![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20486
Hankkeen nimi: Liaani - sujuvaa surffailua nuoruuden viidakossa
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2015 ja päättyy 31.10.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2094551-1
Jakeluosoite: PL 4000
Puhelinnumero: 09 7424 5000
Postinumero: 00079
Postitoimipaikka: Metropolia
WWW-osoite: http://www.metropolia.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niina Pietilä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: lehtori, sosiaaliala
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 334 6927
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Liaani-hankkeessa kehitetään välineitä, jotka tukevat osallisuutta ja osaamisen tunnistamista, ja näiden myötä työllistymistä ja jatko-opintoihin sijoittumista. Kehittämistyö kohdennetaan 2.asteen nivelvaiheissa olevien ammatillisten opiskelijoihin harrastus- ja oppimisympäristöihin. Hankkeessa huomioidaan nuoren sukupuolen,
kulttuuritaustan ja erilaisten oppimisvalmiuksen merkitys osallistumiseen.
Toiminnan ytimessä on kolmannen sektorin järjestötoimijoiden osaamisen hyödyntäminen ja monialainen yhteistyö, sekä toimivien palvelutuotteiden tunnistaminen, kehittäminen, arviointi ja siirtäminen uusiin ympäristöihin palvelumuotoilun avulla.
Palvelutuote voi sisältää menetelmiä (esim. liikunnan ohjaajakoulutus,
digitaalinen tarinankerronta, valokuvalliset menetelmät, toiminnalliset lautapelit, draamamenetelmät) tai toimintatapoja (esim. sukupuolisensitiivinen kohtaaminen), joita halutaan toteuttaa uusissa ympäristöissä (esim. harrastejärjestöt ja oppilaitokset). Palvelutuotteita kehitetään harrastejärjestöjen, oppilaitosten ja nuorten kanssa toteutetuissa työpajoissa, joissa edistetään myös nuorten tietoisuutta omasta elämänhallinnastaan sekä vapaaaikana kertyvästä osaamisesta.
Hankkeessa tuotetaan arviointikehikko, jota käytetään olemassa olevien palvelutuotteiden tuloksellisuuden
lisäämiseen ja toimintamallien siirtämiseen toimintaympäristöstä toiseen. Arvioitavia ulottuvuuksia voivat olla
esimerkiksi nuoren osallisuus toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen, erilaisten perhetaustojen huomioon
ottaminen ja työelämävalmiuksien lisääminen. Aineistoa kehitetään myös nuoren vapaa-aikana kertyvän osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen.
Hankkeen tuloksista järjestetään koulutusta sekä kehitetään uusia opetuksellisia ratkaisuja ja tukiaineistoa nuorten parissa työskenteleville ohjauksen ammattilaisille. Toiminnan tuloksia juurrutetaan hankekonsortion organisaatioiden käytännön toimintaan, sekä kouluttamalla nuorten ohjauksen ammattilaisia, ja järjestämällä alueellisia ja valtakunnallisia levittämis- ja verkottamisverstaita eri puolilla Suomea, luomalla hankkeelle nettiportaali ja hyödyntämällä sosiaalista mediaa.
Hanke toimii ensisijaisesti kolmella alueella, joilla on alueelliset koordinaatorit: pääkaupunkiseudulla Metropolia
Ammattikorkeakoulu, Varsinais-Suomessa Turun Yliopiston Brahea-keskus ja Hämeessä Hämeen
Ammattikorkeakoulun (HAMK) Ammatillinen opettajakoulutus. Hankkeessa on neljä muuta osatoteuttajaa, LiikU ry, Kiipulan ammattiopisto, Kalliolan nuoret ry /Poikien talo ja Vantaan Nicehearts ry. Muita yhteistyökumppaneita mm. tulosten levittämisessä ovat Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri ja urheiluliitto SAKU ry, Suomen Setlementtiliitto, Aseman lapset ry, Vantaan ammattiopisto Varia sekä Vantaan aikuiopisto sekä Auralan nuoret / Turun tyttöjen talo. Hanketta koordinoi Metropolia.
Nuorten parissa työskentelevät:
- Harrastetoimintaa ohjaavat henkilöt esim. järjestöissä
- Opinto-ohjaajat
- Terveydenhoitajat
- Korkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten opettajat
- Sosiaali- ja terveysalalle valmistuvat opiskelijat
Elämän nivelvaiheissa olevat, syrjäytymisuhan alla olevat peruskoulun päättäneet ja 2.asteella opiskelevat nuoret, jotka tavoitetaan hankekonsortion, yhteistyökumppaneiden kautta.
