![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21148
Hankkeen nimi: PoraKONE - Paikalliseen rakennemuutokseen vastaaminen insinöörikoulutusta laajentamalla
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2018 ja päättyy 30.6.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Turun ammattikorkeakoulu oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2528160-3
Jakeluosoite: Joukahaisenkatu 3
Puhelinnumero: 02 263 350
Postinumero: 20520
Postitoimipaikka: TURKU
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekka Stenfors
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankeasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 355 0537
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Nopeat muutokset elinkeinoelämän työvoimatarpeessa ja osaamisen vanheneminen ovat tunnistettuja ongelmia työmarkkinoilla. PoraKONE-hankkeessa kehitetään uudenlainen tapa vastata nopeasti insinöörien muuttuviin osaamistarpeisiin. Siinä syntyy 6Aika-alueen korkeakoulujen välisen yhteistyön malli, joka voidaan laajentaa koko Suomeen. Hankkeeseen liittyy myös uudenlainen malli digitaaliseen toimintatapaan yritysten kanssa.
Hankkeessa kehitettyä toimintamallia sovelletaan pilottikoulutuksissa kone-, energia-, ja meritekniikan toimittajaverkostojen tarpeisiin. Koneala on valittu nopean kokeilun kohteeksi, koska siinä osaavan työvoiman tarve on suuri lähitulevaisuudessa. Kohteena olevien verkostojen kärkiyrityksiä ovat Arctech, ABB, Agco Power, Cargotec, Deltamarin, Elomatic, Etteplan, Kone, Meconet, Meyer Turku, Nordic Tank, Pistel, Planmeca, Rolls Royce Finland, SSAB, Tagmania, Transtech, Valmet Automotive ja Wärtsilä.
Työpaketissa 1 kartoitetaan kohderyhmät ja suunnitellaan väylät opiskelijoiden ja yritysten kohtaamiseen. Työpaketit 2-6 tuottavat suuria, kaikille avoimia insinööriosaamisen laajennusmoduuleja: Digitaalisen tuotetiedon hyödyntäminen; Meritekniikka; Erikoislujat teräkset ja hitsaus; Teollisuustalous; ja Cleantech. Laajennusmoduulit sopivat kaikille kasvuyrityksiin vaihtaville insinööreille tai alan opiskelijoille. Kunkin laajennusmoduulin koko vastaa opiskelijan 2,5 kuukauden täysipäiväistä työmäärää. Kaikki laajennusmoduulit voidaan toteuttaa lähes täysin etäopetuksena, ja ne tulevat pysyvästi saataville kaikkiin 6Aika-ammattikorkeakouluihin.
Työpaketti 7 kohdistuu oppimisen yritysyhteistyöhön, laatuun ja menetelmiin. Se tuottaa uudenlaisia toimintatapoja ja opintoja teollisuusyhteistyön, yritysklusterien, yrityksissä oppimisen ja insinöörien ammattiosaamisen suhteen. Työpaketti 8 liittyy digitaalisen rakennemuutoksen työkaluihin: talouden ja toiminnan kehittämiseen, digitaalisten toimintatapojen käyttöön e-opetuksessa ja yritysten osaamiseen. Työpaketti 9 sisältää hankkeen hallinnon ja viestinnän.
PoraKONE- hankkeen toimintamalli muuttaa 6Aika- oppilaitosten yhteistä palvelukykyä yritysten kannalta paremmaksi, sillä valmiit laajennusmoduulit ovat pienin kustannuksin saatavilla kaikissa korkeakouluissa reaaliaikaisesti. Opintokokonaisuudet toteutetaan hankkeessa alan parhaiden yritysten kanssa. Näin yritykset, ammattikorkeakoulut ja opiskelijat hyötyvät, kun paikallinen kärkiosaaminen leviää koko maahan.
PoraKONE- hankkeen työllisyysvaikutukset ovat merkittävät. Insinöörien nopealla täsmäkoulutuksella kasvualoille saadaan työttömyysajat minimoitua. Aloitus ja eteneminen ovat opiskelijan kannalta joustavia, sillä laajennusmoduulit ovat koko ajan käytettävissä yksilöllisesti. Jo pelkästään hankkeen pilottikoulutuksiin osallistuu 250 insinööriopiskelijaa (n. 600 henkilötyökuukautta). Hankkeen tavoitteena oleva insinöörien työllistyminen edistää myös muiden ammattiryhmien työllistymistä yritysten toiminnan paranemisen kautta. Etäopiskelua tehostamalla hanke edistää vähähiilistä taloutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Hanke tukee myös EU:n Itämeren alueen strategiaa mm. edistämällä työvoiman liikkuvuutta ja koulutusta.
-Koulutusorganisaatiot
-Opiskelijat, työntekijät, työttömät, yrittäjät kaikilla 6Aika- alueilla
-Kasvuyrityksiin työllistyvät, alaa vaihtavat insinöörit
-Koneteknisen alan tutkintoon johtavassa koulutuksessa olevat henkilöt ja jo valmistuneet
-Työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat avoimen AMK:n kautta
-6Aika- kaupungit ja niiden ympärillä olevat alueet, jotka hyötyvät hankkeen parantamasta työllisyydestä.
