![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20105
Hankkeen nimi: Nuoret huippumyyjät
Toimintalinja: 3. Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus
Erityistavoite: 6.1. Nuorten ja muiden heikossa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2015 ja päättyy 31.5.2016
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Suomen yrittäjäopiston kannatus Oy
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0208850-1
Jakeluosoite: Kauppatie 109
Puhelinnumero: 010-8414000
Postinumero: 62200
Postitoimipaikka: Kauhava
WWW-osoite: http://www.syo.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pirjo-Riitta Lunnas
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050-3459727
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Nuoret huippumyyjät -hanketta toteuttaa Suomen Yrittäjäopisto (SYO) yhdessä Hämeen Ammattikorkeakoulun (HAMK) kanssa. Asiantuntijakumppanina hankkeessa on Hämeen Yrittäjät ry.
Nuoret huippumyyjät –hanke hioo nuorista timanttisia myyjiä erityisesti pk-yritysten myyntitehtäviin, lukuun ottamatta vähittäiskaupan alaa. Kohderyhmänä ovat nuoret (20-29-v.) myynnin osaajat, jotka ovat suorittaneet kaupalliset opinnot ammattioppilaitoksessa, ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa tai ovat niissä loppusuoralla, tai ne nuoret, jotka ovat kiinnostuneet myyntityöstä ja haluavat työllistyä alalle. Hanke sopii myös maahanmuuttajataustaisille nuorille. Hankkeen kautta nuorille tarjoutuu mahdollisuuksia työllistyä pk-yritysten myynti- tai asiantuntijatehtäviin, joissa tarvitaan monipuolista myyntiosaamista.
Nuorten myyntiosaaminen kehittyy osallistujien osaamispääomaa jakamalla. Samalla kehitetään uusia toimintamalleja yritysten käyttöön sekä hankkeen päätyttyä mallinnetaan syntyneitä hyviä käytäntöjä, joista voivat hyötyä jatkossa muutkin yritykset. Hanke lisää myyntitehtävien kiinnostavuutta nuorten keskuudessa ja parantaa myyntityöstä nuorten keskuudessa vallitsevaa yleistä mielikuvaa. Jouni Kosken ja Elina Oksanen-Ylikosken tutkimusten mukaan myyntityö mielletään enemmän miesten ammatiksi, ja muun muassa tätä käsitystä hanke haluaa muuttaa.
Pk-yritysten myyntitoiminta potee kroonista resurssipulaa, koska yrittäjä usein vastaa yksin yritystoimintansa kaikista osa-alueista ja niiden kehittämisestä. Osaaville ja tuloksia aikaansaaville myyjille on erittäin suuri tarve. Hämeen Yrittäjät ry:n tekemän selvityksen mukaan Kanta-Hämeessä on kymmeniä yrityksiä, jotka ovat kiinnostuneet myyntitoiminnan kehittämisestä hankkeen osaajien avulla.
Hankkeeseen valitaan ilmoittautuneista 25-30 myyntitehtäviin parhaiten sopivaa nuorta. Valinnoissa pyritään sukupuolten väliseen tasa-arvoon, joten ilmoittautuneista valitaan hakijatilanteen salliessa puolet naisia ja puolet miehiä. Hankkeeseen valitut, tulevat nuoret huippumyyjät jaetaan alussa osaamistiimeihin heidän osaamispohjansa, motivaationsa ja osallistuvien yritysten tarpeiden perusteella. Tiimejä ohjaavat projektipäällikkö ja myynnin asiantuntijat. Osaamistiimit tarjoavat osaamispääomaansa valittujen case-yritysten tarpeisiin. Tiimit kehittävät yritysten myyntiä yhteistyössä asiantuntijavalmentajien ja yrityksen avainhenkilöiden kanssa.
Tällä tavoin nuoret saavat kontakteja yrityksiin, kehittävät yrityksen liiketoimintaosaamista ja monipuolistavat omaa myyntiosaamistaan. Samalla pk-yritysten rekrytointimahdollisuudet paranevat uusien osaajien myötä.
Hankkeen päätösseminaarissa esitellään uudet, yleiseen käyttöön mallinnettavat toimintamallit. Seminaariin kutsutaan laajasti yrittäjiä ja yritysten avainhenkilöitä etsimään uusia kykyjä ja toimintamalleja myyntinsä vauhdittamiseksi. Nuorille huippumyyjille tilaisuus tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden myydä omaa osaamistaan ja luoda verkostoja yritysmaailman avainhenkilöihin.
