![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20233
Hankkeen nimi: Hyvän työelämän ääni
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 7.1. Tuottavuuden ja työhyvinvoinnin parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2015 ja päättyy 31.8.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Lahden ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 2630644-6
Jakeluosoite: PL 214
Puhelinnumero: 03 828 18
Postinumero: 15101
Postitoimipaikka: Lahti
WWW-osoite: http://www.lamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ksenia Voroshilova
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Taloussuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 708 5018
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeessa etsitään uusia malleja jatkuvassa muutoksessa olevan työelämän tuottavuuden ja työhyvinvoinnin haasteisiin. Hanke perustuu valtakunnalliseen Työelämä 2020 -hankkeeseen ja sen taustalla olevaan Työelämän kehittämisstrategiaan. Työelämän kehittämisstrategian visiona on tehdä suomalaisesta työelämästä Euroopan parasta vuoteen 2020 mennessä.
Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on, että Päijät- ja Kanta-Hämeen alueen mikro- ja pk-yrityksillä on paremmat valmiudet kehittää tuottavuutta ja työhyvinvointia lyhyellä ja pitkällä aikavälillä ja että työelämän toimijat ovat innostuneita ja motivoituneita kehittämään omaa työtään, osaamistaan, työkykyään ja työyhteisöjään ja pystyvät toimimaan tuottavasti myös tulevaisuudessa. Välillisenä tavoitteena on myös työurien inhimillinen kestävyys ja tasa-arvo työpaikoilla.
Hankkeessa luodaan yritysverkostoihin perustuvia toimintamalleja käynnistämällä pilotteja, jotka tukevat Kanta- ja Päijät-Hämeen mikro- ja pk-yritysten ja muiden työorganisaatioiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittymistä eri näkökulmista:
1) työyhteisöjen kyky rakentaa omaa työhyvinvointiaan. Pienyrityksiä ohjataan hyödyntämään olemassa olevia työhyvinvointia tukevia sovelluksia ja välineitä sekä toimimaan yhdessä työhyvinvoinnin edistämiseksi.
2) Työkulttuurin muutos - uudet tavat johtaa kaaosmaisessa työelämässä sekä luoda sujuvampaa ja innovatiivisempaa työkulttuuria. ”Kaaosjohtamisen” haasteisiin etsitään nopeita, arkea helpottavia välineitä ja menetelmiä. Nämä voivat liittyä esimerkiksi perheen ja työn yhteensovittamista tukevaan työn muotoiluun. Kokeillaan Lean- ja palvelumuotoiluajattelun hyödyntämistä sujuvamman ja innovatiivisemman työkulttuurin kehittämiseksi.
3) pienyritysten tarvelähtöinen tuki tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämiseen. Tuloksena toimintamalli yrityksen kohtaamisesta ensiavun kautta eteenpäin ohjaamiseen.
4) alueellisen työelämän kehittämisverkoston ja sen toimintamallien vahvistaminen. Hyödynnetään yritysten, ammattikorkeakoulujen sekä työelämän kehittämistä ja työhyvinvointia tukevien alueellisten verkostojen toimintaa ja osaamista. Etsitään uusia toimintatapoja ja näkökulmia herättää ja innostaa työpaikkoja työelämän kehittämiseen.
Pilotit perustuvat käyttäjälähtöiseen, verkostomaiseen yhteiskehittelyyn, jossa työyhteisöt ja työntekijät ovat oman työnsä asiantuntijoita.
Hankkeen tuloksena alueen mikro- ja pk-yritykset ja työyhteisöt ovat aiempaa tietoisempaa tuottavuutta ja työhyvinvointia parantavista ohjaus- ja neuvontapalveluista. Lisäksi alueen mikro- ja pk-yrityksissä osataan hyödyntää verkostoja työelämän kehittämisessä ja johtamisessa. Hankkeeseen osallistuvissa työyhteisöissä on kehitetty ja otettu käyttöön uudenlaisia verkostomaisia toimintamalleja, jotka tukevat työhyvinvointia, työssä jaksamista ja työhön sitoutumista, työnorganisointia sekä johtamista ja edistävät siten työyhteisöjen uudistumista ja kilpailukykyä.
