![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20699
Hankkeen nimi: Osallisuuden polku maahanmuuttajanuorille
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2016 ja päättyy 30.4.2019
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Sosiaali- ja terveysministeriö
Hakijan virallinen nimi: Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 0116480-8
Jakeluosoite: Alppikatu 2
Puhelinnumero: 09-77501
Postinumero: 00530
Postitoimipaikka: Helsinki
WWW-osoite: http://www.vamosnuoret.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TERHI LAINE
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: palvelualuejohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 237775
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Osallisuuden polku maahanmuuttajanuorille -hanke kontribuoi syrjintää ja huono-osaisuutta kokevien väestöryhmien sosiaalisen osallisuuden tukemiseen Suomessa. Hankkeen tavoitteena on 1) Kehittää kansallisesti skaalattavissa oleva julkisen ja kolmannen sektorin yhteinen työmuoto, jossa suurimmassa syrjäytymisriskissä olevat maahanmuuttajataustaiset nuoret tavoitetaan ja he saavat tarvitsemansa palvelut, 2) Vahvistaa maahanmuuttajataustaisten nuorten sosiaalista osallisuutta, ja 3) edistää heidän pääsyään koulutukseen ja työhön.
Hanke sisältää seuraavat toimenpiteet: 1) hankkeen käynnistäminen, 2) verkottuminen, 3) maahanmuuttajataustaisia nuoria etsivä työ ja yksilötuki, 4) paikalliset julkisen ja kolmannen sektorin yhteiset työpajat, 5) nuorten paikallisten kehittämisryhmien käynnistäminen, 6) palvelun mallintaminen ja konseptointi palvelumuotoilun keinoin, 7) vaikutusten arviointi, 8) mallin levittäminen valtakunnallisesti, 9) viestintä, 10) hankkeen seuranta, arviointi ja ohjaus, ja 11) raportointi.
Hankkeet tuloksena 600 maahanmuuttajataustaista nuorta on tavoitettu ja heidän sosiaalinen osallisuutensa on kasvanut merkittävästi. 60 % nuorista on kiinnittynyt kokonaisvaltaisen tuen avulla vuoden sisällä koulutukseen, työhön tai niihin valmentaviin ja kuntouttaviin toimenpiteisiin. Lisäksi he ovat kiinnittyneet oikea-aikaisesti tarpeidensa mukaisiin muihin sosiaalista osallisuutta ja opiskelu- ja työvalmiuksia vahvistaviin sosiaali-, terveys- ja kuntouttaviin palveluihin. Hankkeen tuloksena on syntynyt uusi työmuoto, jolla pystytään kustannustehokkaasti tavoittamaan vaikeimmassa asemassa olevat 12–29-vuotiaat maahanmuuttajataustaiset nuoret ja vastaamaan asiakaslähtöisesti heidän tarpeisiinsa. Uudesta työmallista on julkaistu käsikirja. Kohderyhmän tarvitsemat julkiset palvelut Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa ovat täydentyneet ja tehostuneet. Lisäksi maahanmuuttajajärjestöjen ja -yhteisöjen mahdollisuus vahvistaa nuorten integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan on vahvistunut.
Lyhyen aikavälin vaikutuksena 1) hankeen tavoittamien nuorten kokemus sosiaalisesta osallisuudesta on vahvistunut ja työ- ja toimintakyky kohentunut, 2) nuoret ovat kiinnittyneet koulutukseen ja työelämään johtaville poluille ja heidän osaltaan sosiaalietuuskustannukset ja palvelujen tarve ovat vähentyneet, 3) nuoret ovat solmineet kontaktin tarvitsemiinsa palveluihin ja heidän kykynsä hyödyntää näitä palveluita on parantunut.