Tasavertaisuuden toteutumisesta hankkeessa tehdään analyysi, josta laaditaan julkaisu. Hankkeessa vaalitaan kestävän kehityksen arvoja käyttämällä julkisia kulkuneuvoja, hyödyntämällä sähköisiä välineitä, virtuaalisia neuvotteluja ja sähköisiä materiaaleja. Taloudellista ja kestävää kehitystä tuetaan myös verkkokauppatoimintaa, tilaustoimitusketjujen virtaviivaistamista ja niiden verkostomaisuutta kehittämällä. Ideoita jatkojalostetaan ja voidaan tuoda osaamistiimeissä yritysten käyttöön. Sosiaalisesti ja kulttuurisesti hanke edistää nuorten osallistamista, yhteisöllisyyttä ja taitoa toimia tiimeissä, työllistymismahdollisuuksia, luovuutta ja parantaa yleisesti nuorten mielikuvaa myyntitehtävistä.
Varsinaisena kohderyhmänä ovat opintonsa päättäneet tai opintojensa loppuvaiheessa olevat merkonomi-, tradenomi- ja yliopistotutkinnon suorittaneet nuoret tai ne nuoret, jotka ovat kiinnostuneet myyntityöstä ja haluavat työllistyä alalle. Kohderyhmällä on kiinnostusta työllistyä myyntitehtäviin pk-yrityksissä ja kehittää omaa myyntiosaamistaan. Hanke sopii myös maahanmuuttajataustaisille nuorille.
Välillisesti kohderyhmänä ovat Kanta-Hämeen alueella toimivat pk-yritykset, koko maassa neuvontaorganisaatiot, oppilaitokset, kehittämisyhtiöt ja yrittäjäjärjestöt sekä TE-toimistot.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 88 011
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 88 011
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 100 348
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 101 348
Maakunnat: Kanta-Häme
Seutukunnat: Forssan, Hämeenlinnan, Riihimäen
Kunnat: Riihimäki, Hämeenlinna, Tammela, Hausjärvi, Janakkala, Forssa, Humppila
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 12
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 12
Suunniteltu: 30
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 2 |
Hankkeessa vaalitaan kestävän kehityksen arvoja käyttämällä julkisia kulkuneuvoja, hyödyntämällä sähköisiä välineitä, virtuaalisia neuvotteluja ja sähköisiä materiaaleja. Asiaa pidetään esillä myös osallistujien tapaamisissa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 3 |
Hankkeessa vaalitaan kestävän kehityksen arvoja käyttämällä julkisia kulkuneuvoja, hyödyntämällä sähköisiä välineitä, virtuaalisia neuvotteluja ja sähköisiä materiaaleja. Myynnin toimenpiteissä hyödynnetään enenevässä määrin verkkokauppa, verkostoidutaan tilaustoimitusketjujen virtaviivaistamiseksi ja järjestetään yhteisiä logistiikkaketjuja. Asiaa pidetään esillä myös osallistujien tapaamisissa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 1 |
Kaupankäynnin sähköistämiseen ja paperin käytön vähentämiseen pyrkimällä sekä liikenteen päästöjä vähentämällä (julkiset liikennevälineet ja yhteiskyydit tilaisuuksiin ja yrityskäynteihin) säästetään luontoa ja säilytetään luonnon monimuotoisuutta ja vähennetään saastumista. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 1 |
Hankkeessa vaalitaan kestävän kehityksen arvoja käyttämällä julkisia kulkuneuvoja, hyödyntämällä sähköisiä välineitä, virtuaalisia neuvotteluja ja sähköisiä materiaaleja. Asiaa pidetään esillä myös osallistujien tapaamisissa. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta Natura-alueen kohdistuviin toimenpiteisiin. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 2 |
Hankkeen toimenpiteissä käytetään ensi sijassa sähköisiä materiaaleja, paperikopioiden ja -tulosteiden määrä pyritään minimoimaan. Hankkeen toimenpiteet eivät tuota suoranaisesti jätettä. Tarjoiluista syntyy jonkin verran jätettä, mikä pyritään hoitamaan kierrätyksen avulla. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta uusiutuvien energialähteiden käyttöön. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 0 |
Hanke tehostaa yritysten myyntiprosesseja ja keskittyy verkostojen luomiseen omalla alueella. Hanke edistää työllistymistä case-yrityksiin. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 7 |
Hankkeessa kehitetään uusia toimintamalleja, joiden avulla yritysten toimintaa tehostetaan mm. sähköisiä välineitä käyttämällä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 7 |
Fyysisen liikkumisen sijasta hyödynnetään virtuaalipalavereita, sähköisiä viestintävälineitä ja julkisia kulkuvälineitä sekä kehitetään yrityspuolella sähköisen kaupan edellytyksiä. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 7 | 0 |
Hanke edistää hyvinvointia tarjoamalla nuorille työllistymisvaihtoehtoja sekä mahdollisuuksia kehittää omaa osaamista. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 0 |
Hankkeen toimenpiteillä vähennetään nuorten, erityisesti naisten, mielikuvaa myyntityöstä alana, jolla miehet pärjäävät paremmin. Hankkeen toimenpiteiden tarkoitus on perinteisten sukupuolikäsitysten purkaminen myyntialalla. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 7 |
Maahanmuuttajien paljolti hyödyntämätön osaamispääoma pyritään saamaan käyttöön. Osaamistiimeissä eri tavoin profiloituneet myynnin osaajat jakavat keskenään osaamistaan ja näin rikastuttavat yhteistä toimintaympäristöä ja hyödyttävät samalla yritysten toimintaa. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei suoraa vaikutusta ympäristöosaamiseen. |
Nuoret huippumyyjät -hanke haki ratkaisua kohderyhmän – nuorten 20-29-vuotiaiden osaajien – työllistymismahdollisuuksien paranemiseen, työllistymiseen ja osaamisen kehittymiseen myynnin tehtävissä. Hankkeeseen osallistui koko sen keston aikana yhteensä 39 nuorta, jotka tiimeinä toteuttivat case-yritysten todellisia myyntitoimeksiantoja. Case-yrityksinä toimi yhteensä 12 kantahämäläistä yritystä eri aloilta.
