![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20073
Hankkeen nimi: SmartCampus
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.2. Kasvu- ja rakennemuutosalojen koulutuksen tarjonnan ja laadun parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2017
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Jyväskylän yliopisto
Organisaatiotyyppi: Yliopisto
Y-tunnus: 0245894-7
Jakeluosoite: Kirjaamo, PL 35, 40014 Jyväskylän yliopisto (toteutuspaikka: Kokkolan yliopistokeskus Chydenius)
Puhelinnumero: 06-8294111 (keskus)
Postinumero: 67100
Postitoimipaikka: Kokkola
WWW-osoite: http://www.chydenius.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Myllymäki Mikko
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040-5675606
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Nykyaikaiselta aikuiskoulutukselta edellytetään työssä käyvien opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioivia ratkaisuja. Tietotekniikan maisteriohjelman aikuisille työssä käyville soveltuvaa koulutuskonseptia on kehitetty 15 vuoden ajan useissa yhteyksissä. Kehitystyön tuloksena on syntynyt oppimisympäristö, joka mahdollistaa opetuksen järjestämisen joustavasti ajasta ja paikasta riippumatta. Tietotekniikan koulutuksen sensoriverkkojen maisteriohjelman sisällöt tuovat uudenlaisia haasteita koulutuksen järjestämiseksi. Jotta haasteisiin voidaan vastata, on otettava seuraava kehitysaskel, jossa ympäristön joustavuutta hyödyntäen voidaan muodostaa niin kutsuttu SmartCampus ympäristö. SmartCampuksella tarkoitetaan kokonaisvaltaista virtuaalista ja älykästä koulutusratkaisua, jossa fyysinen ja virtuaalinen kampus integroituvat toimivaksi kokonaisuudeksi. SmartCampus mahdollistaa henkilökohtaisen, opiskelijoiden tarpeita vastaavan, joustavan ja tuloksellisen opiskelun mielekkäästi niin perinteisesti lähiopetuksena, kuin myös etänä. SmartCampus ei siis ole yksittäisiä teknologisia ratkaisuja tai käytänteitä vaan nimenomaan kokonaisuus, joka muodostuu olemassa olevan ympäristön päälle kehitettävistä useista toisiinsa sulautuvista teknologisista ratkaisuista sekä niiden yhteyteen rakennetuista opetuksen mahdollistavista käytänteistä ja toimintamalleista.
Tässä hankkeessa kehitetään SmartCampus koulutusratkaisua. Hankkeen toteuttajana on Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Hankkeen tutkimus- ja kehitysympäristönä toimii ensisijaisesti Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen informaatioteknologian yksikössä järjestettävä tietotekniikan maisterikoulutus.
Hankkeen tavoitteet:
•kehittää vuorovaikutteisuutta, interaktiivisuutta ja opiskelijoiden osallistamista sekä aktivointia edesauttavia ratkaisuja
•kehittää ratkaisuja, jotka mahdollistavat erityyppisiin opetuksiin osallistumisen mielekkäästi etänä.
•parantaa SmartCampus konseptin mukaisen koulutuksen laaduntarkkailua ja toisaalta luoda kokonaan uusia laadunhallinnan työkaluja ja käytänteitä.
•tehostaa opetusta niin, että se ottaa paremmin huomioon SmartCampus ympäristön tarjoamat mahdollisuudet.
•lisätä opiskelijoiden omiin opiskeluvahvuuksiin liittyvää tietoisuutta.
•kehittää SmartCampus ratkaisun käytettävyyttä.
•luoda erityisesti etäopiskelun yhteyteen soveltuvia digitaalisia osaamisen tunnustamisen käytänteitä
Hankkeen tuloksena saadaan aikaan koulutuksen tarjoajan näkökulmasta parantuneet mahdollisuudet työssäkäyville suunnatun koulutuksen järjestämiselle tuloksekkaasti. Hanke parantaa ajankohtaista ja yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta merkittävää osaamista tuottavan koulutuksen tarjontaa ja laatua. Opiskelijoiden näkökulmasta hankkeesta tehtävä työ mahdollistaa opiskelijan osallistumisen tarjottuun koulutukseen nykyaikaisesti, joustavasti ja yksilöllisesti omien mahdollisuuksiensa ja tarpeidensa mukaan.