Pitkän aikavälin vaikutuksena kehitetty malli on integroitunut Helsingin, Turun ja Kuopion palvelujärjestelmiin ja otettu käyttöön muissakin kaupungeissa valtakunnallisesti. Se on osaltaan vähentänyt yhteiskunnallista eriarvoistumista ja luonut maahanmuuttajataustaisille nuorille toimivampia ja nopeampia polkuja koulutukseen ja työelämään. Maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat päässeet entistä nopeammin palveluihin ja sitä kautta koulutukseen ja työelämään, mikä puolestaan on vähentänyt julkisia sosiaalietuusmenoja ja lisännyt verotuloja. Nuorten syrjäytyminen on kääntynyt laskuun, koska maahanmuuttajataustaisten nuorten tilanne on kohentunut valtakunnallisella tasolla. Kotoutuminen on vahvistunut, maahanmuuttajien ymmärrys suomalaisesta yhteiskunnasta, palvelujärjestelmästä ja koulutuksesta ja työllistymisestä vahvistunut. Maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden hyödyntäminen maahanmuuttajatyössä on vahvistunut ja tarjonnut maahanmuuttajille yhden kanavan työelämään. Nuorten elämänlaatu on parannut pitkällä aikavälillä ja eri yhteiskuntaryhmien välinen tasa-arvo lisääntynyt, mikä osaltaan edistää yhteiskuntarauhaa.
Sukupuolinäkökulma valtavirtaistetaan hankkeen toimintaan. Käytännössä tämä tarkoittaa mies- ja naiserityisyyden huomioimista, sekä pyrkimystä työelämään liittyvän segregaation lieventämiseen. Hanke edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta takaamalla syrjintää ja huono-osaisuutta kokeville nuorille paremmat mahdollisuudet osallisuuteen, koulutukseen ja työhön. Hanke kunnioittaa kestävän kehityksen periaatteita. Hanke edistää osaltaan Itämeren strategian hyvinvoinnin kasvattamisen tavoitetta.
Kohderyhmänä ovat maahanmuuttajataustaiset nuoret, jotka kuuluvat niihin paikallisiin maahanmuuttajaryhmiin, joiden riski joutua ja jäädä koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle on suurin. Helsingissä ja Kuopiossa kohderyhmään kuuluu 16-29-vuotiaat nuoret ja Turussa 12-29-vuotiaat. Kohderyhmien ikäjako muodostuu kussakin kaupungissa toimivan Vamos-palvelukokonaisuuden kohderyhmästä. Kaupunkikohtaiset ikäryhmän valitsemalla voidaan varmistaa, että hankkeen tavoittamat nuoret saavat maksimaalisen hyödyn kaupungissa toimivasta Vamos-palvelusta. Turku on kiinnostava kohdeympäristö, koska siellä mallia voidaan kokeilla myös nuorempien maahanmuuttajien kanssa. Tutkimukset ja kokemuspohjainen tieto osoittavat, että myös maahanmuuttajien kohdalla olisi hyödyllistä päästä katkaisemaan syrjäytymiskierre jo varhaisemmassa vaiheessa. Mallin kokeileminen eri-ikäisten keskuudessa luo hyvän pohjan hankkeessa kehitetyn mallin skaalaamiselle jatkossa.
Helsingin 18-29-vuotiaita koskeva tilastoanalyysi osoittaa, että Helsingissä asuvista nuorista somalin kieltä äidinkielenään puhuvien nuorten syrjäytymisriski on kaikkein suurin. Helsingissä asuvasta noin 1800 somalin kieltä puhuvasta nuoresta noin 900 on koulutuksen ja työelämän ulkopuolella. Heidän syrjäytymisriskinsä on tämän tilaston valossa Helsingissä noin 50 %. Koska kohderyhmään kuuluvia nuoria on Helsingissä näin paljon, on perusteltua kohdentaa työ Helsingissä ensisijaisesti heihin. Somalinuorten lisäksi Helsingissä on runsaasti venäjän ja vironkielisiä nuoria. Venäjänkielisiä 18-29-vuotiaita nuoria on Helsingissä 3500 ja heistä noin 900 on edellisen määritelmän mukaan syrjäytyneitä. Heillä riski on siis noin 25 %. Viroa äidinkielenään puhuvien Helsingissä asuvien nuorten syrjäytymisriski on myös noin 25 %, sillä 2250 nuoresta noin 600 on koulutuksen ja työelämän ulkopuolella.
