![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21340
Hankkeen nimi: Lapin Kehittäjäkoulu
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2018 ja päättyy 31.12.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528792-5
Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C
Puhelinnumero: 040 6308571
Postinumero: 96300
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Marita Turulin
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3109363
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen päätavoitteena on tuottaa opiskelijalähtöinen, monialainen ja digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntävä YAMK-tutkintokoulutusmalli. Erityisenä tavoitteena on tukea ja edistää työelämässä olevien korkeasti koulutettujen henkilöiden ammatillisia siirtymävaiheita (uusiin työtehtäviin horisontaalisesti tai vaativampiin työtehtäviin vertikaalisesti) lisäämällä opiskelijalähtöisyyttä ylempään AMK-tutkintoon (YAMK) tähtäävissä opinnoissa. Tämä tavoite sisältää opiskelijoiden opintopolkujen yksilöllistämistä ja joustavoittamista sekä opintojen työelämälähtöisyyden lisäämistä. Edellisiin sisältyen tavoitteena on muodostaa vaihtoehtoisiin opintokokonaisuuksiin perustuvia toimintamalleja koskien virtuaalista opintotarjotinta, kansallisten ja kansainvälisten työelämä- ja opetustoimijoiden osallisuuteen perustuvaa Visiting-professors -toimintaa sekä työtehtäviin ja soveltuvaan harrastuneisuuteen perustuvaa työn opinnollistamista.
Hankkeen toimenpiteet ovat:
1) Vaihtoehtoisista opintokokonaisuuksista muodostuvan virtuaalisen opintotarjottimen muodostaminen: Opintotarjotin tarjoaa verkko-opintoina vaihtoehtoisia opintojaksoja, joista opiskelija voi valita hänen opintopolkuunsa sopivimmat vaihtoehdot siten, että opinnot tukevat parhaalla mahdollisella tavalla opiskelijan uran siirtymävaiheen tarpeita.
2) Visiting-professors -toiminnan kehittäminen: Työelämän edustajat tulevat palkattuina asiantuntijoina mukaan uusien, opiskelijalähtöisten opintojaksojen opetukseen. He tuovat hankkeeseen työelämän ajantasaisen näkemyksen ja toimivat yhteydenpitokanavana opiskelijoiden ja työelämän välillä. Vierailevat opettajat voivat olla myös ulkomailta, mikä auttaa kehittämään opiskelijoiden kansainvälistä verkostoitumista.
3) Työn opinnollistamisen kehittäminen: Hankkeessa kehitetään opiskelijan hankkiman erilaisen osaamisen (esim. koulutus, työkokemus, erilainen harrastustoiminta) tunnistamista ja tunnustamista työn opinnollistamisprosessissa.
4) Opiskelijalähtöisen YAMK-tutkintokoulutusmallin muodostaminen ja kuvaaminen: Hankkeen aikana hyviksi käytännöiksi osoittautuneet toimintatavat kootaan yhteen YAMK-opiskelijoiden urapolun siirtymävaiheita edistäväksi Lapin Kehittäjäkoulu-malliksi.
5) Seminaari ja viestintä
Lapin kehittäjäkoulu-hanke tuottaa edellä kuvattujen toimenpiteiden myötä seuraavat tulokset:
1) Hankkeen aikana on tuotettu opiskelijalähtöinen, monialainen ja digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntävä YAMK-tutkintokoulutusmalli ja sen eri sisällöt on kertaalleen pilotoitu ja käytössä.
2) Opiskelijat voivat jatkossa valita YAMK-tutkintokoulutukseensa opintosisällöt oman uransa siirtymävaiheen tarpeita vastaaviksi.
3) YAMK-opinnot on jatkossa mahdollista suorittaa mistä päin tahansa, kun opetus toteutetaan virtuaalisesti.
4) Hanke on vahvistanut opiskelijoiden ja työelämän keskinäistä verkostoitumista ja yhteistyötä sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
5) Opiskelijoiden jo olemassa oleva osaaminen sekä opintojen aikana tehtävä työ tunnistetaan ja tunnustetaan aiempaa paremmin osaksi YAMK-tutkintokoulutusta.
6) Toimintamallista on tiedotettu laajalti alueellisesti ja kansallisesti hankkeen aikana. Lisäksi hanke on tuottanut julkaisun siinä kehitetystä mallista toimenpide-ehdotuksineen.
YAMK-tutkinto-opiskelijat
- Hankkeen toimenpiteiden varsinaisena pilottiryhmänä toimivat syksyllä 2018 ja 2019 aloittavat Digiajan palvelujohtaminen -tutkintokoulutuksen opiskelijat.
