeasti työllistyvien asiakkaiden työllistämisen hyväksi sekä kokeilee laadullisia tulosperusteisia hankintoja.
Hankkeella haetaan ratkaisua tilanteeseen, jossa TE-palvelut ja sote-palvelut uudistuvat sekä yhteistyö kuntien työllisyyspalveluiden kanssa tiivistyy. Tarvitaan haasteelliset asiakkaat huomioivia, entistä moniammatillisempia ja muutokseen sopivia palveluja. Lisäksi hankkeessa kokeillaan ja kehitetään laadullisia tulosperusteisia hankintoja, joista ei ainakaan TE-palvelujen puolella ole vielä kokemuksia.
Hankkeessa on kaksi teemaa: 1) uudenlaiset palvelut TE-ja sote-palvelujen rajapinnoilla vaikeasti työllistettäville asiakkaille, 2) laadulliset tulosperusteet määrällisten tukena hankinnoissa
1) Hankkeen tavoitteena on tarkastella TE-palveluja ja sote-palveluja sekä mahdollisesti osin myös nuoriso- ja sivistyspalveluja niin, että vaikeassa työmarkkina-asemassa oleville työttömille olisi tarjolla kokonaisvaltaisempaa palvelua heidän työllistymisensä edistämiseksi. Tämä tarkoittaa toimintatapojen tarkastelua eri sektoreiden yhdyspinnoilla ja uusien palvelujen kehittämistä. Lisäksi hankkeessa kohderyhmänä ovat heikot perustaidot omaavat henkilöt, sillä oppimisen haasteet näkyvät arjessa, sosiaalisissa suhteissa ja ammatillisella alueella. Kohderyhmälle kehittävissä palveluissa vahvistetaan nuorten, aikuisten ja maahanmuuttajien perustaitoja (numero-, luku-, ja digitaidot) ja edistetään heidän työllistymistään tai polkuja ammatilliseen koulutukseen.
Hankkeessa toteutetaan työvoimapoliittisia toimia, lähinnä valmennuspalveluja, jotka ovat sisällöltään nykyisiin verrattuna moniammatillisempia. Kohderyhmänä ovat pohjoisen Keski-Suomen kunnissa asuvat, vaikeasti työllistyvät työttömät, pilotteja toteutetaan myös Jyväskylässä, Jämsässä ja Äänekoskella. Palveluissa pyritään moniammatillisesti selvittämään, mistä asiakkaan työllistymisen ongelmat oikeasti johtuvat, ja ongelmat pyritään ratkaisemaan.
2) Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan erilaisia tulosperusteisia malleja uudenlaisten palvelujen yhteydessä tai omina palveluinaan. Tulosperusteisuudella halutaan saada asiakkaille yksilöllisempää ja tuloksellista palvelua sekä lisätä kustannustehokkuutta ostettaviin palveluihin. Tulosperusteisuuspiloteissa kiinnitetään huomiota laadulliseen vaikuttavuuteen numeeristen vaikuttavuusarviointien lisäksi. Kehittämistyön tuloksena pyritään saamaan laadullinen vaikuttavuus näkyviin paremmin.
- työttömät työnhakija asiakkaat
- aktivointisuunnitelmaa vailla olevat työttömät
- nykyisiä TE-palveluja, tulevia kasvupalveluja tuottavat tahot (tällä hetkellä ELY-keskus-TE-toimisto)
- Sote-palveluja tuottavat tahot
- kunnat
- oppilaitokset
- kolmas sektori
- yritykset, jotka tuottavat sote- tai TE-palveluja tällä hetkellä
- ammattilaiset ja asiantuntijat, joiden tehtävät/osaaminen linkittyvät hankkeen kehittämisteemoihin
- kuntoutuksessa olevat asiakkaat
- mielenterveysasiakkaat
- eri palvelujen piirissä olevien perheet
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 289 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 278 300
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 335 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 278 300
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Jyväskylän, Joutsan, Jämsän, Saarijärven-Viitasaaren, Keuruun, Äänekosken
Kunnat: Uurainen, Viitasaari, Petäjävesi, Kannonkoski, Äänekoski, Pihtipudas, Jyväskylä, Saarijärvi, Kuhmoinen, Karstula, Hankasalmi, Kinnula, Joutsa, Keuruu, Kyyjärvi, Toivakka, Muurame, Kivijärvi, Luhanka, Laukaa, Konnevesi, Multia, Jämsä
Jakeluosoite: Cygnaeuksenkatu 1
Postinumero: 40101
Postitoimipaikka: Jyväskylä
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Paperin kulutus vähenee käytettäessä aina mahdollisuuksien mukaan digitaalisia keinoja. Digitaaliset palvelut esim. videoneuvottelut vähentää myös matkustustarvetta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 1 | 1 |