Turussa suurimmassa syrjäytymisvaarassa ovat arabiaa (syrjäytymisriski > 50 %) kurdia (riski 50 %) äidinkielenään puhuvat nuoret. Kolmantena ovat somalikieltä puhuvat nuoret (riski > 40 %). Arabiankielisiä nuoria noin 330 ja heistä 190 on työn ja koulutuksen ulkopuolella. Kurdia puhuvia nuoria on Turussa 520 ja heistä 260 on työn ja opiskelun ulkopuolella. Somalitaustaisia nuoria puolestaan on noin 340 ja heistä 150 ei ole töissä tai opiskelemassa.
Kuopiossa tilanne on varsin erilainen kuin Helsingissä ja Turussa, sillä nuorten määrät ovat paljon alhaisempia. Siksi Kuopiossa työn kohderyhmä on perusteltua pitää laajempana. Siihen kuuluu äidinkielenään venäjää, arabiaa, kiinaa ja viroa puhuvat nuoret, joita Kuopiossa on noin 350 ja heistä noin 150 työn ja koulutuksen ulkopuolella. Kuopiossa on lisäksi sellaisia maahanmuuttajaryhmiä, joiden määrä on niin pieni, ettei heitä tietosuojasyistä ole eroteltavissa tilastoista. Pääsääntöisesti on syytä ajatella, että Kuopiossa hankkeen kohderyhmään kuuluvat kaikki maahanmuuttajanuoret.
Kohderyhmä sisältää sekä toisen polven maahanmuuttajia että Suomeen nuoruusiässä perheensä mukana tai yksin ilman huoltajaa maahan tulleita nuoria. Maahanmuuttajataustaiset nuoret eivät muodosta yhtä yhtenäistä ryhmää, vaan heidän välillään on, heidän moninaisista taustoistaan johtuen, merkittäviä eroja. Suomessa syntyneiden tai lapsena Suomeen tulleiden maahanmuuttajanuorten kuvitellaan usein saaneet suomalaisessa päivähoidossa ja koulussa hyvät edellytykset jatkaa opintoja ja työllistyä. Usein tämä yleinen käsitys on liian optimistinen. Perheillä voi olla traumaattisia kokemuksia, jotka vaikuttavat lapsen kehitykseen. Vanhemmat eivät välttämättä pysty tukemaan lastensa koulunkäyntiä. Nuorilla itsellään on myös usein epäselvä kuva ammattitaidosta ja ammateista.
Nuoruusiässä maahan tulleilla nuorilla on usein traumaattisia kokemuksia, joita ei huomioida ja joita harvoin hoidetaan. He eivät useinkaan ehdi hankkia ennen oppivelvollisuuden päättymistä sekä riittävää kielitaitoa, opiskelu-valmiuksia ja ammatilliseen koulutukseen vaadittavia taitoja, kuten esimerkiksi yleistä kuvaa ammateista. Erityisen haavoittuvassa asemassa ovat ilman huoltajaa maahan tulleet nuoret, ja heidän joukossaan erityisesti tytöt, joilla voi olla hyvin vaikea tausta ja traumaattisia kokemuksia sekä lähtömaasta että pakomatkalta.
