![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20820
Hankkeen nimi: TASOVA - Tasa-arvoa aluekehitykseen
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 8.1. Työ- ja koulutusurien sukupuolenmukaisen eriytymisen lieventäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2016 ja päättyy 31.5.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Sosiaali- ja terveysministeriö
Hakijan virallinen nimi: Helsingin yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0313471-7
Jakeluosoite: PL 3
Puhelinnumero: 02941911
Postinumero: 00014
Postitoimipaikka: Helsingin yliopisto
WWW-osoite: http://www.helsinki.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TERÄS LEENA SUSANNA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0453238928
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
TASOVA – Tasa-arvoa aluekehitykseen –hankkeen tavoitteena oli parantaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön toimintaedellytyksiä ja osaamista koko Suomessa mm. kouluttamalla aluekehityskysymyksiin perehtyneitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijoita, kehittämällä arviointi- ja seurantamenetelmiä, keräämällä maakuntakohtaista tilastotietoa, tukemalla alueellisia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimijoita, järjestämällä koulutuksia, tietoiskuja ja tapahtumia alueellisista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.
Asiantuntijakoulutus oli ammatillista lisäkoulutusta. Se järjestettiin 19.3.2017-8.3.2019 välisenä aikana, laajuudeltaan 40 opintopistettä. Osallistujia rekrytoidaan 20 eri puolilta Suomea. Mukaan kehittämistyöhön otettiin maakuntia, joiden kanssa kehitetään arviointi- ja seurantamenetelmää sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseksi hankkeissa ja maakuntaohjelmissa.
TASOVA -hankkeen tuloksena on 20 aluekehityskysymyksiin perehtynyttä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijaa, jotka sijoittuvat eri puolille Suomea ja tekevät tiivistä yhteistyötä paikallisten aluekehitystoimijoiden kanssa. Maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin on tehty sukupuoli- ja ihmisvaikutusten arvioinnit ja arviointien tulokset huomioidaan ohjelmien toteutuksessa. Maakuntien tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimijoiden kanssa järjestettiin alueellisia tapahtumia ja tietoiskuja.
TASOVA oli mukana aktiivisesti hallituskauden 2015-2019 aikana käynnistetyssä maakuntauudistuksessa, tehden yhteistyötä maakuntaliittojen muutosjohdon, ministeriöiden ja alueellisten toimijoiden kanssa, jotta sukupuolten tasa-arvon ja eri ryhmien välisen yhdenvertaisuuden edistämistoimet saataisiin juurrutettua uudistuviin aluehallinnon rakenteisiin. Maakuntauudistuksen peruuntuminen keskeytti kehittämisyhteistyön, mutta yhteistyön pohjalta maakunnissa osaaminen näissä kysymyksissä on lisääntynyt ja alueellisilla toimijoilla on nyt myös tukena 20 uutta asiantuntijaa.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijakoulutukseen rekrytoitavat 20 koulutettavaa voivat olla taustaltaan työttömiä, työllistymismahdollisuuksia tai alanvaihtoa etsivät, ammatillista täydennyskoulutusta hakevat, konsultit, naisyrittäjät, viranomaiset, aktivistit, tutkijat jne. Lisäksi aktiivista yhteistyötä tehdään maakuntien yhteistyöryhmien kanssa, joissa ovat edustettuina aluekehitysviranomaiset, elinkeino- ja mahdollisesti luonnonsuojelutoimijat. Koulutusta järjestetään niin kansalaisjärjestöille kuin viranhaltijoille ja luottamushenkilöillekin. Alueellisia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimijoiden verkostoitumista ja yhteistyötä tuetaan.
