![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20741
Hankkeen nimi: Tulevaisuuden tekijät -yrittäjyysvalmennus
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2016 ja päättyy 31.5.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Creamentors Oy
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 0983379-7
Jakeluosoite: Kilpisenkatu 9
Puhelinnumero: 0504477745
Postinumero: 40100
Postitoimipaikka: Jyväsylä
WWW-osoite: http://www.creamentors.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: PALONEN JARI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400572860
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Tulevaisuuden tekijät -yrittäjyysvalmennus on uudenlainen valmennuskokonaisuus, joka tehostaa ja suoraviivaistaa yrittäjyyspolkua. Valmennuksen tavoitteena on luoda osallistujille uusia asiakkuuksia jo valmennuksen aikana ja siten mahdollistaa liiketoiminnan kasvu tai tehokas käynnistyminen. Laajempana tavoitteena on luoda rohkea ja laadukas yrittäjyysvalmennus, joka synnyttää uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa liiketoimintaymmärrystä ja -osaamista. Valmennuksen kohderyhminä ovat enintään kaksi vuotta toimineet yrittäjät tai yrittäjiksi aikovat osaajat.
Valmennus toteutetaan kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa määritellään idean pohjalta uusi bisneskonsepti tai jalostetaan olemassa olevaa. Bisneskonseptiin sisältyvät mm. johtavat ajatukset (strategia), asiakassegmenttien määrittäminen tarvelähtöisesti, tarjooma, tapa toimia, ansaintalogiikka, myynnin ja markkinoinnin toimintamalli sekä yritys- ja palvelubrändi. Näiden pohjalta rakennetaan konkreettiset myynnin työkalut ja taloudelliset suunnitelmat. Toisessa vaiheessa harjoitellaan myyntiä ja markkinoille menoa. Tavoitteena on synnyttää asiakkuuksia ja käynnistää liiketoiminta. Samalla opitaan ymmärtämään asiakkaita ja näiden tarpeita paremmin. Kolmannessa vaiheessa jalostetaan bisneskonseptia asiakasymmärryksen pohjalta. Valmennus toteutetaan yhdistämällä kaksi vahvaa metodia; osaamismuotoilu ja tiimivalmennus. Osallistujat toimivat valmennuksen aikana yrityshubissa.
Valmennuksen tuloksena noin 75 % valmennettavista on työllistänyt itsensä 6 kk valmennuksen jälkeen tai varmistanut yritystoiminnan jatkuvuuden ja kasvun.
Hankkeen varsinaisen kohderyhmän muodostavat kantasuomalaiset, enintään kaksi vuotta yrittäjänä toimineet yrittäjät sekä yrittäjiksia haluavat henkilöt. Lisäksi kohderyhmänä ovat englantia/suomea puhuvat, koulutetut ja yhteisössään avainroolissa olevat maahanmuuttajat, jotka ovat kiinnostuneita yritystoiminnan käynnistämisestä tai jotka ovat perustaneet yrityksen 2 vuoden sisällä.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat yrittäjän omassa yhteisössä ja verkostossa toimivat henkilöt, jotka joko työllistyvät valmennettavan yritykseen tai löytävät uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia ja innostuvat yrittäjyydestä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 98 816
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 86 895
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 118 816
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 106 895
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 10
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 11
Suunniteltu: 20
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Valmennettavien perustamat yritykset monipuolistavat paikallista elinkeinorakennetta ja tuovat siihen lisää kansainvälisyyttä | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 2 | 2 |
Osa syntyvästä yritystoiminnasta pohjautuu todennäköisesti aineettomiin tuotteisiin tai palveluihin | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 0 |
Hanke edistää hyvinvointia lisäämällä kohderyhmän työllisyyttä merkittävästi | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 0 |
Hanke mahdollistaa oman yritystoiminnan kehittämisen sekä miehille että naisille | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Hanke vähentää maahanmuuttajien eriarvoisuutta edistämällä heidän työllistymistään sekä suoraan että verkostoon kuuluvien osalta | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei etukäteen tunnistettavaa vaikutusta |
Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin uudenlainen yrittäjyyden valmennuskokonaisuus. Valmennus kohderyhmiä olivat yritystä suunnittelevat henkilöt sekä yrittäjänä enintään kaksi vuotta olleet suomalaiset ja maahanmuuttajat. Suunnittelutyötä varten haastateltiin maahanmuuttajayrittäjiä, joilta saatiin näkemystä koulutuksen sisältötarpeista. Valmennuksen toteutus jaettiin kahteen osaan; liiketoiminnan suunnitteluun sekä kaupallistamiseen ja pilotointiin. Valmennuksen tuloksena yrittäjille kehittyi aiempaa parempi näkemys yritystoimintansa menestymisen edellytyksistä. Erityistä huomiota kiinnitettiin strategiaa, liiketoimintamalliin sekä markkinointii ja myyntiin. Osallistujat testasivat jalostunutta bisneskonseptiaan toimintatapoineen pilottivaiheessa, jossa lähestyttiin asiakkaita ja haettiin näiltä näkemyksiä tarjonnan ja toimintatapojen edelleen kehittämiseksi. Osallistujien kaupallinen kommunikointi ja kyky käyttää digitaalisia kanavia markkinointiviestinnän ja myynnin apuna kehittyivät merkittävästi. Valmennus toteutettiin puolen vuoden aikana lokakuu -16-maaliskuu -17 välisenä aikana. Tämän jälkeen valmennuksen tulokset ja palautteet analysoitiin ja siitä luotiin kaupallinen palvelukokonaisuus, jonka sisältöjä voidaan hyödyntää myös itsenäisesti erilaisiin yrittäjyyden kehittämistarpeisiin.
Hankkeen avulla 17 aloittavaa yrittäjää saivat merkittävää buustia liiketoimintaansa. Valmennuksen aikana perustettiin kaksi uutta yritystä. Lisäksi lähellä uuden yrityksen perustamista on kaksi henkilöä.