![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20198
Hankkeen nimi: APe1- Digiajan työelämätaitojen ennakointihanke
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2015 ja päättyy 31.12.2015
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Itä-Suomen yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 2285733-9
Jakeluosoite: Yliopistonranta 1
Puhelinnumero: 0294 45 1111
Postinumero: 70211
Postitoimipaikka: Kuopio
WWW-osoite: https://www.uef.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ulla Turtiainen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutusjohtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405666670
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Vuoteen 2020 mennessä työstä suurin osa tehdään verkostoissa, ja digitaalisia taitoja edellyttää 90 prosenttia työpaikoista. Vuonna 2030 työelämä on organisoitunut kauttaaltaan tiimipohjaiseksi. Nyt opintiellä olevista nuorista 65 prosenttia tulee rekrytoitumaan työhön, jota ei vielä ole olemassakaan.
APe1-toimijat – Itä-Suomen yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelu Aducate ja Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto – ovat rakentaneet hankkeen, jonka päätavoite on toteuttaa alueella koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointityö, joka tunnistaa, mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää työelämään siirtyviltä nuorilta sekä heitä kouluttavilta opettajilta.
Aihetta tarkastellaan toimijoiden (opettajat/oppijat), toimintaympäristöjen (työ-/oppimisympäristöt) ja työn ja koulutusalojen näkökulmasta. Tarkastelut suuntautuvat sekä nykyhetkeen/-tilanteeseen että tulevaisuuteen. Ennakointityöhön osallistuvat rinnakkain opetushenkilöstö ja työelämäedustajat sekä ”Digitaidot ja arjen välineet” -kyselyn kautta myös parhaillaan ammattiin opiskelevat nuoret.
Ennakointityöhön liittyen toteutetaan neljä (4) toimenpidettä (TP): TP1. Työpajat/asiantuntijaprosessointi, TP2. Oppimisympäristöanalyysi, TP3. Opiskelijoiden digitaitoihin ja –välineisiin liittyvä sähköinen kysely ja TP4. Ammatillisen opettajan uusi pedagogiikka – raportti, joka kokoaa toimenpiteissä syntyneet tulokset yhteen.
Työpajojen (6kpl) pääteema on ”Mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden työelämä edellyttää”. Kysymyksiä ratkaistaan tiimioppimisen osallistavalla menetelmällä, ja jokainen paja tuottaa teemaan liittyen digitaalista aineistoa (tekstin lisäksi esim. erilaiset sosiaalisen median välineet, audiot, videot, kuvat jne.) sekä jatkotehtävän seuraavalle työpajalle. Päivän yhteenvedossa täydennetään tulosten levittämissuunnitelmaa. Lisäksi viimeinen eli kuudes työpaja laatii avoimen tehtävänannon: ”Miten prosessin tulisi jatkua omassa oppilaitoksessa?”.
Sekä oppimisympäristöanalyysi että opiskelijoiden digitaidot ja arjen välineet -kysely ovat sähköisessä muodossa (hankkeen alussa) toteutettavia kartoituksia, joiden tulokset käsitellään ja jatkotyöstetään omissa teematyöpajoissaan (TP1).
Jokaisesta toimenpiteestä (TP1-3) syntyy digitaalinen osatuotos, joka julkaistaan tuoreeltaan hankkeen blogissa sekä kootaan osaksi sähköistä Ammatillisen opettajan uusi pedagogiikka – raporttia (TP4).
Vaikka ennakointityö on paikallinen, niin sen prosessituotokset ovat avoimesta työskentely- ja raportointitavasta johtuen ketterästi myös muiden koulutus- ja työorganisaatioiden hyödynnettävissä ja edelleen, sähköisessä muodossa, jaettavissa käynnissä olevan OPS-työn tueksi.
Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston opetushenkilöstö
Alueen yritykset, opiskelijat, ennakoinnin asiantuntijatoimijat, toisen asteen koulutuksen toimijat
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 63 549
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 63 549
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 90 785
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 90 785
Maakunnat: Etelä-Savo
Seutukunnat: Savonlinnan
Kunnat: Rantasalmi, Enonkoski, Sulkava, Heinävesi, Savonlinna
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 5
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 5
Suunniteltu: 40
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja kestävän kehityksen osaamistarpeet tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, kestävän kehityksen näkökohdat ja osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvät osaamistarpeet tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, ilmastomuutoksen näkökohdat ja osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja kestävän kehityksen osaamistarpeet tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, kestävän kehityksen näkökohdat ja osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja kestävän kehityksen osaamistarpeet tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, kestävän kehityksen näkökohdat ja osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja ympäristön säilyttämisen kysymykset tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, ympäristön säilyttämisen näkökohdat ja - osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja materiaalikysymykset tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, materiaali- ja jätenäkökohdat ja - osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja energiakysymykset tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, energianäkökohdat ja - osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita. Koulutuksella pyritään jatkossa vastaamaan entistä paremmin paikallisen elinkeinoelämän tarpeisiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita. Tulevaisuuden ammatit ovat yhä enenevässä märin aineettomiin palveluihin ja tuotteisiin liittyviä, ja koulutuksella pyritään jatkossa vastaamaan entistä paremmin tähän ammatilliseen osaamistarpeeseen. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja myäs liikkumiseen liittyvät kestävän kehityksen osaamistarpeet tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, kestävän kehityksen näkökohdat ja osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 1 | 2 |
