![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21173
Hankkeen nimi: Valmisteluhanke kouluhyvinvoinnin tukemiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn kansainvälisellä yhteistyöllä
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 10.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lapin Yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0292800-5
Jakeluosoite: Lapin yliopisto, PL 122, 96101 Rovaniemi
Puhelinnumero: 016 341 341
Postinumero: 96101
Postitoimipaikka: Rovaniemi
WWW-osoite: http://www.ulapland.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Katja Norvapalo
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404844185
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Valmisteluhanke pohjautuu Monitoimijuus koulussa – osallistamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn toimintamalli sekä Ennaltaehkäisevä monitoimijuus: Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäisy osaksi koulujen toimintakulttuuria hankkeisiin. Hankkeiden aikana on kehitetty, pilotoitu ja levitetty hankekouluihin ennaltaehkäisevää monitoimijaista toimintakulttuuria lasten ja nuorten osallisuuden vahvistamiseksi sekä kouluhyvinvoinnin edistämiseksi. Lisäksi on tuotettu tietoa interprofessionaalisten työkäytäntöjen sisällöistä ja mahdollisuuksista. Koska hyvinvointiin ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvät ongelmat eivät koske vain Suomea, on tärkeää kehittää Euroopan laajuista yhteistyötä näihin haasteisiin vastaamiseksi, jakaa hyviä käytäntöjä ja oppia toisilta uudenlaisten menetelmien ja yhteistyömallien löytämiseksi ja ennaltaehkäisevän koulun sosiaalityön kehittämiseksi sekä luokanopettajakoulutuksen ja sosiaalityön koulutuksen sisältöjen uudistamiseksi. Tämän hankkeen aikana luodaan perusta kansainväliselle yhteistyölle, jota toteutetaan varsinaisessa kansainvälisessä yhteistyöhankkeessa.
Valmisteluhankkeen tavoitteena on:
- valmistella hankehakemus Merging Professions - Arctic Wellbeing; tavoitteena jättää hakemus kevään 2018 ESR:n kansainvälisen yhteistyön koordinoidun hankehaun teemaan Sosiaalinen osallisuus
- vahvistaa kansainvälistä hanketoimijaverkostoa ja löytää hankkeelle sopivat partnerit
- sopia kansainvälisen yhteistyön ja yhdessä valmisteltavan hankkeen tarkemmasta sisällöstä
- tehdä taustatyötä kansainvälisen hankkeen pohjaksi ja benchmarkata sosiaalialan ja kasvatusalan työparina partnerimaiden tarpeita, haasteita ja hyviä käytäntöjä lastensuojelullisista, koulun hyvinvointityön ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmista
Hankkeen konkreettiset toimenpiteet ovat:
1. Kirjaudutaan Euroopan komission kumppanitietokantaan; tehdään hankkeesta esittely tietokantaan
2. Etsitään kansainväliset yhteistyökumppanit monitoimijaisen toimintamallin jatkokehittämiseksi. Potentiaalisia yhteistyökumppaneita kartoitetaan Euroopan komission kumppanitietokannan avulla sekä olemassa olevia verkostoja hyödyntäen.
3. Vahvistetaan kansainvälistä hanketoimijaverkostoa, johon tuleva yhteistyö perustuu
4. Tehdään sosiaalialan ja kasvatusalan työparina benchmarkkaus -matkat partnerimaihin / organisaatioihin. Matkojen aikana kartoitetaan lähtökohdat yhteistyölle.
5. Täsmennetään varsinaisen hankehakemuksen kärjet nojautuen olemassa olevaan kehittämistyöhön sekä kansainväliseen vuoropuheluun. Sovitaan partnereiden työpaketeista ja niihin liittyvistä vastuunjaoista.
6. Valmistellaan hankehakemus, tavoitteena jättää hakemus ESR:n kansainvälisen yhteistyön koordinoituun hankehakuun kevään 2018 aikana. Päävastuu hakemuksen tekemisestä on Lapin yliopistolla, mutta hakemus tehdään yhteistyössä partnereiden kanssa.
Valmisteluhankkeen aikana toteutetut toimenpiteet mahdollistavat monitoimijaisen, kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentamisen ja varsinaisen kansainvälisen hankkeen kärkien kirkastamisen, jolla pyritään koulujen hyvinvointityön ja etenkin opettajien ja sosiaalityöntekijöiden välisen yhteistyön jatkokehittämiseen. Hankkeen aikana luotu pohja kansainväliselle yhteistyölle mahdollistaa täysin uudenlaisten näkökulmien saamisen ja muissa maissa hyviksi havaittujen käytäntöjen ja toimintatapojen soveltamisen ja tuomisen suomalaiseen kouluhyvinvointityöhön ja interprofessionaalisten käytäntöjen kehittämiseen.
