![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20840
Hankkeen nimi: Hyppää kyytiin!
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2017 ja päättyy 2.1.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Etelä-Savon Yrittäjät ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0282861-0
Jakeluosoite: Sammonkatu 12
Puhelinnumero: 0500651310
Postinumero: 50130
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.yrittajat.fi/etelasavo
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saara Vauhkonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: hankekoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0503042545
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hyppää kyytiin- Digitalisaatioon panostavat porskuttavat- laiminlyönti merkitsee putoamista kelkasta!
Syksyllä 2016 Suomen Yrittäjien teettämän pk-barometrin mukaan Etelä-Savon pk-yrityksissä verkkokauppaa ja digitaalisia kanavia hyödynnetään vähemmän kuin koko maan pk-yrityksissä. Digitalisaatio antaa lähes rajattoman määrän mahdollisuuksia kehittää uudenlaisia tuotteita, palveluja ja uusia toimintatapoja. Yrittäjien tietoisuutta ja osaamista on kehitettävä digitalisaatiota hyödyntäen oman yrityksen liiketoiminnan kehittämiseksi ja uudistamiseksi, jotta yritykset menestyvät jatkossa.
Hankkeen päätavoite on yritysten tuottavuuden ja työhyvinvoinnin yhtäaikainen edistäminen digitalisoituvassa ympäristössä. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja uudistaa pk-yritysten liiketoimintaosaamista huomioiden kaikessa tekemisessä digitalisaation tuomat mahdollisuudet. Digitalisia toimintoja hyödyntämällä yritys saa arkea helpottavia työkaluja. Yrittäjälle ja työntekijöille jää paperin pyörittämisestä aikaa liiketoiminnan ja työhyvinvoinnin kehittämiseen. Yhtenä tavoitteena on lisätä yritysten keskinäistä vuorovaikutusta ja verkostoitumista. Työpajat mahdollistavat toinen toisilta oppimisen. Yritykset saavat valmennusta ja konsultaatiota uudenlaisen ajattelun ja digitalisaation hyödyntämiseen yritystoiminnassaan.
Hankkeeseen valitaan 50 eteläsavolaista pk-yritystä. Hankkeessa on neljä teemaa, ja yritykset hakevat valitsemaansa teemaan pilottiyritykseksi. Teemat ovat: toiminnan tehostaminen (LEAN), taloushallinto, myynti ja markkinointi ja kasvu ja uudet markkinat. Teemoihin pyritään saamaan kattavasti erikokoisia yrityksiä eri toimialoilta, jotta hankkeen jälkeen mahdollisimman monen toimialan yritykset voivat benchmarkata näiden pilottiyritysten kautta omaa uudistumistaan.
Hanke starttaa kaikille avoimilla valmennustilaisuuksilla, jonka jälkeen työskentely jatkuu pienryhmissä työpajoissa. Ennen työpajojen alkua tehdään jokaiselle yritykselle pienimuotoinen alkukartoitus. Kartoituksen avulla selvitetään millä tasolla yritys on ja mitä halutaan saavuttaa. Työpajoissa on tarkoitus viedä uudistus konkreettiselle tekemisen tasolle, jolloin jokainen yritys hankkeen läpikäytyään on vienyt yrityksen liiketoiminnan askeleen eteenpäin. Jokainen yritys osallistuu teemasta riippuen 3-5 työpajaan.
Hankkeen tuloksena pilottiyritysten liiketoiminta on uudistunut ja tehostunut. Näitä tuloksia kerrotaan eteenpäin muille alueen pk-yrityksille yritystarinoiden muodossa. Hankkeen jälkeen järjestöllä olisi esimerkillinen malli samankaltaisten valmennusten järjestämiseen eri yhteistyötahojen kanssa.
Hankkeen avulla saadaan poistettua digitalisaation henkisiä ja hallinnollisia esteitä. Kannustetaan yrittäjiä olemaan rohkeita, annetaan uusia ajatuksia ja viedään uudet toiminnat käytäntöön. Hyppäämällä kyytiin yritykset pysyvät hengissä tulevina vuosina.