- Virtuaalisen opintotarjottimen osalta kohderyhmään kuuluvat lisäksi kaikkien muiden YAMK-koulutusten opiskelijat, joilla on myös mahdollisuus osallistua halutessaan hankkeessa kehitettävän opintotarjottimen opintoihin.
YAMK-tutkintokoulutusta tekevä ja koulutuksesta kiinnostunut opetus- ja ohjaushenkilöstö
YAMK-tutkintokoulutuksen kehittämiseen ja hyödyntämiseen liittyvät työelämäedustajat
Tulevat YAMK-tutkinto-opiskelijat
- Alasta riippumatta opiskelijoille voidaan jatkossa tarjota aiempaa laadukkaampaa, monipuolisempaa sekä opiskelija ja työelämälähtöisempää YAMK-tutkintokoulutusta.
Lapin alue
- Organisaatioiden työntekijöiden osaamisen edistymisen myötä alueen YAMK-koulutuksen tarjonta on aiempaa laadukkaampaa, monipuolisempaa ja työelämälähtöisempää. Tämä edesauttaa organisaatioiden tuottavuuden lisääntymistä, niiden erikoistumista ja/tai laajenemista sekä kansainvälisen kasvun kehittymistä, joka johtaa alueen työllisyyden paranemiseen.
Suomalainen yhteiskunta
- Organisaatioiden työntekijöiden osaamisen edistymisen myötä suomalaisten YAMK-koulutuksen tarjonta on aiempaa laadukkaampaa, monipuolisempaa ja työelämälähtöisempää. Tämä edesauttaa organisaatioiden tuottavuuden lisääntymistä, niiden erikoistumista ja/tai laajenemista sekä kansainvälisen kasvun edistymistä, joka johtaa kansallisen
työllisyyden paranemiseen. Lisäksi YAMK-tutkintojen tunnettuus kasvaa, jonka myötä niiden määrä kasvaa OKM:n tavoitteiden mukaisesti tulevaisuudessa.
Muut YAMK-tutkintokoulutusta tarjoavat koulutusorganisaatiot
- Hankkeessa tuotettua Kehittäjäkoulu-mallia on mahdollista hyödyntää jatkossa kaikissa YAMK-koulutusta järjestävissä koulutusorganisaatioissa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 199 095
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 199 095
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 248 866
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 248 866
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Rovaniemen, Torniolaakson, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin
Kunnat: Kolari, Sodankylä, Inari, Ranua, Savukoski, Enontekiö, Pelkosenniemi, Posio, Pello, Tornio, Keminmaa, Ylitornio, Rovaniemi, Salla, Kittilä, Simo, Muonio, Utsjoki, Tervola, Kemijärvi, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 120
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Digitaalisten toimintatapojen hyödyntäminen vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästää luontoa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Digitaalisten toimintatapojen hyödyntäminen vähentää matkustustarvetta ja tätä kautta säästää luontoa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
- | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
- | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Hanke hyödyntää vahvasti virtuaaliratkaisuja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
- | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 4 |
Toimenpiteet tukevat opiskelijoiden, korkeakoulun ja alueen työelämän yhteistyötä sekä osallistavat alueen toimijoita mukaan kehittämistyöhön. Nämä toimet luovat edellytyksiä paikallisen elinkeinorakenteen kestävälle kehittämiselle. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 7 |
Hankkeessa luodaan uudenlainen YAMK-tutkintokoulutusmalli, jonka myötä YAMK koulutusten tarjonta Lapissa kehittyy aiempaa monipuolisemmaksi, työelämälähtöisemmäksi ja laadukkaammaksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 3 |
Hankkeessa kehitetään koulutusmallia, jossa hyödynnetään etäyhteyksiä. Tällöin vähennetään turhaa liikkumista paikasta toiseen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 5 |
Hankkeen kohderyhmänä on YAMK-opiskelijat, joiden hyvinvointi edistyy kun YAMK-koulutukset kehitetään yhä enemmän heidän tarpeitaan vastaaviksi. Opiskelijat voivat itse vaikuttaa koulutuspolkunsa sisältöön ja suorittaa opintoja joustavasti. Työelämäyhteistyö puolestaan vahvistaa myös erityisesti Lapin eri organisaatioiden osaamista ja sen kehittymistä ja lisää näin hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 5 |
