![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20664
Hankkeen nimi: Muotoilulähtöisten palvelujen ja liiketoimintamallin kehittäminen
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2016 ja päättyy 30.4.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kuopion Rouvasväenyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 0171479-3
Jakeluosoite: Piispankatu 8
Puhelinnumero: 017 308 111
Postinumero: 70100
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: http://www.designkuopio.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TANNINEN-KOMULAINEN EIJA
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447318000
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke on Kuopion Muotoiluakatemian/ Kuopion Rouvasväenyhdistys ry:n ja Luovien alojen keskus Pro Mylly ry:n yhteistyöhanke. Hankkeen varsinaiset kohderyhminä ovat pohjoissavolaiset, eri toimialoja edustavat isot yritykset sekä pienet muotoilun, käsityön ja muiden luovien alojen yrittäjät.
Kuopion Rouvasväenyhdistyksen keskeisin tehtävä on asiakasyristysten muotoilutietoisuuden ja -ymmärryksen lisääminen liiketoiminnan kasvattmisessa. Hankkeen toimenpiteiden avulla yritykset saavat lisähyötyä liiketoimintaansa muotoilupalvelujen ja -tuotteiden avulla (tuotemuotoilu, palvelumuotoilu, graafinen suunnittelu, sisustussuunnittelu, jne.)
Pro Myllyn vastuu painottuu pienten luovan alan, yritysten tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Hankkeessa pilotoidaan ja kehitetään konkreettisesti pienten yritysten tuotteita ja palveluja hankkeessa mukana olevissa isommissa (asiakasyrityksissä). Pilotoinnin yhteydessä hankkeessa luodaan palvelukonsepti luovien alojen ammattilaisille.
Hanke tuottaa myös kansainvälisen ja kansallisen yrityskoulutukskokonaisuuden sekä vertaismentoroinnin mallit.
Kuopion Rouvasväenyhdistyksentehtävänä on hyödyntää sen olemassa olevia pitkäaikaisia verkostoja Saksassa, Italiassa ja Skotlannissa kansainvälisen muotoiluliiketoiminnan koulutuksen toimintamalli kehittämisessä muotoilijoiden ja heidän asiakkaidensa tarpeisiin pohjautuen.
Pro Myllyn osanan on kehittää verkostoa Helsingissä, Tampereella, Turussa sekä Pietarissa, Tallinnassa ja Tukholmassa. Samalla luodaan vertaismentorointiin perustuvat toimintakäytännöt sekä tila- ja välineratkaisuja, jotka ovat ammattilaisille avoimesti käytettävissä.
Tila ja välineratkaisuissa hyödynnetään Rouvasväenyhdistyksen laitteita ja tiloja (mm. auditorio ja ATK luokka sekä Galleria). Hankkeessa järjestetään koulutusta, uusien vertaismentorointimallien kokeilua ja muita yhteisiä tapahtumia. Hankkeen aikana tuetaan yritysten tarpeista syntyviä yhteisiä kehittämistoimenpiteitä.
Hankkeen toimenpiteisiin lukeutuu asiakasymmärryksen laajentaminen, muotoiluliiketoiminnan valmennuskokonaisuuden rakentaminen, valmennuskokonaisuuden pilotointi ja uusien vertaismentorointi mallien käyttö.
Hankkeen kautta muotoilijoiden liiketoimintaosaaminen kehittyy ja he saavat sitä kautta pitkällä aikavälillä merkittävämpiä toimeksiantoja myös kansainvälisiltä markkinoilta. Lisäksi hankkeen tuloksena syntyy testattu malli kansainväliselle koulutusyhteistyölle. Hankkeen myötä muotoilijoiden asiakasyritykset oppivat hyödyntämään muotoiluosaamista liiketoiminnassaan nykyistä laajemmin ja monipuolisemmin.
Tärkeimpänä kohderyhmänä ovat pohjoissavolaiset luovien alojen (erityisesti muotoilupalveluja tuottavat) yritykset, joiden liiketoiminnallista osaamista sekä keskinäistä yhteistyöosaamista lisätään. Kohderyhmänä ovat myös lähellä valmistumista olevat alan opiskelijat, joiden osaamista lisätään erityisesti yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvissä asioissa.
Projektin valmisteluvaiheessa toteutettiin pienimuotoinen kartoitus asiakasrajapinnassa runsaan 30 yrityksen otoksella. Projekti herätti yrityksissä laajasti kiinnostusta ja alustavasti mukaan halusi hyvin monenlaisia yrityksiä, joista esimerkkeinä mainittakoon Cross Wrap Oy, Kartanon Mittakaluste Oy, Kevama Oy sekä Saurum Oy. Toisaalta usea yritys totesi asian kiinnostavaksi, mutta heillä ei ollut vielä tarkkaan selvillä kehitettävien palveluiden käyttökohdetta. He kuitenkin toivoivat yhteydenottoa projektin käynnistyttyä, johon mennessä tarpeiden arveltiin kirkastuneen.
