![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20320
Hankkeen nimi: Viisaat valinnat
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2015 ja päättyy 31.3.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: HY+ Oy
Organisaatiotyyppi: Pieni yritys
Y-tunnus: 2764406-8
Jakeluosoite: PL 53 (Fabianinkatu 32)
Puhelinnumero: 02941911
Postinumero: 00014
Postitoimipaikka: Helsingin yliopisto
WWW-osoite: http://hyplus.helsinki.fi/
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Minna-Maija Salomaa
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: kehittämispäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 388 0684
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Viisaat valinnat -hanke toteutetaan Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+:n sekä Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian oppiaineen yhteistyönä.
Hankkeen tavoitteena on lisätä aliedustettujen ryhmien osallistumista koulutukseen kannustamalla nuoria etsimään ja löytämään entistä rohkeammin omia uravaihtoehtoja. Hankkeessa vaikutetaan nuorten asenteisiin, kehitetään opinto-ohjausta ja vahvistetaan opinto-ohjaajien osaamista. Tavoitteena on vähentää etnisistä ennakkoluuloista johtuvaa koulutuksellista syrjäytymistä, lisätä nuorten itseymmärrystä ja ymmärrystä erilaisuutta kohtaan sekä vahvistaa mahdollisuusajattelua ja omien vahvuuksien tunnistamista ja käyttöönottoa.
Toiminta kohdistuu koulutuksellisessa nivelvaiheessa (7-10-luokat) oleviin maahanmuuttajataustaisiin nuoriin ja valtaväestöön kuuluviin nuoriin sekä yläkoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajiin. Viisaat valinnat-hanke toteutetaan pääkaupunkiseudulla, Lahdessa ja Kotkassa.
Hankkeen lähtökohtana on Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian oppiaineen vuosina 2009-2012 toteuttama interventiotutkimus ja sen pohjalta tuotettu Tarinoita kaveruudesta oppimateriaalipaketti. Tarinoita kaveruudesta materiaalilla vaikutetaan yläkouluikäisten etnisiin asenteisiin. Opinto-ohjauksen kehittämisessä hyödynnetään Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian lukuisia opinto- ja uraohjauksen kehittämishankkeita ja näissä hankkeissa syntynyttä osaamista.
Viisaat valinnat-hankkeen toimenpiteet:
- Tarinoita kaveruudesta -menetelmän sovellus oppilaanohjaukseen. Hankkeessa tehdään interventiotutkimus ja kehitetään menetelmää siten, että se soveltuu käytettäväksi opinto-ohjauksen tunneilla edistämään erilaisuuden ymmärtämistä, hyvien etnisten suhteiden rakentumista ja lisäämään oppilaan itsetuntemusta sekä monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä.
- Opinto-ohjauksen kehittäminen. Opinto-ohjaajille järjestetään koulutusta heidän ohjaustaitojensa lisäämiseksi ja päivittämiseksi sekä kulttuurisen osaamisen lisäämiseksi kouluissa. Opinto-ohjaajat saavat työvälineitä siihen, miten nuorten mahdollisuusajattelua voidaan lisätä ja omat vahvuudet tunnistaa. Tietämys asenteiden ja uskomuksien vaikutuksista lisääntyy. Lisäksi opinto-ohjaajien taito ottaa puheeksi ja käsitellä etnisiä ryhmäsuhteita kohenee. Opinto-ohjaajat oppivat käyttämään tarinamenetelmää hyvien ryhmäsuhteiden rakentamistyössä.