Hankkeessa kehitettävä ympäristön tavoitteena on, että ympäristö mukautuu erilaisiin oppijoihin ja oppijoiden erilaisiin elämäntilanteisiin. Näin ollen hankkeen välillisenä vaikutuksena eri sukupuolet saavat tasa-arvoisemmat ja yhtäläiset mahdollisuudet osallistua koulutukseen tuloksellisesti. SmartCampus ratkaisun mukaisessa koulutusmallissa opiskelijan ei tarvitse osallistua fyysisesti opetukseen. Tämä vähentää tarvetta matkustamiselle ja tukee kestävän kehityksen periaatteita. Hanke myös parantaa koulutusmahdollisuuksia ja koulutuksen saavutettavuutta ja lisää näin yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta ja alueellista tasa-arvoa.
Hankkeen varsinaisena kohteena on Kokkolan yliopistokeskuksen tietotekniikan maisterikoulutus. Nyt haettavassa hankkeessa keskitytään parantamaan tietotekniikan koulutuksen sensoriverkkojen maisteriohjelman opiskelun edellytyksiä olemassa olevassa joustavan opetukseen osallistumisen mahdollistavassa ympäristössä. Tähän ympäristöön tuodaan teknologioiden avulla entistä paremmin etäopiskelua ja sensoriverkkojen erityispiirteitä, kuten laboratorio- ja seminaarityöskentelyä, palvelevia ratkaisuja. Hankkeen tuloksena koulutuksen tarjoaja saa parantuneet mahdollisuudet työn ohessa tapahtuvan aikuiskoulutuksen järjestämiselle tuloksekkaasti. Hankkeessa tehtävä tutkimus- ja kehitystyö antaa koulutuksen järjestäjälle mahdollisuuden tarjota yksilöllistä, joustavaa, aikuisopiskelun mahdollistavaa ja tuloksekasta nykyaikaista koulutusta.
Kun SmartCampus koulutusratkaisua kehitetään tietotekniikan koulutusohjelman kaltaisessa haasteellisessa ympäristössä, ovat siihen kehitetyt ratkaisut sovellettavissa helpommin muihin koulutuksiin. Tietotekniikan opiskelijat ovat lisäksi otollinen ryhmä pilotoimaan tämän tyyppistä kehitystyötä, koska heillä on itselläänkin ymmärrystä teknologioihin liittyvistä haasteista ja tarvittavat teknologiset valmiudet pilotoinnin mukaisen oppimisympäristön käyttöön. Koska opiskelijat ovat itsekin alan ammattilaisia, osaavat he myös antaa asiantuntevaa palautetta pilotoinnista.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Kokkolan yliopistokeskuksen tietotekniikan maisterikoulutuksen opiskelijat ja heidän työnantajansa. Hanke lisää koulutusmahdollisuuksia ja tuottaa osaavaa työvoimaa, joten välillisesti hankkeen toteutuksesta hyötyvät kaikki kohteena olevan koulutuksen tarjoamaa osaamista tarvitsevat yritykset ja organisaatiot.
Opiskelijoiden näkökulmasta hankkeesta tehtävä työ mahdollistaa opiskelijan joustavan osallistumisen yksilöllisesti omien tarpeidensa mukaisesti. Hankkeen tuloksena opiskelijalla on mielekkäämmät mahdollisuudet opiskella myös etäopiskeluna siten että oppiminen on vähintään yhtä tuloksellista kuin lähiopiskelu.
Sensoriverkkojen maisteriohjelman koulutus jota hankkeessa kehitetään tuo osaamista yhteiskunnallisesti merkittävälle kasvualalle (teollinen internet). Koulutus jota kehitetään vastaa alueellisesti ja kansallisesti tämän päivän ja tulevaisuuden osaamistarpeeseen. Laajasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta tarkasteltuna hankkeessa tehtävä työ luo yleisemminkin koulutusorganisaatioille ratkaisuja, joilla voidaan vastata elinikäisen oppimisen ja työelämän nopeiden muutosten asettamiin yhteiskunnallisiin haasteisiin.
