![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20299
Hankkeen nimi: Koordi Etelä-Savo - työvoimapalvelujen koordinointihanke
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2015 ja päättyy 31.8.2021
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ- ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus
Organisaatiotyyppi: Valtion viranomainen
Y-tunnus: 2296962-1
Jakeluosoite: Etelä-Savon ELY-keskus, Jääkärinkatu 14, PL 164
Puhelinnumero: 029 502 4000
Postinumero: 50101
Postitoimipaikka: Mikkeli
WWW-osoite: http://www.ely-keskus.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Toijonen Merja Anitta
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: ennakointiasiantuntija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 012 179
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hanke koordinoi ja sovittaa yhteen alueelle hankittavien työvoimapalvelujen kokonaisuutta yhteistyössä TE-toimiston kanssa.
Hankkeella on kaksi keskeistä tehtävää. Keskeisin tehtävä on sovittaa yhteen ESR-varoin tehtävä työvoimapalvelujen hankinta ja palkkatuen käyttö kansalliseen työvoimapalvelujen hankintaan siten, että se tukee TE-toimiston työvoimapolitiikan toimeenpanoa. Toimenpiteitä ovat työvoimakoulutuksen ja valmennusten suunnittelu ja hankinta yhteistyössä kehittämishankkeiden ja TE-toimiston kanssa ja hankkeiden toteuttamiseen liittyvien riskien vähentäminen. Tavoitteena on ESR-tukikelpoisten työvoimapalvelujen ja kansallisten TE-palvelujen vaikuttavuuden parantaminen. Toiseksi koordinaatiohanke hallinnoi julkisiin työvoimapalveluihin käytettäviä ESR-varoja Etelä-Savon alueella. Mikäli ESR:n osarahoittama alueelliseen toimintaan sisältyvän kehittämishankkeen toteuttaminen edellyttää käytettäväksi työvoimapalveluja, hanke perustaa kehittämishankkeen yhteyteen teknisluonteisen rinnakkaishankkeen, jonka kautta se hallinnoi työvoimapalveluihin käytettäviä ESR-varoja. ESR-toiminnassa tukikelpoisia työvoimapalveluita ovat palkkatuettu työ, muu kuin tutkintotavoitteinen työvoimakoulutus sekä valmennus. Kehittämishankkeiden ja niiden rinnakkaishankkeiden tavoitteena on työvoimapalveluihin osallistuvien nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisvalmiuksien parantaminen ja kohderyhmän työllistymisen edistäminen, työmarkkinoilta syrjäytymisen ehkäiseminen ja työvoiman saatavuuden parantaminen.
Koordinaatiohankkeen hallinnolliset tehtävät ovat ESR-työvoimapalveluiden kokonaisuuden allokointi (palveluhankinnat, palkkatuki), ESR-määrärahojen seuranta ja tarvittaessa uudelleen suuntaaminen rakennerahasto-ohjelman sisällön ja täysimääräisen toteutumisen turvaamiseksi, palkkatuki-, työvoimakoulutus- ja valmennuspalvelujen tilannetietojen kerääminen ja arkistointi, URA-järjestelmästä tarvittavien tietojen keräämisen koordinointi (mitä tietoja, miten), koordinaatiohankkeen ja sen hallinnoimien rinnakkaishankkeiden seuranta, raportointi ja maksatushakemusten laadinta sekä muut hanketoteuttajan velvollisuudet, kynnysarvoilmoitukset ja muut tehtävät, joita rahoittaja on asettanut koordinaatio- ja rinnakkaishankkeiden rahoituspäätösten ehdoissa.
Hanke toimii ESR- koordinaatiohankkeiden valtakunnallisessa verkostossa ja kehittää ESR-työvoimapalvelujen koordinointia ja yhteensovittamista kansallisten TE-palvelujen kanssa.
