![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20037
Hankkeen nimi: Hyvinvointia läheltä - sosiaalipalvelut ja kolmas sektori terveyskioskitoiminnan vahvistajana
Toimintalinja: 5. Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta
Erityistavoite: 10.1. Työelämän ulkopuolella olevien työ- ja toimintakyvyn parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.8.2015
Toiminnan tila: Peruuntunut
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Tutkimus- ja kehittämiskeskus GeroCenter-säätiö
Organisaatiotyyppi: Säätiö
Y-tunnus: 2003970-3
Jakeluosoite: Rautpohjankatu 8
Puhelinnumero: 0400 304433
Postinumero: 40700
Postitoimipaikka: Jyväskylä
WWW-osoite: http://www.gerocenter.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: NIKANDER RIKU PETTERI
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtaja
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 304433
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat murroksessa. Tarvitaan perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalveluiden raja-aitoja madaltavia ja rikkovia, asiakaslähtöisiä innovatiivisia palvelukonsepteja, jotka tuovat myös kustannussäästöjä. Hanke on esiselvitys Suomessa pilotoidun (Lahti, Ylöjärvi) terveyskioskikonseptin laajentamiseksi.
Tämän esiselvityshankkeen tavoitteena on luoda malli, joka integroi sosiaalipalvelut ja kolmannen sektorin toiminnan osaksi terveyskioskitoimintaa, kohti hyvinvointikioskia. Terveyskioskipilotit ovat keskittyneet pienten hoitotoimenpiteiden (esim. verenpaineen mittaus) toteuttamiseen. Sen sijaan sosiaalipalveluita tai kolmannen sektorin toimintaa ei terveyskioskitoimintaa ole vielä yhdistetty. Terveyskioskitoiminnan periaatteena on olla helposti saavutettavissa oleva matalan kynnyksen paikka, jossa tuetaan asiakkaan omahoitoa. Hankkeessa selvitetään, miten sosiaalipalvelut ja kolmannen sektorin toiminta (vapaaehtoistyö, vertaistuki) voivat tukea hyvinvointia ja ennaltaehkäistä terveydellisten ja sosiaalisten ongelmien syntyä tarjoamalla oikeanlaista tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Lisäksi kartoitetaan yksityisen sektorin kiinnostus toimia osana hyvinvointikioskia. Keskeisessä roolissa kioskin toiminnassa on palveluohjaus ja asiakkaan omien voimavarojen tukeminen.
Hankkeen toimenpiteet koostuvat olemassa olevien hyvien käytäntöjen tunnistamisesta,asiantuntijahaastatteluista, tutustumiskäynneistä sekä työpajoista. Lisäksi selvitetään matalan kynnyksen palvelujen vaikuttavuuden arvioinnissa käytetyt mittarit.
Tuloksena syntyy raportti, jossa on kuvattu monistettava tulevaisuuden terveyskioskitoiminnan malli, johon on integroitu sosiaalipalvelut sekä yhteistyö kolmannen ja yksityisen sektorin kanssa. Raportissa kuvataan palveluohjausmalli, joka sisältää sosiaalipalvelut ja kolmannen sektorin tarjoamat ennaltaehkäisevät palvelut, vapaaehtoistyön ja vertaistuen. Uuden palvelukonseptin avulla voidaan esimerkiksi tunnistaa varhaisvaiheessa alakulosta kärsiviä ja ohjata heidät heti oikeanlaisen tuen piiriin, julkisen tai kolmannen sektorin tarjoamien palvelujen piiriin.
Hankkeen kohderyhmänä ovat
1)Jyväskylässä toimivat sosiaali- ja terveysalan järjestöt
2)Jyväskylän kaupungin asiantuntijat ja viranhaltijat teemaan liittyen
3)Yksityiset sosiaali- ja terveysalan toimijat
Jyväskylän kaupungin hyvinvointikertomuksessa (2011) on tunnistettu seuraavanlaisia ongelmia kuntalaisten hyvinvointiin liittyen: 1) sairastavuus on maan keskitasoa 2) suuret alueelliset erot työllisyydessä sekä koulutus- ja tulotasossa 3)Suuri nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömyys 4) Korkea pienituloisten asuntokuntien määrä 5) Lisääntyvä huumeiden käyttö.
Tässä hankkeessa keskitytään luomaan hyvinvointia edistävä, matalan kynnyksen palvelumalli erityisesti työelämän ulkopuolella oleville henkilöille (pitkäaikaistyöttömät, ikääntyneet), yksinäisyydestä ja alakulosta kärsiville sekä elämäntapamuutosta tarvitseville henkilöille.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 0
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 39 605
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Jyväskylän
Kunnat: Jyväskylä
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 36
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 1 | 0 |
Esiselvityshankkeella on vähäiset vaikutukset. Luonnonvarojen käyttö on vähäistä, pääasiassa materiaalit ja energia. GeroCenter noudattaa yliopiston ympäristöohjelmaa. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Hankkeen tilaisuudet pyritään järjestään paikoissa, joihin pääsee julkisella liikenteellä. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Ei sisällä Natura -kohteita | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 1 | 0 |
Hankkeessa käytetäänn pääosin aineetonta pääomaa. Hanketilaisuudet pyritään järjestämään jätteen määrä ja materiaalien käyttö minimoiden. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 5 |
Kioskin toiminnan suunnittelulla voidaan vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen ja sitä kautta työllisyyteen ja elinvoimaisen elinkeinorakenteen vahistamiseen. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 5 |
Hankkeessa kehitetään palvelukonsepti, jonka avulla voidaan lisätä hyvinvointia. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeen tilaisuudet pyritään järjestään paikoissa, joihin pääsee julkisella liikenteellä.Samoin mahdolliset tutustumiskäynnit toteutetaan julkisin välinein. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 9 |
Hankkeen tavoitteena on luoda malli hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 7 |
Hanke edistää eri ikäisten ja sukupuolten välistä tasa-arvoa tarjoamalla matalan kynnyksen, ilmaisen palvelun hyvinvoinnin edistämiseen. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 7 |
Suuniteltava palvelu edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuuta: saavutettavuus ja maksuttomuus. | ||
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia | ||
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Ei vaikutuksia |
-