![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20081
Hankkeen nimi: Erityistukea elämään
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Pohjantähti-opiston kannatusyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys
Y-tunnus: 1473514-7
Jakeluosoite: Valtakatu 1
Puhelinnumero: 0400358761
Postinumero: 94100
Postitoimipaikka: Kemi
WWW-osoite: http://www.pto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauli Karihtala
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: rehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400358761
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Hankkeen tarkoituksena on edistää ja kehittää vajaakuntoisten, kuten vammaisten tai muutoin erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kouluttautumis- ja työllistymismahdollisuuksia. Vajaakuntoisille halutaan luoda elinikäisen oppimisen malli, joka sisältää peruskoulun jälkeisten koulutusvaihtoehtojen kokonaisuuden, johon voi kuulua mm. kansanopiston erityislinjoja ja ohjaavaa koulutusta, ammatillista erityisopetusta sekä tuettua oppisopimuskoulutusta. Työllistymistä kehitetään soveltamalla käytännössä TEM:in vuoden 2015 alussa voimaan astuvaa lakia, joka antaa paremmat lähtökohdat vajaakuntoisten työllistymiselle mahdollistamalla korotetun palkkatuen maksamisen työnantajalle. Hankkeella kehitetään kohderyhmän sosiaalista kuntoutusta alueella. Lisäksi hanke mahdollistaa kehittämisfoorumit, joiden kautta voidaan lisätä eri vammaispalvelujen moniammatillisen henkilöstön osaamista sekä auttaa monipuolistamaan ja vahvistamaan eri tahojen välistä yhteistyötä.
Hankkeen toimilla ehkäistään vajaakuntoisten henkilöiden syrjäytymistä ja köyhyyskierteeseen joutumista sekä edistetään vajaakuntoisten sosiaalista ja toiminnallista osallisuutta yhteiskunnassa. Kehitettyä ja kokeiltua koulutusmallia toteutetaan jatkossa muodostuneen yhteistyöverkoston ja sen moniammatillisen osaamisen avulla siten, että vajaakuntoinen nuori voidaan ohjata yksilöllisesti monipuolisemman koulutuskaaren eri vaiheisiin ja sitä kautta kohti työelämää.
Hankkeen toiminta tukee vajaakuntoisia henkilöitä sukupuolesta riippumatta samanarvoisiin osallistumismahdollisuuksiin koulutus- ja työelämä valintojen suhteen, siten korostetaan sukupuolten välistä tasa-arvoa ja ehkäistään syrjintää.
Vajaakuntoiset, kuten vammaiset tai muutoin erityistä tukea tarvitsevat henkilöt.
Vajaakuntoisten palvelu-, työllistymis-, koulutus-, oppisopimus- ja tukiasioita hoitavien tahojen henkilöstöt. Näitä ovat kuntien ja kaupunkien vammaispalvelutyöntekijät, TE-toimiston työllistymisasioista päättävät asiantuntijat, kuntayhtymän oppisopimusasioita hoitavat asiantuntijat, kuntien ja kuntayhtymien ohjaus- ja erityisopetushenkilöstö, yksityiset koulutuksenjärjestäjät ja yritykset,(esim. Lapin Hoivataito Oy, Saava Oy, Pohjantähti-opisto, muut erityiskansanopistot Lapissa, Luovi, Kehitysvammaliitto ja Kehitysvammaisten tukiliitto ry) sekä muut hankkeen aikana löydetyt organisaatiot ja yhteistyötahot.
Yritykset, yhdistykset, kunnat, kaupungit ym. työnantajat, jotka työllistävät vajaakuntoisia.
Läheisesti kohderyhmiin ja toimintaan liittyvät muut hankkeet ja projektit.
Sosiaali-, kuntoutus-, kasvatus-, ja erityisopetusaloja sekä muuta ohjaamista ja avustamista opiskelevat sekä alojen koulutusta antavat ja kehittävät oppilaitokset (esim. sosionomi, Lapin AMK, yliopistot).
