![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20866
Hankkeen nimi: Briefcase - Oma polku ammattiin
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2016 ja päättyy 31.8.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0161067-9
Jakeluosoite: Taitajantie 2
Puhelinnumero: 0207879200
Postinumero: 45100
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.kvlakk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Liena Silen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkuus- ja hankepäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0207879211
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tavoitteena on kehittää kustannustehokas nivelvaiheen kielenoppimisen valmennusohjelma, joka rakentuu ohjatulle itseopiskelulle ja hyödyntää digitalisaatiota sekä toiminnallisuutta. Valmennusohjelma, ”kielisalkku”, räätälöidään kotoutumiskoulutuksen päätyttyä, erityisesti niille jotka eivät ole vielä päässeet eteenpäin omalla polullaan, kunkin maahanmuuttajan osaamistason ja ammatillisten tavoitteiden mukaisesti. Kielisalkku-konsepti perustuu ammatissa ja työssä tarvittavan kielitaidon kehittämiseen, mikä ylläpitää työllistymisorientaatiota ja tukee työllistymistä. Lisäksi tavoitteena on luoda toimintamalli, jossa kolmas sektori ja työelämä ovat mukana ohjaamassa kielen oppimista.
Hankkeen toisena tavoitteena on kehittää sujuvan tiedonsiirron malli, Osaamisportfolio, jota maahanmuuttaja itse kokoaa ja jota hän voi hyödyntää koulutukseen ja työhön hakiessaan sekä yritystä perustaessaan. Osaamisportfoliomalli hyödyntää digitalisaatiota monipuolisesti ja auttaa maahanmuuttajaa arvioimaan omaa osaamistaan suhteessa suomalaisessa työelämässä ja koulutuksessa vaadittavaan osaamiseen. Osaamisportfolio auttaa työelämän edustajia rekrytointitilanteissa arvioimaan työnhakijan osaamista.
Sukupuolinäkökulman ja tasa-arvon edistämisen tavoite sisällytetään kaikkeen toimintaan. Se, miten asia koskee naisia ja miehiä (sukupuolinäkökulma), otetaan huomioon kaikessa toiminnassa (valtavirtaistaminen).
Sukupuoltenvälinen tasa-arvo tulee näkyväksi myös henkilökohtaistamisprosessissa, jota ohjaava asetus velvoittaa tunnistamaan ja jonka kautta huomioidaan aiemmin hankitun osaamisen kautta syntyneet ja kieli- ja kulttuuritaustasta syntyvät erityistarpeet. Myös ammattikorkeakoulujen AHOT-prosessi (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen) tukee maahanmuuttajataustaisten henkilöiden tasavertaisuutta.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat kotoutumislain piiriin kuuluvat maahanmuuttajat, jotka ovat:
* suorittaneet loppuun työvoimapoliittisen kotoutumiskoulutuksen tai
* suorittaneet omaehtoisen, kotoutumistuella tuettavan kotoutumiskoulutuksen tai
* muulla tavoin (esimerkiksi korkeakouluopintojen kautta) saavuttaneet perustyöllistymisvalmiudet ja työttömiä.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat kotouttamisen ja koulutuksen toimijat. Välilliseen kohderyhmään kuuluvat myös kolmannen sektorin ja työelämän edustajat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 575 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 563 879
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 729 543
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 686 136
Maakunnat: Etelä-Karjala, Kymenlaakso
Seutukunnat: Lappeenrannan, Kouvolan, Kotkan-Haminan
Kunnat: Kouvola, Lappeenranta, Kotka, Iitti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 15
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 7
Suunniteltu: 140