Valmisteluhankkeella ei ole varsinaista kohderyhmää. Varsinaisen kansainvälisen hankkeen kohderyhmää ovat osallistuvien maiden 9. luokkien(peruskoulun päättävät)oppilaat, sivistys- ja sosiaalialan ammattilaiset, koulujen työntekijät, korkeakoulujen luokanopettajakoulutuksen ja sosiaalityön koulutuksen henkilöstöt, luokanopettajakoulutuksen ja sosiaalityön opiskelijat, alueelliset ja kansalliset sidosryhmät (esim. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, THL)
Valmisteluhankkeella ei ole välillistä kohderyhmää. Varsinaisen kansainvälisen hankkeen välillistä kohderyhmää ovat lapset ja nuoret, perheet, vanhemmat, huoltajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 16 840
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 16 840
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 21 050
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 21 050
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Rovaniemen
Kunnat: Rovaniemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 7 |
Valmisteluhankkeen aikana luodaan kansainvälinen yhteistyöverkosto, jonka yhteisteb kehittämistoimien kautta saadaan kohdemaiden kouluille uudenlaisia monitoimijaisia varhaisen intervention menetelmiä ja toimintatapoja | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei suoria yhteyksiä | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 8 |
Hanke edistää koulyhteisön, oppilaiden ja perheiden hyvinvointia ja osallisuutta monitoimijaisen yhteistyömallin kehittämisen avulla. Hankkeen aikana luotava kansainvälinen yhteistyöverkosto ja kansainvälinen hanke tarjoavat uusia menetelmiä ja toimintatapoja ennaltaehkäisevään koulujen hyvinvointityöhön ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn | ||
Tasa-arvon edistäminen | 7 | 8 |
Ennlatehkäisevä monitoimijainen yhteistyö ja varhaisten interventioiden kehittäminen tukevat oppilaiden hyvinvointia, osallisuutta, toimijuutta ja koulutuksellista tasa-arvoa | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Hanke edistää koulyhteisön, oppilaiden ja perheiden hyvinvointia ja osallisuutta monitoimijaisen yhteistyömallin kehittämisen avulla. Hankkeen aikana luotava kansainvälinen yhteistyöverkosto ja kansainvälinen hanke tarjoavat uusia menetelmiä ja toimintatapoja paitsi ennaltahekäisevään koulujen hyvinvointityöhön ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn, myös yhteiskunnallisesta näkökulmasta tärkeitä koulutuspolitiikkaa ohjaavia käytäntöjä | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti liity kulttuuriympäristöön | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti liity ympäristöosaamiseen |
Valmisteluhanke pohjautui Monitoimijuus koulussa – osallistamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn toimintamalli sekä Ennaltaehkäisevä monitoimijuus: Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäisy osaksi koulujen toimintakulttuuria hankkeisiin. Koska hyvinvointiin ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvät ongelmat eivät koske vain Suomea, on tärkeää kehittää Euroopan laajuista yhteistyötä näihin haasteisiin vastaamiseksi, jakaa hyviä käytäntöjä ja oppia toisilta uudenlaisten menetelmien ja yhteistyömallien löytämiseksi ja ennaltaehkäisevän koulun sosiaalityön kehittämiseksi. Valmisteluhankkeen aikana luotiin perusta kansainväliselle yhteistyölle, jota toteutetaan varsinaisessa kansainvälisessä yhteistyöhankkeessa.
Valmisteluhankkeen tavoitteena oli:
- valmistella hankehakemus ESR:n kansainvälisen yhteistyön koordinoituun hankehakuun
- etsiä hankkeelle kansainväliset partnerit ja luoda hanketoimijaverkosto partnereiden välille
- sopia kansainvälisen yhteistyön ja yhdessä valmisteltavan hankkeen tarkemmasta sisällöstä
- tehdä taustatyötä kansainvälisen hankkeen pohjaksi ja benchmarkata sosiaalialan ja kasvatusalan työparina partnerimaiden tarpeita, haasteita ja hyviä käytäntöjä lastensuojelullisista, koulun hyvinvointityön ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmista
Hankkeen konkreettiset toimenpiteet olivat:
1. Etsittiin kansainväliset yhteistyökumppanit
2. Luotiin kansainvälinen hanketoimijaverkosto, johon tuleva yhteistyö perustuu
3. Tehtiin benchmarkkaus -matkat potentiaalisiin partnerimaihin / organisaatioihin ja kartoitettiin lähtökohdat yhteistyölle
4. Täsmennettiin varsinaisen hankehakemuksen kärjet nojautuen olemassa olevaan kehittämistyöhön sekä kansainväliseen vuoropuheluun. Sovittiin partnereiden työpaketeista ja niihin liittyvistä vastuunjaoista.
5. Valmisteltiin hankehakemus "#Hyvinvoiva amis. Peruskoulusta ammattiopintoihin ja työelämään Lapissa" ESR:n kansainvälisen yhteistyön koordinoituun hankehakuun.
Valmisteluhankkeen aikana toteutetut toimenpiteet mahdollistivat kansainvälisen yhteistyöverkoston rakentamisen ja varsinaisen kansainvälisen hankkeen kärkien kirkastamisen, jolla pyritään koulujen hyvinvointityön ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten valise yhteistyön kehittämiseen. Hankkeen aikana luotu pohja kansainväliselle yhteistyölle mahdollistaa täysin uudenlaisten näkökulmien saamisen ja muissa maissa hyviksi havaittujen käytäntöjen ja toimintatapojen soveltamisen ja tuomisen suomalaiseen kouluhyvinvointityöhön ja
interprofessionaalisten käytäntöjen kehittämiseen.