![]() |
![]() |
Hankekoodi: S21047
Hankkeen nimi: Plan B - elämä raiteille
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2017 ja päättyy 31.3.2020
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0161067-9
Jakeluosoite: Taitajantie 2
Puhelinnumero: 020879200
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.kvlakk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Liena Silen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkuus- ja hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404826770
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Yksi koulutuksen tärkeä tehtävä on sukupuolten tasa-arvon edistäminen, sillä sieltä saadut eväät valmistavat työelämään. Tasa-arvonäkökulman toteutuminen vaatii sukupuolinäkökulman tunnistamista kaikissa toiminnoissa. Koulutuksellinen eriarvoistuminen ja erilaiset siirtymät niin koulutusasteiden välillä, koulutuksen sekä työelämän nivelvaiheessa kuin aikuiskoulutuksessakin asettavat vaatimuksia laajemmalle kehittämistyölle. Ammatilliseen koulutukseen tarvitaan nykyistä joustavampaa ja nopeasti koulutustarpeisiin reagoivaa
koulutustarjontaa. Tällaisia hyviksi osoittautuneita koulutusmalleja ovat esimerkiksi tuotantokoulun toimintamalli ja työpajoilla kertyneen osaamisen systemaattinen dokumentointi. Hankkeessa kiinnitetään huomiota osaamisen tunnistamiseen sosiaalisen vahvistamisen näkökulmasta ja kehitetään työpajojen, aikuiskoulutuksen yhteistyötä monialaisesti.
Tuotantokoulu mahdollistaa entistä enemmän tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen koulutuspalvelun. Tuotantokoulun tavoitteena on lisätä opintojen läpäisyä ja ehkäistä keskeyttämistä.
Hanketta on valmisteltu yhteistyössä Kouvolan Aikuiskoulutuskeskuksen, Parik-säätiön ja muun yhteistyöverkoston kanssa. Hankkeen valmistelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että aiemmissa hankkeissa luodut hyvät käytänteet otetaan huomioon ja niitä kehitetään edelleen uutta hakemusta tehtäessä. Opit työssä-hanke, Matti-Miesten matkat työhön-hankkeet sekä Tesoman Miähet ja Auta miestä mäessä -projektit ovat toimineet suunnittelun pohjalla.
Tavoitteena on lisätä työelämälähtöisyyttä, oppimisympäristöjen monipuolisuutta, työvaltaista koulutusta, sukupuolien välistä tasa-arvoa sekä osallisuuden vahvistamista. Hankkeen tavoitteena on ottaa huomioon tutkinnon perusteiden uudistus, osaamisperusteisuus, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
Kohderyhmää valittaessa on hyödynnetty alakohtaisia työllistymistilastoja, ammattibarometreja, tilastojärjestelmiä sekä Te-toimiston työttömyystilastoja. Hankkeessa luodaan aikuiskoulutuksen ja työpajatoiminnan yhteistyönä tuotantokoulu-malli.
Plan B - hankkeessa pyritään toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opintojensa kanssa vaikeuksissa olevien miesten opintojen etenemisen tukemiseen, heidän henkilökohtaisten elämänhallintavalmiuksiensa kehittämiseen sekä sen hetkisen elämäntilanteen selvittämiseen yksilövalmennuksen keinoin. Hankkeessa otetaan käyttöön ja kehitetään edelleen työvaltaista koulutusmallia aikuiskoulutuksen ja työpajan yhteistyönä syrjäytymisvaarassa oleville miehille, joille ei nykyisestä tarjonnasta löydy soveltuvaa vaihtoehtoa. Aikuiskoulutus on hyvin työvaltaista, johon yksilövalmennus tuo lisäarvoa.
Työttömät työnhakijat ja työelämän ulkopuolella ja syrjäytymisvaarassa olevat miehet, joilla ei ole ammatillista tutkintoa, koulutuksen keskeyttäneet tai joiden opinnot uhkaavat keskeytyä taikka alanvaihtajat tai miehet, jotka tarvitsevat ammatillisen osaamisen päivittämistä (esim. tutkinnon osa koko tutkinnosta, täsmäkoulutusta (yhdistelmäkoulutus) tai vähäinen työkokemus.
