![]() |
![]() |
Hankekoodi: A78792
Hankkeen nimi: Kiehtovat tarinat Rokua Geopark alueen vetovoimatekijöiksi
Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky
Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen
Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2022 ja päättyy 31.12.2023
Toiminnan tila: Toiminta päättynyt
Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakijan virallinen nimi: Humanpolis Oy
Organisaatiotyyppi: Mikroyritys
Y-tunnus: 2389484-4
Jakeluosoite: Valtatie 17
Puhelinnumero: 0401727513
Postinumero: 91500
Postitoimipaikka: Muhos
WWW-osoite: http://www.rokuageopark.fi
Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kiuttu Mikko Tapani
Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: va. toimitusjohtaja, projektikoordinaattori
Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eura.neuvonta(at)gov.fi
Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401727513
Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:
Pohjois-Pohjanmaalla Muhoksen, Utajärven ja Vaalan kunnissa sijaitseva Rokua UNESCO Global Geopark on Suomen ensimmäinen kohdealue UNESCOn kansainvälisessä geotieteiden ja geoparkien IGGP ohjelmassa. Ohjelmaan hyväksytään alueita, joilla on ainutlaatuinen ja kansainvälisesti tarkastellen arvokas geologinen perintö. Geopark-alueiden tavoitteena on vahvistaa alueensa elinvoimaa erityisesti vastuullisen geomatkailun edistämisellä. Geoparkeissa on geologian lisäksi tärkeä tuoda esiin kokonaisvaltaisesti luonnon ja kulttuurin perintöä, jotka ovat kehittyneet tiiviissä vuorovaikutuksessa geologian kanssa.
Rokua Geopark alueelle sijoittuu runsaasti valtakunnallisesti ja kansainvälisestikin arvokasta ja kiehtovaa kulttuuriperintöä, joka alueen matkailupalveluissa on vielä vähän hyödynnetty ja esiin tuotu resurssi. Nyt haettavan hankkeen keskeisenä tavoitteena on Rokua Geopark alueen kiinnostavuuden ja vetovoimaisuuden lisääminen erityisesti kulttuuripainotteisia ja elämyksellisiä sisältöjä etsivien matkailijoiden keskuudessa, ja siten hakea uutta kasvua alueelliseen matkailuliiketoimintaan. Hankkeen tavoitteena on myös parantaa Rokua Geopark alueen valmiuksia vastata Oulu2026 kulttuuripääkaupunkivuoden tuomiin matkailullisiin mahdollisuuksiin ja kehittämistarpeisiin.
Hankkeessa Rokua Geopark alueen tarinoita kootaan tarinatietokannaksi, joka tuo tarinat uudella tavalla yrittäjien, yhdistysten, koulujen ja muiden alueen toimijoiden käyttöön. Tarinoita tuodaan näkyviksi alueen infopisteissä, retkeilyreittien varrella ja digitaalisilla alustoilla. Lisäksi hankkeessa pilotoidaan tarinoiden herättäminen henkiin innovatiivisten virtuaalimallinnuksen ratkaisujen keinoin, sekä pilotoidaan kulttuuriperinnön pelillistäminen alue-esittelyn ja matkailumarkkinoinnin tarpeisiin. Hankkeessa järjestetään alueen matkailutoimijoille tarinallisuuteen keskittyviä työpajoja, joilla edistetään tarinallisuuteen liittyvää osaamista ja tuotteistamista.
Hanke toteutetaan Rokua Geoparkia hallinnoivan Humanpolis Oy:n sekä Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan laboratorion yhteishankkeella.
Hankkeen kohderyhmänä ovat kulttuurimatkailijat sekä kotimaiset ja kansainväliset yksilömatkailijat, jotka hakevat matkakohteelta autenttisuutta, paikallisuutta, ympäristötietoisuutta ja elämyksellisiä sekä vastuullisia tapoja tutustua ao. teemoihin. Kohderyhmää ovat myös Rokua Geopark alueen asukkaat, erityisesti nuoret, joille lähiseudun kulttuuriperinnön saavutettavuus paranee, ja perinteisten tapojen rinnalle tuodaan uudentyyppisiä ja kiehtovia tapoja tutustua paikalliseen kulttuuriperintöön.
Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat Rokua Geopark alueen matkailuyrittäjät ja kotiseututoimijat, jotka hyötyvät omassa toiminnassaan hankkeen toimenpiteistä.
Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 150 607
Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 137 870
Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 215 152
Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 196 957
Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa
Seutukunnat: Oulunkaaren, Oulun
Kunnat: Muhos, Utajärvi, Vaala
Jakeluosoite:
Postinumero:
Postitoimipaikka:
Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00
Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0
Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00
Välitön | Välillinen | |
Ekologinen kestävyys | ||
Luonnonvarojen käytön kestävyys | 2 | 2 |
Hanke ei suoranaisesti käsittele luonnonvarojen käyttöä. Kuitenkin siinä käsitellään ympäristön muutosta ihmistoiminnan tarpeiden ja seurausten johdosta tarinoiden kautta. | ||
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen | 4 | 4 |
Hanke edistää ymmärrystä ihmisen ja luonnon välisestä vuorovaikutuksesta ja siten edistää myös välillisesti ymmärrystä ilmastonmuutoksesta. | ||
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus | 2 | 2 |
Hanke edistää ymmärrystä maapallon ja ekosysteemien toiminnasta, niiden yhteyksistä kulttuuriperintöön ja siten edistää myös tietoutta kasvillisuudesta, eliöistä ja luonnon monimuotoisuudesta | ||
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) | 3 | 2 |
Hanke lisää ymmärrystä ympäristön menneisyydestä ja nykytilasta niin geologian, elävän luonnon kuin ihmistoiminnan näkökulmista. | ||
Natura 2000 -ohjelman kohteet | 1 | 1 |
Hankkeen toiminta-alueella on Natura 2000 alueita, joista osassa sijaitsee myös kohteita hankkeiden toimenpiteille. Hankkeessa tuodaan esiin ympäristön monitasoisia arvoja, ja siinä yhteydessä myös Natura 2000 tietoutta vahvistetaan. | ||
Taloudellinen kestävyys | ||
Materiaalit ja jätteet | 2 | 2 |
Hanke edistää yleisesti luonto- ja kulttuuriympäristötietoutta ja siten se edistää myös ymmärrystä luonnonvarojen suojelusta ja kulttuuriympäristöistä huolehtimisesta. | ||
Uusiutuvien energialähteiden käyttö | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta uusiutuvien energianlähteiden käytön suhteen. | ||
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen | 10 | 10 |
Hankkeella on suora vaikutus paikalliseen elinkeinorakenteeseen ja sen kestävään kehittymiseen. Hankkeen toimenpiteet avaavat uusia mahdollisuuksia paikallisille ihmisille asua ja yrittää kotiseudullaan. | ||
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen | 5 | 3 |
Hankkeessa kehitetään tuotoksia digitaalisille alustoille, mutta myös tarjotaan uudenlaisia kokemuksia ja elämyksiä kulttuuriperintöön tutustumiseen. Tuotokset tarjoavat aineettomia palveluita perustuen virtuaalisiin ratkaisuihin sekä mielikuviin ja tuntemuksiin, joita hankkeen tuotosten käyttökokemus nostaa pintaan. | ||
Liikkuminen ja logistiikka | 0 | 0 |
Hankkeella ei ole merkittävää positiivista tai negatiivista vaikutusta liikkumiseen ja logistiikkaan. Toisaalta hanke lisää liikkumista kehittämällä matkailua, mutta toisaalta se tekee mahdolliseksi kohteisiin tutustumisen yhdessä paikassa, ilman liikkumistarvetta. | ||