Hankekonsortion ja yhteistyöoppilaitosten kautta painopisteenä on kautta linjan kulttuurisensitiivinen työote ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen, sekä erityisen tuen tarpeessa olevat ammatilliset opiskelijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 315 391
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 297 686
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 405 633
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 382 362
Hankkeen toiminta on valtakunnallista
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 250
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 4 |
Hankkeessa hyödynnetään sähköisiä alustoja ja modernia, mediapohjaista toimintaympäristöä vuorovaikutukseen, oppimiseen, ohjaukseen, tiedotukseen ja materiaalien jakamiseen. Sähköisiä materiaaleja voidaan tulostaa tarpeen mukaan, jolloin ei synny hukkamateriaalia, mutta pyrkimys ja peruskäytäntö läpi hankkeen on paperittomuus. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Nuorten palvelukonseptien suunnittelua tehdään laaja-alaisen hyvinvoinnin sekä terveyden edistämisen näkökulmasta, jonka osana edistämään tietoutta mm. arkiliikunnan merkityksestä, mikä suosii vähäpäästöisiä liikkumistapoja kuten pyöräilyä ja kävelyä. Usealle paikkaunnalle levittyätyvän hankekonsortion yhteydenpidossa vältetään turhaa matkustamista, ja hyödynnetään LYNC-palavereita, joita käytettiin aktiivisesti myös hankevalmistelussa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Nuorten palvelukonseptien suunnittelua tehdään laaja-alaisen hyvinvoinnin sekä terveyden edistämisen näkökulmasta, ja arvostava suhde luonnon monimutoisuutta kohtaan sisältyy näihin tavoitteisiin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Nuorten palvelukonseptien suunnittelua tehdään laaja-alaisen hyvinvoinnin sekä terveyden edistämisen näkökulmasta, jonka osana edistämään tietoutta mm. arkiliikunnan merkityksestä, mikä suosii vähäpäästöisiä liikkumistapoja kuten pyöräilyä ja kävelyä. Usealle paikkaunnalle levittyätyvän hankekonsortion yhteydenpidossa vältetään turhaa matkustamista, ja hyödynnetään LYNC-palavereita, joita käytettiin aktiivisesti myös hankevalmistelussa | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Hanke ei toimi Natura-kohdealueella | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 4 | 7 |
Hanke keskittyy aineettoman pääoman kasvattamiseen, ja myös tiedotuksessa panostetaan verkkportaaliin, ja vältetään tarpeettomien painotuotteiden käyttöä. Hankkeessa hyödynnetään sähköisiä alustoja ja modernia, mediapohjaista toimintaympäristöä vuorovaikutukseen, oppimiseen, ohjaukseen, tiedotukseen ja materiaalien jakamiseen. Sähköisiä materiaaleja voidaan tulostaa tarpeen mukaan, jolloin ei synny hukkamateriaalia, mutta pyrkimys ja peruskäytäntö läpi hankkeen on paperittomuus. Päätoteuttaja Metropolia on sitoutunut Green Office -järjestelmään. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 0 |
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota maahanmuuttajtaustaisten, sekä erityista tukea tarvitsevien nuorten osallistamiseen ja opiskelu- ja työelämätaitojen vahvistamiseen. Syrjäytymisen ehkäiseminen on tärkeää paikallisen elinkeinorakenteen kestävän kehityksen kannalta. Kaikkien asukasryhmien mukana olo kehittää elnkeinorakennetta tasapainoiseksi. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 10 |
Hanke keskittyy aineettoman pääoman kasvattamiseen palvelutuotteiden, arviointikehikon ja yhteistyöverkostojen kehittämisen kautta. Viestinnässä panostetaan verkkportaaliin, ja vältetään tarpeettomien painotuotteiden käyttöä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 1 | 6 |
Usealle paikkaunnalle levittyätyvän hankekonsortion yhteydenpidossa vältetään turhaa matkustamista ja vähennetään näin matkustamista ja fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Hankkeen kokouksissa hyödynnetään verkkovälitteisiä LYNC-palavereita, joita käytettiin aktiivisesti myös hankevalmistelussa. Työpajatoiminta ja levittämisverstaat viedään opiskelijoiden, ohjaajien ja oppilaitosten lähelle: vain kouluttajat liikkuvat. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen päätavoitteena on nuorten hyvinvoinnin ja elämänhallinnen edistäminen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeen toimissa harjoitetaan sukupuolisensitiivistä pedagogiikkaa, sekä pyritään sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseen. Metropolia kuuluu FIBS ry:n alaiseen monimuotoisuusverkostoon, ja oikeudenmukaisuuden edistäminen on meille tärkeä arvo. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 10 | 10 |
Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota maahanmuuttajataustaisten sekä erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten osallistamiseen ja opiskelu- ja työelämätaitojen vahvistmaiseen.Tämä on tärkeää yhdenvertaisuuden edistämiseksi, sillä maahanmuuttajataustaisilla nuorilla on keskimääräistä suurempi riski jäädä koulutuksen tai työelämän ulkopuolelle. Hankkeessa pyritään huomioimaan ja kohdentamaan toimia kulttuuriset ja yhteiskunnalliset tarpeet huomioiden. Metropolia kuuluu FIBS ry:n alaiseen monimuotoisuusverkostoon, ja oikeudenmukaisuuden edistäminen on meille tärkeä arvo. | ||
Kulttuuriympäristö | 5 | 5 |
Hankkeessa tuetaan rikasta ja monipuolista kulttuuriympäristön kehittymistä toimimalla yhdessä nuorten ja useiden alojen toimijoiden kanssa. Hankkeessa pyritään huomioimaan ja kohdentamaan toimia kulttuuriset ja yhteiskunnalliset tarpeet huomioiden. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Kehittämistyössä pyrittiin nuorten osallisuutta ja osaamista tukemalla lisäämään heidän kiinnittymistään opintoihin. Kehittämistyö kohdentui 2.asteen nivelvaiheissa olevien ammatillisten opiskelijoihin harrastus- ja oppimisympäristöihin. Hankkeessa kiinnitettiin huomiota erityisesti nuoren sukupuolen, kulttuuritaustan ja erilaisten oppimisvalmiuksen merkitykseen osallisuuden toteutumisessa.