Hankkeen välillisinä kohderyhminä ovat Helsingin, Kuopion ja Turun kaupungit, jotka kuuluvat Suomen kahdeksan suurimman kaupungin joukkoon. Niillä, samoin kuin pääosalla Suomen kuntia, on talousongelmia, jotka johtuvat väestön ikääntymisestä, talouskasvun hitaudesta ja valtionosuusleikkauksissa. Erityisen nopeasti ovat kasvaneet työttömyyden hoitomenot niin kunnissa kuin valtiollakin. Kunnat ovatkin halukkaita kokeilemaan uusia lähestymistapoja kasvaviin ongelmiin. Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tapauksessa on käynyt ilmeiseksi, että pirstoutuneen palvelujärjestelmän ja yliprofessionaalisen, toimistokeskeisen kohtaamisen sijaan tarvitaan välittämistä, kanssakulkemista ja kunnioittavaa kohtaamista. Helsingissä, Kuopiossa ja Turussa Vamos toimii saumattomassa yhteistyössä kaupungin sosiaali-, terveys- ja koulutuspalvelujen kanssa. Maahanmuuttajataustaiset nuoret, jotka ovat valtaväestön nuoria haavoittuvammassa asemassa, eivät kuitenkaan aiemmin ole ollut Vamos-toiminnan kohderyhmänä, joten nyt suunniteltu hanke on uusi ja kunnianhimoinen. Helsingin, Kuopion ja Turun sosiaalipalvelujen henkilöstö hyötyy uudenlaisen mallin kehittämisestä ja käyttöönotosta, jonka avulla nykyisten palvelujen tavoittamattomissa olevat syrjäytymisvaarassa olevat maahanmuuttajanuoret löydetään ja saatetaan palvelujen piiriin. Uudella työskentelymallilla vastataan 2015 voimaan astuneen sosiaalihuoltolain vaatimuksiin maahanmuuttajanuorten osalta.
Vamoksen ollessa tiiviisti integroituneena kaupunkien rakenteisiin, uutena tärkeänä välillisenä kohderyhmänä nousee esiin myös maahanmuuttajajärjestöt ja muut maahanmuuttajataustaisia nuoria tavoittavat yhteisöt, joiden kanssa hankkeessa rakennetaan tiivistä yhteistyötä. Hanke tarjoaa näille toimijoille nykyistä paremmat mahdollisuudet auttaa maahanmuuttajanuoria integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan, vahvistamaan heidän sosiaalista osallisuuttaan ja kiinnittymään opiskeluun ja työhön. Hanke myös oppii yhteistyötahoilta uusia näkökulmia maahanmuuttajataustaisten nuorten erityispiirteistä. Hankkeen käynnistyessä tehdään kuntakohtaisen selvitys keskeisimmiksi paikallisten toimijoiden ja yhteisöiden tunnistamiseksi. Tällä hetkellä kuntien kanssa on jo nimetty seuraavat tahot, joiden kanssa tunnustellaan yhteistyömahdollisuuksia: Suomen Somaliliitto, Suomen Somalia-verkosto, Suomen somalialaisten liitto, Venäjänkielinen nuorisojärjestö Alliance, FARO (Suomen venäjänkielisten yhdistysten liitto), Suomalais-arabialainen yhdistys, Suomen kurdiyhdistysten liitto, Suomen kurdinaisten yhdistys.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 1 020 215
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 996 713
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 020 215
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 996 713
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 96
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 37
Suunniteltu: 600
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa luonnonvarojen käytön kestävyys on huomioitu, mutta ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen jää vaikutukseltaan vähäiseksi, eikä ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus on huomioitu, mutta ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma on huomioitu, mutta ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksella ei ole yhteyttä Natura 2000-ohjelman kohteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 1 |
Nuoret ovat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja siksi on luontevaa, että Vamoksen toiminnoissa käytetään paljon uusiomateriaaleja ja kaikki jätteet kierrätetään. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa uusiutuvien energialähteiden käyttö on huomioitu, mutta ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 0 |