Hankkeen tulokset syntyvät kehittämis- ja rinnakkaishankkeissa toteuttavien työvoimapalveluiden vaikuttavuuden ja TE-palveluprosessien kautta. Kehittämis- ja rinnakkaishankkeiden työvoimapalveluiden tuloksena vaikutetaan työttömien ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevien nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen paranemiseen ja syrjäytymisen ehkäisemiseen, rakenteellisen työttömyyden vähentämiseen, segregaation vähenemiseen työ- ja koulutusmarkkinoilla sekä edistetään ammatillista ja alueellista liikkuvuutta. Välillisesti koordinaatiohankkeen tavoitteena on osaavan työvoiman saannin turvaaminen alueella.
Asiakasohjauksen tueksi TE-toimiston ja kehittämishankkeiden välille on Koordi Etelä-Savo -hankkeeseen palkattu helmikuusta 2017 lukien projektiasiantuntija, jonka sijoituspaikka on Etelä-Savon TE-toimiston Mikkelin toimipaikka. Tämä projektiasiantuntija on ainoa hankkeessa ESR-rahoituksella työskentelevä henkilö.
Päivitys 10 2019: Koordinaatiohanketta jatketaan - koordinoinnin, verkostoyhteistyön ja tiedon välittämisen tarve tulee vain kasvamaan mahdollisten uusien kuntakokeilujen alkaessa ja palveluverkoston pirstoutuessa v. 2020.
Päivitys 10 2020: Työllisyyden kuntakokeilujen käynnistyminen on siirtynyt vuoden 2021 alkuun. Tarve koordinaatiolle työllisyyspalvelujen tukemisessa on entisellään.
Työttömät ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevat nuoret ja heikossa työmarkkina-asemassa olevat, kuten ikääntyvät, pitkäaikaistyöttömät, maahanmuuttajat, osatyökykyiset, vammaiset, etniset vähemmistöt. Jokaisessa kehittämishankkeessa ja sen rinnakkaishankkeessa on tarkemmin määritelty kohderyhmä, jolle työvoimapalveluja kohdennetaan.
Täydennys 10 2019: Osallisuuden lisääminen korostuu yhä enemmän ESR-toiminnoissa. Tarvitaan aiempaa räätälöidympiä yksilöllisiä palveluja sekä elämmäntapoihin ja elämänhallintaan liittyvää tukea ennen kuin asiakkaat ovat työhön osoitettavissa. Tämän vuoksi myös koordinaatiohankkeessa tarvitaan tukea näiden palvelujen ja hankkeiden tunnettuuden lisäämiseen.
Kohderyhmälle palveluita tarjoavat tahot ja työnantajat. Julkisen työvoimapalvelun tuottavuuden ja vaikuttavuuden paraneminen on keskeinen tavoite, mikä korostuu entisestään, kun palveluverkosto kuntakokeilujen myötä pirstoutuu hallinnollisesti entisestään.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 309 500
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 300 271
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 309 500
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 300 271
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan, Pieksämäen
Kunnat: Mikkeli, Puumala, Sulkava, Pertunmaa, Rantasalmi, Mäntyharju, Enonkoski, Hirvensalmi, Pieksämäki, Kangasniemi, Savonlinna, Juva, Joroinen, Heinävesi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
TE-palvelut ja työvoimakoulutus pyritään toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan siten, että voidaan hyödyntää digitaalista/ sähköistä ympäristöä ja siten vähentää mm matkustamista. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 8 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kehittäminen: vaikutetaan osaavan työvoiman saatavuuteen Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen: kehitetään julkisten työvoimapalvelujen hankintaprosesseja, sisältöjä, vaikuttavuutta ja tuottavuutta hankkeen kohderyhmille | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Edistetään uusien TE-palvelu- ja koulutustuotteiden kehittämistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Hyvinvoinnin edistäminen: vaikutetaan työttömien ja työmarkkinoiden ulkopuolella olevien nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen parantamiseen, työmarkkinoilta syrjäytymisen ehkäisemiseen, rakenteellisen työttömyyden alentamiseen, yhteiskunnalliseen osallisuuteen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 7 |
