![]() |
![]() |
Hankekoodi: S20031
Hankkeen nimi: Erityisoppijan oppimispolku
Toimintalinja: 4. Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen
Erityistavoite: 9.1. Siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2015 ja päättyy 31.12.2015
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
Hakijan virallinen nimi: Jämsän Kr. Kansanopistoyhdistys ry
Organisaatiotyyppi: Muu oppilaitos
Y-tunnus: 0175624-8
Jakeluosoite: Ruotsulantie 42
Puhelinnumero: 0207644500
Postinumero: 42100
Postitoimipaikka: Jämsä
WWW-osoite: http://www.jamsanopisto.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: TAIPALE TUOMAS
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutussuunnittelija
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0207644540
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Jämsän Kr. Kansanopisto on Keski-Suomessa ensimmäinen ja ainoa erityisoppijoille (mm. kehitysvammaiset) elämän-, oppimisen- ja ammatillisuudentaitoja antava sisäoppilaitos. Oppilaitokseemme hakeutuu oppilaita pääosin Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan alueelta, erityisoppijat erityislinjallamme ovat pääosin Etelä- ja Keski-Suomen alueelta. Opetushallitus rahoitti opistossamme 31.7.2014 päättyneen Erityislinjan kehittämishankkeen, ja sen pohjalta oppilaitokseemme on perustettu 1.8.2014 alkanut Erityislinja. Erityislinjalle on valittu opiskelijat ja opiskelu alkoi 19.8.2014.
Erityislinjan kehittämishankkeen pohjalta syntyi vahva yhteistoiminta alueen oppimis-, asumis- ja sosiaalisten palveluiden tuottajien välillä. Alueellisen ja eri toimijat tavoittavan suunnitteluyhteistyön pohjalta on syntynyt tarve hakea EU-rahoitusta Erityisoppijan oppimispolku –selvityshankkeelle, jossa Jämsän Kr. kansanopiston mukana toimijoina ovat jo tällä hetkellä Bovallius-ammatti-instituutti, Jämsän kaupunki (vammaispalvelut), Avitus-säätiö sekä Jämsään perustettava hoivakotiyritys KHT Invest. Lisäksi mukaan haetaan alueelliset kehittämisyhtiöt Jykes ja Jämsek. Kuvattu yhteistyömuoto ja selvityshankkeessa kuvattava erityisoppijoiden oppimispolku ovat ensimmäisiä laatuaan, ja parantavat vahvasti maakunnan, mutta myös koko eteläisen ja keskisen Suomen erityisoppijoiden sijoittumista ympäröivään yhteiskuntaan elämäntaidoiltaan kehittyneinä ja ympäristöönsä vaikuttavina kansalaisina. Yhtenä osana oppimispolkua hankkeessa selvitellään myös kunnallisen työhön valmennus -toiminnan kehittämistä ja tehostamista osana oppimispolkua, unelmatavoitteena oppimispolku voisi johtaa jokaisen oppimispolun läpikäyvän erityisoppijan pysyvään työpaikkaan.
Erityisoppijan oppimispolku on noin viiden vuoden ajanjakso (laajennetun) oppivelvollisuuden suorittaneelle erityisoppijalle, joka tarvitsee elämänhallinnan taitojen karttumista selvitäkseen mahdollisimman itsenäisesti elämässään. Oppimispolku koostuu elämänoppimisen jaksoista sisäoppilaitoksessa kansanopistossa ja ammatillisen koulutuksen jaksoista tuetussa asumismuodossa. Lisäksi oppimispolkuun kuuluu työssä oppimista ja mahdollisuuksien mukaan myös oppisopimuskoulutusta. Oppimispolun tavoitteena on varmistaa erityisoppijan tehokas valmentautuminen elämässään itsenäisesti tai mahdollisimman vähäisellä ulkopuolisella tuella selviäviksi ja hyvin työllistyviksi työntekijöiksi paikallisiin yrityksiin.
Erityisoppijan oppimispolun luomisella mahdollistetaan tehokas, nykyaikainen ja uskottava oppimis- ja työllistymispolun rakentaminen erityisoppijoille sekä tehokkaan yhteistyön luominen erityisoppijoiden ja vammaispalvelun asiakkaiden ympärillä toimiville oppimis-, asumis- ja sosiaalisten palveluiden tuottajille. Samalla mahdollistetaan myös uuden oppimispolkuyhteistyön kautta uusien työpaikkojen ja palveluntuottajayritysten syntyminen Jämsän seudulle. Malli voi toimia myös esimerkkinä muille seutukunnille ja jopa kansainvälisesti.
Hankkeessa suunniteltavan tehostetun palvelurakenteen kohderyhmät ovat vajaakuntoiset, vammaiset ja muut erityistä tukea tarvitsevat henkilöt.
