![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21241
Hankkeen nimi: AMMATTITAITOA YHDESSÄ – työyhteisöt ja oppilaitokset tukemassa ammattiin oppijan sujuvia siirtymiä
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2018 ja päättyy 30.9.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Työväen Sivistysliitto TSL ry, ruotsiksi Arbetarnas Bildningsförbund ABF rf
Organisaatiotyyppi: Kansalaisjärjestö
Y-tunnus: 0215382-8
Jakeluosoite: Siltasaarenkatu 18-20A
Puhelinnumero: 044 5122062
Postinumero: 00530
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.tsl.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mervi Hannele Ylitalo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankekeskuksen päällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 512 2062
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Ammatillisen koulutuksen uudistuksen myötä työpaikat tarvitsevat tietoa uudistuksesta ja entistä vahvempaa yhteistyötä oppilaitosten kanssa.
Ammattitaitoa yhdessä -hankkeen päämääränä on, että oppijoiden siirtymät oppilaitosten ja työpaikkojen välillä ammatillisen koulutuksen uudistuksen myötä ovat sujuvia ja työyhteisöillä on valmiudet ottaa vastaan oppijoita. Näin tuetaan välillisesti laadukasta oppimista ja oppijoiden oppimistavoitteiden toteutumista, heidän ammatillista osaamistaan ja työllistymistään.
Hankkeen tavoitteina luottamushenkilöiden, työsuojeluhenkilöiden ja työpaikkaohjaajien osaaminen ohjata oppijaa ja tukea työyhteisöä vastaanottamaan oppija on vahvistunut, hankkeessa mukana olevat työnantajat ovat kehittäneet toimintamalleja resursoida ja koordinoida työpaikalla tapahtuvaa oppimista, ja työpaikkojen ja oppilaitosten yhteistyö on vahvistunut ja on syntynyt uusia toimintamalleja.
Hankkeen kesto on 1.3.2018-30.7.2020. Hanke on valtakunnallinen keskittyen Etelä-Suomeen, Länsi-Suomeen, Itä- ja Pohjois-Suomeen.
Toimenpiteinä toteutetaan laaja selvitys kartoittamaan työpaikkojen valmiuksia, olemassa olevia käytäntöjä sekä kehittämistarpeita nuorten ohjaukseen ja perehdyttämiseen. Työpajakokonaisuuksissa luottamushenkilöille, työsuojeluhenkilöille ja työpaikkaohjaajille lisätään heidän tietoutta ja ymmärrystä uudistuksesta, käytännön vaikutuksista sekä valmiuksia tukea oppijaa ja työyhteisöä. Työnantajat osallistuvat muutospajaprosessiin, jossa kehitetään työpaikalla tapahtuvan oppimisen käytäntöjä. Yhteistyössä Parasta osaamista -verkostohankkeen kanssa toteutetaan työelämäfoorumeja, tavoitteena löytää oppilaitosten ja työelämän yhteinen näkemys työpaikalla järjestettävän koulutuksen toimintamalleista.
Tuloksina syntyy uutta tietoa, uudenlaisia menetelmiä ja toimintatapoja sekä verkostoja, jotka hyödyttävät työelämän toimijoita, ammatillisia oppilaitoksia ja opiskelijoita. Yhteensä 140 oppijoiden ohjaamiseen osallistuvaa henkilöä koulutetaan levittämään malleja työpaikoille.
Hanke tuottaa tietopaketin alkuselvityksen tuloksista, työyhteisöille suunnatun verkkopohjaisen ja painetun oppimismateriaalin, suositukset ja työohjeet työpaikoille nuorten ohjaamisen ja perehdyttämisen tueksi ja toimintamallikuvauksen työpaikkojen ja oppilaitosten yhteistyöhön.
Toteuttajia ovat Työväen Sivistysliitto, Työterveyslaitos, Kiipulan ammattiopisto, Palvelualojen ammattiliitto, Teollisuusliitto ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto. Kiipulan ammattiopisto tuo osaamista erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tuen tarpeesta. Hankkeen sidosryhminä Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö, Teknologiateollisuus ry sekä oppilaitosten Parasta osaamista -verkostohanke sekä työnantajakumppanit tukevat toteutusta.
