![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21083
Hankkeen nimi: Markkinointivirittämö 2.0 -kasvuohjelma Pohjois-Savon yrityksille ja työnhakijoille
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2017 ja päättyy 30.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Aava & Bang Oy
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 1963884-8
Jakeluosoite: Keihäsmiehenkatu 2 A
Puhelinnumero: 0207861861
Postinumero: 40630
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.bang.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vilja Laaksonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkuusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503472299
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Markkinointivirittämö 2.0 on kasvuhakuisten pk-yritysten ja tulevaisuuden markkinoinnin osaajien tarpeisiin kehitetty uusi kasvuohjelma, joka haastaa perinteiset valmennukset ja yritysten kehittämisohjelmat. Markkinointivirittämö yhdistää innovatiivisella tavalla yritysten markkinointivalmiuksien kehittämisen ja kasvua tuottavien markkinointitoimien jatkuvuuden onnistuneiden rekrytointien avulla.
Haettavassa hankkeessa toteutetaan pilottikokeiluna:
1. Hakijaorganisaation Kasvu Open toiminnassa menestyksellä testaamia ja käyttöön ottamia verkosto-osaamisen hyödyntämismenetelmien yhdistämistä perinteisemmän valmennusohjelman runkoon.
2. Yritysten markkinoinnin kehittämisohjelman ja työvoimapoliittisen koulutuksen yhdistämistä saumattomaksi kokonaisuudeksi, jolla mahdollistetaan markkinoinnin käytännön toteutuksen resursointi ja luodaan samalla uusia työpaikkoja.
Kasvuohjelma koostuu kahdesta kasvupolusta, joista toinen on suunnattu kasvuhakuisille yrityksille ja toinen urapolulla uutta suuntaa hakeville osaajille. Pk-yrityksille räätälöidyn kasvupolun tavoitteena on tukea yritysten kasvua ja kilpailukykyä sekä varmistaa kasvunäkymien jatkuvuus rekrytoimalla yritykselle uusi osaaja. Tuettu ja työelämälähtöinen malli mahdollistaa puolestaan työnhakijoille oman osaamisen kehittämisen osaajien kasvupolun käynnistävän Minusta menestys -valmennuskokonaisuuden avulla sekä uuden yrityksen palvelukseen kiinnittymisen ohjatun työskentelyjakson aikana.
Markkinointivirittämö 2.0 on innovatiivinen kasvuohjelma, jonka tavoitteena on luoda kasvua, kilpailukykyä ja tulevaisuuden työpaikkoja Pohjois-Savon alueelle. Lisäksi uusi malli tukee alueen pk-yritysten yhteistyötä ja vahvistaa siten koko alueen kiinnostavuutta työnantajamielikuvan näkökulmasta. Kaiken kaikkiaan hanketta leimaa ketterä kokeilun kulttuuri, jota se pyrkii vahvistamaan myös kohderyhmässään eli Pohjois-Savon kasvuhakuisissa pk-yrityksissä.
Markkinointivirittämö 2.0 -kasvuohjelmalla on kaksi pääkohderyhmää: kasvuhakuiset pk-yritykset sekä uutta uraa etsivät työnhakijat Pohjois-Savon alueella. Yritysten kasvupolulle valitaan noin 15 yritystä. Valinnassa painotetaan yritysten kasvuhalua ja tarvetta markkinointiosaamisen vahvistamiselle/ rekrytoinnille vuoden 2018 aikana. Ensimmäisenä lähtökohtana on siis mukana olevien yritysten kasvu- ja rekrytointitarve, jolloin puhutaan myös niin sanottujen piilotyöpaikkojen tunnistamisesta.
Osaajien kasvupolulle valitaan puolestaan noin 10–15 työtöntä tai työttömyysuhan alaista osallistujaa. Osallistujien valintakriteereiksi on määritelty soveltuva korkeakoulututkinto ja osaaminen kumppaniyrityksiin nähden, motivaatio työskennellä yrityksen kasvun ja markkinoinnin parissa sekä alle kahden vuoden työttömyysjakso. Näin varmistetaan, että ohjelmaan valittavilla työttömillä tai työttömyysuhan alaisilla osallistujilla on sopiva taustaosaaminen, jotta heidän ammattiosaaminen on mahdollista päivittää pysyvän rekrytoinnin mahdollistavalle tasolle intensiivisellä valmennusjaksolla. Nämä kriteerit tukevat onnistuneen kohtautusprosessin yritysten ja osaajien välillä.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Markkinointivirittämöön osallistuvien yritysten muu henkilökunta, jotka yritysten johdolla innostetaan ja sitoutetaan tukemaan yritysten kasvua. Näin Markkinointivirittämö 2.0 -kasvuohjelma virittää välillisesti myös laajemman työntekijäjoukon osaamista ja ammattitaitoa. Ohjelma auttaa yrityksiä kiinnittämään huomiota myös houkuttelevaan ja motivoivaan työnantaja- ja työntekijämielikuvaan osana yrityksen strategista kilpailukykyä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 39 897
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 39 897
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 46 647
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 46 647
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Koillis-Savon, Varkauden, Kuopion, Ylä-Savon, Sisä-Savon
Kunnat: Rautavaara, Vesanto, Kuopio, Kaavi, Rautalampi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Kiuruvesi, Siilinjärvi, Tuusniemi, Keitele, Lapinlahti, Vieremä, Leppävirta, Varkaus, Pielavesi, Iisalmi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 15
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Kehittämme alueellista elinkeinorakennetta välittömästi luomalla mikro- ja pienyrityksiin kasvua ja uusia työpaikkoja. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Markkinointi itsessään on aineetonta palvelua sekä asiakkaalle että palveluna yrityksen sisällä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 0 |
Hanke edistää hankkeeseen osallistuvien työnhakijoiden työllisyyttä ja hyvinvointia huomattavasti. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 2 |
Hanke tarjoaa yhdenvertaiset mahdollisuudet oman osaamisen kehittämiseen ja työllisyyden edistämiseen kunkin valitun osaajan henkilökohtaisesta taustasta käsin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Hanke tuo kaivattua osaamispääomaa, työvoimaa ja kasvun tukea myös maakunnan keskuskaupungin ulkopuolelle | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Markkinointivirittämö 2.0 -kasvuohjelman tavoitteena oli rakentaa Pohjois-Savon alueelle uusia työpaikkoja ja tuoda nostetta liiketoiminnan kehittämiseen virittämällä sekä yritysten että osaajien markkinointiosaamista. Hankkeen avulla rakennettiin ja pilotoitiin uusi malli, jossa yritysten kasvu mahdollistetaan markkinointiosaamisen virittämisen ja onnistuneiden rekrytointien avulla. Lisäksi tavoitteena oli tukea alueen yritysten yhteistyötä ja verkottumista.
Kasvuohjelmakokonaisuus pilotoitiin ESR-hankkeena syksyn ja kevään 2018 aikana. Hankkeen tulokset osoittavat, että vastaavanlaisella innovatiivisella kasvuohjelmalla saadaan merkittäviä tuloksia aikaan. Hankkeen avulla 15 pohjois-savolaista yritystä sai merkittävää lisäbuustia markkinoinnin kehittämiseen valmennuksen, konsultoinnin ja uuden osaajan muodossa. Hankkeen aikana rakentui 10 uutta työpaikkaa ja kolme uutta yritystä. Hankkeen tuloksena rakentui myös uusia kiinnostavia markkinoinnin osaajien ja kasvuhakuisten yritysten verkostoja sekä innovatiivinen malli yritysten kehittämisohjelman ja osaajien rekrytointiohjelman yhdistämiseen.