![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21071
Hankkeen nimi: Video for education 2020 - #VfE2020
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2017 ja päättyy 30.9.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Keski-Pohjanmaan Koulutusyhtymä
Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä
Y-tunnus: 0208916-8
Jakeluosoite: Närvilänkatu 8
Puhelinnumero: +35868250000
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: KOKKOLA
WWW-osoite: http://www.kpedu.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: KAASINEN KARI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö, IT-alan kouluttaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358447250840
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on saavuttaa opiskelijalähtöisempiä ja työelämäyhteistyötä monipuolisesti tukevia oppimisratkaisuja, jotka auttavat ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteiden saavuttamisessa. Hankkeen avulla lisätään opetushenkilöstön osaamista uusien monipuolisten digivälineiden ja pedagogiikan hallinnassa, sekä uusien opetusratkaisujen toteuttamisessa. Hankkeen tavoitteena on opiskelijan näkökulmasta helpottaa digivälineiden käyttöönottoa, mahdollistaa uusien innostavien digituettujen oppimisympäristöjen tehokas ja monipuolinen käyttö.
Liikkuvan kuvan käytön lisääminen opetustoiminnassa. Hankkeessa mallinnetaan pedagogisia interaktiivisia opetusvideoita, osaamisen hankkimisen varmistamiseksi. Opetusvideoissa myös interaktiivinen streaming-video ja luentotallenteet ovat kehittämiskohteena ryhmämuotoisen opetuksen kehittämisessä, ajasta ja paikasta riippumattomaksi. Videomuotoisten opintopäiväkirjojen hyödyntäminen työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa on kehitteillä arvioinnin tueksi. Opiskelijan auttamiseksi hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan opiskelijoiden vertaistukimalli digitutorit. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan myös osaamismerkit henkilöstön osaamisen kehittämisen avuksi. Tulevaisuuden uudet teknologiat huomioidaan hankkeen toteuttamisessa ja näiden tiimoilta tehdään benchmarkingia.
Liikkuvan kuvan tehokas ja järjestelmällinen pedagoginen käyttö opetustoiminnassa on tehostunut ja se tukee myös erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden tarpeita. Monimediaisuus on tuotu arjen toiminnaksi uusien oppimisratkaisujen ja videopäiväkirjojen kautta. Reformin tavoitteiden mukaan oppimista voidaan tukea digitaalisin ratkaisuin myös työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa. Pitkällä aikavälillä erityisesti uuden sukupolven tiedon tuottamista ja hankkimista varten on mallinnettu työkalut ja prosessit, jolla koulutustoimintaa tuotetaan monimediaisille käyttäjille.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmänä ovat ammatilliset opettajat ja toisen asteen tutkintoa suorittavat opiskelijat, sekä omaa ammatillista osaamista kehittävät opiskelijat. Toteuttamismallia voidaan soveltaa kaikkeen koulutukseen, tutkintotasosta riippumatta. Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymän opettajat ovat kohderyhmänä ratkaisujen käyttöönottoon ja osaamisen kehittämiseen liittyen.
Koulutuksen parissa työskentelevät ja oman osaamisen kehittämistä suunnittelevat henkilöt. Hankkeen toimenpiteiden vaikutuksen kohteena on myös koko Keski-Pohjanmaan koulutuskuntayhtymän muu henkilöstö.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 298 101
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 298 101
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 397 468
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 397 468
Maakunnat: Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kokkolan, Kaustisen
Kunnat: Perho, Kannus, Kokkola, Kaustinen
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 7
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8
Suunniteltu: 85
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 10 |
Hanke tukee kestävää kehitystä, koska tavoitteet tukevat ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 10 |
Matkustus vähenee, kun hankkeen myötä lisätään digitaalisten välineiden käyttöä opetustoiminnassa ja opiskelijan ohjaamisessa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta hankkeella. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Matkustus vähenee, kun hankkeen myötä lisätään digitaalisten välineiden käyttöä opetustoiminnassa ja opiskelijan ohjaamisessa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta hankkeella. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 10 |
Opetuksen digitalisoinnissa materiaali on täysin sähköistä, joka vähentää jätteen ja mm. paperin sekä muun materian käyttöä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta hankkeella. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta hankkeella. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Opetuksen digitalisoinnissa materiaali on täysin sähköistä ja materiaalin muokattavuus, sekä jatkojalostus on helpompaa. Tämä pidentää tuotettujen palvelujen käyttöikää. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 10 | 0 |
Matkustus vähenee, kun hankkeen myötä lisätään digitaalisten välineiden käyttöä opetustoiminnassa ja opiskelijan ohjaamisessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Opiskelun helpottuminen, kun ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu lisääntyy. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 0 |
Hankkeen avulla ajasta ja paikasta riippumaton opiskelu lisääntyy. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 0 |
Koulutuspalvelujen saavutettavuus paranee. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta hankkeella. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta hankkeella. |
Video for Education 2020 - #VfE2020 -hankkeessa kehitettiin monipuolisesti toisen asteen ammatillisen koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymässä.
Hankkeessa kehitettiin videoiden ja mobiiliteknologian hyödyntämistä opetuksen ja oppimisen monipuolistamisessa ja tukemisessa pilotoimalla eri videopalveluita ja niiden käytettävyyttä opetuksen striimauksessa, opetustallenteiden teossa ja opiskelijoiden osaamisen esittämisessä ja raportoinnissa.
Lisäksi hankkeessa mallinnettiin pedagogisten oppimisvideoiden tuotantoprosessia maatalousteknologian alalla ja rakennusalalla suunnittelemalla ja käsikirjoittamalla, kuvaamalla, editoimalla ja julkaisemalla oppimisvideoita. Myös tuotetun materiaalin jälkiäänittämistä ja interaktiivisuutta pilotoitiin.
Pelillistämisessä kartoitettiin ja pilotoitiin erilaisia mahdollisuuksia ja mobiilitekniikan hyödyntämistä opetuksen ja oppimisen monipuolistamisessa.
Opiskelijoiden vertaistuen kehittämiseksi nopeasti kehittyvien teknologioiden hyväksikäytön tehostamiseksi oppimisen tukena luotiin digitutortoimintamalli ja pilotoitiin sitä.
Opetushenkilöstön digiosaamisen kehittämiseksi järjestettiin monipuolisia ja ajankohtaisia koulutuksia niin lähikoulutuksina kuin verkossa webinaareina.
Lisäksi luotiin osaamismerkkijärjestelmä ns. Kpedu Open Badget Factory, jonka avulla pilotoitiin digitaalisten osaamismerkkien myöntämistä ja hyödyntämistä osaamisen kehittämisen tukena.
Tiivistettynä hankkeen merkittävin tulos on videopalvelujärjestelmän käyttöönotto Kpedussa ja sen hyödyntäminen niin luentotallenteiden kuin videomuotoisten oppimispäiväkirjojen käyttämisessä oppimisen raportoinnissa ja seurannassa ensimmäisenä toisen asteen ammatillisena oppilaitoksena Suomessa.
Myös hankkeessa toteutetuilla opetushenkilöstön digikoulutuksilla on ollut tärkeä merkitys etäopetuksen kehittämisessä. Tämä korostui etenkin hankkeen loppuvaiheessa, kun opetusta piti järjestää kokonaan etänä keväällä 2020 ja osin ns. hybridimallilla syksyllä 2020 osan opiskelijoista opiskellessa kotona ja osan lähiopetuksessa.