Yhteistyöverkostot tukevat ammatillisen koulutuksen uudistuksen täytäntöönpanoa ja oppijoiden sujuvia siirtymiä sekä nais- että miesvaltaisilla aloilla. Sukupuoli- ja yhdenvertaisuusnäkökulma läpileikkaa hankkeen toimintoja.
Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat luottamushenkilöt, työsuojeluhenkilöt, työpaikkaohjaajat, muut opiskelijoiden perehdyttämiseen osallistuvat henkilöt, työnantajat ja oppilaitosten edustajat (opettajat, ohjaajat, opinto-ohjaajat).
Kohderyhmät tulevat osallistumaan joko heille suoraan suunnattuihin koulutuksellisiin työpajoihin, toimintamallien kehittämiseen tähtääviin muutospajoihin ja/tai työelämäfoorumeihin.
Koska ammatillisen koulutuksen uudistus tuo oppimista entistä enemmän työpaikoille ja tavoitteena on luoda uusia oppimisen väyliä ja malleja, joissa työpaikoilla tapahtuva oppiminen on suuressa roolissa, näemme, että tällöin myös työpaikat ovat osaltaan järjestämässä oppimista/koulutusta ja koko työyhteisöt osallistuvat oppijan tukemiseen ja ohjaamiseen. Näin ollen hankkeen osallistujissa ohjaajiksi määrittelemme ne kaikki henkilöt, jotka osallistuvat oppijoiden tukemiseen ja ohjaamiseen työpaikoilla (esimerkiksi luottamushenkilöt, työsuojeluhenkilöt ja työpaikkaohjaajat). Ohjaajille ei makseta hankkeesta palkkaa.
Hankkeesta tulevat välillisesti hyötymään osatoteuttajien organisaatiot ja läheiset sidosryhmät, erityisesti ammattijärjestökenttä, ammatilliset oppilaitokset sekä työnantajat laajemmin.
Lopullisina hyödynsaajina hankkeessa ovat ammatillisen koulutuksen opiskelijat, joiden sujuvat siirtymät työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen parantuvat ja jotka saavat laadukkaampaa ohjausta ja tukea työpaikoilla tapahtuvan oppimisen aikana.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 511 673
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 469 920
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 589 741
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 541 617
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2
Suunniteltu: 171
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Luonnonvarojen käytön kestävyys on osa nykyaikaista suomalaista työpaikkakulttuuria. Näin ollen kestävän kehityksen mukaiset taidot kuuluvat myös työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja työpaikkaohjaaja, luottamuhenkilöt ja työsuojeluhenkilöt voivat vahvistaa omalta osaltaan oppijan näitä taitoja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 4 |
Mm. kierrätys ja energia-ja materiaalitehokkuus kuuluvat osaksi työelämässä tarvittavia perustaitoja. Näihin asioihin linkittyvät taidot kuuluvat myös työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja työpaikkaohjaaja, luottamushenkilöt ja työsuojeluhenkilöt voivat vahvistaa omalta osaltaan oppijan näitä taitoja. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutuksia | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 0 |
Laadukas koulutus ja koulutuksen ja työpaikkojen tarpeen kohtaaminen ovat keskeisiä kymyksiä, kun pohditaan paikallisten elinkeinorakenteiden kestävää kehitystä. Hanke tulee osaltaan suoraan vaikuttamaan ammatillisen koulutuksen uudistuksen täytäntöön panoon, jonka tavoite on kohdentaa paremmin ammatillista oppimista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 0 |
Hankkeessa tuotetaan verkko-oppimismateriaali, joka jää hankkeen päätyttyä yhteistyötahojen ja laajempien sidosryhmien käyttöön. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 7 |