Hankkeen tuloksena nuorilla on paremmat edellytykset etsiä ja löytää omia uravaihtoehtoja, mikä lisää hakeutumista peruskoulun jälkeiseen koulutukseen. Aliedustettujen ryhmien koulutusaktiivisuus lisääntyy ja koulutuksesta syrjäytymisriski pienenee. Nuorten positiivinen mahdollisuusajattelu lisääntyy. Koulujen ja oppilaitosten etniset ryhmäsuhteet kohentuvat ja työrauha paranee. Lisäksi nuoret omaksuvat tulevissa opinnoissa ja työpaikoilla tarvittavia monikulttuurisuus- ja kansainvälisyystaitoja
Opinto-ohjaajat, opettajat ja oppilashuoltoryhmien jäsenet yläkouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Hanke kohdistuu erityisesti nivelvaiheeen luokkiin (7.-10. luokat).
Hanketta toteutetaan pääkaupunkiseudulla, Lahden seudulla ja Kymenlaaksossa, suunnitelmien mukaan Kotkan-Haminan seudulla.
1. Opintojen nivelvaiheessa (7.-10.luokat) olevat nuoret (maahanmuuttajat ja valtaväestö).
2. Koulu-/sivistystoimen henkilöstö hankkeen toteutusalueella.
Nuoret osallistuvat hankkeessa toteutettavaan interventiotutkimukseen, jossa tutkitaan asenteita ja vaikutetaan niihin. Tutkimukseen osallistuu yhteensä noin 200 yläkouluikäistä nuorta. Tutkimus on suunniteltu toteutettavaksi Lahden ja Kotkan kouluissa.
Hanke toteutetaan Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Toteutuksessa tehdään yhteistyötä kuntien koulu-/opetustoimien kanssa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 363 932
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 339 270
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 438 478
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 439 826
Maakunnat: Päijät-Häme, Kymenlaakso, Uusimaa
Seutukunnat: Helsingin, Lahden, Kotkan-Haminan
Kunnat: Lahti, Helsinki, Kotka
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 100
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Hanke tukee koulutukseen hakeutumista. Koulutustason kohoaminen lisää yleensä ympäristötietoisuutta, mutta hankkeen mahdollista osuutta tässä ei voida osoittaa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole välitöntä tai välillistä vaikutusta materiaalien käyttöön tai jätteisiin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole välitöntä tai välillistä vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 1 | 3 |
Hanke edistää koulutukseen hakeutumista ja hyviä etnisiä suhteita, mikä tukee toteutusalueen elinkeinorakenteen monipuolistamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 2 | 3 |
Yhtäläisten koulutusmahdollisuuksien ja entistä parempien etnisten suhteiden rakentaminen edistää hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 7 |
Hanke edistää yhdenvertaisuutta ja kiinnittää huomiota myös sukupuolten tasa-arvoon. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 6 |
Hankkeen tavoitteena on parantaa etnisiä suhteita ja vähentää etnistä syrjintää sekä lisätä koulu- ja oppilaitosten erilaisuuden sietokykyä ja monikulttuurisuusosaamista. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeessa tuettiin nuorten myönteisiä ryhmienvälisiä suhteita, vahvistettiin opinto-ohjaajien osaamista ja rakennettiin kodin ja koulun yhteistyötä monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena oli selkiyttää nuorten koulutuspolkuja ja laajentaa näkökulmia omiin koulutusvalintoihin vahvistamalla nuorten mahdollisuusajattelua, itseymmärrystä ja moninaisuuden ymmärtämistä.
Opinto-ohjaajien koulutuksen ja tutkimuksessa tehtyjen toimenpiteiden sekä hankkeessa tuotetun materiaalin kautta löydettiin keinoja vähentää ennakkoluuloista johtuvaa syrjäytymistä ja selkiyttää nuorten näkemyksiä omiin koulutusvalintoihin.