Laajemmin maakuntahallinto ja kuntahallinto, muut aluekehitysviranomaiset ja -toimijat, maakunnissa asuvat kansalaiset, rakennerahasto –seurantakomitea.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 494 882
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 379 463
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 513 403
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 394 295
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 4
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 4
Suunniteltu: 102
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | -4 | -1 |
Hankkeen toiminta-alueena on koko Manner-Suomi, joten matkustaminen osaltaan kuluttaa luonnonvaroja. Pyrimme kuitenkin käyttämään paljon etäyhteyksiä koulutuksissa ja muussa yhteydenpidossa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | -2 | -4 |
Hankkeen toiminta-alueena on koko Manner-Suomi, joten matkustaminen osaltaan lisää ilmastonmuutosvaikutuksia. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | -4 |
Hankkeen toteuttamiseen liittyvä matkustaminen vaikuttaa negatiivisesti luonnon monimuotoisuuteen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | -4 |
Matkustaminen vaikuttaa negatiivisesti. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | -5 |
Matkustaminen vaikuttaa negatiivisesti. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | -2 | -2 |
Projekti tuottaa normaalin toimistotoiminnan mukaisesti jätettä. Helsingin yliopistolla on ohjeistus kestävän kehityksen ja kierrätyksen käytännöistä. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
En osaa sanoa, mistä lähteestä yliopiston energia tulee. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | -1 | -1 |
Yliopistojen hankintakäytännöt on sidottu kilpailutuksen perusteella, joten tähän ei pysty yksittäinen projekti vaikuttamaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 1 | 1 |
Hankkeessa tuotetaan mm. koulutus, lisätään tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamista, kootaan aluekehitysmateriaaleja sähköiseen verkkoympäristöön jne. Koulutusta toistetaan myös hankkeen jälkeen, samoin materiaaleja käytetään. Hankkeessa tuotetaan julkaisu, joka mahdollisesti painatetaan paperillle. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | -4 | -1 |
Hankkeen toiminta-alueena on koko Manner-Suomi, joten liikkumista tulee väistämättä. Kulkuvälineeksi pyritään kuitenkin aina valitsemaan vähähiilinen ja -päästöinen vaihtoehto. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeen kehittämistoimet lisäävät hyvinvointia ja osallisuutta, työllisyyttä, tiedon saatavuutta, herättää tietoisuutta esteettömyydestä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Hanke edistää nimenomaan sukupuolten tasa-arvoa maakunta- ja kuntahallinnossa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Hanke edistää yhdenvertaisuutta eri ihmisryhmien välillä sekä kulttuurien välistä kanssakäymistä rakentavassa hengessä. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole vaikutuksia kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hanke ei sisällä ympäristöosaamista. |
TASOVA – Tasa-arvoa aluekehitykseen –hankkeen tavoitteena oli parantaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön toimintaedellytyksiä ja osaamista koko Suomessa mm. kouluttamalla aluekehityskysymyksiin perehtyneitä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijoita, kehittämällä arviointi- ja seurantamenetelmiä, keräämällä maakuntakohtaista tilastotietoa, tukemalla alueellisia tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimijoita, järjestämällä koulutuksia, tietoiskuja ja tapahtumia alueellisista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa.
Asiantuntijakoulutus oli ammatillista lisäkoulutusta. Se järjestettiin 19.3.2017-8.3.2019 välisenä aikana, laajuudeltaan 40 opintopistettä. Osallistujia rekrytoidaan 20 eri puolilta Suomea. Mukaan kehittämistyöhön otettiin maakuntia, joiden kanssa kehitetään arviointi- ja seurantamenetelmää sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseksi hankkeissa ja maakuntaohjelmissa.
TASOVA -hankkeen tuloksena on 20 aluekehityskysymyksiin perehtynyttä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntijaa, jotka sijoittuvat eri puolille Suomea ja tekevät tiivistä yhteistyötä paikallisten aluekehitystoimijoiden kanssa. Maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin on tehty sukupuoli- ja ihmisvaikutusten arvioinnit ja arviointien tulokset huomioidaan ohjelmien toteutuksessa. Maakuntien tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimijoiden kanssa järjestettiin alueellisia tapahtumia ja tietoiskuja.
TASOVA oli mukana aktiivisesti hallituskauden 2015-2019 aikana käynnistetyssä maakuntauudistuksessa, tehden yhteistyötä maakuntaliittojen muutosjohdon, ministeriöiden ja alueellisten toimijoiden kanssa, jotta sukupuolten tasa-arvon ja eri ryhmien välisen yhdenvertaisuuden edistämistoimet saataisiin juurrutettua uudistuviin aluehallinnon rakenteisiin. Maakuntauudistuksen peruuntuminen keskeytti kehittämisyhteistyön, mutta yhteistyön pohjalta maakunnissa osaaminen näissä kysymyksissä on lisääntynyt ja alueellisilla toimijoilla on nyt myös tukena 20 uutta asiantuntijaa.