![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20439
Hankkeen nimi: Minä ensin! Mobiiliteknologia sote-työntekijän työhyvinvoinnin ja -asiakkaan itseohjautuvuuden tukemisessa
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2015 ja päättyy 31.5.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1006550-2
Jakeluosoite: Rajakatu 35
Puhelinnumero: +358207438100
Postinumero: 40200
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.jamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaana Mäkelä
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400917386
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Sosiaali- ja terveyspalvelujen kentällä on käynnissä laaja-alainen muutos. Tämä muutos, kuten organisatoriset muutokset yleensä, haastaa sote-henkilöstön työhyvinvointia. Muutostilanteet itsessään ovat kuormittavia ja siten rasite yksilön hyvinvoinnille. Muutostilanteet luovat myös uusia osaamisen tarpeita sekä tarpeita uusien työmenetelmien kehittämiseen. Tästä syystä sote-henkilöstön työhyvinvoinnin eri osa-alueiden tukeminen on erityisen tärkeää tällä hetkellä. Itseojautuvan hyvinvoinnin edistämisen mahdollistavat mobiilimenetelmät tarjoavat mahdollisuuksia vastata näihin ajankohtaisiin haasteisiin sote-henkilöstön työhyvinvoinnissa. Tämä hanke kytkeytyy Keski-Suomen maakuntastrategiaan vahvistamalla digitaalisten palvelujen hyödyntämistä sote-työntekijöiden hyvinvoinnin tukemisessa ja julkisissa palveluissa sekä tukemalla naisvaltaisen sote-henkilöstön ammatillista osaamista vastaamaan työelämän muuttuvia tarpeita.
Hankkeessa vastataan ennakoivasti sote-muutokset luomiin haasteisiin ja keskitytään itseohjautuvaan hyvinvoinnin edistämiseen. Ensinnäkin tavoitteena on tukea Keski-Suomen sote-henkilöstön psyykkistä ja fyysistä työhyvinvointia ja heidän itseohjautuvaa työhyvinvoinnin edistämistä mobiilityömenetelmien avulla. Toiseksi tämän omakohtaisen kokemuksen kautta vahvistetaan sote-henkilöstön osaamista asiakkaan itseohjautuvan hyvinvoinnin edistämisen tukemisessa ja erityisesti mobiiliteknologian hyödyntämisessä tähän tarkoitukseen. Näin hankkeessa luodaan uudenlainen, vaiheittainen, työntekijän omakohtaiseen kokemukseen nojaava menetelmä työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena on myös kehittää sote-henkilöstön liikunnan ohjauksellista osaamista. Lisäksi hankeen tavoitteena on lisätä Keski-Suomen sote-henkilöstön yliorganisaatiollista ja -sektorillista verkottumista ja yhteistyötä.
Hankkeessa toteutetaan seuraavat toimenpiteet:
Toimenpide 1: Taustaselvitykset ja osallistujien rekrytointi
Toimenpide 2: Sote-työntekijöiden työhyvinvointi -interventiot
Toimenpide 3: Osaamisen ja työmenetelmien kehittäminen
Toimenpide 4: Asiakkaan itseohjautuva hyvinvoinnin edistäminen ja mobiiliteknologia -koulutuskokonaisuus sote-ammattilaisille
Toimenpide 5: Osallistavat työpajat
Toimenpide 6: Mobiilimessut-päätösseminaari
Toimenpide 7: Vaikuttavuuden arviointi
Toimenpide 8: Tiedotus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu hallinnoi hanketta ja Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos toimii osatoteuttajana. Yhteistyötä tehdään Keski-Suomen SOTE2020-hankkeen sekä Jyväskylän yliopiston Perhetutkimuskeskuksen kanssa esimerkiksi hankkeen toimenpiteiden suunnittelun, tiedottamisen ja koulutusten osalta. Hankkeen kohderyhmänä ovat sote-työtekijät Keski-Suomessa.
Hankkeen tuloksena on sote-työntekijöiden parantunut työhyvinvointi ja osaaminen erityisesti mobiiliteknologian hyödyntämiseen ja asiakkaiden itseohjautuvan terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyen. Hankkeessa on luotu uudenlainen malli työhyvinvoinnin ja osaamisen tukemiseen ja tuotu yhteen mobiilipalvelujen tuottajia ja hyödyntäjiä sote-alalla Keski-Suomessa. Hankkeen tuloksia raportoidaan mm. hankkeen internet-sivuilla ja julkaisussa.
- sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö Keski-Suomessa hankkeen pilottiyksiköissä (JYTE/ Neuvolat, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto; Jyväskylän kaupunki/ Vanhuspalvelut; Jyväskylän seurakunta/Perheasiainneuvottelukeskus; KSSHP/ Lasten vastuualue; KSSHP/ Kuntoutuksen vastuualue)
- muu sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö Keski-Suomessa
- sote-palveluiden asiakkaat
- mobiilipalveluita tuottavat yritykset
- sote-alan oppilaitokset ja opiskelijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 341 042
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 337 704
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 454 722
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 450 271
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Jyväskylän, Joutsan, Saarijärven-Viitasaaren, Keuruun, Äänekosken
Kunnat: Uurainen, Viitasaari, Petäjävesi, Kannonkoski, Äänekoski, Pihtipudas, Jyväskylä, Saarijärvi, Karstula, Hankasalmi, Kinnula, Joutsa, Keuruu, Kyyjärvi, Toivakka, Muurame, Kivijärvi, Luhanka, Laukaa, Konnevesi, Multia
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 3 | 0 |
Hanke edistää mobiilimenetelmien käyttöä asiakastyössä, joka vähentää tarvetta liikkuvuuteen (ns. kotiin menevät palvelut). Hankkeessa suositaan sähköisiä materiaaleja. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 3 | 0 |
Hanke edistää mobiilimenetelmien käyttöä asiakastyössä, joka vähentää tarvetta liikkuvuuteen (ns. kotiin menevät palvelut). Hankkeessa suositaan sähköisiä materiaaleja. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Hankkeessa hyödynnettään ja kehitetään sähköisiä työmuotoja. Hankkeen toimenpiteissä noudatetaan greencare mallia, minimoidaan paperisen materiaalin käyttö. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 4 | 0 |
Hankkeessa saatetaan yhteen paikallisia mobiilipalvelujen tuottajia ja hyödyntäjiä sote-alalla. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 5 |
Hanke hyödynnetään ja kehitetään mobiilimenetelmiä sekä edistetään niiden käyttöä sote-alan asiakastyössä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 3 | 3 |
Hankkeessa suositaan sähköisiä materiaaleja. Mobiilivälineiden käyttö asiakastyössä mahdollistaa palveluiden viemisen asiakkaan kotiin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 10 |
Hankkeessa tuetaan sote-henkilöstön työhyvinvointia. Hankkeessa kehitetään mobiilimenetelmiä, joilla tuetaan sote-kentän asiakkaiden fyysistä ja henkistä hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 2 | 0 |
Hanke parantaa työhyvinvointia naisvaltaisella sote-alalla ja lisää naisten digiosaamista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 3 | 3 |
Hankkeessa sote-asiakastyöhön kehitettävä mobiilimenetelmä hyödyntää tekstiviestiominaisuutta eikä edellytä älypuhelmia tai internetyhteyttä. Menetelmä lisää siten taloudellista ja alueellista yhdenveroisuutta palvelujen saatavuudessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Sosiaali -ja terveyspalvelujen uudistaminen muuttaa asiakastyötä. Tulevaisuudessa ammattilaisen työvälineenä tulee olemaan yhä useammin mobiililaitteita ja mobiilisovelluksia. Sote-ammattilaisten osaamiseen on tullut uusia tarpeita, mutta samaan aikaan on huolehdittava ammattilaisten työhyvinvoinnista. Minä ensin -hanke toteutui yhteiskehittämisen periaatteella. Sote-ammattilaiset osallistuivat hankkeen aikana ensin itse mobiilimenetelmiä hyödyntävään työhyvinvointi-interventioon, ja sen jälkeen he lähtivät soveltamaan mobiilimenetelmiä asiakastyössään.
Loppuraportissa tarkastellaan hankkeeseen osallistuneiden ammattilaisten kokemuksia työhyvinvoinnista, asiakastyöstä, sekä mobiilimenetelmien käytöstä ja niihin liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Hankkeessa kehitetyt mobiiliviestiohjelma eKoutsi, mobiilimenetelmien käyttöönotossa avustava Menetelmämuotti-työkalu sekä valmiiden mobiilisovellusten tarkastelun työväline Appsiluuppi tarjovat sote-ammattilaisille valmiita keinoja mobiilimenetelmien käyttöönottoon. Lisäksi tuodaan esille keskeisiä tietoturvaan ja tietosuojaan liittyviä tuloksia.
Hankkeen havaintoja, tuloksia ja kehitettyjä työvälineitä voidaan hyödyntää sote-palveluiden kehittämisessä kohti mobiileja asiakastyön menetelmiä.