Toimeksiantoja toteutettiin tiimien valmentajan ja yritysten yhteyshenkilöiden kanssa yhteistyössä projekteina noin 4 kk kerrallaan. Toimeksiantojen tueksi ja myyntitaitojen kehittämiseksi järjestettiin käytännön myyntivalmennuksia, myyntiä käsitteleviä luentoja, seminaareja ja ohjausta. Myös yritysten edustajien oli mahdollista osallistua valmennuksiin, joiden teemoina olivat muun muassa sosiaalisen median kanavat, myyntityössä kehittyminen ja huippumyyjän ominaisuudet, tavoitteiden asettaminen ja myynnin tehostaminen, B2B-myynti, asiakassuhteiden kehittäminen, kaupan päättäminen ja jälkihoito, asiakaslähtöinen palvelusuunnittelu ja asiakkaan kohtaaminen.
Valmennusten avulla ja projekteissa työskennellessään nuoret saivat kontakteja yrityksiin ja yrityselämään, laajensivat käsitystään yritysten myynnin tehtävistä ja niiden vaatimuksista, kehittivät myynti-, tiimityö- ja projektityötaitojaan, paransivat työllistymismahdollisuuksiaan ja saivat käytännön kokemusta myyntityön arjesta ja haasteista. Hankkeen aikana nuoret laajensivat verkostojaan ja saivat realistisen käsityksen myynnin suunnittelusta ja itse myyntityöstä.
Yritykset saivat vastavuoroisesti nuorten tiimeiltä muun muassa tuoreita näkökulmia sähköisten välineiden ja erityisesti sosiaalisen median hyödyntämiseen myynnin ja markkinoinnin tukena, ideoita tapahtumien järjestämiseen, palvelujen markkinointiin ja käytännön apua markkinointikampanjan suunnitteluun, verkkomyynnin analyysin tekemiseen, potentiaalisten asiakkaittensa tarpeiden kartoittamiseen, asiakasprofiilien luomiseen, kilpailijavertailun tekemiseen asiakkaan nettisivuista ja verkkomyynnistä ja uusien jälleenmyyjien kartoittamiseen ja hankkimiseen. Lisäksi hanke tehosti kahdentoista yrityksen myyntiprosesseja ja osallistujien mahdollisuuksia työllistyä myyntityöhön.
Hanketta toteutti Suomen Yrittäjäopisto yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa. Asiantuntijakumppanina mukana oli Hämeen Yrittäjät. Hankkeesta saa lisätietoja Suomen Yrittäjäopiston sivulta www.syo.fi/muut-palvelut/hankkeet/huippumyyjat, Hämeen ammattikorkeakoulun hankeportfoliossa osoitteesta www.hamk.fi/tyoelamalle/hankkeet/Sivut/default.aspx?RepoProject=7721523 sekä hankkeen blogista osoitteessa www.huippumyyjat.blogspot.fi ja Facebook-sivulta www.facebook.com/huippumyyjat .
Hankkeen keskeinen sisältö ja kokemukset tiivistyvät ammattilaisten ja kohderyhmän opiskelijoiden laatimassa verkkojulkaisussa, artikkelikokoelmassa. Kokoelma on luettavissa Hämeen ammattikorkeakoulun open access -julkaisuportaalissa osoitteessa: https://unlimited.hamk.fi/nuoret-huippumyyjat/