![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20957
Hankkeen nimi: Kotio - uusia valmiuksia Suomeen kotoutuville nuorille taiteen keinoin
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2017 ja päättyy 30.9.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lasten ja nuorten säätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 1726086-1
Jakeluosoite: Liisankatu 27 A 5
Puhelinnumero: +358469443460
Postinumero: 00170
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.nuori.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Janne Halmekoski
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: talous- ja hallintopäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-5493179
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa edistetään maahanmuuttajataustaisten nuorten valmiuksia ja oppimista siten, että uudenlainen ymmärrys suomalaisesta kulttuurista, kielestä ja yhteydet kantasuomalaisiin tukevat sekä nuorten polkuja työelämään että yhteisöllisyyden vahvistumista hankealueilla. Kolmivuotinen toiminta sijoittuu Hämeenlinnaan ja Forssaan, joissa aktiviteetteja toteutetaan maahanmuuttajien opintoihin ja työelämään valmistavaa koulutusta, sekä peruskoulutusta järjestävien Faktia Oy:n ja Ammattiopisto Tavastian opiskelijoille. Lisäksi työpajoja järjestetään Hämeen Setlementti ry:n tiloissa lomatoimintana.
Maahanmuuttajataustaiset nuoret osallistuvat Vaara Kollektiivin ja Kulttuuriosuuskunta Uulun taiteilijoiden järjestämiin työpajoihin. Työpajoja ohjaa sekä kantasuomalainen että maahanmuuttajataustainen taiteilija. Työpajat pohjautuvat luoviin menetelmiin, joissa taiteen käyttö nuorten elämäntaitojen ja valmiuksien vahvistamisessa on keskeistä. Työpajat keskittyvät nuorten kieli- ja kulttuuriosaamisen vahvistamiseen siten, että he oppivat ymmärtämään suomalaista kulttuuria, asenteita ja tapoja ja pystyvät omaksumaan sekä uudenlaisia ajatusmalleja että sopeutumaan paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan, tuntien olevansa sen osa. Taidemuotoina ovat erityisesti musiikki, kuvataidetaide (piirtäminen, maalaus, valokuvaus ja video) ja teatteri. Hanke alkaa soveltuvien menetelmien yhteisestä kehittämisestä eri yhteistyötahojen kanssa.
Työpajoja tehdään kurssimaisesti oppilaitoksissa ja tiiviskurssina Setlementissä. Teatteria ja kuvataiteita hyödynnetään kulttuuri-identiteetin ja työelämätaitojen käsittelyssä. Musiikin avulla keskitytään kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden vahvistamiseen, sekä kielen oppimiseen. Työpajojen antina ovat nuorten yhteisötempaukset, joissa hyödynnetään taidetta. Näiden nuorten omien projektien kautta he saavat kontaktia kantasuomalaisiin ja pystyvät vaikuttamaan myös yleiseen ilmapiiriin ja asenteisiin maahanmuuttajataustaisia nuoria kohtaan.
Faktian ja Tavastian kouluttajat sekä Hämeen Setlementin ohjaajat osallistuvat osiin työpajoista ja oppivat uusia menetelmiä, joilla työskennellä nuorten kanssa. He saavat myös koulutuksen menetelmien käytöstä. Tämä takaa jatkuvuutta hankkeen jälkeen.
Glomas toimii hankkeessa asiantuntijatahona, jonka opiskelijat tukevat taidemenetelmien kehittämistä hankkeen alussa ja myöhemmin seuraavat ja arvioivat taiteilijakouluttajien työtä osana opintojaan.
- 250 maahanmuuttajataustaista nuorta (190 Hämeenlinnassa ja 60 Forssassa), jotka ovat kotoutumisprosessinsa alkuvaiheessa. 60 nuorta osallistuu Faktian ja 140 Tavastian koulutuksien kautta, 50 nuorista tulee muiden Hämeenlinnan maahanmuuttotyötä tekevien toimijoiden (mm. perheryhmäkodit, Vanajaveden opisto, Valma-luokat, nuorisotalot) kautta Setlementissä loma-aikoina järjestettäviin työpajoihin. Ensisijaisia ovat nuoret, jotka ovat saaneet oleskelulupapäätöksen ja osallistuvat kotouttamistoimintaan. Työpajoihin voi kuitenkin myös osallistua nuoria, jotka vielä odottavat päätöstä. Osa osallistujista on myönteisen oleskeluluvan saaneita turvapaikanhakijoita, mutta kohderyhmässä on myös muulla tavalla Suomeen saapuneita maahanmuuttajia.Tavastian ryhmissä on myös yli 29-vuotiaita maahanmuuttajia, jotka voivat osallistua työpajoihin ylimääräisinä hyödynsaajina.
- Faktian ja Tavastian työntekijöitä, sekä Hämeen Setlementin ohjaajia, jotka toimivat maahanmuuttajanuorten parissa.
