![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20955
Hankkeen nimi: Effective Mentoring EM
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2017 ja päättyy 30.9.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Hämeen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2617489-3
Jakeluosoite: Visamäentie 35 A
Puhelinnumero: 036461
Postinumero: 13100
Postitoimipaikka: Hämeenlinna
WWW-osoite: http://www.hamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Naakka
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutuspäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358400242869
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen kansainvälisenä tavoitteena on kehittää, rakentaa ja toteuttaa sellainen uusi mentoroinnin malli, joka tehokkaasti tukee putoamisvaarassa olevia oppilaita ja opiskelijoita. Tämä tehdään hankkeessa kansainvälisenä yhteistyönä. Hankkeiden kokonaisuus kattaa opettajat (peruskoulu, toinen aste ja korkea-aste) sekä kasvattajat ja ammattilaiset, jotka työskentelevät eri kohderyhmien kanssa tuottaen ohjausta ja neuvontaa Puolassa, Suomessa ja Ruotsissa. Kohderyhmät vaihtelevat maittain ja osatoteuttajien mukaan. Hanke toteutetaan joka maassa pääosin samalla aikataululla, Suomessa 01.09.2017-31.08.2019. Hankekokonaisuuden tavoitteena on pilotoida ja kehittää Hamburg Mentoring -mallia. Kohderyhmät eri osallistujamaissa / alueilla ovat erilaisia, jotta mentorointimalli voidaan pilotoida ja ymmärtää riittävän laajasti. Nämä kohderyhmät ovat erilaisia verrattuna niihin, joiden kanssa mallia on kehitetty ja testattu Hampurissa.
Erityistavoitteet monikansallisessa hankekokonaisuudessa ovat:
• Hampurin Mentoring -mallin analysointi ja sen käytön mukauttaminen eri alueiden käyttöön.
• Hyvien käytäntöjen kokoaminen ja oppiminen, jotta opettajille ja mentoreille saadaan toimivia mentorointityökaluja.
• Luodaan uusia innovatiivisia tapoja tukea opettajia ja mentoreita kansainvälisessä yhteistyössä.
• Tehokkaan mentoroinin tutkiminen hankkeessa perustuu kokeiluihin kansainvälisten pilottiryhmien kanssa.
Suomessa HAMK pilotoi Hamburg Mentoring -mallia tavoitteenaan tunnistaa ja kehittää uusia ja tehokkaita mentoroinnin menetelmiä opettajien mentorointikoulutukseen. Tarkoituksena on estää oppilaiden ja opiskelijoiden putoaminen koulutusjärjestelmästä ja syrjäytyminen työelämään siirtymisvaiheessa.
HAMK osahankkeessa tavoitteina ovat
• Kehittää Hamburg Mentorin mallin pohjalta uudenmuotoinen mentoroinnin koulutusmalli ohjaajille, asiantuntijoille ja opettajille.
• Kehittää nuorten osallisuuteen perustuvia ja sitä vahvistavia uusia työkaluja ja menetelmiä mentorointiin yhdessä alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten kumppanien kanssa. Koulutus- ja mentorointimallilla tavoitteena on parantaa heikoimmassa asemassa olevien (koulupudokkaat ja työelämään siirtymävaiheessa olevien) tilannetta.
HAMK järjestää projektiliiketoimintaansa kolmessa työpaketissa:
I. Mentorointipilotit
II. Alueelliset päätelmät
III. Tiedonlevitys
Tulokset lyhyellä aikavälillä Kanta-Hämeessä:
* 40 yksittäistä nuorta saa välittöntä apua
* 10 asiantuntijaa oppii tehokkaita mentorointitapoja
* Aikaansaadaan tehokas mentorointijärjestelmä, joka pilotoidaan, arvioidaan ja kuvataan
Vaikutukset Kanta-Hämeessä pitkällä aikavälillä:
* Tehokasta mentorointimallia käytetään laajasti asiantuntijoiden toimesta ja näin estetään oppilaiden ja opiskelijoiden putoamasta koulutusjärjestelmästä tai työelämään siirtymisen vaiheessa
* Epäonnistumisen vaiheita kohderyhmässä syntyy vähemmän
* Kansainvälisten kumppaneiden välinen yhteistyö tukee paikallista kehitystyötä tulevaisuudessa
Kansainvälisen projektin tulokset:
* Uusi tehokas mentoroinnin malli, joka tukee kohderyhmiä kussakin osallistuvassa maassa ja alueilla.