Vaikutetaan sukupuolisen ja maantieteellisen segregaation vähentämiseen koulutus- ja työmarkkinoilla sekä välillisesti tasa-arvoa edistäviin asenteisiin | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Koordi Etelä-Savo -hanke on koordinoinut ja sovittanut yhteen alueelle hankittavien työvoimapalvelujen kokonaisuutta yhteistyössä TE-toimiston kanssa. Sen keskeisenä tehtävänä on vuosina 2015 - 2018 toteutettujen rinnakkaishankkeiden avulla ollut ESR-varoin rahoitettavien työvoimapalvelujen ja palkkatuen käytön sovittaminen yhteen kansallisten työvoimapalvelujen hankintaan siten, että se tukee TE-toimiston työvoimapolitiikan toimeenpanoa. Toimenpiteitä ovat työvoimakoulutusten ja valmennusten suunnittelu ja hankinta yhteistyössä kehittämishankkeiden ja TE-toimiston kanssa. Tavoitteena on ollut ESR-tukikelpoisten työvoimapalvelujen ja kansallisten TE-palvelujen vaikuttavuuden parantaminen mm. sitä kautta, että toimintaa suunnattaisiin mahdollisimman paljon yrityssektorille. Koordinaatiohanke on myös hallinnoinut julkisiin työvoimapalveluihin käytettäviä ESR-varoja Etelä-Savon alueella, eli Koordi-hanke on tarvittaessa perustanut teknisluontoiset rinnakkaishankkeet kehittämishankkeen yhteyteen ja tämän rinnakkaishankkeen kautta on hallinnoitu työvoimapalveluihin käytettäviä ESR-varoja. Näitä rinnakkaishankkeessa hallinnoituja tukikelpoisia työvoimapalveluita ovat olleet palkkatuettu työ, muu kuin tutkintotavoitteinen työvoimakoulutus sekä valmennus. Kehittämishankkeiden ja niiden rinnakkaishankkeiden tavoitteena on työvoimapalveluihin osallistuvien nuorten ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisvalmiuksien parantaminen ja kohderyhmän työllistymisen edistäminen, työmarkkinoilta syrjäytymisen ehkäiseminen ja työvoiman saatavuuden parantaminen. Hankkeen tulokset ovat syntyneet kehittämis- ja rinnakkaishankkeissa toteutettavien työvoimapalveluiden vaikuttavuuden ja TE-palveluprosessien kautta. Rinnakkaishankkeissa työllistäminen ei kohdistunut toivotussa määrin yrityssektorille.
Helmikuussa 2017 Koordi Etelä-Savo -hankkeeseen palkattiin projektiasiantuntija tehostamaan hankkeiden ja TE-palvelujen asiakasohjausta ja järjestämään koulutusta, neuvontaa, tiedottamista ja materiaalia työn tueksi. Projektiasiantuntijan työssä korostui TE-palveluprosessien vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden parantamisen tavoite, jota toteutettiin verkosto- ja kumppanuusyhteistyötä tiivistämällä. Erityisen tärkeää on ollut, että verkostokumppanit ovat saaneet te-palveluihin liittyvää ohjausta siihen, mistä kulloinkin tarvittava tieto ja apu löytyy. Hankkeen loppuvuosina koordinoinnin, verkostoyhteistyön ja tiedon välittämisen tarve on kasvanut entisestään ja hankkeen painopiste on ollut verkostoyhteistyössä ja ohjauksen ja tiedon välittämisessä toimijoille. Verkostoitumisen ja yhteistyön tukeminen alueen eri toimijoiden kesken on ollut tärkeää erityisesti siksi, että päällekkäisen työn tekemiseltä on voitu välttyä. Työllisyystilanteen parantuessa Etelä-Savon alueella osallisuuden lisääminen korostui yhä enemmän ESR-toiminnoissa. Asiakkaat ovat tarvinneet aiempaa räätälöidymmät, yksilölliset palvelut sekä elämänhallintaan liittyvää tukea ennen kuin he ovat työhön osoitettavissa. Koordinaatiohanke on tarjonnut tukea myös näiden palveluiden ja hankkeiden tunnettavuuden lisäämiseen.