Paikallisen kestävän elinkeinorakenteen kehittämistä edesauttaa, jos kaikki työvoimavarat saadaan täysimääräiseen käyttöön, mukaan lukien maahanmuuttajataustaiset nuoret, jotka työllistyvät huonommin kuin suomalaistaustaiset nuoret. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Hankkeessa kehitetään maahanmuuttajataustaisille nuorille soveltuvia palveluita, jotka auttavat heidän etenemistään opiskelu- ja työllisyyspoluilla. Tämä on merkittävä taloudellinen kysymys. Eurooppalaisten tutkimusten mukaan nuorten jäämisestä työelämän ulkopuolelle aiheutui 153 miljardin euron taloudellinen tappio vuonna 2011. Tämä on varovainen arvio, ja määrä vastaa 1,2 % prosenttia EU:n BKT:sta. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 1 |
Nuoret ovat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä ja siksi liikkuminen nuorten kanssa tapahtuu julkisilla liikennevälineillä ja kävellen sekä pyöräillen. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Nuorten hyvinvoinnin edistäminen on hankkeen keskiössä. Nuorisotakuun toteuttaminen edistää nuorten yhdenvertaisten oikeuksien sekä sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden toteutumista työelämässä ja koulutuksessa. Työskentely perustuu yksilölliseen kohtaamiseen ja lähtee nuoren omista tarpeista. Nuori on aina osallinen itseään koskeviin prosesseihin ja päätöksiin. Toiminnan vapaaehtoisuus tukee tätä näkökulmaa. Nuori on aina osallinen itseään koskeviin prosesseihin ja päätöksiin. Hanke varmistaa,että yhdenvertaiset ja tasa-arvoiset mahdollisuudet ovat myös maahanmuuttajataustaisten nuorten ulottuvilla. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Sukupuolivaikutusten analyysi vahvistaa, että syrjäytyminen koulutus- ja työllistymispoluilta tapahtuu ja kohdistuu miehiin ja naisiin eri tavoin. Maahanmuuttajataustaiset naiset ovat haavoittuvammassa asemassa verrattuna sekä valtaväestöön kuuluviin nuoriin että maahanmuuttajataustaisiin nuoriin miehiin. Hankkeessa tämä huomioidaan kehittämällä sukupuolierityisiä toimintatapoja, sekä purkamalla ennakkoluuloja ja asenteita eri aloista ”naisten töinä” ja ”miesten töinä”. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 0 |
Hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta. Koulutus- ja työllisyyspoluilta syrjäytymisvaarassa oleville maahanmuuttajataustaisille nuorille taataan hankkeen avulla paremmat mahdollisuudet hyvään terveyteen, perusturvaan, toimeentuloon, koulutukseen ja työllistymiseen. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota myös maahanmuuttajataustaisten nuorten kulttuuristen oikeuksien toteutumiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Helsingin Diakonissalaitoksen ympäristövastuullisuuden olennaisuusarviossa kulttuuriympäristö, etenkin rakennetusta kulttuuriperimästä huolehtiminen, nousee vaikutukseltaan keskisuureksi, mutta ei ole hankkeen kannalta olennainen. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 1 |
Maahanmuuttajataustaisilla nuorilla on usein paljon tietoa kestävästä kehityksestä, sillä moni tulee maista, joissa luonnonvarojen riittämättömyys ja monimuotoisuuden katoaminen on ajanut heitä paon tielle. On osoittautunut, että aihe kiinnostaa heitä ja he kantavat huolta luonnosta myös heidän uudessa kotimaassaan, jossa he taloudellisistakin syistä ovat tottuneet kierrättämään. Siksi tässäkin hankkeessa pidetään esillä kestävän kehityksen teemoja ja kannustetaan nuoria ymmärtämään suhdettaan luontoon ja vahvistamaan ympäristövastuullisuutta. Samalla parannetaan myös työntekijöiden valmiuksia ympäristökasvatustyöhön. Vamoksen yksiköissä on ympäristövastaavat, jotka toimivat ympäristöasioiden perehdyttäjinä, arjen toteutuksen ohjaajina ja kehittäjinä. |
Osallisuuden polku maahanmuuttajanuorille -hanke kontribuoi syrjintää ja huono-osaisuutta kokevien väestöryhmien sosiaalisen osallisuuden tukemiseen Suomessa. Hankkeen tavoitteena oli 1) Kehittää kansallisesti skaalattavissa oleva julkisen ja kolmannen sektorin yhteinen työmuoto, jossa suurimmassa syrjäytymisriskissä olevat maahanmuuttajataustaiset nuoret tavoitetaan ja he saavat tarvitsemansa palvelut, 2) Vahvistaa maahanmuuttajataustaisten nuorten sosiaalista osallisuutta, ja 3) edistää heidän pääsyään koulutukseen ja työhön.