Matkustus vähenee kun voidaan hyödyntää digitaalisia palveluja esim. videoneuvottelut/Lync. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Paperin kulutus vähenee käytettäessä aina mahdollisuuksien mukaan digitaalisia keinoja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 1 |
Tuetaan pienten kuntien vaikeasti työllistyvien työllistymistä - ostovoiman paraneminen - paikallisten yritysten osaavan työvoiman saatavuus paranee | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Hankkeessa luodaan/kehitetään uudenlaisia palveluja. Palvelut muuttavar toimintakäytäntöjä parantaen palveluja. On myös mahdollista, että jollekin palvelulle voidaan hakea IPR-suojauksia esim. tavaramerkkiä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Hankkeen päätarkoituksena on lisätä yksilön ja ympäröivän yhteiskunnan hyvinvointia lisäämällä eri toimijoiden yhteistyötä ja saada työttömille työnhakijoille yksilöllisistä tarpeista lähtevää kokonaisvaltaista palvelua työllistyminen päämääränä. Samalla kuntiin saadaan kustannustehokkuutta ja sitä kautta hyvinvointia asukkaille. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 6 |
Työllistymisen mahdollisuudet ja koulutuksellinen tasa-arvo paranevat, koska asiakkaiden yksilölliset tarpeet voidaan ottaa paremmin huomioon jo lähtökohtaisesti. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 4 | 4 |
Uudenlaisten palvelujen suunnittelussa otetaan huomioon verkon kautta tarjottavat palvelut esim. koulutus, jolloin pitkätkään välimatkat reuna-alueilla eivät ole kouluttautumisen este. Myös maahanmuuttajataustaisten henkilöiden kulttuurillisia esteitä voidaan vähentää verkko-palveluilla. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia |
Marke-palvelumarkkinoiden kehittäminen hankkeella oli kaksi kehittämisteemaa: 1) Uudet palvelut vaikeasti työllistettäville asiakkaille, erityisesti pohjoisen Keski-Suomen alueella sekä 2) Laadullisten tulosperusteisten hankintojen kehittäminen ja kokeileminen.
Hankkeen kohderyhmänä ovat työttömät työnhakijat, erityisesti haastavassa työmarkkina-asemassa olevat, jotka hyötyvät moniammatillisista palveluista työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Ensimmäisen kehittämisteeman alla suunniteltiin ja toteutettiin kaksi uravalmennusta. Kunnari-uravalmennus suunniteltiin yhteistyössä pohjoisen Keski-Suomen kuntien ammattilaisten kanssa ja se on suunnattu asiakkaille, jotka tarvitsevat mahdollisesti muita palveluita esim. sosiaali- tai terveyspalveluita. Toinen kehitetty palvelu on Preppi-uravalmennus, joka palveluna yhdistää urataitojen ja perustaitojen vahvistamisen. Preppi-palvelu on suunnattu asiakkaille, joilla on halu päästä opiskelemaan, mutta ei vielä siihen riittävästi taitoja ja tarvitsevat tukea myös uravalinnoissa.
Kunnari-uravalmennuksia toteutettiin yhteensä neljä, joista yksi toteutettiin koronatilanteen vuoksi etäpalveluna. Kunnari-valmennukset järjestettiin Viitasaarella, Pihtiputaalla, Kannonkoskella sekä Jämsässä (etätoteutus). Preppi-palvelupilotteja toteutettiin kolme: Äänekoskella ja kaksi Jyväskylässä. Toinen Jyväskylän Preppi-valmennuksista oli suunnattu maahanmuuttajataustaisille. Hankkeen molemmat palvelupilotit saivat asiakkailta hyvät palautteet. Kunnari-valmennuksen kokemusten pohjalta kehitettiin Urafiilis-valmennus, joka toteutettiin etäpalveluna ja oli kohdistettu erityisesti korona-aikaan.
Hankkeen toisen kehittämisteeman alla, laadullisten tulosperusteisten hankintojen kehittäminen ja kokeilu, tehtiin mittarikokeiluja asiakasmuutoksen mittaamiseksi sekä laadittiin yhteistyönä muiden TE-hankinta-asiantuntijoiden kanssa käsikirja, jonka oppeja voidaan hyödyntää tulosperusteisissa hankinnoissa. Marke-hanke kehitti tulosperusteissa hankinnoissa erityisesti asiakasmuutokseen perustuvaa hankinta- ja tulospalkkiomallia. Hankkeen tekemä työ oli ensimmäinen avaus tässä teemassa TE-hallinnossa.