![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21321
Hankkeen nimi: Yrittäjyyskasvatuksen strategian toiminnallistaminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2018 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Centria-ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1097805-3
Jakeluosoite: Talonpojankatu 2
Puhelinnumero: +358 6 868 0200
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: Kokkola
WWW-osoite: https://web.centria.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: ARHIO KAIJA MAARIT KAARINA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: yliopettaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358444492570
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen päätavoitteena on Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatusstrategian sisältöjen vienti käytönnön toimintaan. Ydintavoite voidaan tiivistää seuraavasti: Tavoitteellisempaa ja täsmällisempää strategian jalkauttamista, rohkeita kokeiluja.
Maakunnan tasolla vuosina 2015-2018 toiminut hanke Yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla (PoPYk) kokosi koulutusorganisaatiot laajasti kehittämään yrittäjyyskasvatusta. Hankkeessa laadittiin osallistavalla prosessilla koko maakuntaa koskeva yhteinen Yrittäjyyskasvatuksen strategia ja toimintaohjelma 2016-2020 (www.minunpolkuni.fi). Strategian tavoitteet ja sisältö tulee jalkauttaa oppilaitosten opetussuunnitelmiin ja käytännön työhön. Hankkeella tavoitellaan muutosta koulutusorhanisaatioissa. Muutos ei synny yksökkisesti, juurtuakseen uusi toimintatapa ja -kulttuuri vaatii aikaa ja koko työyhteisön mukanaoloa.
Hankkeen kohderyhmänä ovat Pohjois-Pohjanmaan koulutusorganisaatiot ja niiden opetus- ja TKI-henkilöstö ja opiskelijat sekä yrittäjyyskasvatuksen tukitoimijat. Kohderyhmän ydin ovat luonnollisesti osatoteuttajaorganisaatioiden henkilöt, mutta vaikutus kohdentuu koko maakunnan alueelle.
Hankkeen tuloksena eri ammattialoilla on mahdollista valita yrittäjyysopinnot. Hankkeessa kuvataan selkeä yrittäjyyden polku, kuvaus mitä opintoja valitsemalla opiskelija saa yrittäjyyden tietotaidon ammatillisen osaamisen rinnalle.
Hankkeessa tiivistetään yritysyhteistyötä ja opettajien yrittäjyysosaamista lisätään tiimiopettajuusopinnoilla. Ammattikorkeakoulussa TKI-toiminnan ja koulutuksen yhteistyön lisääminen on eräs tärkeä toimenpide. Osatoteuttajat huolehtivat organisaatiokohtaisesti tavoitteiden toteutumisesta.
Hankkeen varsinainen kohderyhmä on Pohjois-Pohjanmaan koulutusorganisaatiot ja niiden opetus- ja TKI-henkilöstö sekä yrittäjyyskasvatuksen tukitoimijat. Hankkeen kohderyhmän ydin muodostuu luonnollisesti osatoteuttajaorganisaatioiden henkilöstöstä, mutta vaikutus kohdentuu koko maakunnan alueelle. Mukaan pyritään saamaan myös yrittäjiä, yrittäjäjärjestöjä ja muita yrittäjyyskasvatuksen tukitoimijoita.
Hankkeen kohderyhmänä ovat myös vähintään 15-vuotiaat oppilaat ja opiskelijat siltä osin kun varsinaisia toimenpiteitä kohdistuu heihin. Näitä toimenpiteitä ovat esim. kesäyrittäjyys, pelillisyys, yritysvierailut. Opiskelijoihin ja oppilaisiin kohdistuvien toimenpiteiden osalta tulemme huomioimaan, että oppilaitosten normaalia perustoimintaa/perusopetusta ei hankkeesta rahoiteta. Nämä toimenpiteet kohdentuvat opiskelijoihin, jotka siitä hyötyvät, mutta hankkeelle toteuttamisesta syntyvät kustannukset ovat hankehenkilöstön kustannuksia.
Pohjois-Pohjanmaan koulutusorganisaatioissa opiskelevat yli 15-vuotiaat henkilt. Pitkällä tähtäimellä hanke vaikuttaa myös koko maakunnan elinkeinoelämään.