Hankkeen toiminnoilla vaikutetaan välillisesti työhyvinvoinnin edistämiseen. Sujuva yhteistyö työpaikkojen ja oppilaitosten välillä ja työyhteisöjen taidot ottaa vastaan oppija työpaikalle vaikuttavat työssäjaksamiseen, turvallisuuden tunteeseen ja sitä myöden työhyvinvointiin. Toisaalta oppijan saama tuki työyhteisöltä vaikuttaa hänen hyvinvointiinsa ja työkykyvalmiuksiinsa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 0 |
Sukupuolisensitiivisyyden huomioiminen opiskelijoiden ohjauksessa on keskeistä tavoiteltaessa tasa-arvoista oppimista. Tämä huomioidaan hankkeen toiminnoissa, kun keskustellaan oppijoiden ohjauksesta ja tuesta työpaikoilla. Lisäksi hankkeella tuetaan oppijoiden tasa-arvoa vaikuttamalla ammatillisen koulutuksen työpaikalla tapahtuvan oppimisen laadukkuuteen ja oppilaan sujuviin siirtymiin työpaikoille. Hankkeella vaikutetaan myös alueelliseen tasa-arvoon tukemalla ammatillisen koulutuksen uudistuksen täytäntöönpanoa eri alueilla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 0 |
Yhdenvertaisuusnäkökulma näkyy hankkeessa erityisesti Kiipulan ammattiopiston tuoman asiantuntijuuden kautta. Hankkeen tarkoituksena on päästä pureutumaan erityistä tukea tarvitsevien työpaikalla oppijoiden tuen tarpeen määrittelyyn ja tuen ja ohjauksen toteutukseen liittyviin kysymyksiin. Käytännössä näitä kysymyksiä käsitellään kaikissa hankkeen toimenpiteissä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Ympäristöosaaminen on osa nykyaikaista suomalaista työpaikkakulttuuria. Näin ollen ympäristöosaamiseen liittyvät taidot kuuluvat myös työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen ja työpaikkaohjaaja, luottamushenkilöt ja työsuojeluhenkilöt voivat vahvistaa omalta osaltaan oppijan näitä taitoja. |
Ammattitaitoa yhdessä -hanke käynnistyi maaliskuussa 2018. Hankkeen tavoitteena oli edistää ammatilisen koulutuksen uudistuksen toteutusta työpaikoilla vahvistamalla työpaikkojen ohjausosaamista, työpaikkojen ja oppilaitosten yhteistyötä sekä luottamusmiesten, työsuojeluvaltuutettujen ja ammattiliittojen toimitsijoiden ymmärrystä työpaikalla järjestettävästä koulutuksesta. Hanketta toteuttivat Työväen Sivistysliitto TSL (päätoteuttaja) ja osatoteuttajina Työterveyslaitos, Kiipula, JHL, PAM ja Teollisuusliitto.
Hankkeen tavoitteena oli viedä tietoa uudesta ammatillisesta koulutuksesta työpaikoille, sekä sujuvoittaa opiskelijoiden ohjausta ja parantaa työpaikkojen oppilaitosten yhteistyötä.
Hankkeen aikana kehitettiin Koko työyhteisö ohjaa -koulutus, jota tarjottiin valtakunnallisesti luottamusmiehille, työpaikkaohjaajille, työsuojeluvaltuutetuille ja liittojen toimitsijoille. Koulutuksen tarkoituksena oli tutustua uuteen ammatilliseen koulutukseen ja tukea työpaikkoja sen lainmukaisessa toteutuksessa.
Työterveyslaitos toteutti hankeaikana kyselyn työpaikoille, jonka tuloksia hyödynnettiin hankkeen toiminnoissa. Lisäksi Työterveyslaitos toteutti kumppaniyrityksissä muutospajaprosesseja, joissa kehitettiin toisaalta työpaikan ohjausosaamista ja työpaikan ja oppilaitoksen yhteistyötä.
Hankkeen tuotokset on julkaistu PDF-muodossa sekä painettuna versiona. Hankkeen aikana tuotokset myös siirrettiin digitaaliseen muotoon luettavaksi internettiin.
Hanke paransi opiskelijoiden ohjaamisosaamista työpaikoilla ja synnytti yhteistyön mahdollisuuksia oppilaitosten ja työpaikkojen välille. Ohjausosaamisen parantaminen ja koko työyhteisön huomioiminen osana koulutusta parantaa opiskelijoiden oppimistuloksia