![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21109
Hankkeen nimi: Tie tulevaisuuteen - Ammattikorkeakoulun ja toisen asteen nivelvaiheen kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2017 ja päättyy 29.2.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2539767-3
Jakeluosoite: PL 412
Puhelinnumero: 020 124 3000
Postinumero: 60101
Postitoimipaikka: Seinäjoki
WWW-osoite: http://www.seamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauliina Maaria Talvitie
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 830 2382
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on, että nuoret siirtyisivät nykyistä nopeammin jatko-opintoihin. Joustavat opintopolut helpottavat opintojen suorittamista loppuun sekä työnteon ja opiskelun yhteensovittamista, sillä noin puolet nuorista käy opintojensa ohella töissä varsin säännöllisesti. Joustavilla opintopoluilla ja niihin liitetyllä urasuunnittelulla voidaan myös nopeuttaa jatko-opintojen etenemistä.
Hankkeessa rakennetaan ja testataan käyttäjälähtöinen toimintamalli, joka mahdollistaa sujuvat ja nopeat siirtymät toiselta asteelta korkeakouluun. Mallin käyttöönotto tiivistää oppilaitosten yhteistyötä sekä edistää hyvä käytäntöjä.
Tavoitteet:
- Opintopolkujen rakentaminen toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakouluopetuksen välille niin, että toisen asteen opiskelija voisi nopeuttaa suunnittelemiaan ammattikorkeakouluopintojaan.
- Kehittää toisella asteella hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista ammattikorkeakouluopinnoissa.
- Löytää toimivat toimintatavat tutustuttaa toisen asteen opiskelijoita korkeakouluopintoihin
- Jatko-opintojen omapolun kehittäminen toisella asteella
- Parantaa oppilaitosten henkilöstön valmiuksia ja osaamista opintopolkujen rakentamisessa ja edelleen kehittämisessä
Toimenpiteet:
Opintopolkujen rakentaminen toiselta asteelta niille opiskelijoille, jotka haluavat jatkaa ammattikorkeakoulussa
Ammattikorkeakoulun tarjoamat yksittäiset opintojaksot ja korkeakouluopetukseen valmentavat opinnot toiselle asteelle
Jatko-opintojen omapolun kehittäminen toisella asteella
Oppilaitosten henkilöstön koulutus tavoitteena parantaa asenteellisia, tiedollisia ja organisationaalisia valmiuksia nivelvaiheen opintojen kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lisäksi testataan ja kehitetään malleja opettajavaihtoon ammattikorkeakoulun ja toisen asteen välillä.
Tulokset:
Käyttäjälähtöinen toimintamalli, joka lyhentää kokonaisopiskeluaikaa opintopolulla, joka koostuu toisen asteen tutkinnosta ja ammattikorkeakoulututkinnosta.
Ammattikorkeakoululla ja toisen asteen oppilaitoksilla on testatut hyvät käytännöt sekä yhteiset pelisäännöt nivelvaiheen opintojen tuottamiseen ja ohjaamiseen.
Hanke toteutetaan Seinäjoen ammattikorkeakouluna ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun yhteistyönä.
Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu sekä toisen asteen oppilaitosten pilotteihin osallistuvat opiskelijat. Lisäksi myös Seinäjoen ammattikorkeakoulun ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun opetus- ja ohjaushenkilöstö.