Hankkeen kohderyhmänä on vajaakuntoisten palvelu-, koulutus-, työllistymis- ja tukiasioita hoitavien tahojen henkilöstöt. Näitä ovat kuntien ja kaupunkien vammaispalvelutyöntekijät, kuntien ja kaupunkien työtoimintaa järjestävät tahot, TE-toimistojen työllistymisasioista päättävät asiantuntijat, talousalueen elinkeinoelämän kehitysyhtiöt, kuntayhtymien oppisopimusasioita hoitavat henkilöt, kuntien ja kuntayhtymien erityisopetushenkilöstö, yksityisten koulutusjärjestäjien (mm. Jämsän Kr. Kansanopiston ja Bovallius-erityisammatiopiston) henkilöstöt ja muut hankkeen aikana löydetyt yhteistyötahot.
Välillisiä kohderyhmiä ovat yritykset, yhdistykset, kunnat, kaupungit ym. vajaakuntoisia työllistävät työnantajat.
Läheisesti kohderyhmiin ja toimintaan liittyvät muut hankkeet ja projektit.
Sosiaali-, kuntoutus- ja erityisopetusaloja sekä muuta ohjaamista ja avustamista opiskelevat, sekä alojen koulutusta antavat oppilaitokset.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 24 000
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 24 000
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 30 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 30 000
Maakunnat: Keski-Suomi
Seutukunnat: Jyväskylän, Jämsän
Kunnat: Jyväskylä, Jämsä
Jakeluosoite: Ruotsulantie 42
Postinumero: 42100
Postitoimipaikka: Jämsä
Suunniteltu: 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0
Suunniteltu: 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 0 | 0 |
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 0 | 0 |
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 0 | 0 |
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 0 | 0 |
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 0 | 0 |
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 0 | 0 |
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 0 | 0 |
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 0 | 0 |
Tasa-arvon edistäminen | 0 | 0 |
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 0 | 0 |
Kulttuuriympäristö | 0 | 0 |
Ympäristöosaaminen | 0 | 0 |
Jämsän Kr. Kansanopiston koordinoimassa ja Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Erityisoppijan oppimispolku-selvityshankkeessa on kuvattu elinikäisen oppimisen malli erityistä tukea tarvitsevalle henkilölle. Mallin avulla erityistä tukea tarvitsevia ihmisiä voidaan tukea asumiseen, elämiseen, kouluttautumiseen, työllistymiseen ja työssä selviytymiseen liittyvissä asioissa entistä tehokkaammin ja tavoitteellisemmin peruskoulun jälkeen. Mallia on suunniteltu peruskoulun käyneille henkilöille, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Elinikäisen oppimisen malli ehkäisee erityistä tukea tarvitsevien syrjäytymistä ja köyhyyskierteeseen joutumista sekä edistää heidän sosiaalista ja toiminnallista osallistumista yhteiskunnassamme.
Malli on syntynyt monialaisenyhteistyön tuloksena hankkeen asumis-, koulutus- ja työllistymisfoorumeissa, joita järjestettiin kaksi aina samasta aihepiiristä. Selvityksessä kehitettiin myös uudenlaiset mallit kouluttautumiseen, työllistymiseen sekä itsenäiseen asumiseen, jotta erityistä tukea tarvitseva osatyökykyinen ei päätyisi suoraan peruskoulun tai ammatillisen koulutuksen jälkeen työ- ja päivätoimintakeskukseen.
Asumispolkujen kehittäminen itsenäisempään suuntaan pois laitoksista ja lapsuudenkodeista lisää erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden itsenäistymistä ja mahdollistaa myös siirtymisen työelämään. Laitoksessa asuva ja siellä potilaan asemassa ei kykene suuntautumaan avoimille työmarkkinoille, kun oma toimijuus on tukahdutettu minimiin jatkuvalla tarkkailulla, passivoinnilla ja säännöillä.
Peruskoulun jälkeen tulisikin asettaa selkeä tavoite esimerkiksi tuettu palkkatyö jollakin tietyllä alalla ja tukea osatyökykyistä henkilöä polulla etenemisessä, jotta hän pääsee itsensä asettamiin tavoitteisiin. Välivaiheena peruskoulun ja ammatillisen koulutuksen välillä toimii VALMA- ja TELMA-koulutus sekä kansanopistovuosi samalla tavoin kuin kelle muulle nuorelle tahansa. Kansanopiston internaattina toimii hyvänä väliportaana kotoa itsenäistymiseen sekä toimii eräänlaisena ideavuotena, jolloin voi miettiä, mikä ala voisi olla minulle kaikista sopivin. Tuetun palkkatyön onnistumiseksi, porttina nähtiin muun muassa työhönvalmennuspalvelun järjestäminen kaikille paikkakunnille sekä RATKO-mallin käyttöönotto työpaikkojen kartoittamiseen.