Vaikka kokonaisuutta kehitetään tietotekniikan maisterikoulutuksen yhteydessä sensoriverkkojen maisteriohjelman näkökulmasta, ovat osa-alueet ja myös niistä muodostuvat kokonaisuudet yleistettävissä soveltuvin osin hankkeen ulkopuolella muihin koulutuksiin ja esimerkiksi yritysten koulutuksiin. Näin ollen välillisenä kohderyhmänä voidaan nähdä myös muut koulutusta tarjoavat organisaatiot.
HUOM!
Eura 2014 -järjestelmän toimintavirheen johdosta kohtaan "Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantatiedoista" ei onnistunut syöttää hankkeeseen osallistuvien opinto-ohjaajien, uraneuvojien ja muiden ohjauspalveluiden asiantuntijoiden lukumäärää hankkeelle, jossa ei ole varsinaisia henkilöitä kohderyhmänä.
Tähän hankkeeseen osallistuvien opinto-ohjaajien, uraneuvojien ja muiden ohjauspalveluiden asiantuntijoiden lukumäärä on 45, joista naisia 15.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 379 525
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 378 131
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 474 406
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 472 664
Maakunnat: Keski-Pohjanmaa
Seutukunnat: Kokkolan, Kaustisen
Kunnat: Halsua, Veteli, Perho, Toholampi, Kannus, Kokkola, Lestijärvi, Kaustinen
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 5 |
SmartCampus ratkaisun mukaisessa koulutusmallissa opiskelijan ei tarvitse osallistua fyysisesti opetukseen. Tämä vähentää selkeästi tarvetta matkustamiselle ja tukee kestävän kehityksen periaatteita. Kestävä kehitys on huomioitu jo suunniteltaessa ympäristöä jonka päälle tämän hankkeen toimenpiteet keskittyvät. Olemassa oleva ympäristö osallistuukin kestävää kehitystä edistävään Green Company Effect verkostoon. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 10 | 0 |
Hanke kehittää välittömästi aihealueeltaan yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta merkittävää aineetonta koulutuspalvelua. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 7 |
SmartCampus ratkaisun mukaisessa koulutusmallissa opiskelijan ei tarvitse osallistua fyysisesti opetukseen. Tämä vähentää selkeästi tarvetta matkustamiselle, (joka tyypillisesti on henkilöliikennettä) ja tukee kestävän kehityksen periaatteita. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 4 | 0 |
Hanke parantaa koulutusmahdollisuuksia ja koulutuksen saavutettavuutta. Hankkeessa on myös toimenpiteitä, jotka parantavat opiskelijoiden mahdollisuuksia työmarkkinoilla (mm. digitaaliset osaamisen tunnustamisen ratkaisut). | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 5 |
Hanke edistää yhteiskunnallista (alueellista) yhdenvertaisuutta tarjoamalla paikasta riippumattomasti mahdollisuuden osallistua korkeakouluopintoihin. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Hankkeen tavoitteena oli tutkia ja kehittää koulutusteknologioiden avulla toteutetun SmartCampus koulutusympäristö muodostamista. SmartCampuksella tarkoitetaan kokonaisvaltaista virtuaalista ja älykästä koulutusratkaisua, jossa fyysinen ja virtuaalinen kampus integroituvat toimivaksi kokonaisuudeksi. SmartCampus mahdollistaa henkilökohtaisen, opiskelijoiden tarpeita vastaavan, joustavan ja tuloksellisen opiskelun mielekkäästi niin perinteisesti lähiopetuksena, kuin myös etänä.
Hankkeessa kehitettiin toimivia SmartCampus koulutusratkaisun vaatimia teknologioita, kuten vuorovaikutteisuutta, interaktiivisuutta ja opiskelijoiden osallistamista sekä aktivointia edesauttavat ratkaisuja. Keskeisenä kehitystyön tuloksena koulutusympäristöön implementoitiin vuorovaikutteinen videoratkaisu, joka mahdollistaa opiskelijan ja opettajan välisen kommunikoinnin luennon aikana ja monipuolisen etäohjauksen toteuttamisen.
