![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21250
Hankkeen nimi: SOTE-silta - Korkeakoulutetun maahanmuuttajan pätevöitymispolku
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 30.4.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: Bulevardi 31, PL 4000
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Rimpioja
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Osaamisaluepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 652 9899
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon ulkomailla, erityisesti EU/ETA-alueen ulkopuolella suorittaneet maahanmuuttajat ovat kokeneet ammatinharjoittamisoikeuden saamisen Suomessa vaikeaksi. Tämä on johtanut vastaavan tai alemman sote-tutkinnon suorittamiseen Suomessa, työllistymiseen koulutusta vastaamattomiin tehtäviin, työttömyyteen tai työelämän ulkopuolelle jääntiin. Ministeriöt ovat linjanneet, että korkeakoulutettujen maahanmuuttajien työllistymistä on sujuvoitettava. Lisäksi kasvavaa sote-alaa uhkaa työvoimapula ja väestön moninaisuuden kasvaessa sote-henkilöstön moninaisuutta, kieli- ja kulttuuriosaamista on vahvistettava palvelujen laadun varmistamiseksi.
SOTE-silta -hankkeen tavoitteena on kehittää sujuva ja kustannustehokas prosessi sairaanhoitajan, kuntoutuksen (fysioterapeutti, toimintaterapeutti), röntgenhoitajan, bioanalyytikon, suuhygienistin ja kätilön tutkinnon ulkomailla suorittaneiden maahanmuuttajien ammattipätevyyden tunnustamiseen, ammatinharjoittamisoikeuden myöntämiseen ja työllistymiseen sekä kuvata prosessi sosionomien osalta. Hankkeessa tuotetaan moduulimalli, jonka avulla sote-korkeakoulututkinnon ulkomailla suorittaneet saavat työllistymisen kannalta riittävän suomen kielen osaamisen (B2/YKI4) ja täydentävän ammatillisen osaamisen, vahvistavat työelämäverkostojaan sekä saavat työkokemusta ja referenssejä.
Hankkeessa pilotoidaan Urareitti-hankkeessa suunniteltu moduulimalli. Hankkeessa tuotettava, pääosin verkossa toteutettava moduulimalli koostuu seuraavista osioista:
A) Osaamisen alkukartoitus ja ohjaus
B) Ammatilliset ja suomen kielen opintomoduulit
C) Harjoittelut
D) Simuloitu näyttökoe
Hankkeen tuloksena syntyy käytännössä toimivaksi osoitettu moduulimalli, joka tuottaa maahanmuuttajille osuvampaa ja joustavampaa koulutusta työelämän vaatimuksiin. Malli jää ammattikorkeakoulujen käyttöön. Mallin rahoituksesta sovitaan hankkeen aikana. Hankkeeseen osallistuu 73 maahanmuuttajaa, joista 100 % työllistyy pidemmällä aikavälillä. Hankkeesta viestitään yli sadalle maahanmuuttajien ohjauksen asiantuntijalle.
Hanke edistää hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta tukemalla maahanmuuttajien koulutukseen osallistumista ja työelämään siirtymistä. Hanke vahvistaa sosiaali- ja terveysalan henkilöstön moninaisuusosaamista ja sitä kautta laatua.
Hanketta koordinoi Metropolia Ammattikorkeakoulu ja se toteutetaan yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun, Turun ammattikorkeakoulun ja Lapin ammattikorkeakoulun kanssa.
Sosiaali- tai terveysalan korkeakoulututkinnon (sairaanhoitaja, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, bioanalyytikko, röntgenhoitaja, suuhygienisti, kätilö, sosionomi) ETA/ EU-maiden ulko- tai sisäpuolella suorittaneet maahanmuuttajat, jotka haluavat saada tunnustuksen osaamiselleen ja työllistyä sote-alalle Suomessa.
Sote-alan korkeakoulututkinnon suorittaneita maahanmuuttajia ohjaavat ja työssään kohtaavat henkilöt, jotka voivat ohjata asiakkaitaan tarkoituksenmukaiseen osaamisen tunnustamiseen ja täydennyskoulutukseen (esim. ELY-keskukset, TE-toimistot, aikuiskoulutuskeskukset, toisen asteen oppilaitokset, ammattiopistot, erilaiset säätiöt ja yhdistykset sekä kotoutumiskoulutusten järjestäjät).
Välillisinä kohderyhminä ovat
- sosiaali- ja terveysalan työnantajat, jotka tarjoavat harjoittelu-, verkostoitumis-, näyttö- ja työpaikkoja maahanmuuttajille.
- sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakkaat, jotka hyötyvät moninaisemman henkilöstön osaamisesta.