Hankkeessa toteutettiin viisi opinto-ohjaajille ja ohjaaville opettajille tarkoitettua ”Viisaita valintoja – lisää mahdollisuusajattelua ohjaukseen” koulutusta (3 op). Koulutuksiin osallistui 130 henkilöä ja ne järjestettiin Helsingissä, Lahdessa ja Kotkassa. Koulutuksessa käsiteltiin mm. uravalintojen taustalla vaikuttavia asenteita ja ennakkoluuloja. Osallistujat saivat myös käyttöönsä runsaasti käytännön ohjausvinkkejä ja työkaluja. He hyödynsivät opittuja ohjausmenetelmiä käytännön ohjaustilanteissa ja jakoivat kertyneitä kokemuksia keskenään. Osallistujat kertoivat saaneensa koulutuksissa sekä runsaasti uutta tietoa että vahvistusta aiemmalle osaamiselleen. Ohjaustaitoihin saatiin varmuutta harjoitusten ja omien käytännön kokeilujen kautta. Lähes kaikki totesivat myös oman ohjaustyökalupakin kasvaneen koulutuksen myötä. Palautteen perusteella, koulutus vahvisti opinto-ohjaajien ohjausosaamista ja kykyä ottaa huomioon asenteiden ja uskomusten vaikutuksia oppilaiden valintoihin. Samoin vahvuusajattelun sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeisen ohjausotteen omaksuminen loi mahdollisuuden nähdä laajemmin erilaisten oppilaiden koulutusvaihtoehtoja sekä lisätä heidän itseymmärrystään omista kyvyistään. Koulutuksesta saadun palautteen ja kokemusten pohjalta kehitettiin Viisaita valintoja -verkkokoulutus, jota pilotoitiin hankkeen kuluessa ja kehitetään edelleen.
Tutkimusosion tavoitteena oli edistää nuorten myönteisiä ryhmienvälisiä suhteita kouluissa vaikuttamalla etnisiin asenteisiin tarinamenetelmään perustuvan intervention avulla. Samalla myös kehitettiin tarinamenetelmää edelleen. Hankkeen aikana toteutettiin kolme kenttäkokeellista tutkimusta, joihin osallistui yhteensä 2281 oppilasta 7.-8.-luokilta yhteensä 23 yläkoulusta Lahdesta, Kotkasta ja pääkaupunkiseudulta. Interventiotutkimusten tuloksina havaittiin, että opettajavetoisilla Tarinoita kaveruudesta –interventiotunneilla voitiin parhaiten vaikuttaa etnisiin asenteisiin niiden suomalaistaustaisten tyttöjen keskuudessa, joiden suhtautuminen maahanmuuttajataustaisiin oli kielteisintä ennen interventiota. Lisäksi interventiolla pystyttiin vaikuttamaan myönteisesti vähemmistönuorten kokemukseen siitä, mitä suomalaiset ajattelevat maahanmuuttajataustaisista. Tällä voi olla tulevaisuudessa vaikutusta näiden nuorten halukkuuteen kohdata toiseen ryhmään kuuluvia ihmisiä ja siten vaikuttaa myönteisesti ryhmienvälisiin suhteisiin laajemmin yhteiskunnassa.
Interventiolla oli myös myönteinen vaikutus kokemukseen luokan ilmapiiristä niiden suomalaistaustaisten oppilaiden keskuudessa, jotka olivat ennen interventiota olleet vähiten halukkaita kohtaamaan toiseen kulttuuriryhmää kuuluvia. Sama myönteinen vaikutus voitiin havaita myös niiden sekä enemmistö- että vähemmistöoppilaiden keskuudessa, jotka olivat ennen interventiota kokeneet eniten kielteisiä tunteita ryhmienvälisissä kontaktitilanteissa.
Toteutettujen kenttäkokeiden pohjalta Tarinoita kaveruudesta -oppimateriaalipakettia uusittiin lisäämällä oppituntien määrää ja tuntien toiminnallisuutta. Opettajanoppaan päivitetty painos (ISBN 978-951-51-4184-2) julkaistiin hankkeen nettisivuilla, joilta se on ladattavissa itsenäiseen käyttöön kouluissa.
Hankkeesta ja sen tuloksista lisää verkkosivuilta www.viisaatvalinnat.fi