Miten yritykset voisivat olla mukana? Yritykset ovat tärkeä sidosryhmä ja mahdollisuuksia olla mukana on runsaasti. Käytännössä yrittäjyyskasvatuksen strategiassa esimerkiksi mainittu ”jokainen oppija kohtaa yrittäjyyden” voi tarkoittaa yrittäjävierailua, haastattelua, yrityksessä vierailua, yrityksen toimeksiannon/ yritysprojektin toteuttamista. Nämä mahdollisuudet vaihtelevat paikkakunnan ja kouluasteen mukaan, ja hankkeessa tullaan kannustamaan erilaisia yritysyhteistyön kokeiluja.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 535 211
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 535 211
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 673 530
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 673 530
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Raahen, Koillismaan, Oulun, Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Nivala-Haapajärven
Kunnat: Ii, Alavieska, Oulainen, Oulu, Reisjärvi, Muhos, Hailuoto, Tyrnävä, Raahe, Merijärvi, Pyhäjärvi, Siikajoki, Taivalkoski, Utajärvi, Sievi, Lumijoki, Kalajoki, Siikalatva, Ylivieska, Kärsämäki, Kempele, Kuusamo, Pyhäntä, Pyhäjoki, Vaala, Pudasjärvi, Haapajärvi, Liminka, Haapavesi, Nivala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 26
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 51
Suunniteltu: 268
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Yrittäjyyskasvatus vahvistaa yksilön ymmärrystä mm. luonnonvarojen käytön kestävyydestä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Pyritään hyödyntämään virtuaalisia yhteydenpitotapoja silloin kun se on perusteltua ja näin vähennetään liikkumisen tarvetta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Neutraali | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 4 |
Yrittäjämäisesti ajatteleva osaa huomioida ympäristön | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 4 |
Yrittäjyyskasvatus vahvistaa yksilön ymmärrystä tästäkin teemasta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 10 |
Yrittäjyys, yrittäjien ammattitaito lisääntyvät ja pitkällä tähtäimella yritysten kannattavuus | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 9 |
Opetuksen laatu, sisällöt ja yrittäjämäinen pedagogiikka | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 2 |
Hyödynnetään myös virtuaalisia ympäristöjä, kun se on perusteltua | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 6 |
Yrittäjyys nähdään mahdollisuutena Yrittäjyyden nousu ja yritysten menestyminen lisää hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 8 |
Tasa-arvoinen yrittäöjyyskasvatus ja kaikkien mahdollisuudet | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 7 | 7 |
Yrittäjyyskasvatus koskee kaikkia ja kehitetään tas-arvoisesti eri yhteyksissä | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 9 |
Samalla yleinen asenne yrittäjyyteen muuttuu myönteisemmäksi | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 4 |
Yrittäjämäisesti ajatteleva ymmärtää nämäkin asiat ja osaa huomioda. |
Yrittäjyyskasvatuksen strategian toiminnallistaminen (ToTYk) hankkeen tavoitteena oli Pohjois-Pohjanmaan yrittäjyyskasvatusstrategian vienti oppilaitosten käytännön toimintaan. Hanke jatkoi Pohjois-Pohjanmaan maakunnallisen yrittäjyyskasvatuksen strategian toimenpiteitä kaikilla kouluasteilla. ToTYk-hanketta edeltäneessä PoPYk-hankkeessa (Yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen Pohjois-Pohjanmaalla) laadittiin osallistavalla prosessilla koko maakuntaa koskeva yhteinen Yrittäjyyskasvatuksen strategia ja toimintaohjelma 2016-2020 (www.minunpolkuni.fi). ToTYk-hankkeessa toteutettiin maakunnallisen yrittäjyyskasvatuksen strategiaa ja toimintaohjelmaa ja varmistettiin strategian jalkautuminen koulutusorganisaatioihin.
Yhteinen hanke oli jatkumo edellisessä hankkeessa alkaneelle yhteistoiminnalle. Hanke suunniteltiin yhteistyössä kaikkien osatoteuttajien kesken. Pohjois-Pohjanmaan laajassa mutta harvaan asutussa maakunnassa yhteistyön ja verkostojen merkitys korostuu myös yrittäjyyskasvatuksessa. Kolmevuotisen hankkeen osallistujat edustavat opetussektoria perusopetuksesta korkeakoulutukseen. Mukana olivat Kuusamon kaupunki, ammatillisen koulutuksen järjestäjät Brahe, JEDU ja OSAO, ammattikorkeakoulut Centria ja OAMK sekä Oulun yliopisto. Oulun yliopistossa hanketta toteuttivat Kerttu Saalasti Instituutti ja kasvatustieteiden tiedekunta. Hankkeessa työskenteli kolmen vuoden aikana yhteensä 21 eri henkilöä, yhteenlaskettu työpanos 123 henkilötyökuukautta.
Hankkeen aikana toteutetut toimenpiteet strategian tavoitteellisemmaksi ja täsmällisemmäksi jalkauttamiseksi pitivät sisällään runsaasti erilaisia käytännön toimia liittyen opettajien valmentautumiseen yrittäjyyskasvattajiksi, yritysyhteisyöhön, yrittäjyyden polun kehittämiseen, kesäyrittäjyyteen, yrittäjyysopetuksen kehittämiseen, inspiroiviin tapahtumiin, opetuskokeiluihin, yrittäjyyskasvatuksen vaikuttavuuden selvittämiseen ja uusiin rohkeisiin kokeiluihin. Näitä on toteutettu hankkeessa eri tavoin eri kouluasteilla.
Yrittäjyyskasvatuksen strategian toiminnallistaminen eteni eri kouluasteilla työpajojen, koulutusten ja muun yhteisen tekemisen kautta. Tietoisuus yrittäjyyskasvatuksesta sekä yrittäjyydestä työllistymisen mahdollisuutena lisääntyi sekä opetushenkilöstön että opiskelijoiden keskuudessa. Yhteisillä tapahtumilla ja toimenpiteillä lisättiin toimijoiden verkostoitumista ja parannettiin luontevan yhteistyön edellytyksiä. Oppilaitoskohtaisten tapahtumien ja toimenpiteiden myötä rakennettiin kaikki kouluasteet kattavaa yrittäjyyskasvatuksen ehjää polkua.
ToTYk-hankkeen aikana luotiin uusia käytänteitä oppilaitosten tki- ja yritysyhteistyömalleihin. Toiminta jatkuu ja kehittyy edelleen myös hankkeen jälkeen. Tiimiopettajuuden uudet käytännöt näkyvät: enemmän opintoja toteutetaan tiimiopettajuuden pohjalta. Samoin koulutusalojen välinen yhteistyö on tiivistynyt: eri alojen yrittäjyysopintoja toteutetaan yhdessä. Hankkeen tuloksena yrittäjyyskasvatuksesta innostuneiden opettajien määrä on kasvanut.