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta luonnonvarojen käytön kestävyyteen | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta pinta- ja pohjavesiin, maaperään, ilmaan tai kasvihuonekaasujen vähentämiseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei liity Natura 2000-ohjelmaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta materiaalihallintoon tai jätteiden syntymiseen. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Maahanmuuttajien nivelvaiheiden tehostamisella ennakoidaan olevan myönteinen vaikutus työllistymiseen ja elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Hanke tuottaa uusia aineettomia palveluita, joilla tuetaan maahanmuuttajataustaisten henkilöiden nivelvaiheen siirtymiä ammatilliseen koulutukseen, työhön ja yrittäjyyteen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hanke ei vaikuta liikkumiseen tai logistiikkaan. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 0 |
Suomen kielen taidon kehittyminen ja ammatillisen identiteetin vahvistuminen lisää yksilön hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Hanke edistää maahanmuuttajien tasa-arvoa koulutuksessa ja työelämässä. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 0 |
Hanke edistää maahanmuuttajien yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuuttaa tukemalla joustavia siirtymiä nivelvaiheissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutusta ympäristöosaamiseen. |
Yhteiskunnan kannalta on tärkeää, että työikäiset oleskeluluvan saaneet maahanmuuttaja-taustaiset henkilöt työllistyvät. Kotoutumiskoulutuksen jälkeinen nivelvaihe on kriittinen piste, joka pitkittyessään hidastaa työllistymistä ja kotoutumista. Nivelvaiheeseen tarvitaan uusia toimintamalleja aikuisten maahanmuuttajien ammatillisen kielenoppimisen ja työllistymisen tueksi. Keskityimme ammatissa ja työssä tarvittavan kielitaidon kehittämiseen ja osaamisen tunnistamiseen työllisyyden edistämiseksi. Tavoitteena oli kehittää ammatillisen suomen kielen oppimisen malli, Kielisalkku, sekä sujuvan tiedonsiirron malli oman osaamisen esille tuomiseen, Osaamisportfolio. Kielisalkun ja Osaamisportfolion rakentamiseksi ovat hankkeen osatoteuttajat järjestäneet erilaisia pilottikoulutuksia. Pilottikoulutuksien avulla on ohjattu ja tuettu nivelvaiheessa olevia maahanmuuttajia kehittämällä heidän ammatillista suomen kielen osaamista alalta, josta osallistuja oli kiinnostunut, ja auttamalla heitä dokumentoimaan omaa ammatillista osaamistaan. Hankkeeseen osallistui 135 maahanmuuttajataustaista henkilöä. Heistä 60 % pääsi koulutukseen, 9 % työllistyi, 11% ryhtyi työn, opiskelupaikan tai työkokeilupaikan hakuun ja 1 henkilö perusti yrityksen eli osallistujista 80 % siirtyi jatkotoimiin.
Pilottikoulutuksiin osallistuvien avulla olemme keränneet tietoa heidän tarpeistaan ja näin olemme luoneet digitaaliset työkalut, Kielisalkun ja Osaamisportfolion, joista jälkimmäistä voidaan kutsua myös osaamissalkuksi. Kielisalkku on verkossa toimiva ammatillisen kielenoppisen oppimisympäristö, jota maahanmuuttaja voi käyttää itsenäisesti tai ohjatusti opiskellessaan ammatillisten opintojen ja työelämän vaatimaa ammatillista suomen kieltä. Osaamisportfolio on työkalu, jota käytetään ammatillisen osaamisen kuvaamiseen. Sieltä löytyy ohjeita ja malleja, joiden avulla voi kuvata osaamistaan erilaisilla digitaalisilla formaateilla ja sovelluksilla kuten Sway, video-CV, Canva.
Hankkeen yhteistyönä laadittiin myös palvelupolkumalli, jota voidaan hyödyntää Kaakkois-Suomessa ja myös kansallisesti. Palvelupolkumallin mukaan kotoutumiskoulutuksen suorittaneita maahanmuuttajia tulisi ohjata opiskelemaan eri alojen kielisalkkuaineistoja sekä laatimaan osaamisportfoliota joko itsenäisesti tai ohjatusti esimerkiksi oppilaitoksissa. Ohjaavina tahoina voisivat toimia muun muassa TE-toimisto, Ohjaamo ja 3. sektorin toimijat.
Hankkeen tuotokset ohjeineen ja materiaalipankkeineen löytyvät hankkeen nettisivulta:
www.briefcasejoomla.com