Hanke edistää osallistujien työhyvinvointia löytämällä näille uusia kehittymissuuntia. Jatkossa koulutusta tullaan kehittämään työelämävastaavuudeltaan paremmaksi, ja paremmin opiskelijoiden oppimistapoja vastaavaksi, jotka toimenpiteet tulevat lisäämään niiden vaikutuspiirissä olevien yleistä hyvinvointia. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 2 |
Hanke edistää osallistujien tasa-arvoisuutta löytämällä näille kehittymissuuntia, joilla jokaisella on mahdollisuus vahvistaa osaamistaan työyhteisön arvostettuna jäsenenä. Jatkossa koulutus tulee vastaamaan paremmin alueen työelämän tarpeita, mikä lisää valmistuvien yhteiskunnallista toimintakykyä ja siten tasa-arvoa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 2 |
Hanke edistää osallistujien tasa-arvoisuutta löytämällä näille kehittymissuuntia, joilla jokaisella on mahdollisuus vahvistaa osaamistaan työyhteisön arvostettuna jäsenenä. Jatkossa koulutus tulee vastaamaan paremmin alueen työelämän tarpeita, mikä lisää valmistuvien yhteiskunnallista toimintakykyä ja siten tasa-arvoa valmistuvien taustoista riippumatta. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita. Tulevaisuuden ammatit ovat yhä enenevässä märin aineettomiin palveluihin ja tuotteisiin liittyviä, jolloin kulttuuriympäristöllä ja sen yhdistämisellä tuotteisiin ja palveluihin tulee olemaan suurempi merkitys, ja tätä kautta ympäristöjen ylläpito kehittyy. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 2 |
Hankkeen tehtävänä on arvioida tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita, ja kestävän kehityksen osaamistarpeet tulevat nousemaan tällaisena esiin. Kun hankkeen tulosten pohjalta suunnitellaan uutta koulutusta, kestävän kehityksen näkökohdat ja osaaminen tullaan huomioimaan lähtökohtaisesti paremmin. |
Ennakointihankeen tavoitteena oli tunnistaa mitä osaamista ja millaisia valmiuksia tulevaisuuden digitalisoituva ja tiimipohjainen työelämä edellyttää. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi hankkeessa toteutettiin kuusi työpajaa, opiskelijakysely ja case-perustainen sähköisten oppimisympäristöjen selvitystyö. Työpajoihin osallistui ammatillisen koulutuksen henkilöstöä ja työelämän edustajia, ja niiden tavoitteena oli lisätä osallistujien valmiuksia tunnistaa tulevaisuuden digitalisoituva ja tiimipohjainen työympäristö. Tavoitteena oli myös lisätä eri koulutusalojen välistä keskustelua teemaan liittyen. Jokainen työpaja tuotti aina seuraavalle pajalle jatkotehtävän, jota ratkaisemalla työskentelyä syvennettiin ja lisättiin tavoitteen tarkasteluun näkökulmia. Työpajoissa käytettiin monipuolisia työskentelymenetelmiä (mm. alustuksia, materiaaleihin tutustumista, ryhmäkeskusteluja, yhteisöllisiä digitaalisia työvälineitä ja videointia), ja niiden tulokset raportoitiin hankkeen blogissa. Työpajaprosessin hyvät käytänteet sekä kehittämisehdotukset julkaistiin ”Ammatillisen opettajan pedagogiset suuntaviivat” -raportissa.
Opiskelijoille suunnatussa kyselyssä kartoitettiin Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston nuorten arjessa hyödyntämää tieto- ja viestintäteknologiaa. Kyselyn tavoitteena oli tunnistaa, onko nuorilla jotakin sellaista sosiaaliseen mediaan ja teknologiaan (BYOD) liittyvää osaamista, jota voitaisiin hyödyntää opetuksessa, oppimisessa ja ohjauksessa paremmin. Tulokset raportoitiin digiaikamediakysely.wordpress.com –blogissa.
Oppimisympäristöselvityksen avulla kuvattiin ammatillisen opetuksen oppimisympäristöjen nykytilaa ja meneillään olevia kehittämistrendejä. Työpajatyöskentelyn yhteydessä selvityksen tuloksia peilattiin myös työpajaprosessissa esiin nostettujen tulevaisuuden tarpeiden näkökulmasta. Selvityksestä käy esiin että Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston hyödyntämät sähköiset oppimisympäristöt ovat monipuolisia, monimuotoisia ja ajanmukaisia. Tulokset raportoitiin digiaika.wordpress.com –blogissa.
Hanke saavutti tavoitteeseensa. Tarkastelu kolmen tulokulman kautta (opettajien näkemykset ja osaaminen, opiskelijoiden orientaatio, ja olemassa olevat mahdollisuudet) herätti runsaasti kysymyksiä, hämmennystä mutta myös oivalluksia työelämätaidoista digitaalisessa maailmassa. Vastavuoroisen, iteratiivisen prosessin tuloksena syntyi tarve konkretisoida työpajoissa esitettyjä tulevaisuudennäkemyksiä toiminnallisiksi ja pedagogisiksi käytänteiksi. Nämä tulokset on tarkemmin kuvattu ”Ammatillisen opettajan pedagogiikan suuntaviivoja” –raportissa digiaika.wordpress.com –blogissa.
Hankkeesta syntyneitä toimenpide-ehdotuksia ovat mm. tiimivalmennus, joka perustuu tiimipohjaiseen oppimiseen ja hyödyntää digiajan työelämän työvälineitä, sekä tuettua työaikaa erilaisten digitaalisten oppimisympäristöjen käyttöönottoon ja kehittämiseen.