Välilliseen kohderyhmään kuuluvat tulevat toisen asteen opiskelijat, joilla on jo opintojen aikana suunnitelmia jatkaa opiskeluja korkea-asteella.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 138 040
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 136 619
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 197 200
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 195 170
Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kuusiokuntien, Suupohjan, Seinäjoen, Järviseudun
Kunnat: Kauhava, Karijoki, Lappajärvi, Alajärvi, Seinäjoki, Ähtäri, Lapua, Kurikka, Kauhajoki, Teuva, Soini, Vimpeli, Evijärvi, Isojoki, Ilmajoki, Alavus, Kuortane
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 72
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 2 |
Hankkeessa pyritään kehittämään nivelvaiheen verkko-opetusta, mikä edistää materiaalien sekä matkustamisen liittyvää luonnonvarojen säästämistä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 1 |
Hankkeessa pyritään kehittämään nivelvaiheen verkko-opetusta, mikä vähentää materiaalien käyttöä sekä jätteen syntymistä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 2 | 4 |
Hankkeella vahvistetaan alueen koulutusorganisaatioiden yhteistyötä sen kautta edistetään asiantuntevien osaajien kouluttamista alueellisen elinkeinoelämän kehittämiseen. Välillisenä vaikutuksena hankkeessa alueiden työelämä saa hyviä osaajia ja nopeammin työelämään. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 4 |
Hanke lisää opiskelijoiden opiskelumotivaatiota ja vähentää opiskelijoiden epävarmuutta tulevaisuudesta. Lisäksi toisen asteen opiskelijat löytävät varmemmin itselleen sopivan alan ja siirtyvät varmemmin jatko-opintoihin keskeyttämättä niitä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 4 |
Hankkeessa järjestetään nivelvaiheen verkko-opetusta, johon toisen asteen opiskelijat voivat osallistua riippumatta asuin- ja koulunkäyntipaikastaan. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 2 |
Yhdenvertaisuuden edistäminen kuuluu hankkeen kaikkeen toimintaan, mutta se ei ole erityisesti määritelty tavoitteeksi. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Tie tulevaisuuteen -hankkeen päätavoitteena oli, että nuoret siirtyisivät nykyistä nopeammin jatko-opintoihin. Hankkeessa rakennettiin ja testattiin käyttäjälähtöinen toimintamalli, joka mahdollistaa sujuvat ja nopeat siirtymät toiselta asteelta korkeakouluun.
Hankkeen aikana suunnittelimme ja pilotoimme erilaisia kokeiluja eri aloilla ja erilaisilla tarjonnoilla (tarkemmat yksityiskohdat eri alojen piloteista liitteissä). Kohderyhmällä oli mahdollisuus suorittaa kaikille tutkinto-aloille yhteisiä verkko-opintoja, joiden nivominen toisen asteen opintoihin oli suhteellisen helppoa tai valita laajempia kokonaisuuksia, jolloin opintoajan nopeutuminen oli vastaavasti merkittävämpi.
Tavoitteena oli myös edistää viestintää organisaatioiden välillä ja tutustuttaa sekä opiskelijat että henkilöstö paremmin toistemme toimintaan ja opintojen sisältöön. Frami-tutustumiset ja SILTA-infot toimivat hienosti opiskelijoiden innostamiseen. Eri alojen projektitiimit tekivät tärkeää työtä, jotta SILTA-opintojen sisältö ja mahdollisuudet olivat kaikkien 2. asteen opiskelijoiden sekä opojen ja ryhmänohjaajien tiedossa.
Yhteisopettajuus-tavoite toteutettiin ihan hankkeen loppumetreillä, mutta osoitti sen, että saman alan opettajat löytävät nopeasti yhteisen sävelen ja ymmärtämys opintojen sisällöistä helpottaa suuresti yhteisten opintojaksojen luomista ja parantaa mahdollisuutta luoda joustavia väyliä.
Hankkeella haettiin ratkaisua sekä ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin siirtymisen sujuvoittamiseen, että työelämään johtavan opintopolun nopeuttamiseen. Hankkeessa rakennettiin ja testattiin tätä tavoitetta tukeva uraohjauksen toimintamalli. Mallissa kuvataan uraohjausta jo toisen asteen koulutuksen aikana sekä siirtymiä toiselta asteelta eteenpäin, tavoitteena nopeuttaa näitä prosesseja. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen lain uudistumisen jälkeen entistä oleellisempi osa opettajien työtä nyt ja jatkossa. Henkilökohtaistamista tekevältä vaaditaan hyviä ohjaustaitoja. Henkilökohtaistamisessa otetaan urasuunnittelu huomioon heti opiskelijaksi ottamisen päätöksen jälkeen. Ohjauksen ja urasuunnittelun prosessi kulkee läpi koulutuksen. Mallin käyttöönotto tiivisti oppilaitosten yhteistyötä sekä edistää hyvä käytäntöjä. Mallia tullaan levittämään saatujen kokemusten perusteella myös muiden koulutuksen järjestäjien käyttöön.