![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20403
Hankkeen nimi: SOSMET- työskentelemällä tutkinto
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2015 ja päättyy 31.7.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Kouvolan kaupunki
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0161075-9
Jakeluosoite: Utinkatu 44-48
Puhelinnumero: 020 61 511
Postinumero: 45200
Postitoimipaikka: Kouvola
WWW-osoite: http://www.ksao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jaakkola Asko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 02061 58802
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankeen tavoitteena on tukea ja nopeuttaa ammattiopistossa opiskelevien nuorten siirtymistä koulusta työelämään. Hankkeessa suunnitellaan ja rakennetaan työvaltaisia malleja (esim. moduulipohjainen oppiminen, pedagoginen työpaja tai tuettu oppisopimus) vastaamaan työllistymisen haasteeseen. Lisäksi etsitään uudenlaisia ja entistä tehokkaampia keinoja saada paikalliset työnantajat lisäämään ja kehittämään työpaikalla tapahtuvan oppimisen mahdollisuuksia.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kartoitetaan nykytilanne, jonka pohjalta suunnitellaan monialaisessa työryhmässä kaikkia osapuolia palveleva toimintamalli. Työvaltaista pedagogista mallia pilotoidaan ja jatkokehitetään hankkeen aikana. Lisäksi hankkeessa kokeillaan uudenlaisen "sosiaalimentorin" käyttöä opiskelijan, työpaikan ja oppilaitoksen välisen yhteistyön tukena. Sosiaalimentorin tehtävä tähtää opiskelijan työelämätaitojen lisäämiseen ja elämänhallintataitojen parantamiseen.
Hankkeella etsitään uudenlaisia keinoja ja toimintatapoja nuorten ja erityisesti vaikeasti työllistyvien nuorten työllistymisen tukemiseksi. Lisäksi tavoitteena on luoda työnantajien ja oppilaitoksen yhteiseen tavoitteeseen pyrkivää toimintakulttuuria. Hankkeessa syntyvät hyvät käytännöt ovat helposti levitettävissä eri koulutusaloille. Monialaisten ulottuvuuksiensa kautta hankkeen tuloksia on helppo jakaa ja hyödyntää myös muissa oppilaitoksissa.
Hankkeessa rakennetaan työvaltaisen oppimisen malli, josta on hyötyä niin opiskelijalle, työelämälle kuin oppilaitoksillekin. Sosiaalimentorimalli otetaan osaksi oppilaitoksen työelämälle suuntautuvia palveluja. Työnantajia varten on luotu joukko työkaluja ja tukea erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kanssa toimimiseen.
Projektin kohderyhmät
- syrjäytymisvaarassa olevat nuoret, esimerkiksi peruskoulun päättäneet, jotka jäävät ilman toisen asteen koulutuspaikkaa ja joiden osaamisen taidot ja motivaation puute voi olla esteenä työllistymiselle
- yhteishaussa "väliin putoavat" toisen asteen tutkinnon omaavat, jotka tarvitsevat uudelleenkoulutusta työllistyäkseen
- projektissa mukana olevat Kouvolan seudun yritykset työntekijöineen sekä Kouvolan seudun ammattiopiston opettajat, opinto-ohjaajat, oppisopimustoimisto ja tukipalvelut
1. Kouvolan seudun ammattiopiston opiskelijat
2. Kouvolan kaupungin työntekijät, esimerkiksi peruskoulujen opinto-ohjaajat ja nuorisopalvelut –ja yrityspalvelut
3. Kouvolan seudun ammattiopiston opettajat
4. Muut Kouvolan seudun yritykset ja työnantajat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 443 775
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 424 320
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 591 700
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 565 760
Maakunnat: Kymenlaakso
Seutukunnat: Kouvolan
Kunnat: Kouvola, Iitti
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 3
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 8
Suunniteltu: 22
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 5 |
Hankkeessa hyödynnetään sähköistä tiedonsiirtoa, esimerkiksi sähköiset oppimisalustat monisteiden sijasta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 4 |
Hankkeessa pyritään opastamaan eri toimijoita ilmaston muutoksen vähentämiseen, esimerkiksi kiinnittämällä huomioita yksityisautoiluun. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 3 |
Hankkeessa kiinnitetään huomioita paperin ja monisteiden määrän. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 4 |
Hankkeessa hyödynnetään virtuaalisia AC-kokouksia. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
- | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 5 | 5 |
Sähköinen tiedonsiirto –ja arkistointimenetelmien kautta syntyvien jätteiden määrä minimoidaan. Hankkeen toiminnassa suositaan kierrätystä sekä ohjataan hankkeeseen osallistuvia nuoria huomioimaan kestävä kehitys omassa toiminnassa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 1 | 2 |
Hankkeessa kiinnitetään huomioita ja vältetään turhaa kulutusta myös uusiutuvien energialähteiden käytössä, esimerkiksi veden kulutus. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 8 |