* Ohjaus ja neuvonta asiantuntijoille (koulun lopettavien kanssa työskentelevät opettajat peruskoulussa, toisella asteella ja korkea-asteella sekä muut kasvattajat ja ammattilaiset).
* Uusia innovatiivisia lähestymistapoja kansainväliseen yhteistyöhön erityisesti mentoroinnin kehittämiseen liittyen..
* Tuloksia tullaan käyttämään tulevaisuudessa monissa Itämeren maiden oppilaitoksissa ja kohderyhmissä.
* Projektin osallistujat ovat oppineet toisiltaan mentoroinnimallin mahdollisuuksista ja hyvistä käytänteistä.
Regionally in Finland, Kanta-Häme, the direct target group consist
* 40 individual students and pupils aged 15+ at risk of falling out of the education system and/or from the shift from education to work;
* 10 people of teachers, counselors, educators, psychologists, educators and professionals, which will pilot and develop the Hamburg mentoring Model in Kanta-Häme.
Indirectly the results of the project are useful for a larger group of related experts and youngsters in the longer run.
In the longer run the utility of the project results for all the participating (Finnish, Polish, Swedish) societies is obvious, because effective mentoring methods are used more generally and thus more youngsters helped.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 150 500
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 192 950
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 192 950
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen
Kunnat: Jokioinen, Riihimäki, Hämeenlinna, Ypäjä, Tammela, Loppi, Hausjärvi, Janakkala, Forssa, Hattula, Humppila
Jakeluosoite: Visamäentie 35 A
Postinumero: 13100
Postitoimipaikka: Hämeenlinna
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 3 |
This belongs to the basic values of the society. Will be discussed when proper. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Not on the area of the project. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 1 | 2 |
This belongs to the basic values of the society. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Not on the area of the project. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
May be discussed in some individual mentoring processes. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 4 |
This belongs to the basic values of the society and will be discussed with some of the youngsters. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 1 |
May be discussed in some individual mentoring processes. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Effects may only be indirect. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Not on the area of the project. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 3 |
Will be discussed in some individual mentoring processes. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
The individual mentoring processes lead to better welfare of the target group of youngsters. The model developed in the project will help in mainstreaming the project results. The project accomplishes equality covering social status, culture background, religion, age or ethnicity. Gender equality promoted by the project, will eliminate possible discrimination based on sex in the project activities and collaboration. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Equality from each point of view (religion, gender, age, social status etc.) will be discussed with the youngsters and among the project actors. Traditionally, gender affects the choice of paths and the area of education and training. Individual differences are big. The project helps the youngsters in making good decisions equally. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Equality from each point of view (religion, gender, age, social status etc.) will be discussed with the youngsters and project actors. The equality targets are necessary to monitor continually and strengthen equality planning at the same time within the project. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 2 |
Effects may only be indirect. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 3 |
May be discussed in some individual mentoring processes. |
Effective Mentoring- hankkeen toiminta-aikana 1.3.2017 - 30.9.2019 toteutui kuusi mentorointipilottia, joiden pohjalta kehitettiin mentorointimalli, jota voi hyödyntää koulupudokkuuden ennaltaehkäisyssä, oppilas- ja opiskelijahyvinvoinnin edistämisessä, opiskelumotivaation tukemisessa, opinto- ja urapolkujen vertaisohjauksessa, harjoittelu tai työelämään tutustumispaikkojen löytämisessä.
Mentorointimalli kuvaa mentorointiprosessin keskeisiä vaiheita. Malli on sovellettavissa ryhmämuotoiseen mentorointiin. Mentorointimallissa on viisi päävaihetta, jotka kaikki ovat merkittäviä onnistuneelle mentorointiprosessille.
Ensimmäinen vaihe on kumppaneiden ja toimijoiden aktiivinen yhteistyön suunnittelu ja yhteiseen työskentelyyn sitoutuminen. Toinen vaihe on mentoreiden rekrytointi ja koulutus. Kolmas vaihe kattaa nuorten tiedottamisen ja motivoinnin. Neljännessä vaiheessa mentorointiprosessi toteutetaan suunniteltujen aikataulujen mukaisesti. Viimeinen vaihe on prosessin päättäminen sekä tuloksista että palautteesta oppiminen.
Malli perustuu osallistujien (nuoret, mentorit, ammatillisten oppilaitosten opettajat) ja hanketoimijoiden kokemuksiin ja palautteeseen projektin ajalta. Hanke toteutettiin kansainvälisenä yhteistyönä soveltamalla saksalaista Hamburgin mentorointimallia yhtä aikaa Ruotsissa Eskilstunassa ja Suomessa Kanta-Hämeessä erilaisissa