Hankkeesta hyötyvät Faktia Koulutus oy ja Ammattiopisto Tavastia, joiden henkilöstön osaaminen nuorten elämäntaitojen ja työelämätaitojen tukemisessa luovin ja toiminnallisin menetelmin kasvaa. Tämän lisäksi hankkeesta hyötyvät Forssan ja Hämeenlinnan maahanmuutto- ja kotouttamistyötä tekevä henkilöstö, jotka voivat hyödyntää hankkeessa kerättyjä kokemuksia ja metodeja tulevaisuudessa.
Hankkeen menetelmistä ja tuloksista tiedotetaan valtakunnallisesti, jolloin siitä kerätyt kokemukset hyödyntävät kotouttamistyötä maanlaajuisesti. Hankkeen viimeisenä vuonna järjestetään maahanmuuttajataustaisten nuorten parissa toimiville tahoille pilotteja, joiden kautta menetelmien käyttöä demonstroidaan käytännössä.
Arviolta 500 Forssan ja Hämeenlinnan asukasta osallistuu maahanmuuttajanuorten järjestämiin yhteisötempauksiin. Heitä tavoitetaan Hämeenlinnassa mm. taidemuseon, lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arxin, ja Stage-hankkeen kautta. Lisäksi yhteisötempauksia voidaan yhdistää kaupungissa järjestettäviin tapahtumiin.
Forssassa toimitaan yhteistyössä Wahren-keskuksen ja Wahren-opiston kanssa, jossa kuvataidekoulu, ilmaisutaidon opetusryhmät ja musiikkiopisto osallistuvat yhteisötempausten suunnitteluun ja toteutukseen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 262 261
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 235 161
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 279 941
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 250 758
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan
Kunnat: Hämeenlinna, Forssa
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 250
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 4 | 4 |
Työpajoissa otetaan huomioon kestävä kehitys esim. materiaalien ja sähkön käytön suhteen, sekä liikkumisessa. Nuoria kannustetaan ottamaan ympäristönäkökulma huomioon yhteisötempauksia järjestäessään, mm. kehotetaan välttämään kertakäyttöastioiden käyttöä ja roskaamista sekä materiaalien tuhlaamista. Lasten ja nuorten säätiöllä on järjestökohtaiset "Kestävän kehityksen pelisäännöt", joiden avulla kaikkea säätiön toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan kestävän kehityksen arvojen mukaisesti, ympäristö huomioon ottaen. Hankkeessa käytetään pelisääntöjä turvaamaan ympäristön huomioon ottamista käytännön ratkaisuissa, päätöksissä ja toimissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 6 |
Työpajoissa otetaan huomioon kestävä kehitys esim. materiaalien ja sähkön käytön suhteen, sekä liikkumisessa. Nuoria kannustetaan ottamaan ympäristönäkökulma huomioon yhteisötempauksia järjestäessään, mm. kehotetaan välttämään kertakäyttöastioiden käyttöä ja roskaamista sekä materiaalien tuhlaamista. Lasten ja nuorten säätiön "Kestävän kehityksen pelisääntöjä" käytetään valinnoissa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 3 |
Hanke tukee maahanmuuttajataustaisten nuorten työllistymistä ja oman polun löytämistä. Nuorten rohkeus ja kyky asettaa tavoitteita kasvaa, jolloin heidän mahdollisuutensa esim. yrittäjyyteen lisääntyy. Nuoret saattavat saada luovien ja toiminnallisten menetelmien käytöstä uusia ideoita. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeessa kehitetään ja levitetään malleja taidemenetelmien käytössä opetus- ja kotouttamistyössä, ja siten kehitetään näitä palveluja hankkeen toteutusalueilla ja laajemmin Suomessa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää maahanmuuttajataustaisten nuorten hyvinvointia siten, että he pääsevät osaksi suomalaista yhteiskuntaa ja työelämää. Nuorten elämäntaidot vahvistuvat; itseluottamus paranee, heidän sosiaaliset verkostonsa laajenevat ja he pääsevät omille jaloilleen sekä aktiivisiksi toimijoiksi. Hyvinvointi Hämeenlinnassa ja Forssassa lisääntyy yhteisymmärryksen ja yhteisöllisyyden kasvaessa. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Hanke tukee maahanmuuttajataustaisia nuoria tulemaan tasa-arvoisiksi kansalaisiksi, yhdenvertaisiksi asukkaiksi kaupungissaan, työmarkkinoilla ja suomalaisessa yhteiskunnassa. Sukupuolten välinen tasa-arvo edistyy työpajatoiminnan kautta, missä nuorten käsityksiä sukupuolirooleista ja stereotypioista käydään läpi. Nuoria kannustetaan avarakatseisuuteen sekä ajatusmalliin, jossa jokaisen mahdollisuudet ja oikeudet nähdään samanlaisina sukupuolesta riippumatta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Hanke tukee maahanmuuttajataustaisten nuorten kulttuuri-identiteettiä ja ymmärrystä erilaisista kulttuureista, erityisesti suomalainen kulttuuri huomioon ottaen. Hanke lisää myös kantasuomalaisten ymmärrystä ja arvostusta maahanmuuttajataustaisten nuorten kulttuuriperimää kohtaan ja erilaisista kulttuureista saatavia positiivisia näkökulmia kohtaan. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Hankkeessa vaalitaan maahanmuuttajataustaisten nuorten kulttuuriperintöä, sekä sen vuoropuhelua suomalaisen kulttuuriperinnön kanssa. Sen seurauksena kumpikin rikastuu. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 7 |
Nuoria kannustetaan ottamaan ympäristönäkökulma huomioon yhteisötempauksia suunnitellessaan. |
Hanketta toteutettiin vuosina 2017-2019 Hämeenlinnassa ja Forssassa. Taidetyöpajoja järjestettiin Ammattiopisto Tavastian, Faktia oy:n, Hämeen Setlementti ry:n, Spring House oy:n, SPR Lammin vastaanottokeskuksen sekä Vanajaveden opiston ja Kiipulan ammattiopiston puitteissa. Oppilaitoksissa työpajat olivat osa opetusta ja opiskelijat saivat osallistumisesta opintopisteitä. Hämeen Setlementissä sekä Lammin vastaanottokeskuksessa kyseessä olivat harrasteryhmät, joita mainostettiin maahanmuuttajataustaisille nuorille eri kanavissa.