Hankkeessa hyödynnetään paikallista osaamista ja vastaavasti heille tarjotaan osaavaa työvoimaa oman toiminnan turvaamiseksi. Lisäksi oppilaitoksen tila paikallisena toimijana tarjoaa Kouvolan nuorille opiskelupaikan läheltä kotia. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 6 |
Hankkeessa tuotetaan osaamista ja yhteistyörakenteista, joiden hiljainen tieto pyritään tuottamaan mahdollisemman hyvin läpinäkyväksi. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 2 |
Oppilaitoksen voimassa olevat matkustamiseen liittyvät ohjeet huomioivat luontoa rasittavat matkustus- ja kuljetusohjeet. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 6 | 8 |
Hankkeen tavoitteena on vähentää nuorten syrjäytymistä, luoda erilaisia oppimismahdollisuuksia haasteellisessa asemassa oleville nuorille. Hankkeessa lisätään sekä henkistä ja fyysistä hyvinvointia ohjaamalla nuoria työelämätaidoissa kuin elämänhallinnan taidoissa. Terveellinen elämäntapa on keskeinen osa hyvinvointia ja yhteiskuntaa kiinnittymistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 8 |
Hanke edistää tasa-arvoa mahdollistamalla kaikille yhtäläiset oikeudet ammatin ja työpaikan hankintaan. Se myös edistää opintojen suunnittelussa kaikkien osapuolen huomioimisen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 6 | 8 |
Hankkeessa nähdään jokaiselle yhtäläiset oikeudet osallistua ammatillisen tutkinnon saavuttamiseksi aikaisemmasta kokemuksesta tai osaamisesta huolimatta. Jokaiselle rakennetaan heidän yksilöllisiä tarpeita vastaava opintopolku. Jokaisella on myös oikeus työntekoon ja heikommassa asemassa olevia nuoria halutaan tukea, että he pystyvät saavuttamaan valmiudet itsensä työllistämiseen ja tasapainoisen identiteetin rakentamiseen huolimatta omasta sukupuoli, kulttuuri, uskonto tai etnisestä taustasta. | ||
Kulttuuriympäristö | 4 | 5 |
Hankkeessa olevat nuoret saavat positiivisen kuvan omasta kotikaupungista. Kouvolan seutu on ollut teollistumisajan jälkeisessä rakennemuutoksen aiheuttamassa alemmuustilassa. Hankkeen yhteydessä tuotettavassa materiaaleissa huomioidaan Kouvolan positiivinen imago ja ylpeys omaan kotiseutuun ja sen tarjoamiin kulttuuriperintöihin. | ||
Ympäristöosaaminen | 4 | 6 |
Hankkeessa huomioidaan ympäristöasiat opintosuunnitelmissa sekä opastetaan eri toimijoita huomioimaan kierrätys, jätteiden käsittely sekä ympäristöturvallisuus. |
SOSMET –työskentelemällä tutkinto –hankkeen kohderyhmänä olivat syrjäytymisvaarassa ja ilman koulutuspaikkaa olevat nuoret, yhteishaussa väliin putoajat, Kouvolan seudun ammattiopiston opiskelijat, opettajat ja ohjaushenkilöstö, oppisopimustoimisto, tukipalvelut, sekä alueen yritykset ja työnantajat.
Hankkeen tavoitteena oli nuorten työllistymisen edistäminen vastaamalla yhteiskunnan haasteeseen nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä, työurien aikaistamisessa ja nuorisotakuun toteutumisessa. Haasteisiin vastattiin kehittämällä työvaltaisen oppimisen mallia tekemällä osaamiskartoituksia Kouvolan kaupungin Nuorten työpajojen toiminnoista ja oppimisympäristöistä sekä ottamalla työpajoilla käyttöön valtakunnallinen osaamistodistus. Osaamiskarttojen avulla pajanuori voi osoittaa osaamistaan ja halutessaan suorittaa ammatillisiin perustutkintoihin liittyviä näyttöjä pajaympäristössä. Osaamistodistuksen avulla nuoren työpajoilla saavuttamaa osaamista tehdään näkyväksi tulevaa työnhakua tai koulutukseen hakeutumista varten. Lisäksi nuorille etsittiin siirtosopimuspaikkoja alueen yrityksistä työpajalta työelämään siirtymisen tueksi. Pilotointien aikana havaittiin tarvittavan lisää työkaluja ja toimintamalleja työpaikkaohjaukseen. Tähän tarpeeseen vastattiin tekemällä Taitajaoppi – työpaikkaohjaaja valmentajana –vuorovaikutusopas ja -juliste, jotka ovat kaikkien vapaasti saatavilla sähköisessä muodossa myös hankkeen jälkeen.
Ammatillisissa opinnoissa tai niihin tähtäävien kannalta keskeisin hankkeessa kehitetty tukipalvelumalli on Kouvolan seudun ammattiopistossa toimiva ja hankkeen jälkeen syksyllä 2018 vakinaistettu opintopaja Duunipaja. Pajassa toimivan duuniohjaajan rooli ja tehtävänkuva muotoutui hankkeen aikana sellaiseksi, että hän toimii pajassa toimivan nuoren tukena niin opinnoissa, kuin muissakin arkisen elämän haasteissa koulupäivän aikana. Duunipaja on herättänyt kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella, ja sen toimintaan käydäänkin ahkerasti tutustumassa eri tahoilta.
Eri toimijoiden välistä yhteistyötä on kehitetty ja vahvistettu esimerkiksi järjestämällä yhteisiä koulutustilaisuuksia hankkeen aikana. Nuorten opintojen jälkeistä syrjäytymisriskiä ehkäisemään perustettiin Oppilaitoksesta työelämään –ryhmä. Sen tehtävänä on tukea joustavien siirtymien jatkumoa opintojen päättyessä, jottei nuori pääse putoamaan palvelujen piiristä ja syrjäytymään. Ryhmä jatkaa toimintaansa myös hankkeen päättymisen jälkeen.
Viranomainen on merkinnyt hankkeen esimerkkihankkeeksi