![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20040
Hankkeen nimi: Löydä sun juttu. Yhteisöllisestä koulusta valmiudet jatko-opintoihin ja työelämään
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 7.1.2015 ja päättyy 30.6.2018
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy
Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu
Y-tunnus: 1015428-1
Jakeluosoite: Kuntokatu 3
Puhelinnumero: 032452111
Postinumero: 33520
Postitoimipaikka: Tampere
WWW-osoite: http://www.tamk.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tarja Tittonen
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505004545
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Löydä sun juttu -hankkeen tavoitteena on uudistaa yläkoulun ja ammatillisen oppilaitoksen toimintakulttuuria kohti osallistavuutta, yhteisöllisyyttä ja tiimioppimista. Hankkeessa pilotoidaan toimintakäytäntöjä, joiden tavoitteena on se, ettei "kukaan putoa". Toimintamallissa keskeistä on opettajan ohjauksellinen ja valmentava ote, luokan/ryhmän yhteisöllisyyden ja yhteisvastuullisuuden edistäminen sekä nuoren identiteetin ja kasvun tukeminen. Hankkeessa testataan sosio-kulttuurisia menetelmiä ja tiimi-oppimisen ja yrittäjyyskasvatuksen eri muotoja, eri oppilaitosasteilla yhteistoiminnallisesti.
Ensimmäisenä tavoitteena on konkreettisesti lisätä koulumotivaatiota, opiskelumotivaatiota ja vähentää keskeyttämistä ja koulusta kieltäytymistä. Vastuullisuus omista opinnoista sekä oman suunnan löytäminen helpottuvat. Oppiainerajoja ylittävillä toiminnoilla ja oppilaitosasteiden yhteistyömuodoilla puolestaan monipuolistetaan nuorten kuvaa siitä tulevaisuuden opintojen tai ammattien mahdollisuuksista, yrittäjyyttä unohtamatta.
Toisena tavoitteena hankkeessa on, että opettajien ohjauksellinen ja valmentava osaaminen lisääntyy ja vahvistuu. Hankkeen aikana pilotoidaan uusia toimintakäytänteitä, joita arvioidaan yhteistoiminnallisesti opettajien ja opiskelijoiden kanssa.
Kolmantena tavoitteena on kehittää ja mallintaa oppilaitosasteiden yhteistyömuotoja (yläkoulu, ammattiopisto ja ammattikorkeakoulu). Hankkeessa oppilaat toteuttavat eri muotoisia yhteisiä toimintapäiviä/-projekteja yhteistyössä. Toimintamalli on dynaaminen ja tekemisestä oppiva. Tällä edistetään myös yrittäjämäisen asenteen kehittymistä.
Tulokset:
Oppilaat/opiskelijat:
- läpäisyprosentin nostaminen erityisesti ammatillisessa koulutuksessa
- motivoivan jatko-opiskelupaikan löytäminen
- osallisuuden, opiskelumotivaation ja itseohjautuvuuden ja vastuullisuuden lisääntyminen
Henkilökunta:
- henkilökunnan osaaminen kehittynyt ohjauksellisessa työotteessa ja oman työnsä kehittämisessä sekä
erityistä tukea vaativien opiskelijoiden kohtaamisessa on lisääntynyt
Organisaatiotaso:
- oppilaitosten ja kouluasteiden välille on löydetty uusia yhteistyötapoja ja pysyviä malleja
Hankkeen tuloksena syntyy uusia käytännössä testattuja toimintamalleja ja -käytänteitä, jotka ovat siirrettävissä myös muihin yläkouluihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin.
Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat yläkoulujen 7-9 -luokkien oppilaat ja Ahlmanin ammattiopiston opiskelijat. Pilottiluokkia on kaksi Juhannuskylän koulusta sekä Ahlmannin kaksi opiskelijaryhmää hotelli-, ravintola- ja catering koulutuksesta. Kohderyhmän koko on yhteensä 80.
Toinen varsinainen kohderyhmä ovat ko. oppilaitosten opettajat, erityisesti ko. luokkien opettajat, joiden kanssa toimintakäytäntöjä kehitetään, toteutetaan ja arvioidaan. Keskeistä on se, että suunnittelu tapahtuu oppilaitosrajat ylittäen sekä yhteistyössä oppilaiden/opiskelijoiden kanssa ja koko kouluyhteisön kanssa. Yhteisiä kehittämispäiviä tiimioppimisesta ja sosio-kulttuurisista menetelmistä järjestetään mukana olevien oppilaitosten henkilökunnalle.
Hankkeen kannalta on perusteltua, että kohderyhmänä ovat koko yläkoulun oppilaat 7. luokalta lähtien, jolloin kohderyhmäksi valikoituvat 7. luokan oppilaat voivat olla mukana hanketoiminnan mukaisessa opetus-, ohjaus- ja valmennusyhteistyössä koko yläkouluopintojensa ajan. Tämä lisää hankkeen tulosten vaikuttavuutta.
Välillisinä kohderyhminä ovat hankkeeseen osallistuvat koulutusorganisaatiot sekä vastaavat koulutusorganisaatiot (muut yläkoulut, ammattioppilaitokset sekä lukiot), erityisesti niiden opinto-ohjaajat sekä opetushenkilöstöön kuuluvat.