Hankkeen päätoteuttaja on Lahden ammattikorkeakoulu, osatoteuttaja Hämeen ammattikorkeakoulu ja keskeinen verkostokumppani Työelämä 2020 -hankkeen Hämeen alueverkosto.
Ensisijainen kohderyhmä:
1) Eri toimialojen mikro- ja pk-yritykset, kunta- ja järjestösektorin työpaikat sekä näiden työntekijät pääasiassa Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella
2) Työelämä 2020 -hankkeen Hämeen alueverkosto
Välilliset kohderyhmät ovat alueen muut yritysrajapinnassa toimivat työelämän kehittäjäorganisaatiot, korkeakoulut, sekä näiden henkilökunta ja opiskelijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 441 138
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 396 620
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 551 425
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 495 777
Maakunnat: Päijät-Häme, Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Lahden, Riihimäen, Hämeenlinnan
Kunnat: Hämeenlinna, Sysmä, Lahti, Hausjärvi, Hollola, Jokioinen, Loppi, Riihimäki, Ypäjä, Kärkölä, Tammela, Padasjoki, Asikkala, Hattula, Hartola, Forssa, Orimattila, Janakkala, Humppila, Heinola
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 215
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 192
Suunniteltu: 270
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 3 |
Luonnonvarojen käytön kestävyys ei varsinaisesti ole tavoitteena, mutta toteuttajat pyrkivät edistämään omalla toiminnallaan kestävää kehitystä ja huomioimaan näkökulman hankkeen eri vaiheissa. Tämä tarkoittaa sähköisten työskentelyvälineiden hyödyntämistä ja ylipäätään sellaisia valintoja, että ne edistävät luonnonvarojen kestävää käyttöä. Yrityksiä kannustetaan myös kestävän kehityksen näkökulman huomioimiseen liiketoiminnan kasvussa ja edesauttamaan tavoitteen myönteistä kehitystä. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Hankkeelle ei varsinaisesti ole asetettu tavoitteita ilmastonmuutoksen vähentämiseen. Kohderyhmänä olevat valmistavan teollisuuden yritykset joutuvat kuitenkin omassa toiminnassaan toimimaan päästöjä vähentävällä tavalla ja hakemaan liiketoiminnan kasvun mahdollistavia ja ilmastonmuutosta hillitseviä toimenpiteitä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Hankkeelle ei varsinaisesti ole asetettu osa-alueen kasvillisuuden, eliöiden ja luonnonmonimuotoisuuden säilyttämiseksi. Kohderyhmänä olevat valmistavan teollisuuden yritykset joutuvat kuitenkin omassa toiminnassaan toimimaan niin että luonnon monimuotoisuus säilyy, tämä tulee vastaan esimerkiksi välillisesti teollisuusalueiden kaavaratkaisujen ja uusien tuotantolaitosten/logistiikkakeskusten sijoittumispäätösten kautta. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Hankkeelle ei varsinaisesti ole asetettu tavoitteita tämän osa-alueen osalta. Kohderyhmään kuuluvien yritysten on kuitenkin omassa liiketoiminnan kasvua hakevassa toiminnassaan (ml. rakennushankkeet) pyrittävä siihen, että nämä tavoitteet tulevat myönteisesti huomioiduksi tehtyjen ratkaisujen kautta | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 1 |
Ei erityistä vaikutusta, mutta hankkeen kautta vaikutetaan mukaan tuleviin yrityksiin niin, että ne edesauttavat tavoitteen myönteistä kehitystä. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 3 |
Hankkeelle ei varsinaisesti ole asetettu tavoitteita tämän osa-alueen osalta. Kohderyhmään kuuluvien yritysten on kuitenkin omassa liiketoiminnan kasvua hakevassa toiminnassaan (ml. rakennushankkeet) pyrittävä siihen, että nämä tavoitteet tulevat myönteisesti huomioiduksi tehtyjen ratkaisujen kautta | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Hankkeelle ei varsinaisesti ole asetettu tavoitteita tämän osa-alueen osalta. Kohderyhmään kuuluvien yritysten on kuitenkin omassa liiketoiminnan kasvua hakevassa toiminnassaan (ml. rakennushankkeet) pyrittävä siihen, että nämä tavoitteet tulevat myönteisesti huomioiduksi tehtyjen ratkaisujen kautta. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 0 |
Hankkeessa tavoitteena on nimenomaan paikallisen elinkeinorakenteen kehittäminen yritysten tuottavuutta ja työhyvinvointia tukemalla, ja uudenlaisia toimintamalleja tähän rakentamalla koulutuksen ja työelämän yhteistyönä. Hankkeen toteuttajakorkeakoulujen toiminta on myös paikallista palvelua ja tätä kautta paikalliset resurssit tulevat hyötykäyttöön. Kasvua tukevalla toimintamallilla pyritään jatkuvaan ja kestävään kehittämiseen myös hankkeen jälkeen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 7 | 0 |