Teknologisten ratkaisujen lisäksi hankkeessa kehitettiin käytänteitä, joiden avulla pystyttäisiin toteuttamaan haasteelliseksi todettuja oppimistilanteita virtuaalisessa ympäristössä. Tällaisia oppimistilanteita olivat laboratoriotyöt, seminaarimuotoinen opetus ja projektimuotoinen yhteistoiminnallinen oppiminen. Hankkeen tavoitteena oli myös tehostaa sensoriverkkojen maisteriohjelman opetusta niin, että se ottaa paremmin huomioon SmartCampus ympäristön tarjoamat mahdollisuudet. Tämä vaati opetuksen sisältöjen ja pedagogisesti toimivien toimintamallien kehittämistä siten, että ne soveltuvat paremmin etäopiskeluun, hyödyntävät kehitettävän toimintaympäristön mahdollisuuksia ja ovat näin ollen tuloksellisempia. Pedagogista kehitystyötä tehtiin useiden kurssien yhteydessä. Kursseista pyrittiin tekemään osallistumisen näkökulmasta entistä joustavampia ja aikariippumattomampia. Kehitetyt ratkaisut tukeutuvat osittain hankkeen muissa työpaketissa tehtyihin teknologisiin ratkaisuihin, kuten parantuneisiin reaaliaikaisiin vuorovaikutusmahdollisuuksiin ja videoiden rakenteistamiseen.
Opiskelijoiden tietoisuutta omista opiskelutaipumuksistaan pyrittiin hankkeessa kasvattamaan rakentamalla CiNetCampus Studies ympäristöön niin kutsuttu oppimistyylimoduuli. Moduulin avulla opiskelijat saavat tietoa itselleen soveltuvista tiedonhankintatavoista ja omista opiskeluun liittyvistä vahvuuksistaan ja heikkouksistaan. Myös opettaja ja koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää oppimistyylitestin tuloksia halutessaan. Hankkeen aikana tehdyn teknologisen kehitystyön yhteydessä varmistettiin, että kaikista ratkaisuista on mahdollista kerätä monipuolisesti oppimisanalytiikan edellyttämää dataa, jota voidaan käyttää hyödyksi monilla tavoilla.
Virtuaalisen koulutusympäristön laadunvalvontaan haluttiin kiinnittää hankkeen yhteydessä huomiota. Teknologioiden toimivuus oli keskeisenä kehitystyön reunaehtona kaikessa hankkeen teknologiseen kehittämiseen liittyvässä toiminnassa. Tämä oli välttämätöntä jo senkin takia, että ratkaisut tulivat käytännössä välittömästi tuotantokäyttöön osaksi olemassa olevaa koulutusympäristöä. Erityisesti hankkeessa keskityttiin tarkastelemaan videovälityksen laadunvalvontaa. Videovälityksen laadunvalvontaan liittyen hankkeessa kehitettiin mittaristoa ja tehtiin tutkimusta joka auttaa ymmärtämään videovälityksen laatuun vaikuttavia asioita. Hankkeessa pyrittiin selvittämään, kuinka voidaan valvoa luentovideoiden välityksen laatua ja mitä työkalulla pitäisi mitata.
Hankkeen kannalta merkittäviä tuloksia olivat myös videoiden pilkkomiseen kehitetty sovellus ja digitaalisten osaamismerkkien hyödyntämiseen tähtäävä merkkijärjestelmän suunnitelma. Videoiden pilkkomistyökalulla pitkät luentovideot voidaan jakaa mielekkäällä tavalla pienempiin osiin. Näin voidaan lisätä videoiden käytettävyyttä. Digitaalisilla osaamismerkeillä voidaan tulevaisuudessa nostaa esiin sellaista osaamista, jota opiskelijat ovat saavuttaneet koulutuksen yhteydessä, mutta joka ei näy tutkintotodistuksissa. Tällaista osaamista on esimerkiksi elinkeinoelämän arvostama etätyöskentelymenetelmiin liittyvä osaaminen.
Hankkeen tuloksena koulutusohjelman opetus on laadukkaampaa ja opiskelu entistä mielekkäämpää etäopiskelijalle. Hankkeen tulokset auttavat koulutuksen tarjoajaa vastaamaan opiskelijoiden ja elinkeinoelämän asettamiin vaatimuksiin ja antavat mahdollisuuden tarjota yksilöllistä, joustavaa, aikuisopiskelun mahdollistavaa ja tuloksekasta nykyaikaista koulutusta. Hankkeessa tehty työ on luonut yleisemminkin koulutusorganisaatioille ratkaisuja, joilla voidaan vastata elinikäisen oppimisen tarpeisiin.