Kouluttajat, työpajavalmentajat, Te-toimiston asiantuntijat ja ammatinvalinnan ohjaajat, opinto-ohjaajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 468 279
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 445 467
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 468 279
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 445 467
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta luonnonvarojen käytön kestävyyteen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta kasvillisuuteen, eliöiden ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta pinta ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan (kasvihuonekaasujen vähenemiseen). | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta Natura 2000 –ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta materiaaleihin ja jätteisiin, vaikka hyötykäyttö ja kierrätys huomioidaan hankkeen toiminnoissa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 4 |
Oppilaitoksen ja työpajojen asiantuntijuutta yhdistämällä parannetaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien kiinnittymistä työelämään ja tuetaan tätä kautta elinkeinotoimijoita työvoiman saatavuudessa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 3 |
Koulutuspolun avulla kannustetaan asiakkaita ammatilliseen kehittämiseen sekä sitä kautta parannetaan heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työllisyyden edistämisen palveluja. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikustusta liikkumiseen ja logistiikkaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 3 |
Ammatillisenkoulutuksen ja ohjauksen avulla ehkäistään syrjäytymistä ja edistetään kohderyhmä työ- ja toimintakykyä ja siten työllistymistä. Hanke luo siihen osallistuville asiakkaille edellytyksiä parantaa työelämäosaamistaan ja siten edistää työelämä- ja muuta osallisuutta ja osallistuvuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 0 |
Hanke edistää tasa-arvoa tarjoamalla asiakkaille edellytystensä ja yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti koulutukseen ohjausta ja työllistymisen edistämistä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 1 |
Hankkeessa asiakkailla on yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta ympäristöosaamisen. |
Yksi koulutuksen tärkeä tehtävä on sukupuolten tasa-arvon edistäminen, sillä sieltä saadut eväät valmistavat työelämään. Tasa-arvonäkökulman toteutuminen vaati sukupuolinäkökulman tunnistamista kaikissa toiminnoissa. Koulutuksellinen eriarvoistuminen ja erilaiset siirtymät niin koulutusasteiden välillä, koulutuksen sekä työelämän nivelvaiheessa kuin aikuiskoulutuksessakin asettivat vaatimuksia laajemmalle kehittämistyölle. Ammatilliseen koulutukseen tarvitaan nykyistä joustavampaa ja nopeasti koulutustarpeisiin reagoivaa koulutustarjontaa. Tällaisia hyviksi osoittautuneita koulutusmalleja ovat esimerkiksi hankkeessa pilotoitu tuotantokoulun toimintamalli ja työpajoilla kertyneen osaamisen systemaattinen dokumentointi. Hankkeessa kiinnitettiin huomiota osaamisen tunnistamiseen sosiaalisen vahvistamisen näkökulmasta ja kehitettiin työpajojen ja aikuiskoulutuksen yhteistyötä monialaisesti.
Tuotantokoulu-malli mahdollisti aikaisempaa tasa-arvoisemman ja yhdenvertaisemman koulutuspalvelun. Hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa kiinnitettiin huomiota siihen, että aiemmissa hankkeissa luodut hyvät käytänteet otetaan huomioon ja niitä kehitetään edelleen. Hankkeen toteutuneena tavoitteena oli myös lisätä työelämälähtöisyyttä, oppimisympäristöjen monipuolisuutta, työvaltaista koulutusta, sukupuolien välistä tasa-arvoa sekä osallisuuden vahvistamista. Hankkeen tavoitteena oli myös ottaa huomioon tutkinnon perusteiden uudistus, osaamisperusteisuus, osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.
Hankkeessa luotiin ja pilotoitiin aikuiskoulutuksen ja työpajatoiminnan yhteistyönä tuotantokoulu-malli. Plan B - hankkeessa tavoiteltiin toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opintojensa kanssa vaikeuksissa olevien miesten opintojen etenemisen tukemista, heidän henkilökohtaisten elämänhallintavalmiuksiensa kehittämistä sekä sen hetkisen elämäntilanteen selvittämistä yksilövalmennuksen keinoin. Hankkeessa luodussa mallissa otettiin käyttöön ja kehitettiin edelleen työvaltaista koulutusmallia aikuiskoulutuksen ja työpajan yhteistyönä syrjäytymisvaarassa oleville miehille, joille ei nykyisestä tarjonnasta löytynyt suoraan soveltuvaa vaihtoehtoa.
Hankeidea tuotantokoulusta osoittautui käytännössä toimivaksi ja toiminta suuntautui selkeästi hankkeessa mukana olleiden asiakkaiden hyväksi.