Hankkeen tavoitteet olivat maahanmuuttajataustaisten nuorten valmiuksien ja oppimisen edistäminen sekä elämäntaitojen vahvistaminen, kantasuomalaisten ja maahanmuuttajataustaisten nuorten lisääntynyt yhteys ja yhteisöllisyys, opettajien ja ohjaajien kapasitointi luovien ja toiminnallisten menetelmien käytöstä kotouttamistyössä sekä menetelmien ja toimintamallien kehittäminen ja levittäminen.
256 maahanmuuttajataustaista opiskelijaa osallistui teatteri-, kuvataide- ja musiikkityöpajoihin, joissa he harjoittelivat suomen kieltä sekä perehtyivät suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan taiteen keinoin. Lisäksi työpajoissa käsiteltiin kulttuuri-identiteettiä, omien juurien merkitystä sekä oman kulttuurin ja suomalaisen kulttuurin eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia. Työpajojen päätteeksi osallistujat järjestivät taidetempaukset. Taidetempauksia järjestettiin hankkeen aikana 13. Niitä olivat mm. Mikael Agricola-aiheinen näyttely Hämeenlinnan pääkirjastossa, tanssillinen Flash mob kauppakeskus Goodmanissa, rasisminvastaisen päivän työpajat Nummen peruskoulussa sekä kaksi teatteri-iltamaa Forssan teatteritalolla yhdessä Wahren-opiston ilmaisutaidon ryhmien kanssa. Kantasuomalaisia nuoria osallistui tempauksiin noin 90, ja ne tavoittivat yli 3000 ihmistä Forssan ja Hämeenlinnan seudulla.
Luovat ja leikilliset työpajojen lisäsivät osallistujien rohkeutta ja itsevarmuutta suomen kielen aktiiviseen käyttöön. Lisäksi he oppivat uusia asioita suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta. Oman kulttuurin esiintuonti ja tempausten järjestäminen olivat voimauttavia kokemuksia. Osallistujat oppivat myös uusia kielenopiskelun menetelmiä.
Hankkeessa kehitettiin toimivia taidemenetelmiä, joista saatiin hyvää palautetta osallistujilta. Menetelmiä levitettiin maahanmuuttajien kanssa työskenteleville opettajille ja ohjaajille vuonna 2019 Hämeenlinnassa ja Tampereella järjestetyissä opettajankoulutuksissa, sekä neljässä tamperelaisessa oppilaitoksessa järjestetyissä pilottityöpajoissa. Lisäksi menetelmiä koottiin Lasten ja nuorten säätiön verkkosivuille avoimiin oppaisiin: https://www.nuori.fi/toiminta/hyvat-kaytannot/harjoitteita-kielen-oppimiseen/
Hanke edisti hyvinvointia, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sen toiminta-alueilla. Taidetyöpajoissa osallistujat pääsivät käsittelemään maahanmuuttajuuteen liittyviä kokemuksia ja kulttuurienvälistä vuorovaikutusta elämyksellisellä tavalla, sekä tuomaan omaa ääntänsä kuuluville. Sukupuolten välistä tasa-arvoa vahvistettiin analysoimalla naisia ja miehiä koskevia rooliodotuksia eri kulttuureissa, sekä kannustamalla naisia aktiivisuuteen. Osallistujien omaa kulttuuritaustaa tehtiin positiivisella tavalla tutuksi suomalaisille, ja toisaalta nostettiin esille heidän näkemyksiään ja kokemuksiaa yksilöinä. Tämä purkaa maahanmuuttajataustaisiin ihmisiin kohdistuvia stereotypioita.