Lapin AMK on hankkeessa yhteistyökumppanina. Kumppanuuteen sisältyy mm. opintojen yhteydessä tehtävää harjoittelua, erilaisten opiskelijatöiden ja opinnäytetöiden tekemistä. Sisällöt tarkennetaan tehtävässä sopimuksessa hankkeen saadessa rahoituksen.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 280 684
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 280 684
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 296 184
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 296 083
Maakunnat: Lappi
Seutukunnat: Kemi-Tornion
Kunnat: Keminmaa, Kemi
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 8
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 10
Suunniteltu: 60
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Hankkeessa halutaan tukea luonnonvararojen säilymistä ja tukea elämäntavalla ja toiminnalla kestävän kehityksen periaatetta. Kestävyysajattelussa halutaan ekologisen kestävyyden ohella toteuttaa myös ihmisarvon kunnioittamista erityisesti vajakuntoisuus huomioiden. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 2 | 2 |
Ilmastonmuutoksen on esitetty tulevaisuudessa tuovan vakavia seurauksia. Hankkeessa tätä halutaan torjua ekologisen koulutuksen ja ajattelutavan muutokseen pureutuen, jossa huomioidaan kierrättämisen ja vähähiilisten periaatteiden noudattaminen kaikessa toiminnassa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Hankkeen toimissa ja koulutuksissa halutaan osoittaa ihmisten valintojen vaikutukset luontoon ja sen eliöihin. Luonnon monimuotoisuuden säilymisellä halutaan osoittaa vaikutukset sisäiseen hyvinvointiin ja elämän laatuun myös jatkossa. Tätä voidaan tukea vajaakuntoisiin kohdentuvissa hankkeen toimissa ja ympäristössä, jossa työskennellään. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 2 | 2 |
Hankkeen toimissa ja koulutuksissa edistetään kierrätysajattelun lisäämistä, joka osaltaan vähentää ilmastoon ja vesistöihin kohdentuvia paineita. Hankkeessa toimitaan sähköisesti niin paljon kuin on mahdollista ja näin vähennetään tarpeetonta paperin käyttöä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Euroopan unioni pyrkii pysäyttämään luonnon monimuotoisuuden kadon alueellaan. Hanke tukee tätä tavoitetta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Hankkeessa noudatetaan kierrättämisen periaatetta ja jätehuolto hoidetaan asianmukaisella tavalla. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 2 |
Hankinnoissa huomioidaan uusiutuvalla energialla tehdyt tuotteet niin pitkälle, kuin hankintaa ohjaavat periaatteet sen sallivat. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 3 | 2 |
Huomioidaan paikallinen kulttuuriperintö ja elinkeinorakenne alueella, jonka kehittäminen tukee hankkeen kohderyhmän opintoja ja työllistymisen tavoitteita. Monikulttuuriset alueelliset mahdollisuudet ja rikkaudet hyödynnetään hankkeen toiminnassa. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeessa kehitetään osaamisen pääomaa, jolla voidaan ohjata elämää ekologiseen suuntaan. Huomioidaan yleinen turvallisuus hankkeessa ja opistossa. Ehkäistään kiusaamista ja torjutaan syrjäytymistä. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 4 | 4 |
Vajaakuntoiset ja vammaiset käyttävät usein liikkumiseen julkisia kulkuneuvoja. Tämä on taloudellisempaa kuin yksityisautoilu. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hankkeen keskeinen tehtävä on edistää vajaakuntoisten hyvinvointia koulutuksen ja eri kehittämistoimien avulla. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 6 | 6 |
Vajaakuntoisen ja vammaisen ihmisen tasa-arvon edistämien on myös hankkeen yksi keskeinen tavoite. Vajaakuntoiselle tasa-arvo ei ole yhteiskunnassa itsestäänselvyys, hankkeella halutaan korjata tätä epäkohtaa. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 5 | 5 |
Yhteiskunnan toivotaan mahdollistavan eri henkilöryhmien kulttuurien välinen yhdenvertaisuus. Hankkeessa tätä ajattelua tuetaan ja kaikki kohderyhmän asiakkaat voivat tulla mistä tahansa yhteiskunnasta, valtiosta ja kulttuurista. Kaikkia heitä kohdellaan tasa-arvoisesti. | ||
Kulttuuriympäristö | 2 | 2 |
Kulttuurinen ulottuvuus halutaan nähdä kulttuuriperinnön suojelemista tukevana ja sen välittämisenä tuleville sukupolville. Kestävä kulttuuriympäristön suojeleminen vahvistaa tulevaisuuden kulttuuriympäristön uudistumista. Hankkeella halutaan olla osallisena uuden kulttuurin synnyttämisessä ja sen rakentamisessa. | ||
Ympäristöosaaminen | 2 | 2 |
Ympäristöosaamista kehitetään annettavan koulutuksen avulla. Hanke toimii ympäristössä, jossa ympäristöasiat on jo huomioitu organisaatioiden toiminnassa ja hankkeella vahvistetaan tätä toimintaa. |
Hankkeen tarkoituksena oli edistää ja kehittää osatyökykyisten henkilöiden kouluttautumis- ja työllistymismahdollisuuksia. Osatyökykyisille luotiin elinikäisen oppimisen malli, joka sisältää peruskoulun jälkeisten koulutusvaihtoehtojen kokonaisuuden, johon voi kuulua mm. kansanopiston erityislinjoja ja ohjaavaa koulutusta, ammatillista erityisopetusta sekä tuettua oppisopimuskoulutusta.