Välillisinä kohderyhminä toimivat pohjoissavolaiset teolliset ja palvelualan yritykset, jotka voivat muotoiluosaamisen ja -ymmärryksen kasvaessa hyödyntää muotoilupalveluita omassa liiketoiminnassaan. Toisaalta välillisenä kohderyhmänä ovat myös Kuopion Rouvasväenyhdistyksen työntekijät, joiden asiakasrajapintatason osaamista hankkeessa lisätään. Hankkeen välillisenä kohderyhmänä voidaan lisäksi katsoa olevan alueen ulkopuoliset kotimaiset ja kansainväliset yritykset sekä näiden tuotteita ja palveluita ostavat loppukäyttäjät. Muita kohderyhmiä ovat Kuopion kaupunki ja Kuopion kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys, jolla tulee olemaan omien projektiensa kautta erinomaiset valmiudet antaa palautetta palveluiden kehittämisen tueksi.
Hankkeessa kumppaneina ovat Myllyssä toimivien yritysten lisäksi ainakin seuraavat muotoilupalveluja tuottavat yritykset:
• Projectico Oy
• Korumuotoilija Matti Mattsson
• Kuva- ja mediataiteilija Taina Kontio
• Piirre Collective osk
• Excuse my BonBon
• JP Studiokeramiikka
• AC.TILAT Sisustusarkkitehdit
Sekä seuraavat koulutusorganisaatiot:
• Academy of Design and Crafts Münster (Saksa), Department of the Vocational Education and Training Centre HBZ and the Chamber of Crafts and Skilled Trades (Handwerkskammer)
• Napier University Business School, Edinburgh, Skotlanti
• Province of Pistoia, Italia
Mylly-osahankkeessa välillisiä kohderyhmiä ovat vastaavat keskukset Helsingissä (Loft-Helsinki), Turussa (Creve), Tampereella (Mediapolis - Luova Tampere), Tallinnassa (Telliskivi), Pietarissa (Loft-projekt Etagi) ja Tukholmassa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 207 803
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 207 803
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 234 017
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 234 017
Maakunnat: Pohjois-Savo
Seutukunnat: Kuopion
Kunnat: Kuopio, Siilinjärvi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 70
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 16
Suunniteltu: 80
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 5 |
Muotoilun toimenpiteillä pyritään ekologisempiin tuotantoihin ja palveluihin | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
Muotoilun toimenpiteillä pyritään ekologisempiin tuotantoihin ja palveluihin | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 5 |
Muotoilun toimenpiteillä pyritään ekologisempiin tuotantoihin ja palveluihin | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 5 |
Muotoilun toimenpiteillä pyritään ekologisempiin tuotantoihin ja palveluihin | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Materiaalien hyötykäyttöön hankkeella on välillistä vaikutusta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 8 | 8 |
Hankkeella edistetään paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehitystä. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 9 | 9 |
Hankkeessa kehitetään muotoiluyritysten palveluja sekä Rouvasväenyhdistyksen liiketoimintamallia. Luoville aloille on ominaista arvonmuodostus aineettomista lisäarvoista. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 6 |
Hanke edistää muotoilulähtöisten palvelujen kautta asiakasyritysten hyvinvointia ja luovuutta. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Kansainvälisellä koulutusyhteistyöllä on positiivinen vaikutus erilaisuuden hyväksymiseen ja monikulttuurisuuden lisääntymiseen. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 6 |
Ei vaikutusta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutusta. |
Muotoilulähtöisten palveluiden ja liiketoiminnan kehittäminen –hanke on kouluttanut yrityksiä hyödyntämään muotoilua liiketoiminnassaan. Samalla on koulutettu ja parannettu muotoilijoiden liiketoimintaosaamista, viestintää, myyntiä ja asiakkaan kohtaamista. Tämän pohjalta hankkeessa on kehitetty uusi malli yritysten ja muotoilijoiden kohtaamiselle ja työskentely niin, että molemmat hyötyvät mallista.
Luovien alojen yhdistys Pro Myllyn osalta hankkeella kehitettiin luovien alojen keskuksen tilankäytön toimintamalleja, luomaan vertaismentorointiin pohjautuvaa työskentelykulttuuria sekä verkostojen kehittämiseen, sillä alan toimijoille verkostoilla on valtavan suuri merkitys toimeentulon takaamiseksi.