Välillinen kohderyhmä ovat myös nuorten huoltajat.
Hankkeen välillinen kohderyhmä ovat myös sosio-kulttuurisia menetelmiä opiskelevat sosionomi-opiskelijat, ammatillinen opettaja- ja erityisopettajakoulutuksen opiskelijat sekä yhteiseen toimintaan mukaan tulevat Tampereen kaupungin nuorisotoimen ylläpitämän Monitoimitalo 13:n kulttuurityöpajojen nuoret.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 124 730
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 102 739
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 155 913
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 128 424
Maakunnat: Pirkanmaa
Seutukunnat: Tampereen
Kunnat: Tampere
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 130
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 6 |
Ympäristönsuojelu ja luonnonmukainen ravinnontuotanto painottuu Ahlmanin ammattiopistossa ja siten myös yläkoulun oppilaille sen kautta avautuu luonnon tärkeys ja luonnonvarojen kestävyys. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 4 |
Välillisesti tulee esille toimintapäivissä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 7 |
Keskeisesti tulee esille yhteistyössä Ahlmannin ammattiopiston kanssa | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei tule varsinaisesti esille. Asia otetaan teemallisesti huomioon toteutuspäivissä. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei tule esille varsinaisesti. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 8 |
Huomio asiaan tapahtumien järjestelyjen yhteydessä, toteutuu välillisesti hyvin. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 3 |
Tulee välillisesti esille toimintapäivissä. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 7 | 6 |
Yrittäjyys- ja työelämälähtöisissä toimintapäivissä huomio paikallisuuteen. Ammattiopiston osalta keskiössä paikallisen elinkeinorakenteen kehittäminen | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 8 | 0 |
Projektissa luodaan uutta osaamista ja uusia toimintamalleja yläkouluun ja ammattiopistoon. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Ei varsinaisesti projektin teemoina. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 10 | 0 |
Keskeinen teema hankkeessa; hanke edistää koulun/luokan/ryhmän kouluhyvinvointia. Myös opettajahenkilöstön kouluviihtyvyyteen ja työtyytyväisyyteen hankkeella on tukeva vaikutus. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 8 | 0 |
Huomio jokaisen erityisyyden löytämiseen ja sitä kautta tasa-arvoiseen kohteluun sukupuolesta ja syntyperästä riippumatta; erityisyyden huomioiminen, ei tasapäistäminen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 9 | 0 |
Kaikkien yksilöiden tärkeys ja arvokkuus kantava periaate hankkeessa. | ||
Kulttuuriympäristö | 9 | 0 |
Sosio-kulttuuristen menetelmien käyttö ja osaaminen edistyvät sekä oppilaiden toiminnassa että opettajien osaamisena. | ||
Ympäristöosaaminen | 9 | 0 |
Ympäristö keskeinen toimintaympäristö, joka perustana toiminnoissa. |
Hankkeen tavoitteena oli uudistaa yläkoulun ja ammatillisen oppilaitoksen toimintakulttuuria kohti osallistavuutta, yhteisöllisyyttä ja tiimioppimista. Tavoitteena oli myös lisätä vastuullisuutta omista opinnoista sekä helpottaa oman suunnan löytymistä opintojen jatkamiseen ja ammatinvalintaan. Hankkeen aikana järjestettiin toiminnallisia työpajoja ja teemapäiviä tavoitteen saavuttamiseksi.
Toisena tavoitteena oli opettajien ohjauksellisen ja valmentavan osaamisen lisääminen ja vahvistaminen. Hankkeen toimenpiteinä toteutettiin kuuden kerran valmennusohjelma, jossa pilotoitiin Valmentava opettajuus –valmennusmallia.
Kolmas tavoite oli mallintaa eri oppilaitosasteiden välisiä yhteistyömuotoja. Hankkeessa kehitettiin ryhmäytymisen ja osallistamisen toimintamalli yhteistyössä pilottiryhmien kanssa. Valmentava opettajuus- sekä Ryhmäytymisen ja osallistamisen toimintamallit ovat siirrettävissä ja sovellettavissa erilaisiin toimintaympäristöihin.
Hankkeen pilottiryhmissä keskeyttäneiden opiskelijoiden määrä väheni. Pilottiryhmien opiskelijat olivat löytäneet itselleen sillä hetkellä motivoivan jatkokoulutus- tai työpaikan. Osallisuuden kokemuksen todettiin jonkin verran kasvaneen yhteisöllisten ryhmäytymisen työpajojen ja toimintapäivien johdosta.
Hankkeen toimintojen ja erityisesti valmentavan opettajuuden valmennuksella valmisteltiin ja edistettiin ammatillisen koulutuksen reformin käyttöönottoa ja reformin mukaisen opetuksen järjestämistä.
Hankkeessa kolmen kouluasteen yhteistyö koettiin mahdollisuudeksi, jossa toimijat hyötyvät toisistaan. Jatkossa tarvitaan lisää yhteistoiminnallisia kehittämisprosesseja, joissa keskeistä on yhteistoiminnallisuus ja sisältönä laajemmat ryhmätoiminnan, osallisuuden ja oppimisen teemat ja ilmiöt.