Hankkeen toimenpiteena on mm. kestävän yrityspalvelumallin kehittäminen niin että otetaan huomioon olemassa olevat resurssit ja toimijat. Hankkeella on merkittävä vaikutus nimenomaan palvelujen kehittämiseen, sillä hankkeen tuloksena syntyy palveluja, jotka vahvistavat paikallistaloutta. Palvelujen tuottamisessa pyritään hyödyntämään digitaalisuutta, joka omalta osaltaan lisää vähähiilisyyttä. Hankkeen kautta vaikutetaan mukaan tuleviin yrityksiin niin, että ne edesauttavat tavoitteen myönteistä kehitystä omassa toiminnassaan, mm. uusien palveluinnovaatioiden syntymistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 2 | 0 |
Hankkeen toteutus on pääasiassa alueellista toimintaa, ja alueella tapahtuvaa koulutuksen ja työelämän yhteistyötä. Välimatkat eivät ole pitkät, ja mahdollisuuksien mukaan pyritään liikkumisen sijaan hyödyntämään digitaalisia välineitä matkustamisen sijaan. Näin on tehty jo valmisteluvaiheessa. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 8 | 0 |
Hankkeessa tuetaan työntekijöitä osallistavan ja luottamukseen perustuvan kokeilevan toimintakulttuurin rakentamisessa, jolla tuetaan koko työyhteisön työhyvinvointia. Hankkeen kehittämistoimenpiteissä tuetaan henkilöstön ja johdon osaamista työhyvinvoinnin osalta ja mietitään, miten työhyvinvointitoimenpiteet sopivat eri työuran vaiheissa oleville työntekijöille ja miten työhyvinvoinnilla vahvistetaan työurien inhimillistä kestävyyttä: kykyä uudistua ja oppia, innostua ja motivoitua, kohtuullistaa työtä muun elämän niin vaatiessa, selviytyä muutoksista ja erilaista siirtymävaiheista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 8 |
Tasa-arvon edistäminen on työelämän kehittämisen yksi olennainen osa-alue. Työpaikoilla kyse on mm.palkkauksesta, yhdenvertaisissa etenemismahdollisuuksissa ja mahdollisuuksissa perhevapaisiin sekä perhevapaiden vaikutuksessa urakehitykseen. Työelämän tasa-arvoa voidaan edistää johtamisella ja työhyvinvoinnin kehittämisellä. Samoin tasa-arvon edistämisellä, yhdenvertaisilla etenemismahdollisuuksilla ja samapalkkaisuudella tuetaan työhyvinvointia ja tuottavuutta. Käytännössä sukupuolinäkökulma tulee esiin hankkeen piloteissa. Esimerkiksi pilotissa 2 se voi tarkoittaa, että mietitään yritysten kanssa keinoja tasa-arvoisempaan johtamiseen tai tasa-arvosuunnitelman käytäntöön viemistä. Tasa-arvonäkökulmaa voidaan käsitellä myös seminaareissa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Kuten tasa-arvon edistäminen, yhdenvertaisuus on työelämän kehittämisen yksi olennainen osa-alue, jolla voidaan rakentaa tai nakertaa työhyvinvoinnin kokemusta ja työelämän kestävää kehitystä. Hanke ei ole suoranaisesti yhdenvertaisuushanke, mutta piloteissa voidaan tukea myös yhdenvertaisuuteen liittyviä kehittämistoimia ja aihetta voidaan käsitellä seminaareissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Hankkeelle ei ole asetettu tavoitteita tämän osa-alueen osalta. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Hankkeelle ei ole asetettu tavoitteita tämän osa-alueen osalta. Hankkeeseen osallistuvien yrityksien toiminnan kehittäminen voi kuitenkin liittyä juuri ympäristöosaamisen kehittämiseen. |
Työelämä on tänä päivänä hektistä, kaaosmaista ja alati muuttuvaa. Työelämän muutoksen kiihtyessä pitkäntähtäimen
suunnittelu ja strategiatason kehittäminen työpaikolla karkaa yhä kauemmaksi yksilöistä. Samaan aikaan peräänkuulutetaan työntekijöiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämistä, esimerkiksi työn organisoinnin ja työn tekemisen tapojen kokeilevaa kehittämistä. Kehittämistoimenpiteet voivat myös olla liiaksi tulevaisuutta “lukitsevia”. Kehittämistoimet (esim. ammattikorkeakoulujen toteuttamat) kohdistuvat usein isoihin yrityksiin. Amk:n TKI-hankkeiden mitattavat tavoitteet, toimintatavat, rahoitusohjelmien asettamat rakenteet ja muu toiminnanohjaus ovat usein soveltuneet paremmin isoihin yrityksiin, vaikka mikro- ja yksinyrittäjien osuus yritysten määrästä on merkittävä. Juuri tähän tarpeeseen hankkeessa pyrittiin vastaamaan.