Hankkeessa tehtiin etsivää työtä maahanmuuttajataustaisten nuorten parissa sekä tarjottiin yksilö- ja ryhmämuotoista tukea nuorille. Hankkeessa verkottauduttiin paikallisiin yksityisen ja julkisen sektorin palveluihin sekä toteutettiin yhteiskehittämistä ja -kokeiluja. Hankkeen lopputuloksena syntyi käsikirja, jossa on kuvattu infograafein sekä tekstimuotoisesti hankkeen keskeiset toimenpiteet ja löydökset. Käsikirjan avulla hankkeessa esiin nousseita havaintoja ja hyviä käytäntöjä voidaan levittää.
Hankkeessa seurantatiedot saatiin 477 nuorelta Hilkka asiakastietojärjestelmään. 66 % nuorista on kiinnittynyt kokonaisvaltaisen tuen avulla koulutukseen, työhön tai niihin valmentaviin ja kuntouttaviin toimenpiteisiin tai kyennyt jatkamaan opinnoissaan. Lisäksi he ovat kiinnittyneet oikea-aikaisesti tarpeidensa mukaisiin muihin sosiaalista osallisuutta ja opiskelu- ja työvalmiuksia vahvistaviin sosiaali-, terveys- ja kuntouttaviin palveluihin. Hankkeen tuloksena syntyi uusi työmuoto, jolla pystytään kustannustehokkaasti tavoittamaan vaikeimmassa asemassa olevat 12–29-vuotiaat maahanmuuttajataustaiset nuoret ja vastaamaan asiakaslähtöisesti heidän tarpeisiinsa.
Lyhyen aikavälin vaikutuksena 1) hankeen tavoittamien nuorten kokemus sosiaalisesta osallisuudesta on vahvistunut ja työ- ja toimintakyky kohentunut, 2) nuoret ovat kiinnittyneet koulutukseen ja työelämään johtaville poluille ja heidän osaltaan sosiaalietuuskustannukset ja palvelujen tarve ovat vähentyneet, 3) nuoret ovat solmineet kontaktin tarvitsemiinsa palveluihin ja heidän kykynsä hyödyntää näitä palveluita on parantunut.
Pitkän aikavälin vaikutuksena kehitetty malli on integroitunut Helsingin, Turun ja Kuopion palvelujärjestelmiin ja otettu käyttöön muissakin kaupungeissa valtakunnallisesti. Se on osaltaan vähentänyt yhteiskunnallista eriarvoistumista ja luonut maahanmuuttajataustaisille nuorille toimivampia ja nopeampia polkuja koulutukseen ja työelämään. Maahanmuuttajataustaiset nuoret ovat päässeet entistä nopeammin palveluihin ja sitä kautta koulutukseen ja työelämään, mikä puolestaan on vähentänyt julkisia sosiaalietuusmenoja ja lisännyt verotuloja. Nuorten syrjäytyminen on kääntynyt laskuun, koska maahanmuuttajataustaisten nuorten tilanne on kohentunut valtakunnallisella tasolla. Kotoutuminen on vahvistunut, maahanmuuttajien ymmärrys suomalaisesta yhteiskunnasta, palvelujärjestelmästä ja koulutuksesta ja työllistymisestä vahvistunut. Maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden hyödyntäminen maahanmuuttajatyössä on vahvistunut ja tarjonnut maahanmuuttajille yhden kanavan työelämään. Nuorten elämänlaatu on parannut pitkällä aikavälillä ja eri yhteiskuntaryhmien välinen tasa-arvo lisääntynyt, mikä osaltaan edistää yhteiskuntarauhaa.
Sukupuolinäkökulma valtavirtaistetaan hankkeen toimintaan. Käytännössä tämä tarkoittaa mies- ja naiserityisyyden huomioimista, sekä pyrkimystä työelämään liittyvän segregaation lieventämiseen. Hanke edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta takaamalla syrjintää ja huono-osaisuutta kokeville nuorille paremmat mahdollisuudet osallisuuteen, koulutukseen ja työhön. Hanke kunnioittaa kestävän kehityksen periaatteita. Hanke edistää osaltaan Itämeren strategian hyvinvoinnin kasvattamisen tavoitetta.