![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78816
Hankkeen nimi: Oppimisympäristöt vihreää siirtymää tukemassa - Ekoauto (investointiosio)
Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen
Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.12.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO
Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos
Y-tunnus: 0992445-3
Jakeluosoite: PL 213, 90101 Oulu
Puhelinnumero: 040 141 5141
Postinumero: 90101
Postitoimipaikka: Oulu
WWW-osoite: http://www.osao.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Leena Törmälehto
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406359776
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Oppimisympäristöt vihreää siirtymää tukemassa - Ekoauto -hankkeella kehitetään ja vahvistetaan kestävää rakentamista ja liikkumista tukevaa koulutusinfraa Pohjois-Suomessa. Hankkeella haetaan ratkaisuja koulutustarjonnan ajantasaisuudesta huolehtimiseen sekä osaavan työvoiman saatavuuden varmistamiseen. Sähköistyvä liikenne ja hydrauliikkatekniikan kehittyminen sisältävät lukuisia uuden liiketoiminnan mahdollisuuksia, mutta potentiaalin konkretisoituminen edellyttää erityisesti sähkö- ja hybridiajoneuvojen akusto- ja hydrauliikkaosaamisen lisäämistä. Hankkeessa rakennetaan näihin osaamistarpeisiin vastaavat oppimisympäristöt, millä edistetään alueen osaamista ja kilpailukykyä.
Automaalaussimulaattorilla edistetään vihreää siirtymää digitalisaatiota hyödyntämällä sekä ongelmajätemateriaalia ja energiakulutusta vähentämällä.
Simulaattoreita hyödyntävällä koulutuksella pystytään vastaamaan erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin muun muassa mahdollistamalla harjoituskertojen toistot ja antamalla yksilöllistä ohjausta turvallisesti.
Maarakennus ja logistiikka ovat aloja, joiden koulutuksessa perinteisesti tarvitaan fossiilisia polttoaineita käyttäviä työkoneita ja ajoneuvoja. Uusilla digitaalisilla ratkaisuilla voidaan kehittää simulaattoriopetusta siten, että oikeiden työkoneiden ja ajoneuvojen tarve opetuksessa vähenee entisestään. Pohjois-Pohjanmaan maakuntaohjelmaa tukien hankkeessa rakennetaan oppimisympäristöissä olemassa olevien simulaattoreiden käyttöä kestävän rakentamisen ja liikkumisen mukaisesti.
Ekoauto-hanke tehostaa alojen työtä ja lisää työturvallisuutta. Työskentelyn tehokkuuden kasvun myötä toiminta on päästöttömämpää. Hanke vahvistaa eri koulutusasteiden koulutuksenjärjestäjien välistä yhteistyötä ja tiedon jakamista sekä sen käytäntöön ottamista opetustarjonnassa.
Välittömät kohderyhmät: Oppimisympäristöjä hyödyntävät OSAO, alueen korkeakoulut ja yritykset.
Välilliset kohderyhmät: Merkittäviä hyötyjäryhmiä ovat eri koulutusasteiden koulutuksen järjestäjät ja heidän opiskelijansa.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 141 400
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 132 159
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 202 000
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 188 799
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Koillismaan, Oulun
Kunnat: Oulu, Muhos, Taivalkoski, Kempele
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 7 | 8 |
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta vähemmällä materiaalihävikillä. Simulaatio-opetuksessa säästetään mm. polttoaineita, öljyjä, maaleja, hitsauskaasuja- ja materiaaleja ja muuta materiaalia sekä oppimisympäristön lämmitykseen liittyvää energiankulutusta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 7 | 8 |
Simulaattoreiden avulla fossiilisten polttoaineiden käyttö vähenee ja haitalliset CO2-päästöt ilmastoon pienenevät. Automaalauskammioiden lämmitykseen käytettävän kaasun käyttö vähenee, kun osa opiskelusta tehdään simulaattorissa. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 4 | 5 |
Projektin tuloksena opetuksesta syntyvän ongelmajätteen määrä vähenee ja samalla opetuksen laatu paranee, kun perustaitoja maalauksesta voi harjoitella määrättömästi ilman jätteen syntymistä. | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 4 | 6 |
Säästetään materiaalihävikissä sekä maarakennuksen simulaattoreiden osalta myös vähennetään päästöjä, mikä välillisesti vaikuttaa myös ilmastonmuutokseen. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 0 | 0 |
Alue ei kuulu Natura 2000 ohjelmaan. Ei merkittävää tunnistettua vaikutusta. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 6 | 8 |
Tuotetaan tapoja toteuttaa opetusta vähemmällä materiaalihävikillä. Simulaatio-opetuksessa säästetään mm. polttoaineita, öljyjä, maaleja, hitsauskaasuja- ja materiaaleja ja muuta materiaalia. Vaikutetaan myös koulutuksen taloudelliseen kestävyyteen, kun materiaalihävikki pienenee. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 2 | 4 |
Simulaatio-opetuksen myötä kaasun käyttö vähenee (automaalauskammion lämmitystarve vähenee). | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 5 | 5 |
Hankkeen avulla luodaan alueelle uutta osaamista. Projekti vahvistaa ekologisia ja turvallisia opetusmenetelmiä ja tapoja. Vaikutetaan myös koulutuksen taloudelliseen kestävyyteen. Opiskelijoita kasvatetaan seuraamaan materiaalin käyttöä ja materiaalihävikkiä, mikä vaikuttaa myös työelämään. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 4 | 7 |
Uusien oppimisympäristöjen avulla voidaan kehittää uusia koulutuksen toteuttamisen toimintatapoja ja koulutustuotteita. Toimitaan esimerkkinä siitä, kuinka opetusta voidaan järjestää ja kehittää ympäristöystävällisesti, mikä voi poikia uusia kehittämisideoita työelämän kanssa. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 6 | 6 |
Sähköautokorjaamo-osaamisen lisääntymisen myötä sähköautoja (niiden akkuja) ei tarvitse kuljettaa Etelä-Suomeen tai ulkomaille korjattavaksi. Maarakennuksen simulaattorit lisäävät ekologista koneenkäyttöä ja kuljettamista. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 5 |
Hanke kehittää ja luo uutta osaamista alueelle. Esimerkiksi automaalausimulaattori vähentää harjoitteluvaiheen riskejä, jotka liittyvät esim. höryihin ja maaleihin. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 5 | 3 |
Monipuolisissa oppimisympäristöissä voidaan huomioida erilaiset opiskelijat entistä paremmin. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 2 | 2 |
Naiset ovat aliedustettuina auto- ja maarakennusaloilla, joten uusien oppimisympäristöjen toivotaan madaltavan kynnystä opintoihin ja työhön hakeutumiselle. Sukupuolen mukaisen segregaation väheneminen työelämässä ja koulutuksessa sekä erilaisten oppijoiden opiskelumahdollisuuksien monipuolistaminen edistävät yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. | ||
Kulttuuriympäristö | 1 | 1 |
Digitalisaatio muokkaa toimintatapoja ja -ympäristöjä, joten hankkeella nähdään olevan vähäistä vaikutusta myös kulttuuriympäristöön. | ||
Ympäristöosaaminen | 5 | 7 |
Hanke lisää ympäristötietoisuutta, tarjoaa koulutusympäristömahdollisuuden oppilaitoksille ja sitä kautta edistää ympäristöosaamista. |
-