Hankkeessa toteutettiin 85 erilaista pienyritysten ja muiden pienten työyhteisöjen sekä yksinyrittäjien työhyvinvointiin ja tuottavuuteen tähtäävää kehittämisprojektia. Projekteissa keskeistä oli kehittäminen työyhteisöjen omista lähtökohdista käsin, yhdessä työntekijöiden ja amk-opiskelijoiden sekä asiantuntijoiden kanssa. Hankkeessa kokeiltiin ja kehitettiin useita työelämän kehittämiseen soveltuvia menetelmiä erityisesti pienten yritysten ja ammattikorkeakoulujen viitekehyksessä. Kokonaisuus, "yritysten terveyspalvelu", etenee kartoitusvaiheesta kehittämisprojektiin tai edelleen ohjaukseen muihin yrityksille soveltuviin palveluihin. Yksinyrittäjille rakennettiin oma 24/7-työhyvinvointiohjelma, joka huomioi yrittäjän henkilökohtaisen tilanteen ja tarpeen. Lisäksi järjestettiin lyhytkestoista koulutusta ja infotilaisuuksia.
Yhtenä hankkeen tuloksena on Kompleksinen työelämä -koulutus. Koulutuksella tuetaan työhyvinvointia ja työn tekemistä, etenkin johtamistyötä, jatkuvasti muuttuvassa, kaaosmaisessa työelämässä. Koulutus auttaa osallistujia hahmottamaan kaaosmaisuuden taustalla olevaa kompleksisuusteoriaa ja ymmärtämään erilaisia työelämätilanteita. Toimintamallissa hyödynnetään simulaatiomenetelmää. Aiheesta järjestettiin myös lyhyempiä simulaatiotyöpajoja.
Hankkeessa vauhditettiin alueellista työelämän kehittämisen verkostoyhteistyötä yhdessä Työterveyslaitoksen TyhyverkostoX – Työterveyttä, työturvallisuutta ja työhyvinvointia verkostoituen -hankkeen ja Työelämä 2020 -hankkeen Hämeen alueverkoston kanssa. Kehittämistoiminta rakentui avoimiin, fasiloituihin työelämän kehittäjien kokoontumisajoihin. Niiden välillä teemaryhmissä kokeiltiin yhteistä verkostomaista tekemistä käytännössä esim. työhyvinvoinnin pop-up -kiertueella.
Lisäksi projektien yhteistyössä laadittiin dokumentti: Suosituksia työelämän kehittämisen alueellisten verkostojen rakenteista ja toimintatavoista (Työterveyslaitos 2017). Suositukset on tarkoitettu tukemaan työelämän kehittämisessä mukana olevien verkostojen toimintaa ja yhteistyötä, verkostojen parempaa hyödynnettävyyttä sekä niiden pysyvämmän rakenteen kehittämistä. Maakunta- ja sote-valmistelutyössä sekä työelämän kehittämisessä mukana olevat voivat hyödyntää suosituksia.
Hankkeen käytännön toimintaa ja tuloksia kuvataan julkaisussa LAMK Magazine: Hyvän työelämän teemanumero 2017. Julkaisu on saatavilla verkossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951 -827-269-7