![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20142
Hankkeen nimi: eTEVÄ - eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän Ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1006550-2
Jakeluosoite: Rajakatu 35
Puhelinnumero: 020 743 8100
Postinumero: 40200
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.jamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Päivi Kauppila
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: koulutussuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 846 0627
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
eTEVÄ on yhteishanke, jonka tavoitteena on löytää ja kehittää uusia kamerateknologiaa ja videota hyödyntäviä toimintatapoja työssä oppimiseen, etäohjaukseen, opetukseen ja tutkintotilaisuuksiin. Hanketta toteuttavat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, Ilmasotakoulu ja Keski-Suomen pelastuslaitos.
Nuoret viestivät vapaa-ajallaan kuvallista ilmaisua hyödyntäen ja mobiililaitteissa on nykyisin aina kamera. Kamera- ja tallenneteknologiaa sekä videoita käytetään jo oppimisen tukena, mutta käyttö on satunnaista ja se perustuu tällä hetkellä pitkälti tallenteisiin eikä ole reaaliaikaista ja vuorovaikutteista. Uudenlaisella videoteknologialla voidaan kuvata työsuoritusta, jakaa sitä reaaliaikaisesti ja saada palautetta sekä ohjausta suorituksen aikana, kuvaus voidaan tallentaa ja sitä voidaan analysoida jälkikäteen. Videoiden hyödyntäminen uudella tavalla oppimisessa avaa opiskelijoille uusia reittejä ja tapoja ammattiin oppimiseen. Uudenlaisilla toimintatavoilla pystytään tukemaan sukupuoleltaan, oppimistyyliltään ja motivaatioltaan erilaisia oppijoita. Tämä on tärkeää etenkin syrjäytymisuhassa olevien nuorten koulutuksessa ja koulupudokkuuden estämisessä.
Oppilaitoksilla ja työpaikoilla on tarve rakentaa uudenlaisia oppimisympäristöjä ja ottaa käyttöön joustavia ja tarkoituksenmukaisia opetusmenetelmiä. Uusi monikanavainen ja vuorovaikutteinen kamera- ja tallenneteknologia tukee yksilöllisten oppimispolkujen toteutumista. Työssäoppimisen ohjaus, tutkintotilaisuudet ja niihin liittyvät arviointikeskustelut aiheuttavat paljon matkustamista. Opettajien ohjauskäytäntöjä onkin tarve monipuolistaa ja löytää tapoja etäohjaukseen. Työpaikoilla työtekijöiden työsuoritusten videointi toimii osaamisen kehittämisen välineenä. Teknologian käyttöönoton edellytyksenä on henkilöstön osaamisen kehittäminen.
eTEVÄ hankkeessa testataan kamera- ja tallenneteknologiaa ja etsitään erilaisia pedagogisia menetelmiä teknologian hyödyntämiseen. Hankkeen tuloksena syntyy toimintatapoja, jotka tukevat oppimisen ohjausta.
Projektin varsinaisena kohderyhmänä ovat koulutusorganisaatiot ja niiden opetus- ja ohjaushenkilöstö, muiden toteuttajaorganisaatioiden henkilöstö sekä työelämän edustajat eli työpaikoilla toimivat ohjaajat.
Projektin välillisenä kohderyhmänä ovat opiskelijat.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 209 706
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 209 705
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 299 583
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 299 583
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Jyväskylän, Jämsän, Keuruun, Joutsan, Äänekosken
Kunnat: Uurainen, Jyväskylä, Pihtipudas, Joutsa, Karstula, Petäjävesi, Viitasaari, Kyyjärvi, Keuruu, Kinnula, Kuhmoinen, Äänekoski, Saarijärvi, Hankasalmi, Kannonkoski, Toivakka, Muurame, Luhanka, Laukaa, Konnevesi, Jämsä, Kivijärvi, Multia
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 1 |
Sähköisiin materiaaleihin (esim. opiskelumateriaalit) siirtyminen vähentää paperitulosteiden määrää. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 1 |
Etäohjauksen lisääntyminen vähentää matkustamisen tarvetta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 0 |
Hankkeessa tuotettava materiaali tuotetaan ja jaetaan sähköisessä muodossa. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 1 |
Hanketta toteutetaan Keski-Suomessa hyödyntäen ja kehittäen paikallista koulutusosaamista. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 0 |
Hanke edistää aineettomien palvelujen ja koulutuksen kehittämistä. Uudet toimintatavat ovat levitettävissä laajemmin oppilaitosten ja työelämän käyttöön. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 5 | 0 |
Kamera- ja tallenneteknologian lisääntyvä käyttö sekä etäohjaukseen ja tutkintotilaisuuksiin luodut toimintatavat vähentävät matkustamisen tarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 3 | 0 |
Hyödyntämällä uudenlaista teknologiaa, voidaan tukea sukupuoleltaan, oppimistyyliltään, motivaatioltaan ja itsetunnoltaan erilaisia oppijoita ja tarjota heille erilaisia tapoja ammattiin oppimiseen. Tämä edistää hyvinvointia ja ehkäisee syrjäytmistä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Hanke edistää alueellista tasa-arvoa, kun ohjauspalvelut tavoittavat myös kaukana oppilaitoksesta toimivat opiskelijat. Opetusmenetelmien ja materiaalien monipuolisuus tukee erilaisten oppijoiden tarpeita ja oppimista edistäen tasa-arvoa oppimisessa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 2 |
Erilaisten tapojen kehittäminen oppimiseen edistää yhdenvertaisuutta sekä yhteiskunnallisesti että kulttuurisesti. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
eTEVÄ-hankkeen tavoitteena oli löytää ja kehittää uusia kamera- ja tallenneteknologiaa hyödyntäviä toimintatapoja työssä oppimiseen, opetukseen, oppimisen ohjaamiseen ja tutkintotilaisuuksiin. Tavoite liittyy tarpeeseen rakentaa uudenlaisia kustannustehokkaita oppimisympäristöjä sekä ottaa käyttöön joustavia ja tarkoituksenmukaisia opetusmenetelmiä, jotka tukevat opiskelijoiden yksilöllisiä opintopolkuja. Hanketta toteuttivat Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä, Äänekosken ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, Ilmasotakoulu ja Keski-Suomen pelastuslaitos.
Hankkeessa pilotoitiin kamera- ja tallenneteknologiaa opetuksessa, oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa. Piloteista saatujen kokemusten pohjalta rakennettiin pedagogisia toimintamalleja kamera- ja tallenneteknologian hyödyntämiseen oppilaitosympäristössä ja työpaikalla tapahtuvassa osaamisen kehittämisessä. Hankkeen tuloksena kamera- ja tallenneteknologian hyödyntäminen koulutuksessa lisääntyi ja pedagoginen laatu parani. Pedagogiset toimintamallit painottivat oppijan reflektion ja oman arvioinnin merkitystä oppimisessa ja osaamisen kehittymisessä. Syntyneitä toimintamalleja jalkautettiin ja levitettiin hankeverkostossa ja osatoteuttajien yhteistyöverkostoissa.