Henkilökohtaisessa ohjauksessa käyneistä asiakkaista noin puolet työllistyi tai sai koulutuspaikan hankkeen aikana. Osa työsuhteista tai opinnoista jatkuvat edelleen hankkeen jälkeen. Asiakkaille mahdollistui myös suorittaa hankkeen avulla hygieniapassi- sekä EA 1- koulutuksia, jotka myös edistävät heidän työllistymismahdollisuuksiaan. Hanke on verkostoitunut yritysten ja työnantajien kanssa, joilla on halua antaa työmahdollisuuksia osatyökykyisille henkilöille.
Työllistyminen vähensi suoranaisesti jo hankkeen aikana asiakkaiden köyhyyttä ja edisti siten heidän osallisuuttaan yhteiskuntaan. Opiskelu on edistänyt asiakkaiden työllistymistä ja avannut ovia erilaiseen tulevaisuuteen enemmän aktiivisena kansalaisena. Toimenpiteet ovat vähentäneet syrjäytymistä ja laajentaneet asiakkaiden verkostoja. Ohjaus- ja neuvontapalvelun ansiosta asiakkaat ovat saaneet erilaisia palveluita ja tukia (mm. vaikeavammaisten kuljetuspalveluita, vammaistukea, työttömyyskorvausta). Asiakkaat ovat saaneet infojen ja koulutusten avulla enemmän tietoa ja taitoja, jotta he pystyvät myös itse paremmin vaikuttamaan omaan elämäänsä ja tulevaisuuteensa.
Hankkeessa on kehitetty sosiaalisen kuntoutuksen ja ohjauksen malli, jonka avulla on voitu edistää asiakkaiden opintoja, työllistymistä, osallisuutta sekä itsenäisyyttä. Sosiaalista kuntoutusta edistettiin mm. pyörätuolikoripallolla, kehitysvammaisten kaverikerholla sekä erilaisilla koulutus- ja infotilaisuuksilla.
Hankkeen avulla koulutettiin laaja- alaisesti kohderyhmän kanssa työskenteleviä ammattilaista niin TOIMI- koulutuksissa kuin esim. tuetun oppisopimuksen, vammaislainsäädännön, henkilökohtaisen avun, kuntoutuksen, hyvien käytäntöjen sekä mielenterveyden hyvinvoinnin saralla. Tuetun oppisopimuksen saralla hankkeen aikana pidettiin seminaari aiheeseen liittyen, sekä asiaa markkinoitiin asiakkaille ja yrityksille, mutta valitettavasti hankkeeseen ei kuitenkaan hankeaikana ohjautunut potentiaalista osatyökykyistä henkilöä, jolle olisi voitu lähteä pilotoimaan tuettua oppisopimuspolkua. Tuetun oppisopimuksen tarpeen on todettu olevan vähäistä, koska osatyökykyisten työllistyminen on vaikeaa.
Hanke on onnistunut luomaan toimivat yhteistyön mallit niin julkisen, yksityisen kuin kolmannen sektorin organisaatioiden välille. Asiakasohjausta, yhteisiä tapahtumia ja muita yhteistyön muotoja on tehty Kemin, Tornion, Keminmaan ja Simon sekä Meri-Lapin alueen oppilaitosten, järjestöjen ja hankkeiden kanssa.
Hankkeen aikana luotu laaja yhteistyön kenttä edistää hankkeen jälkeenkin asiakkaiden ohjaamista oikeanaikaisiin ja sopiviin palveluihin. Tämä vähentää päällekkäisiä toimintoja ja luo mahdollisuuden uusien asioiden luomiseen yhdessä. Yrityksien kontaktointi on pikkuhiljaa hälventänyt ennakkoasenteita osatyökykyisiä ihmisiä kohtaan, ja siten ne ovat luoneet mahdollisuuksia myös tulevaisuudessa työmarkkinoille pyrkiville osatyökykyisille. Ammattilaisten kouluttaminen on laajentanut alueella työskentelevien osaamista, mikä on osaltaan parantanut osatyökykyisten mahdollisuuksia saada parempaa palvelua.