Hanke toimi ensisijaisesti kolmella alueella, joilla oli alueelliset koordinaatorit: pääkaupunkiseudulla Metropolia
Ammattikorkeakoulu, Varsinais-Suomessa Turun Yliopiston Brahea-keskus ja Hämeessä Hämeen
Ammattikorkeakoulun (HAMK) Ammatillinen opettajakoulutus. Hankkeessa oli neljä muuta osatoteuttajaa, LiikU ry, Kiipulan ammattiopisto, Poikien talo ja Vantaan Nicehearts. Muita yhteistyökumppaneita mm. tulosten levittämisessä olivat Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri ja urheiluliitto SAKU ry ja Vantaan ammattiopisto Varia. Hanketta koordinoi Metropolia.
Hankkeessa tunnistettiin ja arviointiin jo olemassa olevia, toimivia palvelutuotteita palvelumuotoilun avulla. Palveluita analysoitiin ja määritettiin toimiville nuorten palveluille yhteisiä piirteitä ja julkaistussa mikrokirjassa ne koottiin yhteen. Hankkeen aikana kerrytettiin myös kokemuksia tavoista kuvata palveluja.
Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin uudenlaisia toimintamalleja yhdessä nuorten, oppilaitosten ja järjestöjen kanssa. LiikU ry järjesti nuorille mahdollisuuden kehittää ohjaustaitojaan leiritoiminnassa. Nuorille järjestettiin osallisuutta lisääviä työpajoja, joiden aiheina olivat esimerkiksi nuorten oman toiminnan ja vahvuuksien tunnistaminen, tulevaisuuden mahdollisuuksien hahmottaminen ja nuorten yksinäisyys. Nuoret nimesivät toiminnan antaneen heille ajatuksia vahvuuksistaan, ja he olivat työpajan aikana myös havahtuneet siihen, mitä osasivat. Nuoret totesivat myös voineensa osallistua ja olla mukana ratkomassa mitä työpajan aikana tehdään. Työpajoissa mukana olleet ammattikorkeakouluopiskelijat kokivat työskentelyn kehittäneen heidän ohjaustaitojaan.
Hankkeessa luotiin itsearviointiin perustuva arviointikehikko, jonka avulla nuorille suunnattuja palveluja tuottavat ammattilaiset voivat arvioida palvelun eri osa-alueiden toimivuutta. Arviointikehikon avulla voidaan tunnistaa palvelun kehittämistarpeita ja vahvuuksia sekä siirtää toimintamallia aiempaa helpommin toimintaympäristöstä toiseen. Nuorten palveluita tuottavat tahot kokeilivat arviointikehikkoja ja sitä muokattiin heidän antamansa palautteen perusteella. Palautteen perusteella arviointikehikko toimii itsearvioinnin välineenä ja keskustelun herättäjänä.
Hankkeessa koulutettiin nuorten kanssa toimivia ammattilaisia, esimerkiksi opettajia ja nuoriso-ohjaajia. Koulutuskokonaisuuden tavoitteena oli syventää heidän ohjaamisosaamistaan ja tarjota mahdollisuus miettiä omaa työtä. Koulutuksen keskeisinä teemoina olivat kohtaaminen. Koulutuksen myötä nuorten kanssa toimivien ammattilaisten katseet kohdistuivat nuorten yhdenvertaisuuteen, osallisuuteen ja tulevaisuudessa pärjäämisen tukemiseen ja kannustamiseen.
Hankkeen keskeisistä teemoista kuten arviointikehikosta ja palvelumuotoilusta järjestettiin koulutusta laajasti erilaisissa tehtävissä toimiville nuorisoalan ammattilaisille. Koulutuspäivien lisäksi esimerkiksi arviointikehikosta löytyy laajasti materiaalia hankkeen internetsivuilta myös hankkeen päättymisen jälkeen. Myös hankkeessa kirjoitettu mikrokirja on saatavissa verkosta. Hankkeen keskeiset eteenpäin vietävät hyvät käytännöt ovat arviointikehikko, ohjaaja-koulutukset, kehitetyn aineiston hyödyntäminen koulutuksessa, nuorten kanssa tehdyn kehittämistyön edelleen jalostaminen ja tulosten hyödyntäminen sekä luotujen verkostojen säilyttäminen ja innovatiivinen hyödyntäminen.