- ammattikorkeakoulut, jotka tarjoavat osaamisen kartoitusta ja täydennyskoulutusta maahanmuuttajille
- Valvira, OKM, TEM ja STM, jotka saavat toimivampia ratkaisuja maahanmuuttajien kotouttamiseen, työllistymiseen ja sote-ammattinimikkeiden laillistamiseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 639 170
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 639 161
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 829 230
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 829 230
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 183
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Hankkeessa huomioidaan luonnonvarojen kestävyyden edistäminen maahanmuuttajien kouluttamisessa esimerkiksi kierrättämisen ja jätteiden turvallisen hävittämisen näkökulmasta. Hankkeen toiminnassa vähennetään matkustus- ja tulostustarvetta hyödyntämällä sähköisiä välineitä ja etäkokouksia ja verkossa tapahtuvaa koulutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan luonnonvarojen kestävyyden edistäminen maahanmuuttajien kouluttamisessa esimerkiksi kierrättämisen ja jätteiden turvallisen hävittämisen näkökulmasta. Hankkeen toiminnassa vähennetään matkustus- ja tulostustarvetta hyödyntämällä sähköisiä välineitä ja etäkokouksia ja verkossa tapahtuvaa koulutusta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeessa huomioidaan luonnonvarojen kestävyyden edistäminen maahanmuuttajien kouluttamisessa esimerkiksi kierrättämisen ja jätteiden turvallisen hävittämisen näkökulmasta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 6 | 6 |
Hankkeessa tuetaan korkeakoulutettujen maahanmuuttajien työllistymistä koulutustaan vastaaviin tehtäviin kasvavalle sote-sektorille. Maahanmuuttajat työllistyvät usein työvoimapulasta kärsiville aloille kuten ikääntyvien palveluihin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 7 |
Hankkeessa kehitetään useita erilaisia aineettomia palveluja maahanmuuttajille ja sote-alan työnantajille osaamiskartoituksista suomen kielen osaamisen vahvistamiseen ja harjoitteluihin. Maahanmuuttajat monipuolistavat osaamista työpaikoilla, mikä lisää innovaatioiden ja uudenlaisten aineettomien palvelujen syntymistä työpaikoilla. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on edistää sote-alan korkeakoulututkinnon suorittaneiden maahanmuuttajien työllistymistä Suomessa. Tämä vahvistaa maahanmuuttajien työllisyyttä ja erityisesti työllistymistä osaamistaan vastaaviin tehtäviin, mikä vahvistaa heidän työhyvinvointiaan. Moninaisuuden lisääntyminen työpaikoilla voi myös vahvistaa moninaisuusosaamista, vahvistaa vuorovaikutusta ja ymmärtämystä ihmisten välillä. Tämä voi edistää monenlaisten ihmisten mahdollisuuksia olla omana itsenään työpaikoilla. Maahanmuuttajat vahvistavat kulttuuri- ja kieliosaamista sote-palveluissa, mikä näkyy sote-palvelujen asiakkaille laadukkaampina palveluina ja voi edistää myös aiemmin heikommassa asemassa olleiden maahanmuuttaja-asiakkaiden parempaa kohtaamista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Hankkeessa edistetään vähemmistöryhmänä olevien maahanmuuttajien osallistumista koulutukseen ja työelämään. Hankkeessa vahvistetaan sukupuolten välistä tasa-arvoa huomioimalla naisten asema myös erilaisten kulttuurien näkökulmasta ja toisaalta sote-alalla vähemmistönä oleviin miehiin kohdistuvat stereotyyppiset rooliodotukset. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 8 | 8 |
Hanke kohdistuu korkeakoulutettuihin maahanmuuttajiin ja edistää maahanmuuttajien yhdenvertaisia mahdollisuuksia koulutuksessa ja työelämässä. Hankkeessa vahvistetaan maahanmuuttajien suomen kielen osaamista ja he verkostoituvat työnantajien ja koulutuksen järjestäjien kanssa, mikä lisää työllistymisen ja jatkokouluttautumisen mahdollisuuksia. Nämä puolestaan vahvistavat myös taloudellista tasa-arvoa. Maahanmuuttajat monipuolistavat työpaikkojen osaamista mm. kieli- ja kulttuuriosaamisellaan, mikä puolestaan lisää moninaisten asiakkaiden yhdenvertaisuutta ja mahdollisuutta tulla ymmärretyiksi. Työntekijöiden moninaisuuden lisääntyminen voi johtaa myös erilaisuuden hyväksymisen vahvistumiseen ja erilaisuuden hyödyntämiseen niin työpaikoilla kuin asiakaskohtaamisissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Sote-siltahankkessa kehitetiin sujuva ja kustannustehokas prosessi sairaanhoitajan, kuntoutuksen (fysioterapeutti, toimintaterapeutti) röntgenhoitajan, bioanalyytikon, suuhygienistin ja kätilön tutkinnon ulkomailla suorittaneiden maahanmuuttajien ammattipätevyyden tunnustamiseen, ammatinharjoittamisoikeuden myöntämiseen ja työllistymiseen liittyen sekä kuvattiin prosessi sosionomien osalta. Hankkeessa tuotetiin täydennyskoulutus moduulimalli, jonka avulla sote-korkeakoulututkinnon ulkomailla suorittaneet saivat työllistymisen kannalta riittävän suomen kielen osaamisen (B2/YKI4) ja täydensivät ammatillista osaamistaan, vahvistivat työelämäverkostojaan, saivat työkokemusta ja referenssejä. Täydennyskoulutusmalli on käytettävissä ja hyödynnettävissä eri ammattikorkeakouluissa. Hanke on vahvistanut ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä. Hankkeen täydennyskoulutuksen jälkeen 51 sairaanhoitajaa sai laillistuksen Valviralta ja muilta Sote-aloilta 8 täydennyskoulutettua ( 2 kätilöä, 3 fysioterapeuttia, 2 bioanalyytikkoa ja 1 röntgenhoitaja)
SOTE-siltahankkeessa tehtyä täydennyskoulutusmallia voidaan SIMHE-toiminnassa ja tullaan hyödyntämään kahden vuoden ajan Career Boost-hankkeessa vuosina 2021-2022.
Hankkeen aikana tiedotettiin yli 100 maahanmuuttajien ohjaajaa hankkeen tavoitteen mukaisesti.