Kun opinnot toteutetaan monialaisina, saadaan opintoihin mukaan aiempaa tasaisemmin sekä miehiä että naisia. Tällöin vältytään perinteisesti miesvaltaisina (esim. tekniikan ala) ja naisvaltaisina (esim. terveys- ja hyvinvointiala) nähtyjen alojen koulutuksiin liittyvä vahva sukupuoleen perustuva eriytyminen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 5 |
Hankkeen toimenpiteillä mahdollistetaan korkeakoulutettujen sujuvat urapolut. Nykyiset panostukset kohdistuvat usein matalasti koulutettujen henkilöiden urapolkujen sujuvoittamiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
- | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
- |
Hankkeessa tuotettiin opiskelijalähtöinen, monialainen ja digitalisaation mahdollisuuksia hyödyntävä YAMK-tutkintokoulutusmalli. Erityisenä tavoitteena oli tukea ja edistää työelämässä olevien korkeasti koulutettujen henkilöiden ammatillisia siirtymävaiheita (uusiin työtehtäviin horisontaalisesti tai vaativampiin työtehtäviin vertikaalisesti) lisäämällä opiskelijalähtöisyyttä ylempään AMK-tutkintoon (YAMK) tähtäävissä opinnoissa. Yhtenä tavoitteena oli opiskelijoiden opintopolkujen yksilöllistämistä ja joustavoittamista sekä opintojen työelämälähtöisyyden lisäämistä. Hankkeessa muodostettiin vaihtoehtoisiin opintokokonaisuuksiin perustuvia toimintamalleja koskien virtuaalinen opintotarjotin, jota kehitettiin ja testattiin hankkeen aikana. Lapinamkin omaa kansallisten ja kansainvälisten työelämä- ja opetustoimijoiden osallisuuteen perustuvaa Visiting-professors -toimintamallia käynnistettiin sekä suunniteltiin ja testattiin työtehtäviin ja soveltuvaan harrastuneisuuteen perustuvaa työn opinnollistamista.Hankkeen toimenpiteet olivat:
1)Vaihtoehtoisista opintokokonaisuuksista muodostuvan virtuaalisen opintotarjottimen muodostaminen:
Hankkeen aikana muodostettu opintotarjotin tarjoaa verkko-opintoina vaihtoehtoisia opintojaksoja, joista opiskelija voi valita hänen opintopolkuunsa sopivimmat vaihtoehdot siten, että opinnot tukevat parhaalla mahdollisella tavalla opiskelijan uran siirtymävaiheen tarpeita. Lisäksi opiskelija voi suorittaa opinnot virtuaalisina mistä päin tahansa Suomessa tai ulkomailla.
2) Visiting-professors -toiminnan kehittäminen:
Kuusi kansallista työelämänedustajaa tuli palkattuina asiantuntijoina mukaan uusien, opiskelijalähtöisten opintojaksojen opetukseen. He toivat hankkeeseen työelämän ajantasaisen näkemyksen ja toimivat yhteydenpitokanavana opiskelijoiden ja työelämän välillä. Lisäksi Visiting professori toimintaa tuli kaksi oli ulkomaista henkilöä ja he olivat mukana kehittämässä opiskelijoiden kansainvälistä verkostoitumista.
3) Työn opinnollistamisen kehittäminen:
Hankkeessa kehitettiin opiskelijan hankkiman erilaisen osaamisen (esim. koulutus, työkokemus, erilainen harrastustoiminta) tunnistamisen ja tunnustamisen myötä työn opinnollistamisprosessissa. Mikäli opiskelijalla on suoritettavan tutkinnon kannalta relevanttia osaamista, niin osaamista voidaan opinnollistaa joko osaamista vastaavalle YAMK-opintojaksolle tai mikäli osaamista vastaavaa YAMK-opintojaksoa ei ole, muuten osaksi tutkintoa. Henkilökohtaista osaamista voi opinnollistaa 5 op kokonaisuuksissa.
4) Opiskelijalähtöisen YAMK-tutkintokoulutusmallin muodostaminen ja kuvaaminen:
Hankkeen aikana kehitettiin yhteiskehittämisen toimintatavalla opettaja- ja opiskelijapalautetta keräten sekä vierailevien asiantuntijoiden asiantuntemusta hyväksikäyttäen, YAMK-opiskelijoiden urapolun siirtymävaiheita edistäväksi Lapin Kehittäjäkoulu-malliksi.
5) Päätöseminaari järjestettiin virtuaalisesti hankkeen lopuksi 10.11.2020. Hankkeen julkaisu Matkaopas: Kohti uutta YAMK-tutkintokoulutusmallia, ilmestyi päätösseminaariin ja se esiteltiin seminaarissa. Julkaisu on saatavissa verkossa sekä painettuna versiona. Painos on jaettu myös kaikkiin Suomen ammattikorkeakouluihin. Julkaisu on osoitteessa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/347195/B%2014%202020%20Koikkalainen%20Mattila%20M%c3%a4kimurtoKoivumaa%20Tihinen.pdf?sequence=3&isAllowed=y