Hankkeen kohderyhmänä toimii eteläsavolaiset pk-yritykset. Pilottiyrityksiä on hankkeessa yhteensä 50. Hankkeessa on neljä teemaa, ja yritykset hakevat valitsemaansa teemaan pilottiyritykseksi. Teemoihin pyritään saamaan yrityksiä kattavasti eri toimialoilta ja erikokoisia yrityksiä, jotta hankkeen jälkeen mahdollisimman monen toimialan yritykset voivat benchmarkata näiden pilottiyritysten kautta omaa uudistumistaan.
Hankkeeseen tähän mennessä ilmoittautuneet yritykset:
Moninaiset Lähdeaho Tmi
Radio ja kuva Pelkonen
Autohuolto Pöntinen
Mikkeli Siivotaan
Katin unelmat
Tilespoint Mikkeli
Kärkipyörä
Porrassalmenranta Ky
Punkaharjun kuljetus Muhonen Oy
Haapasen kotileipomo
Jalavilla
R. ja V-P. Partonen Ky
Mikkelin lemmikkikeskus Oy
Isännöinninsydän Oy
Selamatic oy
Välillisesti saadaan näiden pilottiyritysten kautta levitettyä sanaa. Yritysten menestymisen kautta useammat ymmärtävät itsekin herätä ja hypätä kyytiin. Tietoisuus lisääntyy muillekin kuin pilottiyrityksille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 124 080
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 77 810
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 134 080
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 83 989
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Puumala, Sulkava, Pertunmaa, Rantasalmi, Mäntyharju, Enonkoski, Hirvensalmi, Pieksämäki, Kangasniemi, Savonlinna, Juva, Joroinen, Heinävesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 50
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 48
Suunniteltu: 50
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Ei suoraa vaikutusta luonnolle. Kyseessä ihmisen osaamisen kehittäminen. Välillisesti voi olla vaikutuksia, kuten yrityksen digitaalisten ratkaisujen myötä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Ei suoraa vaikutusta. Ajokilometrit pyritään vähentämään digitalisaation myötä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Ei suoria vaikutuksia. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Ei suoraa vaikutusta. esimerkiksi ajokilometrit vähentyvät. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
ei suurempia vaikutuksia. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 5 |
paperin ja muun materiaalin mahdollisimman vähäinen käyttö -> sähköinen materiaali ja markkinointi | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
ei merkitystä | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 4 |
Yritykset menestyvät- työpaikkoja syntyy- yritykset pysyvät hengissä- elinvoimaa kuntiin | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 4 |
Yritysten herättely aiheeseen ja osaamisen kehittäminen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Hanke edistää verkostoitumisessa sähköisiä kanavia. Liikkuminen voi vähentyä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 7 |
Yrittäjien verkostoituminen ja uudet työkalut yritystoimintaan. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
ei suurempaa merkitystä | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Ajassa mukana oleminen. | ||
Kulttuuriympäristö | 3 | 3 |
Yrityskulttuurin edistäminen- uudet tavat verkostoitua ja yhteistyö. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Yrittäjien ymmärrys ympäristöä kohtaan paranee. |
Hankkeen päätavoite oli yritysten tuottavuuden ja työhyvinvoinnin yhtäaikainen edistäminen digitalisoituvassa ympäristössä. Tavoitteena oli myös kehittää ja uudistaa pk-yritysten liiketoimintaosaamista huomioiden digitalisaation tuomat mahdollisuudet. Tavoitteena oli myös, että yrittäjä oppisi käyttämään arkea helpottavia digitalisia työkaluja sekä yrittäjien keskinäinen vuorovaikutus ja verkostoituminen lisääntyisi.
Hanke toimi Mikkelissä, Savonlinnassa ja pieksämäellä.
Hankkeeseen osallistui 48 yritystä ja yksi kevyt yrittäjä. Näistä yrityksistä kuusi kävi hankkeen tuottamassa kahdessa eri koulutuskokonaisuudessa. Myynnin ja markkinoinnin koulutusta järjestettiin ylivoimaisesti eniten hankkeen aikana. Asenteet digitalisaation tuomia mahdollisuuksia kohtaan ovat alueella parantuneet merkittävästi. Hanke onnistui myös kaventamaan digitaalisuuden tuomia osaamiskuilua. Hankkeeseen osallistuneiden yritysten digi tieto-taidot ja ymmärrys aihetta kohtaan on parantunut. Työpajat ovat onnistuneet lisäämään yrittäjien verkostoitumista.