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus | ||
Hyvinvoinnin edistäminen | 5 | 4 |
Hanke edistää kohdealueensa matkailutoimijoiden hyvinvointia lisäämällä alueen elinvoimaisuutta ja matkailun intensiteettiä. | ||
Tasa-arvon edistäminen | 1 | 1 |
Hankkeella ei ole varsinaista vaikutusta sukupuolten väliseen tasa-arvoon. Kuitenkin sukupuolten välinen tasa-arvo huomioidaan hankkeen toimenpiteissä siten, että tuetaan kaikissa toimenpiteissä sukupuolten tasa-arvon toteutumista. | ||
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus | 1 | 1 |
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen yhdenvertaisuuteen. Lähinnä vaikutusta on paikallisen kulttuurin esille tuomisen kautta näyttelyssä ja virtuaalimallissa. | ||
Kulttuuriympäristö | 10 | 10 |
Hankkeen toimenpiteet nostavat toteutusalueen arvokasta kulttuuriperintöä esiin uusilla tavoilla. Tiedonjakaminen alueen kulttuuriympäristöjen historiasta ja arvoista auttaa myös kulttuuriympäristöjen vaalimisessa ja säilyttämisessä seuraaville sukupolville. | ||
Ympäristöosaaminen | 7 | 5 |
Hankkeessa tuodaan kulttuuriympäristöjen ohella esiin myös luontoympäristöjä ja -arvoja, ja siten edistetään sekä matkailijoiden että paikallisten toimijoiden tietoisuutta alueen ainutlaatuisista ympäristöistä, ja lisätään erityisesti matkailutoimijoiden osaamista ympäristöjen hyödyntämiseksi matkailupalveluissa kestävällä tavalla. |
Rokua Geoparkia hallinnoivan Humanpolis Oy:n ja Kajaanin ammattikorkeakoulun (KAMK) pelialan laboratorion yhteistyössä toteuttamalla hankkeella edistettiin erityisesti Rokua Unesco Global Geopark -alueen kulttuuriperinnön hyödyntämistä ja kulttuurielämysten tuotteistamista Geopark alueen kiinnostavuuden ja vetovoimaisuuden lisäämiseksi. Kohteena ovat erityisesti
kulttuuripainotteisia ja elämyksellisiä sisältöjä etsivät matkailijat. Kulttuurimatkailun tuotteiden ja palvelujen tuotteistamisella haetaan kasvua alueelliseen matkailuliiketoimintaan.
Hankkeen tuloksena syntyi onnistuneesti uusia sisältöjä virtuaalisiin ympäristöihin ja digialustoille, näyttelyihin, tarinatietopankkiin, matkailukohteiden ja luontoreittien varrelle, kulttuurimatkailun liiketoiminnan tueksi sekä matkailumarkkinointiin. Hankkeessa saatuja tuloksia hyödynnetään muun muassa kulttuurimatkailun kehittämiseen sekä alueen eri toimijoiden valmiuksiin tuottaa tapahtumia Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaan.
Hanke tavoitti laajasti alueen toimijat ja loi uusia yhteistyöverkostoja. Hankkeen aikana järjestettiin alueen asukkaiden, yhdistysten sekä matkailu- ja kulttuurialan toimijoiden kanssa tapaamisia, työpajoja ja tarinatupia, joissa koostettiin alueen tarinoita ja edistettiin tarinallisuuteen ja kulttuurimatkailuun liittyvää osaamista ja tuotteistamista Rokua Geoparkin alueella.
Hankkeessa toteutetuissa virtuaaliesityksissä, peleissä ja animoiduissa videoissa tuotiin tarinallisuuden kautta esiin alueen erityinen geoperintö, kulttuurihistoria ja maisema-arvot.
Hankkeessa tuotetut tarinat, esitykset ja muut tuotokset toteuttiin siten, että ne ovat saavutettavia ja tarjoavat monipuolisen, elämyksellisen ja hyvän käyttäjäkokemuksen.