-Muutkin ammattiryhmät kuin insinöörit, sillä hankkeen tuoma osaaminen parantaa yritysten toimintaa
-TKI- toimijat, jotka saavat lisää toimeksiantoja, kun osaaminen leviää uusiin yrityksiin
-Opinto-ohjaajat, uraneuvojat ja muut ohjaus- ja koulutuspalveluiden asiantuntijat, joille hanke tuottaa materiaalia neuvontaan
-Yritykset, jotka hyötyvät suoraan helpottuneesta rekrytoinnista, maanlaajuisesta verkostoitumisesta ja vientiin tarvittavan osaamisen lisääntymisestä. Hankkeen kohteena olevien verkostojen kärkiyrityksiä ovat Arctech, ABB, Agco Power, Cargotec, Deltamarin, Elomatic, Etteplan, Kone, Meconet, Meyer Turku, Nordic Tank, Pistel, Planmeca, Rolls Royce Finland, SSAB, Tagmania, Transtech, Valmet Automotive ja Wärtsilä. Edellä oleva listaus on esimerkki, jossa verkoston kärkiyrityksen koko vaihtelee start-up- yrityksistä suuryrityksiin
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 742 981
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 742 161
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 071 401
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 060 230
Maakunnat: Pirkanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Uusimaa, Varsinais-Suomi
Seutukunnat: Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun
Kunnat: Oulu, Espoo, Tampere, Turku, Vantaa, Helsinki
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 84
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 25
Suunniteltu: 357
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 5 | 6 |
Pienentää oppimisen hiilijalanjälkeä suosimalla etäoppimista | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 6 |
Pienentää oppimisen hiilijalanjälkeä suosimalla etäoppimista | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei erityistä vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei erityistä vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei erityistä vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 3 | 7 |
Työpaketeissa on osia, jotka parantavat suunnittelijoiden tietoisuutta kierrätyksestä ja parantavat rakenteiden materiaalitehokkuutta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 5 | 7 |
Mm. koneistoihin liittyvät työpaketit parantavat suunnittelijoiden tietoisuutta mahdollisuuksista uusiutuvien energialähteiden käytöstä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 9 | 7 |
Hanke monipuolistaa paikallista elinkeinorakennetta edistämällä yritysten liittymistä maanlaajuisiin toimittajaverkostoihin. Tämä edistää paikallisia palveluita. Hanke kohdistuu alueella tunnistettujen kasvualojen insinööriosaamisen koulutuksiin ja toimittajaverkostojen yrityksiin, mikä vahvistaa paikallista ja kansallista elinkeinotoimintaa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa kehitettävät ja tarjottavat paikasta riippumattomat koulutusmoduulit sekä geneerinen malli etäopetuksesta edistävät paikasta riippumattomien insinööriosaamispalvelujen kehittymistä ja vahvistavat siten paikallistaloutta ja vähähiilistä yhteiskuntaa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 5 |
Hankkeessa kehitetään ja tarjotaan paikasta riippumatonta koulutusta, mikä vähentää liikkumistarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 6 |
Työllisyyden edistäminen edistää hyvinvointia | ||
Tasa-arvon edistäminen | 4 | 4 |
Kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus oppia | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Koulutusmoduulien toteutus mahdollistaa osallistumisen riippumatta asuinpaikasta, mikä edistää yhdenvertaisuutta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei erityistä vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 6 | 6 |
Hankkeen työpaketissa laajennetaan konealan yleistä insinööriosaamista energia- ja ympäristötekniikkaan. |
PoraKONE-hankkeessa tuotettiin insinöörikoulutuksen verkkokoulutusmoduulit, jotka soveltuvat toimialaa vaihtaville insinööreille ja perustutkintoaan laajentaville opiskelijoille. Koulutusten suorittaminen voi pidentää työntekijän työuraa, yritysten näkökulmasta ne turvaavat osaavan työvoiman saatavuutta työvoimatarpeen nopeissa muutoksissa.
Hankkeessa pilotoituja opintokokonaisuuksia voi käyttää normaalin insinöörikoulutuksen laajentamiseen, täydentävän koulutuksen moduuleina, muuntokoulutuksessa, työvoimakoulutuksessa ja avoimessa ammattikorkeakouluopetuksessa. Opintojaksot jakautuivat seuraaviin kokonaisuuksiin:
Digitaalisen tuotetiedon hallinta
Meritekniikka
Erikoislujat teräkset ja hitsaus
Teollisuustalous digitalisoituvassa maailmassa
Cleantech
Opinnot tulevat ammattikorkeakoulujen tarjontaan. AMK-opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksoille Campusonline.fi -palvelussa. Muut opiskelijat ilmoittautuvat kunkin avoimen AMK:n omilta sivuilta (linkit Campusonline.fi -palvelussa).